Hei, tenkte å dele litt erfaringer med batteri bytte og lading.
Min 6år S85D hadde "Vehicle Shutdown" mitt på motorveien og feilen viste seg å være batteri relatert. Fikk beskjed på service at jeg måtte ha nytt batteri. (men fikk ikke nytt, fikk en refurb tror jeg)
Dette er fra service fakturaen: (men skjønner ikke helt hva de byttet)
HV battery and HV rapid mate vehicle side are replaced. New
firmware is installed and vehicle is tested for charging
capability- All functions are restored to design level.
Utført arbeid: HV Battery (Remove & Install)
Deler som er skiftet eller montert:
ASY,HV BATT,S3,BB,DUMO,REMAN,MDLS (1088934-01-E) 1.00
CLIP,PUSH-PULL,7.0 HOLE,20.0 OD,11.5L (1037218-00-B) 28.00
COVER,SKI,SIDE,REAR,BATT ENCLOS (1032386-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,MID,BATT ENCLOS (1032385-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,FRONT,BATT ENCLOS (1032384-00-C) 2.00
SEAT BACK GROMMET - LARGE (1016824-00-A) 2.00
ASY,HV HARN,HVBAT TO HVJB,GEN2 (1022565-10-G) Kostnadsdekning: Batterigaranti
1.00
Umiddelbart etter utlevering i Desember var lading veldig ustabil. Ville bare lade 5-10-15% av gangen. Nødvendigt å ta ut kabel og starte lading på nytt. Å trykke "Start lading" i bil eller app'en funket ikke. Dette holdt på i mange dage, men kunne ikke levere bilen inn pga vår juleferie planer. Etter flere uker slik ble det langsomt bedre.
Jeg har prøvd flere gange å lade til 100%, men kan ikke komme over 93%. Den kutter ut konsekvent på 93%. Etter hvert har jeg set 95% et par gange, men aldrig 100%.
Mitt gamle batteri kunne fint lade til 100% de gange jeg prøvde det.
Supercharging føles en del langsommere, men mitt gamle batteri hadde også blitt veldig tregt. Her er litt statistikk fra 3 SC sessions: Alle med SC som destination med batteriet varmet opp og ingen andre tesla som ladet på stolpene rundt.
SOC kW
18 81
21 70
23 67
25 66
26 65
29 62
30 61
33 59
36 57
44 54
51 49
SOC kW
50 55
51 53
56 44
61 38
70 29
SOC kW
24 73
33 61
41 58
60 35
61 33
66 30
Noen som har erfaring med batteri bytte og evt input på min opplevelse?
Min 6år S85D hadde "Vehicle Shutdown" mitt på motorveien og feilen viste seg å være batteri relatert. Fikk beskjed på service at jeg måtte ha nytt batteri. (men fikk ikke nytt, fikk en refurb tror jeg)
Dette er fra service fakturaen: (men skjønner ikke helt hva de byttet)
HV battery and HV rapid mate vehicle side are replaced. New
firmware is installed and vehicle is tested for charging
capability- All functions are restored to design level.
Utført arbeid: HV Battery (Remove & Install)
Deler som er skiftet eller montert:
ASY,HV BATT,S3,BB,DUMO,REMAN,MDLS (1088934-01-E) 1.00
CLIP,PUSH-PULL,7.0 HOLE,20.0 OD,11.5L (1037218-00-B) 28.00
COVER,SKI,SIDE,REAR,BATT ENCLOS (1032386-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,MID,BATT ENCLOS (1032385-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,FRONT,BATT ENCLOS (1032384-00-C) 2.00
SEAT BACK GROMMET - LARGE (1016824-00-A) 2.00
ASY,HV HARN,HVBAT TO HVJB,GEN2 (1022565-10-G) Kostnadsdekning: Batterigaranti
1.00
Umiddelbart etter utlevering i Desember var lading veldig ustabil. Ville bare lade 5-10-15% av gangen. Nødvendigt å ta ut kabel og starte lading på nytt. Å trykke "Start lading" i bil eller app'en funket ikke. Dette holdt på i mange dage, men kunne ikke levere bilen inn pga vår juleferie planer. Etter flere uker slik ble det langsomt bedre.
Jeg har prøvd flere gange å lade til 100%, men kan ikke komme over 93%. Den kutter ut konsekvent på 93%. Etter hvert har jeg set 95% et par gange, men aldrig 100%.
Mitt gamle batteri kunne fint lade til 100% de gange jeg prøvde det.
Supercharging føles en del langsommere, men mitt gamle batteri hadde også blitt veldig tregt. Her er litt statistikk fra 3 SC sessions: Alle med SC som destination med batteriet varmet opp og ingen andre tesla som ladet på stolpene rundt.
SOC kW
18 81
21 70
23 67
25 66
26 65
29 62
30 61
33 59
36 57
44 54
51 49
SOC kW
50 55
51 53
56 44
61 38
70 29
SOC kW
24 73
33 61
41 58
60 35
61 33
66 30
Noen som har erfaring med batteri bytte og evt input på min opplevelse?