Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - LA3UX

Sider: [1] 2 3
1
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
« på: ſøndag 12. Juli 2020, klokken 08:25 »
I teorien kan du kanskje oppnå 7,4 kW effekt, både fra TN og IT nett, med tilstrekkelig stor kurs-sikring. Min ladeprodusent (EASEE) anbefaler f eks å begrense til 80% av kursen, og du må også ha ladekabel med stort nok tverrsnitt. Ut fra de mange tilbakemeldinger jeg har lest fra ulike brukere bør man ikke være skuffet om reell ladeeffekt er et sted omkring 6,0 til 6,5 kW selv om oppsettet og bilens ombordlader teoretisk kan gi 7,4 kW. Se gjerne linken om ulike lade-muligheter her:

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table

2
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Lørdag 27. Juni 2020, klokken 21:39 »
Ladehastigheten er det en programvare i bilen som bestemmer, og den er bestemt til å falle mye når batteriet er mer enn 70% fullt. Jeg har lagt ved link til en ladekurve som illustrerer dette. Kort sagt er fallende ladehastighet etter 50% en funksjon som beskytter batteriet og gir det lengre levetid. Etter 8-10 år vil eieren av disse bilene sette pris på dette. Jeg har nå en 7 år gammel elbil som fortsatt har samme batterikapasitet som ny, og det er selvsagt viktig for tiltroen til slike biler at batteriet gir nok kapasitet selv om bilen er noen år gammel.

3
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Lørdag 06. Juni 2020, klokken 21:35 »
Jeg signerte også kontrakt mai-19, ikke hørt noe om leveringsdato utover at det er forsinket levering pga produksjonsstans i mars -20. Men det er korrekt at BOS har økt leveringstallet i Norge fra mai og nå leverer ca 250 stk per måned. Det sikter mot at de som har kønummer over 1000 vil få levert bil utover sommeren, og kønummer over 1500 kanskje i august. Det er ellers elendig salg i Europa inkludert Tyskland av disse bilene, så det er trolig hold i at Norge vil få levert mange biler i 2 halvår.

4
EQC / Sv: EQC lading - 230V/400V
« på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 19:11 »
Dette temaet er beskrevet på Facebook siden til EQC, og det er flere bileiere der som har sjekket ut følgende: EQC støtter både 230V 3-fase IT nett og TN nett. Opp til 32 A, mao vil det gå an å få inn mer enn 3,7 kW men ikke så mye som ombordladeren har som max (7,4 kW). Når importøren svarer at det ikke er støtte for 230V 3-fase IT så er det egentlig riktig, men det er utviklet en ladeboks som greier å gjøre det likevel. Men da må du også ha en fleksibel kabel med stort nok tverrsnitt, som ikke var levert med de første EQC som kom.
Årsaken til at det vises maks.effekt i størrelsesorden 6 kW er trolig at ladeindikasjonen er programmert til å vise netto effekt inn på batteriet fratrukket tap i lader. Det er mange faktorer som spiller inn under lading mht tap, prosent lading i batteriet, temperatur og flere. Kan ikke forvente at elektrikeren skal ha fasit på alle disse faktorene. Se gjerne følgende referanse om de ulike lademodi: https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table

5
Kjøpe elbil? / Sv: HVilke biler har aktiv batterikjøling/varming?
« på: Tirsdag 14. Januar 2020, klokken 19:49 »
Mercedes EQC, over 100 biler levert i Norge per januar og mange flere kommer. Skal såvidt jeg vet ha samme status som Audi E-tron dvs ja på alt, aktiv kupevarming før start også når den ikke er tilkoplet strøm. Den har varmepumpe.

6
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
« på: Lørdag 28. Desember 2019, klokken 10:48 »
Et spørsmål til dere som har fått bilen eller prøvd den i vinter: Kan man via Mercedes-app eller direkte via skjermen legge inn en start-tid for klima-anlegget, slik at det starter med å avvise vinduene før kjøreturen starter? (Også når bilen står på P-plassen ved skiløypa og ikke er tilkoplet strøm).

7
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Fredag 25. Oktober 2019, klokken 20:59 »
Litt tilleggsinfo til mitt tidligere innlegg vedr. forsinkelser i leveranser. En link til butenunbinnen.de viser at Daimler må korrigere kvalitetsfeil i modellene GLE og GLS. Som Buten har lært fra intervjuer med Daimler ansatte, skal det være rundt 9.000 biler. Dette vil trolig også forsinke produksjonen av EQC som foregår på samme verk som GL. Ta en titt på video fra alle bilene som er parkert på Ahlhorn, så forstår man litt av omfanget mht avviksbehandling.

Det er også lett å tenke seg at informasjon om kvalitetsfeil ikke er det man lettest kommuniserer fra fabrikken. Men vi som er kunder skal være veldig glade for at feil blir rettet før kundene mottar bilene.

https://www.butenunbinnen.de/nachrichten/gesellschaft/mercedes-rueckruf-ahlhorn-100.html

8
EQC / Sv: Bestilling av EQC
« på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 23:55 »
Jeg har nettopp fått både produksjonsdato (mars) og estimert leveringsdato for en bil som har stått i bestilling siden mai. Det har i hele år vært kommunisert at bare ca 200 EQC biler blir levert til Norge i 2019 og det er lurt å være tålmodig og ikke stresse BOS nå. Konsernet BOS er inne i betydelige omstillinger pga at hele bilbransjen er i dramatisk endring. Årsaken til at biler står mellom lagret i Tyskland kan muligens være at det for få dager siden ble sendt ut en tilbakekalling av noen tusen biler inkludert ferdigproduserte EQC pga mulig feil på innfesting av en sensor, det står omtalt i tysk fagpresse for den som vil sjekke detaljer. Fra 2020 blir vi vel alle på dette forumet fornøyde kunder, når man venter på noe godt osv..

9
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Valg av el moped
« på: Fredag 20. ſeptember 2019, klokken 00:09 »
Jeg kan godt anbefale elektrisk moped, vi har 2 stykker i familien hvorav den ene har 3 kW effekt og dette er godt nok til å holde farten i bakker for en voksen person. Rekkevidde nok til å kjøre 15 km til sentrum. Kan ikke fatte at ikke flere forstår at moped er et fleksibelt kjøretøy velegnet for bruk i sentrum og fra nabokommuner inn til sentrum. Mye enklere (og gratis) parkering på jobb, ingen trafikkavgift, ingen mva eller årsavgift etc. Drivstoffet koster 'next to nothing'. Men kan ikke brukes på vinteren, så da kjører jeg selvsagt elbil, hva ellers? Vil ikke drive reklame men let litt på nett så dukker leverandører opp.

10
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
« på: ſøndag 01. ſeptember 2019, klokken 23:08 »
Den som leser det som står om klimasystemet i linken over fra Daimler, skjønner at systemet har varmepumpe (som sparer energi), og at den benytter eventuell overskuddsvarme fra batterikjøling og motorkjøling til å varme kupeen. Dessuten er det altså en funksjon for brukerstyrt (App-styrt) automatisk oppvarming av kupeen før man tar i bruk bilen, ikke noe mer skraping av nedisete vinduer med EQC. Gleder meg til vinteren kommer. Kupeen er meget godt lydisolert så støy fra varmepumpen blir neppe noe tema. Ikke stol for mye på selgere, de er bra til å selge biler, ikke til å forklare hvordan bilen virker.

11
EQ / Sv: Storkunderabatt
« på: ſøndag 26. Mai 2019, klokken 22:02 »
Jeg skrev litt om storkundeavtaler i et innlegg 3 mai. Kan legge til litt mer informasjon, men gir ikke noen detaljer av konkurransehensyn:
Bertel O Steen gir storkunderabatt på el.biler, som bla gjelder KIA Soul Electric
Erik Arnesen Bryn gir storkunderabatt på AUDI elbiler.
Volkswagen elbiler er også omfattet av storkunderabatt, det samme gjør BILIA for Volvo men her er det foreløpig bare hybridbiler som leveres.

Alle skjønner vel at storkunderabatter handler om at importør oppnår økt salg uten tilsvarende kostnader til markedsføring og er til fordel for begge parter. Slike rabatter ytes til organisasjoner som har mange (tusen) ansatte, og potensielle kunder.

12
EQC / Sv: Hvor kan man se EQC utstilt ?
« på: ſøndag 26. Mai 2019, klokken 21:42 »
I Trondheim var en mørk grå EQC utstilt 23 og 24 mai, og det anbefales å prøvesitte for å gjøre seg opp en mening. Alle biler er egentlig designet med en rekke krav og det nytter ikke oppfylle alle, f eks har jeg mer bagasjeplass i min Dodge enn EQC har. Men Dodgen er for stor til parkeringskjeller, og EQC vil lett kunne parkeres i vanlige P-hus. Førerplassen i EQC føles som cockpit i et fly og må bare oppleves. Dette er 2020 modell og man merker at det er designet for et nytt ti-år. Føreplassen har en fullverdig PC med mus og diger skjerm, så GPS navigering i Wien tenker jeg blir en drøm. Gleder meg som et barn til den kommer.

13
EQ / Sv: Storkunderabatt
« på: Fredag 03. Mai 2019, klokken 21:46 »
Spørsmål 1: Finnes det storkunderabatt for bil. Svar: Ja det finnes, jeg har ihende slike avtaler med flere av importørene for store bilmerker. For øvrig har nesten alle som er medlem av et idrettslag, registrert kunde hos COOP, Rema osv. slike rabatter, så dette er rett og slett en del av salgs- og markedsføringsvirksomheten i alle bransjer.

Spørsmål 2: Gjelder det elbiler? Dette er et mer interessant spørsmål, fordi elbilsalget har til nå vært så begrenset at det ikke har vært omfattet av disse avtalene. Men nå har vel de store leverandørene innsett at vi elbilister er en voksende gruppe, og må tas hensyn til.

Mitt råd: Bruk de virkemidlene du har som kunde til å velge produkter i markedet og se hva du kan få av eventuelle rabatter. Dette gjelder også kjøp av energi på ladestasjon.

14
EQC / Sv: Nyheter om EQC
« på: Fredag 15. Mars 2019, klokken 23:30 »
Med litt googling så finner jeg at Daimler Benz uttaler at produksjonen av EQC 400 går i henhold til plan. Ifølge boston.com starter ordinær serieproduksjon i uke 13 i Bremen fabrikken, som også produserer GLC og C-serie. Det produseres også deler ved andre tyske fabrikker i Hamburg, Berlin og ved flere ulike batterifabrikker. Daimler Benz har kunngjort at VIP-kunder får biler fra juni, og dette vil også inkludere norske kunder. Noe annet er ikke kunngjort, men mange biljournalister mener at norske kunder har høy prioritet og vil få sine biler som er bestilt  fra 3. kvartal (mao juli-august). Det er bestilt i overkant av 2000 biler i Norge. Relatert til at Bremen-fabrikken produserer over 400.000 biler per år, så er det grunn til tenke at 2000 biler ikke er så veldig høyt et tall. Vi som har bestilt EQC 400 kan begynne å glede oss til høsten.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading Øst-Europa
« på: Lørdag 06. Oktober 2018, klokken 21:05 »
Jeg finner svært mange ladestasjoner i sør og øst-europa på www.plugshare.com. Det er i hvert fall ingen problemer med å kjøre til Ungarn, men videre sørover er det også fullt muligå lade. Jeg sitter nå helt sør i Hellas, på Kreta, og det bygges ut ladestasjoner (22 kW) også her. Det er ladestasjoner å finne gjennom hele den sentrale delen av Europa, med unntak av Bulgaria og Romania.

Sider: [1] 2 3