Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gak

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 11. februar 2022, klokken 00:59
Sitat fra: stefse på torsdag 10. februar 2022, klokken 22:53
Om all mat ble 2-300% dyrere, vil folk spise mindre da?
Uten tvil!
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil eller ej?
fredag 12. februar 2021, klokken 00:33
I valget mellom tesla3 og volvov90 ville jeg vagt volvoen uten tvil. Det er jo en håpløs sammenligning. Hvofor ikke kjøpe den kinesiske volvoen (polestar2). Den virker å være et mye bedre kjøp enn tesla?
#3
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
mandag 13. juli 2020, klokken 21:08
Sitat fra: Cbcb på mandag 13. juli 2020, klokken 21:00
Tipper salget et lavere enn de håpet. De kjører nå Norge rundt med en visningsbil. Var hos forhandler i dag og fikk prøvesitte og gå gjennom detaljer i ro og mak. Dette gjør de garantert for at flere som sitter på gjerdet skal få en trygghet med å slippe å bestille en bil de ikke har sett. Er selv 186 cm høy og hadde ca 15 cm ekstra benplass når jeg satt meg inn bak mitt innstilte førersete, veldig behagelig plass
Så hvis setet hadde stått 15 cm lenger bak hadde det vært ok benplass? Har jeg vanskelig for å tro, men har ikke sett bilen i virkeligheten ennå.
#4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: e-golf Selges
torsdag 25. juni 2020, klokken 13:01
Enda en som har "glemt" å opplyse om at bilen er bruktimportert.
#5
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
fredag 22. mai 2020, klokken 23:34
Sitat fra: ihaal på fredag 22. mai 2020, klokken 23:11
Sitat fra: gak på fredag 22. mai 2020, klokken 21:50
Jeg vil si at det er ganske spinnvilt å kjøpe en gammeldags bil til omtrent nypris fra en fabrikant som står på konkursens rand. Om noen år er det ikke mulig å få hurtigladet bilen heller (det er vel ikke mulig nå heller).

Føles ikke akkurat hypermoderne å selge nybil i dag uten ryggekamera eller blindsonevarsling (kun tilgjengelig på Max) til over 350 000 kr.

For øvrig bare tull at Nissan er på konkursens rand. Det ville i så fall vært reflektert i en dramatisk nedgang i aksjekursen. Den har riktignok falt en del det siste året, men det er ikke Nissan alene om blant bilprodusentene. Du kan sammenligne med kursnedgangen til f.eks. Norwegian hvis du vil lære litt bedre hvordan aksjeutviklingen til et selskap på konkursens rand utvikler seg.
Jeg vet ikke om aksjeverdien er en god indikator på "konkursens rand", men det er flere bilprodusenter som sliter med økonomien i dag. VW er en av dem, men de er kanskje "to big to fail". Nissan tror jeg ikke er for stor til å gå konk.
Årsaken til at jeg kommenterte var at en med Nissan Leaf disset I3, som helt sikkert er en bedre bil:)
#6
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
fredag 22. mai 2020, klokken 21:50
Jeg vil si at det er ganske spinnvilt å kjøpe en gammeldags bil til omtrent nypris fra en fabrikant som står på konkursens rand. Om noen år er det ikke mulig å få hurtigladet bilen heller (det er vel ikke mulig nå heller).
#7
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:32
Jeg skal prøve sugerør/støvsuger og nål. Tenker å bøye en nål slik at det blir en mothake på den. Takk for svar. Nå er det ut å kjøpe nål og sugerør:)
#8
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:14
Nei. Klarer ikke å få noe undertrykk. Hele konsollen trekker luft fra alle kanter:)
#9
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 12. mai 2020, klokken 13:02
Jeg har klart å sette inn simkort med feil størrelse (for lite) og nå får jeg ikke det ut av slotten. Er det noen gode råd for å få dette ut? Har prøvd med pinsett, men finnes ikke liten og tynn nok. På forhånd takk.
#10
Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 17:05
Sitat fra: gak på fredag 08. mai 2020, klokken 14:24Bare en liten ting. Det er ikke veldig liten avgift på drivstoff (strøm). Det er forbruksavgift, mva og enovaavgift. Bare forbruksavgiften utgjør ofte 50% av kraftprisen (i dag med lav kraftpris er avgiften enda høyere). I tillegg kommer  nettleie (Nettleie er ikke avgift, men både fastledd og energiledd er utsatt for mva)

Hvor mye avgift er det på diesel og bensin i prosent og i kroner per kilometer?
Det vet jeg ikke, men er ganske lett å finne ut av. Google! Jeg har hørt at bensinpris (og diesel) har høye avgifter, men prosentmessig tror, understreker tror, jeg ikke de er like høye som for strøm.
#11
Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 21:49
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 20:49
Det blir ikke riktig med rekordhøye avgifter på kjøring med elbil bare forde det er enda dyrere å kjøre eksosbil.

Avgiftene er jo ikke rekordhøye. Og selv om de var det så har det utsagnet der lite mening. Og det er vel heller ingen i denne tråden som har uttrykt noen støtte til "rekordhøye" avgifter?
Avgiftene er vel strengt talt rekorhøye på strøm. Strømpris i dag  på 10-12 øre pr kWh og ca. 20 øre i forbruks- og enovaavgift. Ser man bort fra mva så ligger avgiftsnivået på 200% for tiden.
#12
Sitat fra: Rosstopher på fredag 08. mai 2020, klokken 09:48
Sitat fra: elektrolux på fredag 08. mai 2020, klokken 08:45I Norge kan denne trenden bli ekstra polarisert grunnet statens aggressive avgiftspolitikk som nå rettes mer og mer mot elbiler.

Ikke enig i det utsagnet. At elbiler ikke er helt fritatt for alle utgifter/avgifter kan jeg være enig i, men elbiler er fortsatt uten moms og med lite bompenger og veldig lav avgift på drivstoff. Jeg kjører fortsatt helt bomfritt til daglig, og når jeg skal kjøre 60 mil til feriehuset, via Oslo, betaler jeg 19 kroner i bompenger mot 368 med dieselbil.

Når det gjelder mikromobilitet syns jeg dette er kjempekult, men noe slikt måtte ha vært et kjøretøy nummer 3 for oss. Slik vi bor, jobber og lever må vi ha plass til to barneseter i to biler, og vi må ha minst en bil med plass til to barneseter, barnevogn, hundebur og bagasje samtidig. Skulle gjerne også hatt plass til en passasjer eller to i tillegg. Da frister det mer å oppgradere en av bilene til Cybertruck enn å nedgradere til noe smått.

Men løsningen for å redde verden er nok å drastisk legge om livsstilen og bruke så lite energi/materialer/plass som mulig.
Bare en liten ting. Det er ikke veldig liten avgift på drivstoff (strøm). Det er forbruksavgift, mva og enovaavgift. Bare forbruksavgiften utgjør ofte 50% av kraftprisen (i dag med lav kraftpris er avgiften enda høyere). I tillegg kommer  nettleie (Nettleie er ikke avgift, men både fastledd og energiledd er utsatt for mva)
#13
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
søndag 19. april 2020, klokken 03:08
Jeg har ikke fulgt tråden, men hvis det stemmer med rekkevidde over 400 km og 300kW power. Kanskje 4wd i tillegg? Til 500.000,-.? Det høres å være for godt ut til å være sant.
#14
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Etron
søndag 19. april 2020, klokken 02:11
Etron
#15
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. mars 2020, klokken 15:52
Gak: hva tror du om nybilpris fremover?
Jeg tror nybilprisen går ned. Men i disse coronatider, og forøvrig ellers, er det vanskelig å spå fremtiden. Produksjon av e-golf nærmer seg slutten og i løpet av ett år (kanskje) vil det ikke være noen ny e-golf å få kjøpt. Jeg kjørte selv e-golf 30.000 km pr år tidligere, men det var pendling med lademuligheter på jobb og hjemme. Det er en fin bil og god bil å kjøre, men rekkevidden, og ladehastigheten, er jo alt for liten. Ny e-golf med batteri på ca. 50-60 kWh ville blitt en suksess tror jeg. ID3 viser forøvrig hvor dårlig det står til med elbil fremover.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA