Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Sandvika

Sider: [1] 2 3 ... 57
1
Model Y / Sv: Mine første timer i min egen Model Y!
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 20:56 »
-Autopilot:
ikke til å stole på! Den hadde store problemer med svingene fra Evanger og oppover og var to ganger over midtstreken og hadde flere oppbremsinger også. Rundkjøringer klarte den heller ikke og ville dundre over kanter i all for høy fart. På hjemveien slo jeg av autopilot og kjørte med cruisecontrol. Den var til gjengjeld bra. Men litt skuffet her  :'(
Husk at den kun er beregnet på motorvei. Den skal ikke klare det du beskriver, selv om den gjerne gjør det av og til.

OK. Dette er min første Tesla og hadde nok litt for høye forventninger der :)
Hvilke andre førerstøtte systemer har du erfaring med som tar deg trygt gjemmon rundkjøringer og svingete veier?
Hvilke andre førerstøttesystemer skryter på seg å kunne være "fullstendig selvkjørende"? Om man ikke har kjøpt FSD er det fortsatt ikke urimelig å anta bilen skal kunne gi tydelig beskjed og etterhvert skru seg av om den er i et scenario som man ikke har "kjøpt tilgang til". Om den istede for å varsle, bremse ned/skru seg av, banker gjennom så kantstein og fotgjengere spruter så er jo ikke det helt greit...

2
Model Y / Sv: Forsikring TMY?
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 21:19 »
Betaler 630,- pr måned i DNB. 20' km per år, 75% bonus, SAGA fordel.
Hørtes fryktelig billig ut, nesten halvparten av hva jeg betaler for outlanderen jeg skal bytte ut med Y til uka...
Hvor bor du i landet? Hvor høy egenandel?

Hei. Ser jeg ikke hadde lagt inn trafikkforsikringsavgiften på kr.2136,- i regnestykket mitt. Med den avgiften er månedsprisen min på 808,-. 6k egenandel, bor i Bergen.
Da har du fått et godt tilbud, "DNB" var dyrest hos meg. Vær forøvrig klar over at Fremtind har tatt over forsikringsporteføljen til DNB. Skal ikke utelukke at de har fått orden på ting nå, men erfaringen fra i vår var rett og slett horibel. Ringte ikke opp igjen, måtte sitte over 1t i telefonkø bare for å bli møtt av arrogante og frekke kundebehandlere.  Gjorde runden med andre forsikringselskap og alle kunne rapportere om de mottok mange kunder som rømte fra DNB/Fremtind. Ville også ta en titt på google reviews før jeg hadde landet endelig på valg...

3
Model Y / Sv: Svært bra finish på MIC-biler
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 15:41 »
Varierer om de har inne.
En ting er i hvert fall sikkert, aldri velge utlevering på varemessen i Lillestrøm, de som jobber der er ubrukelige og arrogante.
Var en person som kom med krykker i dag, han hadde fått beskjed om at dekkene ble levert på nærmeste servicecenter. Henter bilen og den er full av dekk, og han har røket muskelfeste. De sa bare "det kan vi ikke gjøre noe med", og dett var dett.
Sto flere personer i lang tid som ikke fikk bilen opp i appen, jeg måtte fortelle dem at de måtte kreve at utleveringsfolka skulle låse opp bilen. De sa bare "logg ut og inn i appen", ene dama hadde stått der i 20 minutter uten å komme seg inn i bilen.
Er så synd at man henter ny bil til over en halv million så skal utlevering være den verste opplevelsen du kommer til å ha med bilen (statistisk sett)
+10
Vil også legge til at det korona argumentet om utlevering utendørs høres søkt ut, hele opplegget er designet for å være "billig". De kidsa i teltet skulle hatt vært støttet av noen med myndighet/mulighet til å faktisk fikse hickups som det var mye av da jeg var der.

4
Model S / Sv: Oppgradere til MCU2 for salg?
« på: Onsdag 01. ſeptember 2021, klokken 22:47 »
Forstår ikke hva folk snakker om når de sier MCU 1 er så treg. Min ble tregere å tregere, men etter eMMC havari og påfølgende bytte så slår den meg ikke lengre som treg. Dere som plages med treg respons og vurderer å oppgradere, noen av dere som har ny eMMC?? 

5
Lading av Tesla / Sv: TWC bug'en endelig fikset! 11kW@3fase/230V/IT nett
« på: Tirsdag 31. August 2021, klokken 17:40 »
Skulle lade min nye Model Y på TWC 230v/3fas/25a. Etter 10sec slår et relee ut, twc lyser rødt. Samtidig funker laderen på min model s. Er Dette symptomet på bug'en som det henvises til over?

6
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 23:34 »
Mener at kombinasjonen av liter og bananbokser fornuftig. Boksene sier noe om geometrien og hvilken grad man får utnyttet plassen. TMS er feks i noen sammenhenger mindre enn antall liter skulle tilsi grunnet det skrå taket. På den negative siden så får de litt underlige utfall om det akkurat ikke er plass i høyden eller bredden. På Ioniq 5 fikk han to kasser mer enn TMY, men ser man på bildene så er det betydelig mindre luft rundt kassene på TMY fordi målene gikk dårlig opp med eskene.

7
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 16:18 »
Dette kan faktisk føre til at de endrer på typegodkjenningsdata og får gjort noe med dette, til gode for oss alle.

Hvis de bare uten videre kan endre typegodkjenningen, hvorfor valgte de ikke å gi den "bedre" tall i utgangspunktet? Er det produsenten alene som bestemmer typegodkjenningen uten at det blir gjort noen form for uavhengige tester eller gjennomgang av grunnlaget? Jeg spør ikke for å kverulere, jeg synes bare det er litt snodig om de bare plutselig øker tillatt totalvekt fordi kunder klager. Kan det virkelig være så enkelt?
Tilsynelatende. Er påpekt tidligere at 75d model s fikk noen kg ekstra etter leveranse. Så det er tydeligvis mulig. Det er ganske tydelig at det ikke er noe teknisk grunn siden høyere på US og enda høyere på US 7 seter. Trolig er dette noe som produsent kan utstede i form av en egenerklæring. 10.000kr spm som diskuteres er derfor HVORFOR verdien er satt så lavt. Er det trade off med maks hastighet? Wltp? Saksbehandlingsfeil? Dette tror jeg forblir uavklart til Tesla sentralt har kommet tilbake.

8
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 15:30 »
kan også være nyttelasten er lav, siden wltp tallet er knyttet mot nyttelast, så for å matche wltp, kutta de nyttelast

Det var min teori for omtrent 31 sider siden, det ble da påpekt at bare en veldig liten del av "payload" skulle medregnes.mener at det var ca 15% av total vekt på kjøretøyet  som skulle tillegges som payload. Det betyr at straffen for å øke payload ble veldig liten.

9
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Onsdag 25. August 2021, klokken 13:32 »
Har ikke lest gjennom hele tråden men mange lurer på hvorfor det er så lav nyttelast.

Etter det jeg har skjønt har Tesla Model 3 mye lavere vekt enn andre tilsvarende biler, rund 1850kg hvis jeg ikke husker feil. Og Model Y deler mye av delene med 3.

Så, har Tesla rett og slett bommet med konstruksjonen og ikke tatt høyde for batteriene som går inn i Y er mye tyngre? Tidligere holdt de til kun Panasonic, nå byttes det mellom mange batteriprodusenter og høyst sannsynlig har den økte vekten av de nye batteripakkene, samt økt kwh, har ført til at bilen har blitt langt tyngre enn Tesla forutså.

Blir vel litt sånn med ID.3 med den største batteriet - der VW har valgt å kun tilby med 4 seter pga større og tyngre batterier sluker opp vektkvota. Skikkelig skivebom altså. Men langt verre når det kommer til Y som er ment å være en fullblods familiebil..
Nei, da har du ikke lest tråden, og det er heller ikke noe som anbefales..  :)
I USA så er tilsynelatende samme bilen registrert med større maksvekt, og 7 seter registrert enda høyere maksvekt. Kan ikke se at det er andre komponenter.

10
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 24. August 2021, klokken 11:20 »
Dette er en viktig problemstilling for enkelte, men det er nå umulig for utenforstående å få noe fornuftig ut av denne tråden. Det har ikke kommet noe som helst konstruktivt siste 50 innlegg, barr gjentagende argumenter på samme gamle suppa.. Kanskje på tide å legge bort tastaturet å trekke litt frisk luft mens man avvente at det skulle eventuelt skulle komme noe nytt og konstruktivt å diskutere rundt dette tema.

Og ja, den oppfordringen går spesielt til de av dere som har skrevet 100-150 innlegg siste uken.

11
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 15:40 »
Far går ut av bilen, da regnes 75kg på fører, også har vel strengt tatt både mor og far hatt lyst på karbonsykkel en stund? 😉

12
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 05:55 »
?

Videre er det skremmende å se enkeltes holdninger til vekt og tillatt nyttelast. Når Tesla setter 315 kg så er det det bilen er testet/godkjent og konstruert for å tåle, for all del, den tåler sikkert mer.
Her må klare  ha to tanker i hodet på en gang. Man bør/skal forholde seg til det ja, men kjernen i diskusjonen her er at de fleste med god grunn TROR du tar feil når du skriver "konstruert for det" all den tid Tesla har flyttet disse verdiene opp og ned uten at det tilsynelatende er noe fysisk endring på modellene. Det er også lite som taler for at den amerikanske  varianten er bygget anderledes, der har Tesla meldt inn en betraktelig høyere vekt. Denne høyere vekten står også oppført i den norske instruksjonsboka(!)

13
Model Y / Sv: TMY vs ID4
« på: ſøndag 22. August 2021, klokken 18:33 »
Det er forskjellige use case. Skal man fortest mulig frem er jo lading på optimalt område viktig.

Har man god tid og spiser lunsj o.l. så lader jo TM3/Y med LG batteri fort nok uansett.

Men har selv en TM3 med LG batteri og I-Pace, og forskjellen på rekkevidde og ladefart på de er i praksis forsvinnende liten.

IMO er TM3 med LG batteriet solgt på falske premisser, og gir hverken ladefart eller rekkevidde som man kan få inntrykk av. Så jeg vil aldri i verden kjøpe TMY med LG batteri. Blir spennende å se hva som kommer på TMY P.
Fordi du konkluderer at LG er LG og at utviklingsavdelingen ble lagt ned høsten 2018 eller noe sånt?

14
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: ſøndag 22. August 2021, klokken 13:00 »
I actually hadn't even thought about this. Since the tow-hitch for the Model Y is also marked for "ettermontering". 

So if the current nyttelast of 315kg is set for the base model Y without tow-hitch? Which would mean a potential reduction of another 60kg?

Then the situation with low nyttelast becomes even more problematic! 

So now we have to find out how much prepared the Model Y actually comes from factory? If it's just cutting away a piece from the rear bumper and the bracket has already been pre-mounted on factory, than we can assume the current nyttelast includes tow-hitch.

if it doesn't. This could reduce the already low 315kg nyttelast with up to 60 kg. :o
Kroken til TMY veier IKKE 60kg. Sannsynligvis er mottageren for kroken montert allerede (som på TM3), og det er kun selve kroken som veier ekstra, i tillegg en elektronikkboks.
Sitter å lurer på om folk har mistet forholdet til hva ting faktisk veier?!?? Hengerfeste 60kg? Det er det en typisk fullvoksen dame veier!

De fleste familier ende opp med 20-30kg bagasje per person i en bil med 4 personer. Kan høres lite ut, men SAS gir overvekt på etter 23kg. At alle i familien skal ha med den aller største kofferten er ikke et behov jeg ser på realistisk for de fleste av oss.

Når det er sagt, det er naturligvis mulig å konstruere caser som drar over. Men om man sjekker hva ting typisk veier så tror jeg de fleste inser at praktisk betydning er begrenset.   
barnevogn (10-14kg)
MTB sykler (10-15kg ) ,
Alpinski med støvler (6-7kg per sett),
Havkayak pvc (25kg per stk)

Poenget mitt er derfor at man må regne litt på dette før man får fullstendig rullegardin. Selv "fire voksne menn på vei til alpinbakken" eksempelet til Jeronan bør faktisk gå greit om de ikke avviker for mye fra snittvekten til norske menn...

I mitt tilfeller så klarte jeg vel å komme til en tur siste 10år med i nærheten av vektgrensen. ( Sykkelløp med sjåfør + 3 voksne syklister + 3 sykler)


15
Model Y / Sv: RADAR på y fra Kina?
« på: ſøndag 22. August 2021, klokken 12:25 »
Alle som har erfaring med RADAR-bruk vet hvor mange svakheter og klare begrensinger RADAR har. Den er god på noe, men fryktelig sårbar på andre områder. Jeg har mest erfaring fra roterende RADARer på båt, og kan ikke så mye om faste RADARer om brukes i biler. Likevel gjelder nok mange av de samme begrensingene. Utstyr og komponenter i et system, som skaper flere problemer enn de løser, bør alltid vurderes fjernet.
Nå er det heldigvis sånn at både kamera og radar har svært konservative systemer som plukker opp om man er utenfor forventede verdier og da umiddelbart varsler fører og skrur av førerassisyentsystemet og dermed slipper bilen tilbake til "base case" dvs 100% førerstyrt. Mener derfor det blir feil at de skaper flere problemer enn de løser, vil heller si at de i litt for mange tilfeller ikke løser de problemene de skal løse.
At systemet deaktiveres er jo ikke det man ønsker. Det er jo en feilmodi for et slik system. Det spekuleres bla. mye i om RADAR er en av hovedårsakene til Ghostbraking.
Man ønsker vel heller at systemet skrur seg av (enn at det later som om at det har kontroll?

Som jeg skrev lengre oppe, AP1 som baserer seg på radar ACC har lite ghostbraking nå, systemene som baserer seg på kamera er fortsatt nervøse.

Sider: [1] 2 3 ... 57