Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - harruz

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Setetrekk
torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:47
Sitat fra: Zuexi på onsdag 10. oktober 2018, klokken 20:02
Sjekk ut mwbrothers.eu

Ingen personlig erfaring med de, men lager ihvertfall formsydde trekk.
Holmis: fikk du en estimert tid for levering? Og tror du det kommer toll på dette?
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Problemer med kobling av ladeledning
torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:37
Hei, har tidvis problemer med å få koblet til ladeledningen. Virker som en elektronisk sensor låser før den er koblet riktig til. Dette skjer ikke hver gang, men når det skjer må jeg som regel forsøke flere ganger for å få dette til. Må da også trykke på ladelukeknappen på nøkkelbrikken.

Har flere denne erfaringen?
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Takstativ
mandag 30. april 2018, klokken 10:26
jeg melder meg også på denne tråde. Får bilen min om 2 dager, så jeg vet ennå ikke noe om dette. Men jeg håper å finne det ut.   :)
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Rustbehandling?
fredag 02. februar 2018, klokken 13:18
Noen som vet noe om rustbehandlingen av bilen. Vet at "gamle" Leaf ble levert med en billig og enkel antirustbehandling. Blir det samme type på den nye?
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Takstativ, taklast og frakt av ski
mandag 09. oktober 2017, klokken 14:52
Sitat fra: hma på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:56
Fikk nettopp bekreftet fra to ulike forhandlere, begge deltagere på visning av bilen i Oslo, at nye Leaf blir godkjent med 35kg taklast.
Informasjonen om taklast ble kommunisert via Nissan Europa.
Skulle såklart ønsket godkjenning til 70kg, slik som e-Golf, men dette synes jeg er svært positivt med tanke på markedet her hjemme.

Jeg spurte "min selger" hos BNH i Oslo om dette før i dag. Og han sa egentlig nei, dvs at det ikke forelå en typegodkjenning av last på tak for nye Leaf. Men kan jo være at han ikke er like godt opplyst som de du har snakket med.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hva er den beste importbilen?
mandag 09. oktober 2017, klokken 14:37
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 06. oktober 2017, klokken 00:30
Det man skal være forsiktig med, er batterier fra varme strøk. Jeg har inntrykk av at 30kwt-utgavene i de aller varmeste statene ofte mangler en bar.

Når det gjelder garanti, så hadde 24kwt 5 års kapasitetsgaranti. I varme strøk var det mange biler som fikk nytt batteri på garantien, mens andre biler fikk dårlig kapasitet etter at garantien var utløpt. Det var som et lotteri hvor noen vant nytt batteri  og andre ikke. For biler i kalde strøk, hadde man ikke særlig nytte av garantien.
På 30kwt's batteriet er det andre forhold med 8 års garanti. Det kan være flere som har glede av garantien her. Jeg trur også levetida avhenger mer av den tidligere brukeren her, da det er lett å kjøre disse batteriene varme, hvis man er hensynslaus. Man bør huske på at fabrikkgarantien ikke gjelder for usa-biler når de er frakta over sjøen. For en 24kwt bil ville jeg nok helst kjøpe fra USA, men jeg er usikker på en 30kwt. Du kan leite etter europeiske utgaver på f.eks autoscout24.com. USA-modeller kjøper man helst på auksjon, og det kan være litt jobb å få tilgang til auksjonene, og det er visse fallgruver man må passe seg for. I utgangspunktet er det bare dealere som får tilgang til auksjonene, men man kan få tilgang via ulike meglere.

Takk for godt svar Trekkoppbil. Har jo selv en norks 24kw-bil, så det er kun aktuelt med en 30kw. Men jeg tror jeg nå har ombestemt meg, og signerer på den nye Leafen som kommer neste vår
#7
Kjøpe elbil? / Hva er den beste importbilen?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:53
Har en norsk 24 kw tekna, men kan tenke meg å bytte til 30 kw. Ser at prisforskjellen mellom norsk og importbil med noenlunde samme spesifikasjoner er på opptil 50000! Vet at det foregår parallellimport fra USA, Nederland, Japan, Tyskland Sverige og sikkert mange fler. Vet at det er litt ulikt med tanke på utstyr, varmepakker, navigasjon og ikke minst håndtering av garantisaker.  Noen som har erfaringer/anbefalinger rundt dette?
#8
Sitat fra: leafnor på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 22:33
Rabatt meg hit og dit. Så mange avtaler om rabatt at en til forsvinner i mengden, bør derfor være rom for å få til en FPS-avtale................Forummedlem-Prute-Sjøl.

Tar gjerne en slik FPS-avtale ;D. Eller en hvilken som helst avtale som kan gi meg 30000 i avslag :laugh:
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Godt tilbud, men verdt å vente?
onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:07
Jeg fikk tilbud på 304.000 for den samme bilen. Uten rabatt. Tror jeg sier nei. Men hadde jeg fått din rabatt, så er jeg ganske sikker på at jeg hadde sagt ja. Teknaversjonen kan, slik jeg forstod det, ta et år til.
#10
Lade hjemme / Sv: LAdeboks i garasje, eller ladestolpe foran huset?
torsdag 31. august 2017, klokken 14:50
Sklir litt ut denne tråden her nå. En diskusjon om hvor @elektrolux kan stå eller ikke, er interessant nok, men ikke i denne tråden. Tilbake til temaet for tråden: En ladestolpe utenfor huset er utvilsomt  mer tilgjengelig i mitt tilfelle, men jeg tror nok jeg faller ned på å grave ned kabel, og installere boks i garasjen.
#11
Lade hjemme / LAdeboks i garasje, eller ladestolpe foran huset?
onsdag 30. august 2017, klokken 11:25
Hei, har egentlig bestemt meg nå for å installere i garasjen denne: http://www.ladefabrikken.no/Hjemmelader_EcoLite_32A_1_fas/p3060772_17570088.aspx

Men jeg ser nå at det er en del innlegg som snakker om ladestolpe foran hus. I mitt tilfelle vil jeg spare en masse arbeid (og litt penger) på å slippe å grave ned 15 meter ekstra kabel, så det er noe å tenke på. Men er det andre fordeler og ulemper jeg bør ta med i vurderingen, så vil jeg gjerne ha tips om dette.
#12
Jobber med brannforebygging og brannstatistikk. Jeg har ikke detaljert kunnskap om absolutt alle dødsbranner i Norge siste 5-10 år, men jeg vet ikke om et eneste tilfelle av dødsbrann knyttet til lading av elbil i Norge. Alt i alt er det foreløpig svært få branner knyttet til lading av elbil total sett. Men at lading via schuko innebærer en større risiko for brann sammenlignet med en el-installert ladeløsning, er det nok liten tvil om. Og kanskje spesielt etter en tids bruk. Det er grunn til å tro at vi får flere slike branner fremover når folk har hatt elbilen sin til lading via schuko på samme sted over tid.
#13
Mekanisk / Sv: Bakdør i vranglås
fredag 06. januar 2017, klokken 09:19
Hadde et lignende problem med min høyre bakdør. Det ble fikset på garantien. Har du norsk bil bør vel dette gå greit. Kjenner ikke godt nok til garantivilkår på importbiler, men har forstått det slik at det kan variere.

#14
Har akkurat nå en 2014 Leaf, (og en fossil sak) men hvem vet hva fremtiden bringer. Har innsett at jeg må ha en hjemmelader, og ser med glede at prisene på dette begynner å bli mer spiselig enn hva de var for 2 år siden da jeg kjøpte bilen.

Jeg har tenkt at om det lar seg gjøre, så legger jeg opp til en 32A løsning (som nedjusteres slik at jeg kan bruke den på Leafen). I mitt tilfelle er det snakk om en frittstående garasje, og jeg må få gravd ned en kabel. Ønsker en løsning som forhåpentlig kan stå i mange år.

Noen som har ferske erfaringer, anbefalinger ev. løsninger det advares mot, så er jeg svært takknemlig for dette.
#15
Lade hjemme / alternativ til schuko?
fredag 16. oktober 2015, klokken 13:58
hei, jeg er Leaf-eier, og dessverre noe begrenset med kunnskap når det gjelder alt som har med lading å gjøre.

Har forstått det slik at ladekladdens tyngde kombinert med en vanlig schuko-kontakt sine begrensninger, kan forårsake varmgang (serielysbue) og det som verre er.  Kan man redusere risikoen for dette ved å installere en slik kontakt?

http://www.philiphauge.no/ProductDetail.aspx?prd_id=1SEH320544R2312

I tilfelle, kan den kontakten monteres på en vanlig 16a kurs som også brukes til annet (i mitt tilfelle, utebelysning og garasjeport)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA