Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sandvika

#1
Tesla SW og AP / Sv: Fotoboks-varsler?
tirsdag 08. august 2023, klokken 08:54
Å skulle ha en fotoboksvarsler er et dårlig substitutt om bilens funksjoner faktisk skal fungerer.'

Som nevnt over, problemet som skal fikses er å vise riktig fartsgrense (og helst begynne tilpassning av denne før man har passert skiltet). Bilen kan da følge fartsgrensen elle gi lyd om du bryter fartsgrensen (+10% offset om man vil?). Gitt at dette hadde fungert ihht til intensjonen så er det ikke behov for fotoboksvarsler. De av dere som mener noe annet kan ta en bolle og tenke litt gjennom egne holdninger...
#2
Model Y / Sv: 4G-ruter i stedet for "Premium Connectivity"?
mandag 20. mars 2023, klokken 15:31
En Tesla ansatt fortalte meg for mange år siden at begrensningen ble satt etter at en fyr  kjøpte en bil i Norge som ble brukt i Russland i flere måneder av gangen og Tesla endte opp med en mobildataregning som var høyere en bilens salgspris. Vet ikke hvor sant dette er, men det eksemplifiserer i det minste hvorfor man må ha en grense.
#3
Desember sort jeg også. Samme observasjon! Chipping på siden av bilen(!)
#4
Model Y / Sv: Anbefaling for langrennski og alpint ski
mandag 13. mars 2023, klokken 14:55
Har brukt Thule skiclick, perfekt for korte turer, men skiene er naturligvis eksponert.
En annen undervurdert mulighet er skipose inne i bilen faktisk. Om man bare er fire på tur kan man legge ned den midterste delen av seteryggen. Skiposen kan så sikres i den stangen som normalt holder midterste på plass eller i "tetherpunktet" bak seteryggen.
#5
Model Y / Sv: Forvarming av batteri
mandag 13. mars 2023, klokken 09:14
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 13. mars 2023, klokken 08:23
Bare skru på varmen 10-15 min via appen før du drar hjemmefra. Bilen finner ut selv om batteriet må forberedes / forvarmes. Jeg merker selv tydelig forskjell på tida det tar før bilen starter regenereringen med og uten forvarming på denne måten.
Om batteriet holder -15 til -20 som det ofte kan gjøre etter en helg på fjellet holder ikke 10-15min til å få tilstrekkelig til regenerering. Om du varmer opp med den metoden så får du også veldig mye varmetap gjennom kabinen.
#6
Model Y / Sv: Forvarming av batteri
søndag 12. mars 2023, klokken 21:57
Sitat fra: Radial på søndag 12. mars 2023, klokken 21:36
Sitat fra: Sandvika på søndag 12. mars 2023, klokken 16:51
obs. da bruker jeg forvarmingfunksjonen som jeg mener først kun varmer batteri før det varmer kabinen de siste minuttene.

Hvilken forvarmingsfunksjon er det du tenker på da?
Forvarming i tidsplan?
Ja
#7
Model Y / Sv: Forvarming av batteri
søndag 12. mars 2023, klokken 16:51
Sitat fra: geear på søndag 12. mars 2023, klokken 14:10
Men går det i pluss å forvarme batteriet, med mindre det er for snarlig hurtiglading? Og i så fall er det bedre å hurtiglade FØR ankomst, enn etter avreise...

Jeg starter "ofte" med iskaldt batteri og 3-4 km med 10% utforbakke, er jeg heldig får jeg noe regen, spesielt i starten, men går ikke lenge før jeg har 80+ og må bremse litt nedover. Pleier forvarme i 5-15 min kun av komfortmessige årsaker. Har ikke regnet på det, men er grenser for hvor mange kWh man klarer å opparbeide seg kontra langvarig forvarming.
Dette avhenger av veldig mange variabler. Ved -5c ser jeg at det krever et par kwh å få tilstrekkelig lunk i batteriet (obs. da bruker jeg forvarmingfunksjonen som jeg mener først kun varmer batteri før det varmer kabinen de siste minuttene)  Hos meg er det ca.20km og 700høydemeter fra start, her er det opplagt at det lønner seg å forvarme ned til ganske lav temperatur. Om du har kun 3-400m så er det kanskje ikke like opplagt.
#8
Model Y / Sv: Forvarming av batteri
søndag 12. mars 2023, klokken 06:45
Jeg er enig i behov og observasjoner, men har funnet ut at ned fra hytta på fjellet er planlagt avreise det beste for å sikre avreise. Tar lang tid å få varme batteriet, da er det fint å slippe måtte kjøre på med oppvarming av kabinen hele tiden.
#9
Model Y / Sv: Termomatte/Isolermatte og rekkevidde vinter
fredag 10. mars 2023, klokken 23:31
Tenker du til taket? Var vel noen som hadde dette for TMS grunnet plage med kaldras. Husk at største utfordringen i kaldt vært er økt luftmotstand og ikke økt oppvarming. Sikkert andre som har bedre tall, men kontinuerlig tviler jeg man benytter særlig mer en 1kW til å holde kabinen varm med varmepumpe og spillvarme fra batteri. Om å dekke til taket reduserer dette med 10-20% (tviler på at det er så mye) så tviler jeg på at du øker rekkevidde mer enn 1%, og ihvertfall ikke noe som er målbart...
#10
Sitat fra: OlaM på søndag 26. februar 2023, klokken 19:38
Fulgte ikke helt med på sensoren her, så det ble litt vel nært snøkanten, men det hadde sikkert ikke gjort noe. Men jeg lurer på hvor bra Tesla Vision klarer å måle avstanden til en buet snøkant, med samme farge som bakken, i flatt lys.


Kjørte på en snødekt helle med en Model 3 for noen uker siden. Denne var under høyden til USS, men for høy til å gå under støtfangeren så heller ikke USS tar alt.
#11
Fikk levert uten psensor. Ikke fått beskjed på forhånd. Viser seg dog at dette er NULL problem! Noen vil kanskje savne kontroll rundt fronten ved paralellparkering, men for meg så har ikke sensorene vært savn overhode.
#12
Model Y / Sv: Fix4Bike-tilhengerfeste?
lørdag 18. februar 2023, klokken 06:49
Sitat fra: RJK på fredag 17. februar 2023, klokken 23:12
Sitat fra: jlan på fredag 17. februar 2023, klokken 22:49
Ja, Y tilhengerfestet har noen knotter som ser ut til å være "Fix4Bike" løsningen (jeg har bare brukt det for vanlig kulefeste):
https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-tilhengerfeste?web=true
https://www.youtube.com/watch?v=U7XJrXJOvq4

Men sykkelstativet som Tesla selger ser ut til å være for vanlig kule (Atera Strada EVO 2). Det vil jo uansett passe:
https://shop.tesla.com/no_no/product/sykkelstativ
Jeg tror du tar feil der. De kulene som er for sykkelstativ og ikke for vanlige hengere, har en utstikker på selve kulehodet. Dette for å hindre at man skal få festet en tilhenger på disse kulene. Hører det er flere som sliper vekk denne "vorten" for å kunne bruke sykkelfeste for vanlig kule.

De knottene på siden nede på armen, mener jeg er for annen funksjonalitet. Bl.a. har jeg sett at mange avtagbare kroker bruker de utstikkene til å feste mot åpninger i det som sitter fast i bilen, for å låse bedre og hjelpe på styrken. Kanskje og hindre at kulen beveger seg sideveis og opp/ned under belastning.


EDIT: Og der ser det ut som jeg ihvertfall delvis tok feil:

https://takrails.no/Nyheter/hva-er-fix4bike-hengerfeste.html
Ganske sikker på at du tar feil...
Tesla har hengerfeste med fix4bike, da kan man benytte både fix4bike utstyr og vanlig kule utstyr. Fix4bike slipper klemme på ei kule med fett på, men låser nok bedre fordi de låser seg til fix4bike knastene nede på stammen. Fix4bike utstyrbærer er ikke  hengerfeste, men feste for fix4bike sykkelstativ uten hengerfeste.
#13
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 19:00
Sitat fra: Grenadier på onsdag 15. februar 2023, klokken 11:46
Hei, på youtube-video jeg så (dessverre finner jeg ikke tilbake til den..) opplyste youtube-testeren at Tesla i USA hadde skrudd av parkeringssensorene på bilen hans. Noen som er kjent med dette? Jeg håper da virkelig ikke at vi som har Model Y med sensorer blir tvunget over på kamera-løsningen? Har glede av sensorene hver gang jeg bruker bilen.

Noen som kjenner til dette?
Du blander ikke med han som hadde skrudd av hele støtfangeren med USS på og som så oppdaget bilen likevel rapporterte korrekte avstander fordi Tesla opplagt hadde implementert Teslavision basert parkeringssensorer?
#14
Sitat fra: My2cents på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:03
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 31. januar 2023, klokken 08:38
Sitat fra: My2cents på fredag 27. januar 2023, klokken 13:45
Sitat fra: Lucifer- på fredag 27. januar 2023, klokken 07:47
Jeg har bedt de bytte på min asap, da temperaturen er ustabil når det bikker -5. Jeg sliter dog med å få lånebil for avtalen. Siden det er rein lotto når de begynner, og verkstedet i Drammen er åpent på kveldstid også, er det jo ren bingo når den er ferdig. Til og med spurt om jeg kan få betale for en bil :P

Sikker på du vil ha lånebil? Husk at de bare har ansvarsforsikring!
Dette er bare tull. Hentet forrige uke for bytte av b.la varmepumpe. 25k i egenandel var det som gjaldt.

Dette er det Tesla SC som sier selv, samt TOCN har sagt det, samt at det står i kontrakten. Det står også at de kan gå utover 2500 EURO i egenandel   [ You are not allowed to view this attachment ]
Har du lest hele teksten?!?! Har du lest vilkårene i en hvilken som helst annen forsikring?

Det du har merker betyr trolig bare at Tesla er selvassurandør. Det er ikke uvanlig da Tesla selv vil reparere bilene og har et porteføljesyn på sin lånebilflåte som over tid gir lavere kostnad enn å gå til 3.part å forsikre ut over lovpålagt ansvar

Videre står det at du er dekket med egenandel på 2500EUR. Det er det viktige. Du er derimot ikke dekket ved en typisk gross negligence eller willfull misconduct.  Er en selvfølge at du får avkortning om du kjører i fylla, bruker bilen som en rallybil eller påfører skade med vilje. Du er også ansvarlig for bøter osv.

Fortell meg igjen hvorfor du mener dette gir dårligere beskyttelse enn en annen leiebil?


#15
Model Y / Sv: Hvor mange ny-bil-kjøpere (22/23) har betalt for FSD?
søndag 12. februar 2023, klokken 11:46
Sett de pengene i Teslaaksjer istedenfor og ikke tenk på dem. Om/når Tesla lykkes med FSD så vil aksjene ha stige mer enn det koster å ettermontere. Dette er ikke et generelt råd om å investere i Teslaaksjer, men et råd mot å kjøpe FSD nå....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA