Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sandvika

Sider: [1] 2 3 ... 43
1
Mii electric / Sv: Dekkskifte - SEAT Frii
« på: I går kl. 21:20 »
Akkurat inne fra mitt andre dekkskifte. Bruker en trekloss og legger på kanalen på utsiden av falsen. Funker fint

2
Model S / Sv: Lavere pris på Model S
« på: I går kl. 13:46 »
Det er mange år siden jeg har kjørt bil med HUD, men tilbake i 2012-2014 så var alle de løsningene jeg prøvde umulig å bruke sammen med polariserte briller. Er det noen som vet om det er samme problem med nye HUD-løsninger? Hvis så er tilfelle vil jeg absolutt ha en skjerm foran rattet i stedet for HUD, og HUD eventuelt kun som et supplement.
Grunnen til man bruker polariserende briller er for å blokkere ut refleksjoner, HUD baserer seg på å rekletere lys projisert mot en glassplate så tror at dette blir et paradoks untill man får gjennomsiktigeledskjermer

3
Model S / Sv: Lavere pris på Model S
« på: Torsdag 15. Oktober 2020, klokken 20:18 »
Er nok en kombinasjon av flere ting.
1) Si gjerne at den er offer for egen suksess, men bortsett fra dual motor og ny front så har det vært inkrementelle endringer siden 2013(!). Mange sliter nok med å legge mangfoldige tusen på å bytte fra gammel til Model S til ny.

2) Bortsett fra Performance modellen så sliter nok TMS litt kanibalisering fra resten av porteføljen, begynner å bli et ganske smalt segment som ikke velger X som er marginalt dyrere eller ikke 3/Y som gir veldig mye av det samme til en betydelig lavere pris.

3) Det kommer ny model snart, skal man unngå det blir et rush av kanselereinger må man ha en viss differenase mellom ny og gammel model.

4
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 17:13 »
Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
Jeg har ikke skrevet at noe blir dårligere, jeg har sagt at man ikke skal forvente at andre parametere enn Teslas kostnad er bedre med nytt batteri, implisitt relativt til å fortsette med dagens arkitektur.
Hvor er det du ser at alt annet enn superlading blir bedre?

Presentasjonen under battery day, men den har du kanskje ikke lest/sett?

Du skrev '+1' på dette utsagnet:

"Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?"
Nei, jeg har ikke fått med meg at det er kommunisert at batteriene er bedre enn dagens for forbruker. Ikke så mange andre her som har fått med seg det heller. Skrev uansett "korriger meg om jeg tar feil". Du påsto derimot at jeg mente Tesla løy.

5
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 15:29 »
Hva spesifikt er det du mener er dårligere med de nye batteriene? Ut i fra hva jeg kan se er det kun superlading som vil være marginalt dårligere ved utrulling av første generasjons 4680-celler -  alt annet bedre.
Jeg har ikke skrevet at noe blir dårligere, jeg har sagt at man ikke skal forvente at andre parametere enn Teslas kostnad er bedre med nytt batteri, implisitt relativt til å fortsette med dagens arkitektur.
Hvor er det du ser at alt annet enn superlading blir bedre? 

6
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 11:13 »
Veldig bra innspill, og dette blir vel ikke bedre ved færre celler, heller tvert imot?

7
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 10:13 »
En parameter som Tesla i teorien har egeninteresse av å gi forbrukeren er økt ladehastighet. Dette vil muligens være en bi-effekt av arkitekturen som potensielt gjør at man opptar mindre tid på superladeren som i prinsippet reduserer Capex i infrastruktur...

8
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 02:03 »

Når Tesla vier en dag til generalforsamling og Battery Day, så får vi nesten tro dem på at det har skjedd en utvikling som vil komme forbrukerne (og Tesla) til gode, eller? Det du skriver er jo det samme som å beskylde dem for løgn, og det har du neppe belegg for.
Premisset for mitt innlegg var at de ikke har lovet noe fordeler for forbruker, og at det implisitt derfor kan antas at fordelene med det nye batteriet tas ut gjennom lavere kost og ikke automatisk tilfører noe for de andre parametrene. Du får veldig gjerne korrigere meg på dette, påstanden at jeg beskylder dem for løgn klarer jeg overhodet ikke se at du har dekning for. og  bidrar ikke med noe positivt i diskusjonen.

9
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Tirsdag 13. Oktober 2020, klokken 11:09 »
Helt hypotetisk; hva om batteriene de leverer i dag på alle måter er bedre enn de nye??.... bare alt for dyre og derfor ikke bærekraftige for Tesla?
+1 på denne. Kapasitet er allerede gitt. Nytt batteri er utviklet for å få kostnaden og fysisk volum mest mulig ned innenfor "akseptable" parametere på holdbarhet, ladehastighet osv..  Eksisterende batterier er "field proven" og helt sikkert vært gjennom en lang rekke mindre justeringer for å optimalisere egenskapene, ingen garanti for at et nytt batteri er bedre på de andre parameterne som diskuteres her.

10
Mii electric / Sv: Seat Mii - feil med styringen?
« på: Mandag 12. Oktober 2020, klokken 18:15 »
Ikke for å være arrogant, men om dere "plages" av denne så ligger dere kanskje feil i veibanen eller "glemmer" å bruke blinklys?

Jeg synes denne er veldig diskret til det nivået hvor jeg egentlig lurer på om den egentlig har noen hensikt.

11
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 14:34 »
Lucid tror jeg ikke Tesla gidder å løfte øyenbrynene for.

Fokuset har vært på å få volum i 3 og Y, men de tjener mest penger på S og X. Helt overbevist om at når 3 og Y er modent så vil de flytte ressurser over på X og S igjen.

12
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Fredag 25. ſeptember 2020, klokken 23:54 »
Tviler på at den får en CCS ladeluke. Vil selge i USA først, så gjør de ikke om på noe på skroget men kun understell, så ser det mørkt ut
Salgsstart er satt til slutten av `21. Da er det 9,5år siden Tesla Model S  kom ut. Foruten at de skal finne plass til tredje motor og større batteri så tipper jeg at man trenger denne tiden for å også gjøre andre større endringer også.

13
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 21:06 »
Er vel sagt også at Plaid vil basere seg på Roadsterdrivlinje eller noe sånt?
Det kjøper seg nok også mye tid ved å utsette levering til slutten av neste år. Ikke utenkelig at det blir en større revisjon av hele MS hvor Plaid kanskje er første ut med nye løsninger.

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 06:58 »
Lærebøker skrives stadig om. Så at konsensus rundt forrige århundreskifte var at hest var det beste personlige fremkomstmiddelet, var det som sto i læreboka da.
Konsensus i datamaskinbransjen på 50 tallet  var at en bare trengte noen få store maskiner, det sto sikkert også i læreboka. Ting endrer seg.
Det tror jeg sikkert vi kan være enig om.

Spørsmålet jeg stiller er hva er verdi? Og hvordan vurderes den?

Hvis 70 mrd stemmer for Facebook så er jo 25 mrd et godt utgangspunkt for Tesla. Det er jo bare en liten brøkdel av bilmarkedet som er elektrisk så veksten kan lett fleredobles uten at Tesla må ha hele markedet. De er jo på god vei når de allerede har en tredjedel av omsetningen til et selskap som har dobbel markedsverdi (bruker nå rent dine tall som utgangspunkt for diskusjonen)
Ja, du kan gjerne ha et sentimentalt forhold til en aksje å si har den verdien du er villig til å betale for den. Om du ikke har planer om å skrive ut aksjebrevet for å ha det på veggen i all fremtid så må du nok forholde deg til en som tar utgangspunkt i forventet avkastning den dagen du skal selge.

Avkastning er forøvrig også nøkkelordet i sammenligning mellom Facebook og Tesla og ikke omsettningen.. Selv om Facebook "bare" er 3x så stor målt i omsettning, så er deres kostnadsside drift av noen serverparker og noen lønninger som ikke er skalerbare med omsettning, Tesla må også levere noen biler. Resultatet av dette er at overskuddet i Facebook er på størrelse med hele omsettningen til Tesla,ens Tesla må vente til en gang i  fremtiden å skulle levere noe tilbake til aksjonærene

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 23:47 »
Nå er Facebook verd ca det dobbelte av Tesla. Hvilke verdier er det de produserer igjen ?

Blir selvfølgelig å sammenligne epler og pærer, men hva er verdi?

I 1994 var pins verd tusenvis av kr pr stk, nå er de ikke verd noe  omtrent. Vurdering av verdi ligger i markedet , dermed er jo Tesla verd 400 mrd.
Facebook solgte annonser for 70mrd USD i fjor. Tesla solgte biler og batterier for 25mrd usd i fjor.

Pinseksempelet ditt er veldig illustrativt for hvordan markedet feiler med verdsetting. Pinsen ble solgt til slike priser fordi man oppriktig trodde det ville være et marked for pins lenge etter OL. Når det ikke lengre var kjøpere og det naturligvis ikke var noen som ville betale for å komme hjem til deg for å se på pinsene dine så mistet pinsen sin verdi.

Aksjer handles naturligvis på midtpunktet av kjøpere og selgere, og dette vil reflektere den gjennomsnittelige forventningsverdien av fremtidige kontantstrømmer. Dette er kapitel 1 i læreboken. Definisjonen av en boble er når et selskap eller en sektor handles på verdier som ikke kan regnes hjem i fremtidig utbytte. Da vil "virkeligheten" på et eller annet tidspunkt inhente den. Om man ikke forstår dette så bør man revurdere VPS kontoen sin.


Sider: [1] 2 3 ... 43