Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sandvika

Sider: [1] 2 3 ... 41
1
Model S / Sv: Fra P85D til 100D/P100D - er det verdt det?
« på: Lørdag 04. April 2020, klokken 19:54 »
Ingen tvil om at en ny(ere) S vil gi deg vesentlig bedre byggekvalitet og støyisolering, samt rekkevidde og mer stabil radio/nett (4G).
Kjøreegenskaper: smakssak hva som er «bra», nyere modeller er smoothere men oppleves ikke så sporty som din tidlige P85D, siden den er stivere satt opp.

Merk at en ny S er ca like rask som din P85D. En ny S Performance er vesentlig raskere.

Konklusjon: Du må prøvekjøre.
Er gratis oppgrading til 4g 2015 modeller...

2
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
« på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 13:01 »
https://insideevs.com/news/405464/video-can-tesla-model-y-tow/ 
se fra 2:30.
Model Y som leveres i uSA har ikke noe åpenbart enkel måte å få inn hengerfeste på (i det minste uten å ta av hele støtfangerene..) Når det er sagt så nevner han også at Europa har hengerfeste for Model 3 mens USA ikke har, så bilene som etterhvert kommer her kan være forberedt.

3
Model Y / Sv: Prisstigning?
« på: Fredag 20. Mars 2020, klokken 17:43 »
La inn en bestilling nå grunnet kronekursen. Litt av impulskjøp..

Gjorde det samme. Performance. Etter prisøkningen på awd så diffen opp til performance verdt det for min del. Frykter den fort kan øke 50k i pris.
Hadde bestilt en P, la nå inn bestilling på en LR også etter å ha lest dette (og funnet ut at jeg ikke ville ha 21") . Hva er årsaken til at det kan bli vanskelig med hengerfeste på P?


Regner med du er klar over at det nok blir vanskelig å få et helt lovlig tilhengerfeste til Performance-versjonen...var det viktigste av det som stoppet meg fra å velge Performance. Ble AWD Long Range......

4
Alt det andre / Sv: Stort og smått i koronatider.
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 22:39 »
Er det virkelig noen som tror dette blir så langvarig?

Det er veldig enkelt å se/høre skiftet i folket om dagen, tok ikke lang tid. Før det ble iverksatt drastiske tiltak, kom de som mente dette måtte gjøres og at regjeringen ikke handlet raskt nok. Nå kan man se mer at folk stiller spørsmål ved dette, lurer på hvor lenge det skal vare, kjenner på at å bli permittert ikke skulle skje «meg». Tipper pipa får en annen låt ganske snart i befolkingen, og folk kommer til å være ekstremt hissige på at skoler skal åpne, og de kan begynne å gå på jobb igjen.

Dette kommer ikke folk til å føle at de har råd til, og når tiltakene, rette eller gale (hvem vet) faktisk ikke er basert på tidligere anbefalte tiltak ved pandemi etc, men på politisk press og panikk for å sitte med svarteper, snur snart vinden.

Blir mye politikk og lite bilsnakk det her men..
1) Nedgang kan bli langvarig. Vi er på toppen av den lengste sammenhengende vekstperioden i verdensøkonomien. Verden er globalisert, alle er avhengige av alle, både som kunder og leverandører. Store deler av næringslivet er tungt forgjeldet og giret for fortsatt vedvarende vekst. Når etterspørsel synker (eller flater ut) så kan dette være starten på en spiral vi ikke vet hvor går.
2)Når tallene over døde og navnene dukker opp i lokalavisene så føler nok folk at de har råd til å holde seg borte en stund. Du kan jo sjekke hvor motiverte italienerene er disse dagene.
3) Vet ikke hvilke tidligere tiltak mot pandemi du refererer til.  Forrige pandemi var HIV, bruk kondom. Eneste som har vist seg å fungere i praksis er kinserenes langt mer inngirpende tiltak for COVID-19 som innebar fullstendig lock-down.
4) Forstår heller ikke hvem du mener som yter politisk press for å iverksette sterkere tilltak, i følge ditt eget resonement så vil jo folk ha minst mulig tilakt?

5
Mii electric / Sv: Rekkevidde langtur
« på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 20:03 »
Det har garantert påvirket snittmålingen.

6
Mii electric / Sv: SEAT Mii Electric Frii
« på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 20:02 »
Har noen av dere som har fått bilen sett noe om de har samme "feilen" som egolf har mtp utnyttelse av 3 fas 230v nett?
Klarte ikke lade på Tesla laderen min som er 3 fast 230v. Riktignok ikke satt den opp som generisk, men BMW lader som bare det på samme lader.

7
Mii electric / Sv: Rekkevidde langtur
« på: Torsdag 20. Februar 2020, klokken 08:15 »
Største spørsmålet er hvordan du klarte 59kmt i snitt når du lå mellom 78/80km/t og 100km/t  ;)

8
Mii electric / Sv: Oppgradert Frontlys
« på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 21:05 »
Om vi for morroskyld skal regne på rekkevidde, fullt batteri gir ca 3t kjøring. 40w spart i tre timer er 120wh, ca. 1km ekstra rekkevidde. Om ikke signifikant så står argumentet seg. Målt opp mot kostnad på batteri for å gi samme økning så kunne godt Seat spandert på seg ledlys.. 

9
Mii electric / Sv: SEAT Mii Electric Frii
« på: Torsdag 13. Februar 2020, klokken 14:04 »
ja, vi er mange som har skrevet om det i andre tråder. :)

10
Mii electric / Sv: Seat Connect
« på: Onsdag 12. Februar 2020, klokken 12:20 »
SeatConnect er ikke releaset for Mii electric (i Norge) enda. Den skal komme "snart" sier de.
Så foreløpig har vi bare DriveMii app som erstatter Garmin enheten til tidlige eUp'er.

Skjønner.. Er det lagt ut noe dokumentasjon rundt hvilke funksjoner som vil være i seat connect i Norge?
"Den urbane elbilen er den første modellen med «SEAT CONNECT», som gir fjerntilgang til kjøretøyet. Kunder kan gå gjennom kjøredata, finne parkeringsposisjonen, sjekke bilens status (inkludert dører og lys), og har muligheten til å styre klimatiseringen utenfra – alt via en app."
https://www.seat.no/nyheter-og-pressemeldinger/mii-electric-lanseres-i-norge

11
Mii electric / Sv: AC lading Mii
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 21:44 »
Sjekk ut appen -> e-styrining -> innstillinger. Ganske sikkert jeg så endel innstillinger der på dette.

12
Mii electric / Sv: Forvarming
« på: Fredag 07. Februar 2020, klokken 17:20 »
At det skulle komme før helgen var ihvertfall Bull.
Sa de før hvilken helg ??
Den som starter på (en) fredag.  ;D

13
Mii electric / Sv: Dere som har fått bilen - fornøyde?
« på: Torsdag 06. Februar 2020, klokken 22:48 »
Superfornøyd.
keyless og ryggekamera står mellom denne og terningkast seks. Trodde dette skulle være bil nummer to, men at den er så smidig og enkel gjør at jeg tar meg selv i å velge denne forranon TMS på overraskende mange turer.

14
Model S / Sv: total kostnad models etter 6 1/2 år
« på: Torsdag 06. Februar 2020, klokken 14:17 »
Min etter snart 5år / 70.000km
Service etter 2år 7200,- kjøleveskebytte og olje på motor.
Service etter 4år 4300,- Så ikke behov for å bytte vesker. Sparket i alle dekkene og smurte opp bremsene. 

Totalt  11.500,- på fem år. Forventer minst det samme som årlig kostnad etter at garantien utløper :)

ikke byttet dekk enda, men på tide nå.

15
Model S / Sv: Batteri kapasitet / ladehastighet etc
« på: Torsdag 06. Februar 2020, klokken 06:42 »
Esben Zimmer har postet et likelydende innlegg på Facebook-gruppa TOCN-medlemmer. Er vel neppe så veldig shady dette. Uansett tror jeg det kan lønne seg å vente til man ser hvor gruppesøksmålet i USA bærer før man rører så veldig mye på seg her på bjerget.

Det stemmer, jeg bare postet for han her og hadde egentlig ikke tenkt å svare på innleggene over. Synes den aggressive tonen til enkelte her inne er mildt sagt forunderlig .. litt sånn "nettavisen" :)
Aggresivt faktisk. Du ber om persondata for å gjøre noe greier, uten å fortelle hva eller hvem dere selv er  :)

Sider: [1] 2 3 ... 41