Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chrisworks

#1
Hei, tenkte å dele litt erfaringer med batteri bytte og lading.

Min 6år S85D hadde "Vehicle Shutdown" mitt på motorveien og feilen viste seg å være batteri relatert. Fikk beskjed på service at jeg måtte ha nytt batteri. (men fikk ikke nytt, fikk en refurb tror jeg)

Dette er fra service fakturaen: (men skjønner ikke helt hva de byttet)

HV battery and HV rapid mate vehicle side are replaced. New
firmware is installed and vehicle is tested for charging
capability- All functions are restored to design level.
Utført arbeid: HV Battery (Remove & Install)
Deler som er skiftet eller montert:
ASY,HV BATT,S3,BB,DUMO,REMAN,MDLS (1088934-01-E) 1.00
CLIP,PUSH-PULL,7.0 HOLE,20.0 OD,11.5L (1037218-00-B) 28.00
COVER,SKI,SIDE,REAR,BATT ENCLOS (1032386-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,MID,BATT ENCLOS (1032385-00-C) 2.00
COVER,SKI,SIDE,FRONT,BATT ENCLOS (1032384-00-C) 2.00
SEAT BACK GROMMET - LARGE (1016824-00-A) 2.00
ASY,HV HARN,HVBAT TO HVJB,GEN2 (1022565-10-G) Kostnadsdekning: Batterigaranti
1.00


Umiddelbart etter utlevering i Desember var lading veldig ustabil. Ville bare lade 5-10-15% av gangen. Nødvendigt å ta ut kabel og starte lading på nytt. Å trykke "Start lading" i bil eller app'en funket ikke. Dette holdt på i mange dage, men kunne ikke levere bilen inn pga vår juleferie planer. Etter flere uker slik ble det langsomt bedre.

Jeg har prøvd flere gange å lade til 100%, men kan ikke komme over 93%. Den kutter ut konsekvent på 93%. Etter hvert har jeg set 95% et par gange, men aldrig 100%.

Mitt gamle batteri kunne fint lade til 100% de gange jeg prøvde det.

Supercharging føles en del langsommere, men mitt gamle batteri hadde også blitt veldig tregt. Her er litt statistikk fra 3 SC sessions: Alle med SC som destination med batteriet varmet opp og ingen andre tesla som ladet på stolpene rundt.

SOC   kW
18   81
21   70
23   67
25   66
26   65
29   62
30   61
33   59
36   57
44   54
51   49

SOC   kW
50   55
51   53
56   44
61   38
70   29

SOC   kW
24   73
33   61
41   58
60   35
61   33
66   30

Noen som har erfaring med batteri bytte og evt input på min opplevelse?

#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Flakbil rett før 8 års garantiutløp
onsdag 24. november 2021, klokken 12:03
Min 2015 85d 140k/km er på service nå og fikk melding om at de måtte bytte nytt hovedbatteri. Skulle leveres fra Nederland, så usikkert når bilen var ferdig.

Har ikke fått melding om refurbished batteri, men har heller ikke spurt. (Viste ikke de gjorde det) Men har lest en del om de nye 85/350v batterier og blev veldig positiv, men leser nå også at flere får refurbished. Noen som vet om hva Tesla pleier/foretrekker å gjøre? Og hva skal man forvente i kvalitet forskel på et refurbished v nytt 85/350v. Og hva skjer med garantien på batteriet? Nye år eller fortsettes den gamle garantien?
#3
Takk for gode svar.

Jeg vil prøve meg litt frem og se hva som skjer frem til servicen i starten av desember? Er dette typisk en garanti sak? og bør jeg forvente et svar på servicen om hva som egentlig er/var problemet?
#4
Hei, da fikk jeg "endelig" første alvorlige hendelse i vår model s.

85D kjøpt fra ny 2015 (en av de første 85D utlevert)
ca 140.000km

Vi har aldrig hatt et problem av den natur før. Bare de vanlige dørhåntak, vann i bakluken, MCU og en enkelt 12v feil.

Altså med ca 100 km/t og 80+% SoC kom plutselig denne feil melding. "Vehicle Shutting Down / Unable to Drive" Mistet totalt kraft i bilen. Ingen respons når man trykket på pedalen. Ingen AC varme eller vifte. Plutselig dugg'ing av ruter. Hadde flaks med avkjørsel som var der da jeg trengte det mest og bilen i snegle fart.

Meldte 0% SoC, og plutselig 80% og igjen 0%. Så senere at min Tesla App hadde sendt en notifikasjon om "Too fast discharge" eller lign melding (forsvant og finner den ikke igjen).


Rakk også å se en "Front motor disabled"

Fikk stoppet og ut-inn av bilen, men fortsatt samme feil. Måtte vente med en stund før at bilen ville kjøre igjen. På den store skjermen meldte den feil (nederst under kontrol knappene) om AC ikke funket og den dugget fortsatt men kom meg til slutt på jobb.



Da jeg skulle hjem var alle feilene borte og ting virket normalt igjen.

Noen tanker om hva som kan være galt?

Har bestilt service men første ledig time var 3. desember. :/

Mvh
Christian


#5
Takk for nyttig tips. Tenker også at neste steg er en tur rundt i området. Der er sikkert flere Tesla heroppe.

Jeg pleier å ha type 2 kabel med på lenger turer .... meeeen dette var jo bare til hytta, har aldri hatt problemer før... bilen fylt med gaver og barn (skal holde jul her oppe), så da tenkte jeg at den kommer jeg aaaaaaldri til å trenge. Ha ha ha :)
#6
Ja, jeg har tenkt litt på det. Å trille ned fjellet til Kiwi, men jeg la igjen mitt type 2 kabel hjemme. Noen som vet om den lader har fast kabel som passer til Tesla? (6 år gammel)

#7
Ja det fint ved Damtjern. :)

Jeg har prøvd Reset knappen, men litt usikker på hvordan den funker.

Setter UMC til veggen.
Ser grønt lys på UMC.
Trykker Reset.
Ser et lite flash på UMC - grønt igjen.
Setter UMC til bilen.

Hører en masse klikk lyder. Bilen begynner å lade men melder feil på "Charging equipment". Ser volt gå fra 0 til 230 ... og ned igjen. Begynner på nytt.

:'(
#8
Hei,

Søndag kveld var der en høyspent feil i vårt hytteområde nær Danebu Kongsgård i Aurdal, Valdres. Jeg hadde akkurat kommet opp med ca 60km igjen på batteriet. 1 time senere forsvant strømmen i hele område og min Tesla S ville ikke lade igjen da strømmen kom på igjen. Det er forhåbentlig bare et problem med min UMC. :)

Er der noen oppe i dette område som har en lader jeg kunne låne og prøve?

Mvh Christian
#9
Hei,

Søndag kveld var der en høyspent feil i vårt hytteområde nær Danebu Kongsgård i Aurdal, Valdres. Jeg hadde akkurat kommet opp med ca 60km igjen på batteriet. 1 time senere forsvant strømmen i hele område og min Tesla S ville ikke lade igjen da strømmen kom på igjen. Det er forhåbentlig bare et problem med min UMC. :)

Er der noen oppe i dette område som har en lader jeg kunne låne og prøve?

Mvh Christian
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
søndag 26. juli 2020, klokken 10:31
Hei.

Sitter på Lillesand laderen med min 2015 85D. 3 andre biler på 26 ladere, men får ikke mere end 34kW på 60% SOC. 😭 Har byttet lader men ikke noen endring. Jeg har følt over lenge at de har skrudd ned veldig på effekten jeg får på min 85D på superchargers. Har ikke sett højere 55 kW på 40% på lenge.

Hva er det som har skjedd? Det blir gradvis dårlige. Nesten måned for måned.

Noen tips?
#11
Model S 2013 - 2022 / Garasje gulv + fliser = mulig?
tirsdag 11. september 2018, klokken 11:55
Hei

Jeg har et gammelt beton gulv i min garasje, som langsomt brytes ned av vår Tesla + slaps + salt, osv. Der er et gammel lag med epoxy på men det er slitt vekk mange steder og mange små/større huller i betongen.

Jeg ønsker å legge på fliser i stedet. Kan jeg bruke alle slags gulv fliser eller må de være beregnet på utendørs bruk? Vil de sprekke/knekke pga av vekten på bilen ? Hva bør jeg tenke på?

#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kalibrering av 4wd, WHAT?
torsdag 31. mars 2016, klokken 08:15
Sitat fra: mj på onsdag 30. mars 2016, klokken 17:20
De er blitt ganske kreative for å prøve å få inn penger  :o

Hvis det er nødvendig med kontroll av hjulstilling etter 20000 km så er dette uansett en garantisak og det skal det være til bilen har kjørt i mange mange år mener nå jeg. Så sant bilen ikke er utsatt for ett eller annet da.

Jeg er helt enig her igjen. Årlig kontrol av om bilen din ikke ødelægger dine dekk unødvendigt burde være en garanti/service sak.

Jeg synes det lyder helt utroligt at det skal være nødvendigt med en slik kontrol etter bare 20.000 km - specielt da jeg bare bruker dekk/hjul levert fra Tesla.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kalibrering av 4wd, WHAT?
torsdag 31. mars 2016, klokken 08:11
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 30. mars 2016, klokken 16:13
De mente nok 4 hjulskontroll. altså sjekke om vinkler osv er riktige ;)

Ja det lyder mere rigtigt det :)
#14
Model S 2013 - 2022 / Kalibrering av 4wd, WHAT?
onsdag 30. mars 2016, klokken 15:53
Hei

Samboen min avleverte vår 85d til første 20k service idag på Rud, Bærum. Hun fik at vite at i tillegg til vanlig service burde vi få kalibrert 4-hjulstrekket og at det kostet ca 1200,- kroner.

Jeg blev lidt paff ...

Skal 4wd kalibreres årligt? Det burde vel være en del av servicen ville jeg mene.

Er der nogen som har haft lignende opplevelser?

I tillegg virker det IKKE til at de har styr på meget derude på Rud. Jeg havde sendt mail til service manageren med en liste over ting som skulle ses på efter han hadde ringt meg angående samme. Dagen efter ringte en kollega og spurgte om samme emne og da samboeren min forsøkte at avlevere bilen første gang hadde de ikke fundet/hørt om listen.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Whipsbar reservedeler?
tirsdag 16. februar 2016, klokken 19:13
Jeg mistet selv 2 av de små "pins" som holder overdelen fast til gummidelen. Søkte højt og lavt på nett men fandt ingen deler, så jeg måtte finde frem vinkelsliberen og lage 2 nye pins av nogle IKEA umbracco nøkler, som jeg hadde liggende.

Der er lidt for mange dele til dette whispbar system synes jeg og det er ikke blandt de fineste at se på heller.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA