Mitt vinterforbruk (P45) på sørvestlandet er mellom 2,2 og 2,3 kWh per mil. Det er stort sett småkjøring i Normal. Jeg fatter ikke de som kjøper denne bilen og kjører den i ECO. Da er den DAFF.
I forrige uke kjørte jeg til hytta. Gjennomsnittsfarten er rundt 70 km/t. Fint vær, litt motvind og 5 grader. Da brukte bilen 1,82 kWh per mil t/r. 19" vinterhjul. I fjor sommer lå forbruket på samme tur med 20" sommerhjul på 1,55 kWhh per mil. Med Niro EV lå forbruket på rundt 1,25 - 1,3 kwh under samme forhold. Den kjørte vi lett frem og tilbake (18 mil hver vei) uten å lade og med 10 mil igjen på gjettometeret. Ioniq 5en må vi lade.
Ioniq 5 bruker mye mer strøm på småturer enn Niro EV. Ikke så mye mer på langkjøring.
Fordelene med Ioniq 5 oppveier glatt at den er en del tørstere enn Niro EV. Det viktigste for meg i så måte er at den er MYE roligere i kupeen.
I forrige uke kjørte jeg til hytta. Gjennomsnittsfarten er rundt 70 km/t. Fint vær, litt motvind og 5 grader. Da brukte bilen 1,82 kWh per mil t/r. 19" vinterhjul. I fjor sommer lå forbruket på samme tur med 20" sommerhjul på 1,55 kWhh per mil. Med Niro EV lå forbruket på rundt 1,25 - 1,3 kwh under samme forhold. Den kjørte vi lett frem og tilbake (18 mil hver vei) uten å lade og med 10 mil igjen på gjettometeret. Ioniq 5en må vi lade.
Ioniq 5 bruker mye mer strøm på småturer enn Niro EV. Ikke så mye mer på langkjøring.
Fordelene med Ioniq 5 oppveier glatt at den er en del tørstere enn Niro EV. Det viktigste for meg i så måte er at den er MYE roligere i kupeen.