Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Beckern

#1
Sitat fra: automat på søndag 10. november 2019, klokken 10:29

Å dra på langtur med kortrekkeviddebil blir i større og større grad en øvelse for spesielt interresserte. (Siden det kommer fler og fler egnede biler).

Skal man ved utbygging av ladeinfrastruktur ta hensyn til denne mer og mer marginaliserte kundegruppen?

Enig i at det i større grad blir for spesielt interesserte, men mest fordi køene blir lenger og stabiliteten er for dårlig. Biler med kort rekkeveidde vil fortsette å ha en kundegruppe. Billige biler, med lite batteri, og lav vekt er miljøvennlige og økonomisk gunstige alternativ og vil ikke bli borte.
Så de bør satses på er min mening. Men med dagen utbygging vil nok stadig fler vegre seg mot å bruke elbilen med mindre de når frem uten hurtiglading.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Dekktrykk 2018 Leaf
tirsdag 09. april 2019, klokken 01:00
Sitat fra: sylwester på mandag 21. mai 2018, klokken 20:51
Dekktrykket på min på vei til/fra jobb er 250kPa. Jeg lot merke til at jeg var oppe i 290kPa på langturen min på motorveien igår og det må være på grunn av at dekkene er varmere under bruk.

Uansett hva som står i døra skal man aldri gå over det som står på dekket. Det står under WARNING på EC300-dekkene som kommer med bilen at man aldri skal ha over 40psi/275kPa. Dette er selvfølgelig også mens dekket er kaldt. Sikkert lurt å ligge litt under hvis du ikke er interessert i eksploderende dekk  :P

Den gamle leafen min med Ecopia-dekk har 51psi/350kPa som makstrykk så man skal være forsiktig med å ta råd om dekktrykk fra leafeiere da de nye dekkene rett og slett ikke tåler like mye trykk som de gamle.
Slapp av Sylwester. Det er ingen dekk som eksploderer med det første.
Maks trykk er basert på at en luring fyller til max deretter tar bilen på autobahn og ligger i +200km/t en steikende varm dag, med opptil 60 grader i asfalten. Fortsatt skal dekkene tåle både kreftene, temperaturen og det ikke ubetydelige overtrykket. Regn med at dekkene da kan ha både 60 og 70 psi og fortsatt ikke eksploderer.
#3
Elbiler i media / Sv: Ladekrangel
lørdag 23. mars 2019, klokken 20:19
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 23. mars 2019, klokken 16:37
Ladeoperatørene vil at folk skal lade så mye som mulig og vil balansere antall ladere pr sted så laderne brukes mest mulig.

Er en grunn til at tesla setter opp 20++ ladere pr sted.

Selv velger jeg å kjøre langt og lade lenge når jeg først stopper og har klart å finne en ledig lader.vet jo ikke om det er ledig på neste ladestopp.

Dessuten betaler jeg for lading og står da følgelig og lader så lenge jeg vil !

Aksepterer glatt å stå i kø hvis det er kø, la folk lade så mye de ønsker.

Om det er innstillingen håper jeg ladeprisen blir omvendt proporsjonal med effekten. Altså at minuttprisen går opp når effekten går ned. 2.50 /min ved > 40kW, 3,50 for > 30 kW og 5,50 for pr minutt for hastighet under 30 kW.
Skal man på død å liv ha full tank og stå en evighet på hurtiglader med kø bak seg bør man betale for det.
#4
Elbiler i media / Sv: Ladekrangel
lørdag 23. mars 2019, klokken 15:07
Sitat fra: Imagine på lørdag 23. mars 2019, klokken 07:39

Det kunne gjerne vært innført som generell regel at alle hurtigladere automatisk stopper når batteriet har nådd 90%. Alle elbiler lader mye saktere over dette og ingen er tjent med (selv ikke batteriet) at man lader helt opp. Man kan godt innføre en spesial-funksjon der man kan betale nye 50kr for å få den fra 90-100%. Da er det kun de som virkelig trenger dette som lader til 100%.

Synes de burde stoppe automatisk etter 30 min og med beskjed om at man stiller bakerst i køen om man vil ha mer.
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Plutselig dropp i batterinivå
onsdag 20. februar 2019, klokken 10:52
Jeg ville ikke vært veldig bekymret. At intern spenning faller ved belastning er normalt og at den kan falle mye er ved høyt forbruk er også normalt. Særlig gjelder dette Leaf 40 som har høy indre motstand på batteriet.
Det er ikke reelt nivå på utladning som vises på skjermen men algoritmene til Nissan som ikke klarer å henge med når det er høy belastning over lenger tid med tildels kaldt batteri.
Bug som bør fikses men det dreier seg først og fremst om software feil.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Håpløst AC-/varmesystem
onsdag 20. februar 2019, klokken 09:43
Jeg opplever det samme med temperaturen, dvs den første drøye halvtimen. Da har bilen nådd jevn tempeartur også der de har gjemt bort sensor og på et tidspunkt faller den opplevde temperaturen ganske kraftig. Opplever på lengre turer å måtte justere fra 18-19 C til 20-21 C etter en stund.
Med sensetiv passasjer opplever vi luftkvalitet som dårlig. Det kan virke som om resirkulering er problemet som både forårsaker dugg og dårlig luftkvalitet.
#7
Elbiler i media / Sv: Elbil-studie avslører ekstreme tap
onsdag 20. februar 2019, klokken 09:35
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 11:26
Som i3-eier: hvordan i all verden klarte de å få 50% kortere rekkevidde av å ha på varmeapparatet på vinteren?

Denne testen må være med biler uten varmepumpe i tillegg til at de har gjort noe seriøst galt når de sammenlignet tallene. Min egen erfaring med egen bil uten å kjøre som et Bellona-medlem:

* Sommer på motorveien: 180+ km reell rekkevidde
* Vinter på motorveien i -5 til -10: 160+ km reell rekkevidde (11% redusert rekkevidde)
* Vinter på motorveien i -15 til -20: 140+ km reell rekkevidde (22% redusert rekkevidde)

Altså ikke engang i det kaldelste jeg opplever på Østlandet hvor varmepumpen ikke lenger virker, så har jeg ikke 50% redusert rekkevidde.
Det er lett å redusere rekkevidde med 40% og ganske normalt.
For det første kommer det frem at AAA ikke forvarmet.
For det andre kan vi anta at de også startet med kalde batterier.
De to faktorene alene påvirker rekkevidde kraftig.
Legg til sørpete veier og godt med varme og forbruket nærmer seg det dobbelte.

Forbruk som du beskriver opplever jeg kun på vårparten med skyfri himmel, tørre veier og forvarmet bil/batteri. Da kan det bli bare 11% i slike temperaturer. Mer normalt er 25 - 40% økning i forbruk med normal varme og guffne kjøreforhold med sørpe eller våt veibane.
#8
Noe spesielt å bruke en bilist som kjører 18 kW pr hverdag i snitt. Det betyr vel selv nå på vinteren en kjørelengde på vel 100 km pr dag og en tesla som kjører enda lenger. (med 25 kW/100km i forbruk kjører den 135 km pr arbeidsdag.)
Det er et veldig lite mindretall i Oslo som kjører så langt daglig. De ligger nok trygt opp i øverste 5% og det passer jo godt å bruke disse to som eksempel på at naboen sponser elbilister.

#9
Sitat fra: Imagine på fredag 15. februar 2019, klokken 09:44
Når du «kjører» en elbil så styrer du egentlig bare bilen rundt.
Bilkjøring med sportsbiler er girskift, motorlyd, bilens respons ut fra det man gjør med den og ikke nødvendigvis rsskest mulig tider, men mest mulig moro og jo vanskeligere bilen er å kjøre jo morsommere er det så lenge bilen kan temmes og belønner deg for gode sjåførskills.

En elektrisk sportsbil skal bare gasses, slippe epedalen, styre rundt svingene kanskje etter en pc-skjerm der alle bilens systemer kan hjelpe deg med perfekt sladd eller perfekt linje... blir jo nesten playstation.
Alle som har kjørt spreke biler og motorsykler _fort_ vet at det enkleste (selv om det er farlig nok) er å gasse. Kunsten er å bremse hardt nok og sent nok. Farten inn i svingen bestemmer hastigheten ut vel så mye som den enklere gassingen. Tror ikke el-sportsbil blir veldig annerledes.

On Topic: e-Tron høres bra ut. Løp og kjøp.
#10
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 11. februar 2019, klokken 19:19
Det jeg synes er mest problematisk hvis bilen har stått nedsnødd i lengre tid, er å komme til for å lade 12V-batteriet.
Jeg mener å ha sett biltema-lader som har plugg til sigarettenneruttak, så man kan lade batteriet uten å åpne panseret.

12V Batteriet er jo lite på elbiler og kan lett lades med små vedlikeholdsladere. En 2A lader holder lenge og vil kunne kobles via sigarettenner uttaket.
Et alternativ er å høre med mc verksted eller finne smartlader med diverste tilkblingskabler. Sett bort eller ta jobben med å montere tilkoblingskabel til batteri en gang. Deretter bruker du hurtigkobling til lader ved behov senere. Vanlig på MC som trenger vedlikeholdslading over vinteren. Mange opplagsplasser moterer slikt som en del av legringsprisen.
#11
Sitat fra: Burger på torsdag 07. februar 2019, klokken 12:38
Leaf har ladeluke i front og virker som de har fått det til. Sliter mer med i3.

Jeg sliter laaaangt mer med Leaf 2018 enn med i3.

Og lading bak er sikrere.
#12
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. februar 2019, klokken 13:40
Hurtiglading er nok ikke ment som ordinær lading av elbiler - den er der for de lange turene.
Dessuten kan prisen pr kwh blir vesentlig høyere enn 3 kr.  Det er vel flere som tar minuttpriser helt uavhengig
av mengde energi en forbruker. DET er faktisk noe våre politikere kunne ordne opp i. Rekorden min er vel noe slik som 19 kroner for en kWh. på en lader som tok 2.5 kroner /minutt. Det skjedde i ca -10 minus på en lader som ikke ville skru opp effekten...Vet ikke helt hvorfor det skjedde, men dyrt ble det.....
Det er nesten alltid bilen som setter begrensingen. Kaldt batteri er en vitkig faktor. Batteri vil/kan være kaldt etter mange mils kjøring. Avhengig av bil/batteri bør tempen opp i 10-20 grader før det tar akseptabel mengde lade-effekt.

SitatDet er også viden kjent at hvor mye en klarer å dytte inn på bilen avhenger av mange faktorer som f.eks temperatur, hvor langt bilen er ladet opp, hva slags kjøling batteriet har osv..Det idelle ville være at elbiler ikke fikk ladet til over 80-85% på hurtigladerstasjoner og at prisen var fast pr kwh. Slik det er nå er det litt lotto alt sammen hvor dyrt det egentlig blir

Jeg er enig i ladebegrensing på et visst punkt, men mener at det burde legges på hastighet, ikke nivå.
Lader du med 30kW får du lov til det enten det 5 eller 95% fullt batteri.
Det jeg ikke ønsker er at folk som deg setter bilen til lading med under 10kW som hastighet og lar den stå der i 6 timer for å fylle batteriet mens folk står i kø. For du betaler jo for kW. Det MÅ ligge incentiv til å avslutte lading snarest for det er tilgangen til lader som er et knapphetsgode.
Da er minuttpris bedre.
Et alternativ er max 30 minutter og bakerst i køen om det ikke er nok.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kollektivfeltet E6 nordover fra Oslo
torsdag 07. februar 2019, klokken 13:14
Det er  vel heller ikke tillatt med kompiskjøring der sist jeg sjekket. Det kan jo ha endret seg selvsagt, men skiltene er jo som kjent uleselige.

Det hender jo at de har kontroll ved Øvre Furuseth nordover. 30-50% av alle elbilistene kjører jo ulovlig der når det er litt kø.
#14
i3 har vært og er billig å forsikre i forhold til de fleste andre. Sikkert pga E-pedalen som fungerer så bra (bedre enn hos de som introduserte begrepet "e-pedal" for ett år siden)
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tesla Overload
onsdag 30. januar 2019, klokken 21:39
@Vesel
Godt sagt. (ble abonent hos NYT når DT erklærte dem som Fake News og fiende av folket. Bedre skussmål kan man knapt få.)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA