Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - LA3UX

Sider: [1] 2 3
1
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: fredag 25. oktober 2019, klokken 20:59 »
Litt tilleggsinfo til mitt tidligere innlegg vedr. forsinkelser i leveranser. En link til butenunbinnen.de viser at Daimler må korrigere kvalitetsfeil i modellene GLE og GLS. Som Buten har lært fra intervjuer med Daimler ansatte, skal det være rundt 9.000 biler. Dette vil trolig også forsinke produksjonen av EQC som foregår på samme verk som GL. Ta en titt på video fra alle bilene som er parkert på Ahlhorn, så forstår man litt av omfanget mht avviksbehandling.

Det er også lett å tenke seg at informasjon om kvalitetsfeil ikke er det man lettest kommuniserer fra fabrikken. Men vi som er kunder skal være veldig glade for at feil blir rettet før kundene mottar bilene.

https://www.butenunbinnen.de/nachrichten/gesellschaft/mercedes-rueckruf-ahlhorn-100.html

2
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 23:55 »
Jeg har nettopp fått både produksjonsdato (mars) og estimert leveringsdato for en bil som har stått i bestilling siden mai. Det har i hele år vært kommunisert at bare ca 200 EQC biler blir levert til Norge i 2019 og det er lurt å være tålmodig og ikke stresse BOS nå. Konsernet BOS er inne i betydelige omstillinger pga at hele bilbransjen er i dramatisk endring. Årsaken til at biler står mellom lagret i Tyskland kan muligens være at det for få dager siden ble sendt ut en tilbakekalling av noen tusen biler inkludert ferdigproduserte EQC pga mulig feil på innfesting av en sensor, det står omtalt i tysk fagpresse for den som vil sjekke detaljer. Fra 2020 blir vi vel alle på dette forumet fornøyde kunder, når man venter på noe godt osv..

3
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Valg av el moped
« på: fredag 20. september 2019, klokken 00:09 »
Jeg kan godt anbefale elektrisk moped, vi har 2 stykker i familien hvorav den ene har 3 kW effekt og dette er godt nok til å holde farten i bakker for en voksen person. Rekkevidde nok til å kjøre 15 km til sentrum. Kan ikke fatte at ikke flere forstår at moped er et fleksibelt kjøretøy velegnet for bruk i sentrum og fra nabokommuner inn til sentrum. Mye enklere (og gratis) parkering på jobb, ingen trafikkavgift, ingen mva eller årsavgift etc. Drivstoffet koster 'next to nothing'. Men kan ikke brukes på vinteren, så da kjører jeg selvsagt elbil, hva ellers? Vil ikke drive reklame men let litt på nett så dukker leverandører opp.

4
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
« på: søndag 01. september 2019, klokken 23:08 »
Den som leser det som står om klimasystemet i linken over fra Daimler, skjønner at systemet har varmepumpe (som sparer energi), og at den benytter eventuell overskuddsvarme fra batterikjøling og motorkjøling til å varme kupeen. Dessuten er det altså en funksjon for brukerstyrt (App-styrt) automatisk oppvarming av kupeen før man tar i bruk bilen, ikke noe mer skraping av nedisete vinduer med EQC. Gleder meg til vinteren kommer. Kupeen er meget godt lydisolert så støy fra varmepumpen blir neppe noe tema. Ikke stol for mye på selgere, de er bra til å selge biler, ikke til å forklare hvordan bilen virker.

5
EQ / Sv: Storkunderabatt
« på: søndag 26. mai 2019, klokken 22:02 »
Jeg skrev litt om storkundeavtaler i et innlegg 3 mai. Kan legge til litt mer informasjon, men gir ikke noen detaljer av konkurransehensyn:
Bertel O Steen gir storkunderabatt på el.biler, som bla gjelder KIA Soul Electric
Erik Arnesen Bryn gir storkunderabatt på AUDI elbiler.
Volkswagen elbiler er også omfattet av storkunderabatt, det samme gjør BILIA for Volvo men her er det foreløpig bare hybridbiler som leveres.

Alle skjønner vel at storkunderabatter handler om at importør oppnår økt salg uten tilsvarende kostnader til markedsføring og er til fordel for begge parter. Slike rabatter ytes til organisasjoner som har mange (tusen) ansatte, og potensielle kunder.

6
EQC / Sv: Hvor kan man se EQC utstilt ?
« på: søndag 26. mai 2019, klokken 21:42 »
I Trondheim var en mørk grå EQC utstilt 23 og 24 mai, og det anbefales å prøvesitte for å gjøre seg opp en mening. Alle biler er egentlig designet med en rekke krav og det nytter ikke oppfylle alle, f eks har jeg mer bagasjeplass i min Dodge enn EQC har. Men Dodgen er for stor til parkeringskjeller, og EQC vil lett kunne parkeres i vanlige P-hus. Førerplassen i EQC føles som cockpit i et fly og må bare oppleves. Dette er 2020 modell og man merker at det er designet for et nytt ti-år. Føreplassen har en fullverdig PC med mus og diger skjerm, så GPS navigering i Wien tenker jeg blir en drøm. Gleder meg som et barn til den kommer.

7
EQ / Sv: Storkunderabatt
« på: fredag 03. mai 2019, klokken 21:46 »
Spørsmål 1: Finnes det storkunderabatt for bil. Svar: Ja det finnes, jeg har ihende slike avtaler med flere av importørene for store bilmerker. For øvrig har nesten alle som er medlem av et idrettslag, registrert kunde hos COOP, Rema osv. slike rabatter, så dette er rett og slett en del av salgs- og markedsføringsvirksomheten i alle bransjer.

Spørsmål 2: Gjelder det elbiler? Dette er et mer interessant spørsmål, fordi elbilsalget har til nå vært så begrenset at det ikke har vært omfattet av disse avtalene. Men nå har vel de store leverandørene innsett at vi elbilister er en voksende gruppe, og må tas hensyn til.

Mitt råd: Bruk de virkemidlene du har som kunde til å velge produkter i markedet og se hva du kan få av eventuelle rabatter. Dette gjelder også kjøp av energi på ladestasjon.

8
EQC / Sv: Nyheter om EQC
« på: fredag 15. mars 2019, klokken 23:30 »
Med litt googling så finner jeg at Daimler Benz uttaler at produksjonen av EQC 400 går i henhold til plan. Ifølge boston.com starter ordinær serieproduksjon i uke 13 i Bremen fabrikken, som også produserer GLC og C-serie. Det produseres også deler ved andre tyske fabrikker i Hamburg, Berlin og ved flere ulike batterifabrikker. Daimler Benz har kunngjort at VIP-kunder får biler fra juni, og dette vil også inkludere norske kunder. Noe annet er ikke kunngjort, men mange biljournalister mener at norske kunder har høy prioritet og vil få sine biler som er bestilt  fra 3. kvartal (mao juli-august). Det er bestilt i overkant av 2000 biler i Norge. Relatert til at Bremen-fabrikken produserer over 400.000 biler per år, så er det grunn til tenke at 2000 biler ikke er så veldig høyt et tall. Vi som har bestilt EQC 400 kan begynne å glede oss til høsten.

9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading Øst-Europa
« på: lørdag 06. oktober 2018, klokken 21:05 »
Jeg finner svært mange ladestasjoner i sør og øst-europa på www.plugshare.com. Det er i hvert fall ingen problemer med å kjøre til Ungarn, men videre sørover er det også fullt muligå lade. Jeg sitter nå helt sør i Hellas, på Kreta, og det bygges ut ladestasjoner (22 kW) også her. Det er ladestasjoner å finne gjennom hele den sentrale delen av Europa, med unntak av Bulgaria og Romania.

10
Model 3 / Sv: Har du eller vurderer du å kanselere TM3?
« på: onsdag 23. mai 2018, klokken 13:26 »
Bare et par korte tilsvar til de som er litt "blinde" i forhold til elbil-markedet.
Både BMW, Ford, og Mercedes leverer biler i dagens marked (jeg kjører selv Ford elbil). Du kan også per mai 2018 kjøpe elbil hos Jaguar og Porsche blant premium-merkene, I 2019 kan du kjøpe elektrisk Volvo (den er allerede er under prøveproduksjon i Kina). Det var 6 alternativer til Tesla.

Så dette om kvalitet og vinterbruk. Det er veldig få mennesker i USA som opplever og vet hva norsk vinter er. Det bor f eks ca 600.000 personer i hele Alaska. Det er noe av årsaken til at Tesla ikke bryr seg om realistisk vintertesting. For en Texaner er vinter synonymt med + 5 grader og regn, det er ikke norsk vinter. Jeg har kjørt amerikansk bil i 20 år, dette er ikke noe nytt. Bare de store 4WD truckene tåler norsk klima, jeg har to slike.

Den som gidder sjekke litt på nettet finner at det er en rekke med kvalitetsproblemer ikke bare for TM3 men også for de andre modellene. Både Volvo og Mercedes kjører vintertester i Sverige i 25 minus grader på sine modeller. Derfor kan de også brukes i slike temperaturer.

11
Model 3 / Sv: Har du eller vurderer du å kanselere TM3?
« på: onsdag 23. mai 2018, klokken 11:42 »
Det er flere årsaker til at jeg har kansellert. 1. Leveranseproblemer. Tesla er en bilprodusent som hverken har kompetanse eller kapasitet til å levere store antall av produkter som holder nødvendig kvalitet. 2. Kvalitet, det dukker stadig opp nye typer problemer med produktet. Den er heller ikke testet i og egnet for vinterforhold slik vi opplever det i Norge. 3. Pris - det er nå (mai 2018) bekreftet fra Tesla at selskapet ikke leverer kjørbare biler til den prisen som var annonsert (35k USD), man må også betale for lakk (!), hjul (!!) og andre nødvendige deler til en bil (!!!). Normal pris blir nesten det dobbelte (70k USD) ifølge Hegnar.no.

Fra 2019 kommer det så mange gode helelektriske alternativer på markedet (BMW, Volvo, Daimler - Mercedes) at Tesla bare blir en nisjeprodusent for spesielt interesserte. 

12
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
« på: torsdag 19. april 2018, klokken 21:10 »
Ifølge Teknisk Ukeblad viser de faktiske produksjonstallene at det ble produsert 751 stk Model 3 per uke i 1.kvartal. Med en slik kapasitet så vil lett hoderegning vise at bil nr 500.000 blir levert om ca. 10 år fra nå, forutsatt at den allerede er bestilt. Da er Model 3 neppe en moderne bil lenger. Det var en slik enkel hodeoperasjon som gjorde at jeg kansellerte min bestilling, og bestiller bil fra en produsent som faktisk kan levere biler til norske kunder.

13
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
« på: lørdag 23. desember 2017, klokken 20:17 »
22. desember 2017 Godt nytt for nordmenn som kjører på vinterføre
"Tesla melder at alle deres Model S og Model X fra nå av vil komme med 4x4 (Dual Motor All‑Wheel Drive) som standard. Kommende Model 3 blir i første omgang levert med bakhjulsdrift, men en 4x4-versjon kommer etter hvert"

14
Focus / Sv: Fastnøkkel - See manual...
« på: mandag 20. november 2017, klokken 15:15 »
Min Ford Focus Electric 2013 ble kalt inn til serviceordre fra importøren i 2017, og verkstedet har derfor jobbet med å utbedre kontaktene ved venstre bakhjul som er utsatt for korrosjon pga fukt og salt. Så langt har det ikke fjernet problemet med at bilen ikke liker kuldegrader. Men nå har jeg snart rundet 50.000 km og at bilen ikke er så glad i kulde er jo noe som preger bilhold generelt i Norge. Så jeg skal fortsatt kjøre Ford Focus for bilen er jo bra bortsett fra noen små mangler. Og så venter jeg på min Tesla Model 3 som blir neste bil i rekka. Elbil er uansett fremtiden.

15
Focus / Sv: Noen som har bestilt/ prøvekjørt nye fokus?
« på: tirsdag 26. september 2017, klokken 17:32 »
Jeg har nå 45000 km med den "gamle" Focus og gleder meg hver dag over å kjøre denne bilen, altså kan jeg trygt anbefale denne bilen til dere som vurderer å kjøpe. De fleste vil nok som jeg bruke den til byturer og jobbturer, og da er det veldig sjelden at bagasjeplassen har vært noen hindring. Jeg har for eksempel kjøpt en herresykkel på impuls, og den går helt greit inn i bilen etter å ha tatt av forhjulet. Legg ned baksetene og du får inn alle kofferter du kan ha bruk for og enda litt til. Kjørekomforten er god, det er sportsfølelse over bilen og jeg gliser hver gang det ligger en fet svart Audi som jeg lett kjører fra i et lyskryss. Man blir som et barn igjen av å kjøre elektrisk bil.

Sider: [1] 2 3