Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - 1000kwh

Sider: [1] 2 3 ... 104
1
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: I går kl. 15:02 »
Få lademuligheter langs fv. 40. På utfartsdager kan du ikke stole på at du får ladet hverken AC eller DC. 

2
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: I går kl. 14:57 »
Vil jo tro at bilen starter på nytt hver gang det gjøres en oppdatering, men likevel må jeg gjøre dette selv etter oppdatering for å få alt helt fresht igjen.. Noen ganger, andre ganger går det helt fint.

3
Kjører piggfritt og Tesla sitt AWD system er det beste jeg har prøvd. Kjører en krevende traktorveg om vinteren og det har fungert utmerket.

Ellers så oppdaterer Tesla sine biler fortløpende, så dette modellår-rallyet andre produsenter kjører er ikke like relevant.

4
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: I går kl. 10:10 »
Tror han glemmer at Tesla har umiddelbar respons og veldig mye krefter, så dette hadde gått i dass uten systemene  som kontrollerer kreftene.

Ellers så er det jo eplekjekke menn som oftest dreper seg selv og andre i trafikken, så ..0

5
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: mandag 11. november 2019, klokken 17:08 »
mens tyskerne har sølt bort mrd av euro på utvikling av enda effektivere CDI-motorer som ikke har fremtiden foran seg.

I forurensede byer som New Deli er dieselbiler mer miljøvennlige enn el-biler. Dette fordi de nyeste dieselmotorene har så effektiv eksosrensing at det som slippes ut, er renere enn luften som suges inn.
Dette må du legge til en kilde på  :o :o

6
Model S / Sv: Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?
« på: mandag 11. november 2019, klokken 10:28 »
Farlig fordi det kan gi en falsk følelse av trygghet og fungere akseptabelt på en type snø, men blir akebrett på en annen. Jeg kan uansett ikke skrive om andre erfaringer enn mine egne. Opplevde dette dekket såpass elendig at jeg gjorde et eksperiment; kjøpte det desidert billigste vinterdekket jeg fant på www for å se om det fantes noe dårligere. Det jeg endte opp med var jevnbyrdig i mange disipliner, litt bedre i noen og ikke dårligere på noen områder. Men de ble naturligvis ikke tatt i bruk som vinterdekk ut over testingen.
Men farlig er ikke sant. De er stillegående, funker kjempefint på asfalt og er slitesterke. Best? Nei, men å si at de er farlig er jo bare tull..

(og ja, jeg kjører på all slags vinterføre)

7
Model S / Sv: Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?
« på: mandag 11. november 2019, klokken 10:05 »
Her er en illustrasjon av poenget mitt: det er ingen klar sammenheng i alle tilfeller mellom pris og kvalitet.  Under ser vi et veldig dyrt vinterdekk av kontinental type. Dette er det desidert farligste dekket jeg noensinne har kjørt på, og til alt overmål ble det levert med ene bilen vår fra Tesla som et godt alternativ.

Mine ble kassert rimelig fort. De fungerte bra på bar vei, men så fort det ble vinterføre havnet hjertet i halsen.

Hvilket dekk ville DU kjørt på under krevende vinterforhold; Nereus/Roadcruza til 1200 eller Sottozero 2 til 3500?
Synes det er komisk at du kaller det for farlig. Det er jo veldig mange Teslaer som kjører med disse dekkene og det går helt utmerket.

Vi er på 3. vinteren med Pirelli dekk og jeg hadde ikke nølt med å kjøpe de på nytt.

Overmot med et "testvinner" dekk, gjerne med pigg, er uansett IKKE lurt.

8
Polestar 2 / Sv: Polestar pris og rekkevidde annonsert
« på: mandag 11. november 2019, klokken 08:03 »
Noen andre som legger merke til at enhver Teslavideo på Youtube starter med en Polestar reklame? :D

9
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
« på: mandag 11. november 2019, klokken 08:00 »
Folk må komme seg i arbeid så har vi fjernet mye av "ulikhetene". Kanskje ikke tilbringe så mye tid i Spania på trygd heller..

10
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: søndag 10. november 2019, klokken 21:43 »
This option is only available in Tesla cars with the newer permanent magnet synchronous reluctance motors, which previously stopped applying regen at around 5mph. The old induction motors aren’t physically capable of applying regen at low speeds

Spørsmålet er om den nye funksjonen som er lovet om at bilen skal stoppe for trafikklys og stoppskilt vil kreve nye "Stopp mode". Isåfall blir (heller) ikke disse tilgjengelig på "gamle" S/X-biler.
Du mener at eldre S/X ikke kan stoppe selv? Skjønner ikke helt hvorfor det skulle bety noe at de nye får bedre regen på lave hastigheter

11
Lading av Tesla / Sv: Store svigninger i ladehastighet ved lading på ordinær 16a kontakt
« på: søndag 10. november 2019, klokken 12:30 »
Den åpenbare løsning for å få ladet ditt 100kwh batteri er et skikkelig ladeopplegg. Som minimum 16A CEE kontakt slik at du faktisk får 16A. Anser det som en minimumløsning. Ikke dyrt.

12
Elbiler i media / Sv: Færre enn 1 av 3 vurderer elbil som sin neste bil
« på: søndag 10. november 2019, klokken 11:45 »

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/10/195624815/faerre-enn-1-av-3-vurderer-elbil-som-sin-neste-bil-litt-skuffende

Er lufta gått ut av ballongen - er markedet i ferd med å bli mettet?
De fleste skal vel kjøpe brukt fossil, så 30% høres jo foreløpig helt ok ut :)

13
Lading av Tesla / Sv: Lading med vanlig stikk kontakt
« på: fredag 08. november 2019, klokken 08:02 »
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Skru ned til 10 A (...)
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle være trygt å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres ved lavere ladestrøm.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 1,5 mm^2 så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C.
Ovnen du snakker om gir jo pauser, men en elbil som står på 16A vil jo ikke slutte å trekke strøm før bilen er fulladet. Dette kan jo ta over 24 timer!

I tillegg til dette så kobler man gjerne bilen til en gammel kontakt i garasjen som er koblet til alt mulig slags rask. Så da blir det varme i veldig mange forskjellige ledd.

En dedikert 16A kurs kan du bruke på 16A kontinuerlig.

14
Audi e-tron / Sv: Appen vil ikke oppdatere
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 11:34 »
Journalister er ikke hva dom en gang var...dessverre. Clickbait er dem sin nye bonusordning >:(

Har selv levd i lang tid med begge bilmerker, de har ikke noe til felles når det kommer til stabilitet/funksjonalitet i app, punktum. At noen i US mista kontakten til servern i 3 timer vs det  Carnet lurer på sine kunder?! Jo hei du i tyttebærsskogen ;D ;D

Det er synd da Vw og Audi garnatert har solide og fine elbiler, at denna appen sin funksjon skal ødelegge helheten. Ikke alle som er like opptatt av det. Blir verre for dem som bor der vintern er lang og veldigt kald :(
Det skjer ikke noe med dette før de skaffer seg utviklere som faktisk lever i 2019. APP må være et fundament for hele bilen. Det er en avgjørende funksjonalitet i dag og det skal funke, alltid.

15
Model S / Model S som utrykningskjøretøy!
« på: torsdag 07. november 2019, klokken 11:26 »
Dette krever en egen tråd selv om det bare er en Youtubevideo; https://www.youtube.com/watch?v=pLLT8BTI8ic

Tøft å se høre kjørelæreren (litt krokete) forklare at de kjører i 230km/t med en Model S som utrykningskjøretøy! :D

Må si Model S kler blålysene bra..

Sider: [1] 2 3 ... 104