Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Maximus

#1
Svarte ja i avstemningen før jeg faktisk hadde lest innleggene i tråden. Burde vel svart nei etter å ha lest trådstarten og flere av de øvrige innleggene.

Å hjelpe forbi er i min bok å løfte foten av gassen når jeg ser at det er en forbikjøringsmulighet for bilen bak, og kanskje gi et lite blink. Å stoppe helt, innimellom, gjelder for de som kjører så sakte at det blir dannet en lang kø slik jeg ser det.

Tviler på om paragraf tre noen gang har blitt brukt for å bøtlegge eller advare folk som holdt fartsgrensen, og som lå fremst i køen. Da må politiet i tilfelle ha tatt feil, og hatt inntrykket av at her har det gått vesentlig saktere enn lovlig hastighet. Noe annet vil være en innrømmelse fra politiets side at ulovlige hastigheter er greit, og det er neppe noe de gjør.

Det skulle tatt seg ut om vegtrafikklovens §3 trumfet alle andre regler. Formuleringen åpner for svært subjektive oppfatninger av hva som er rett og galt i en og samme situasjon, og mitt inntrykk er at den først og fremst brukes i de tilfellene der det ikke finnes noen situasjon-spesifikk regel å støtte seg på. En kardemommelov for veien.

Om paragraf tre kan brukes i denne sammenhengen, der forrankjørende holder fartsgrensen, har vedkommende muligens mer hevd på å vise til den enn noen andre i køa. Personen gjør intet galt, og det å potensielt ha en offensiv medtraffikant nært opptil egen bil, det er faktisk forstyrrende.
#2
Tesla Pickup / Sv: Det ser foreløpig mørkt ut
torsdag 06. august 2020, klokken 17:11
Kilden:

https://soundcloud.com/andailydrive/august-3-2020#t=15:25

Fant dessverre ingen kommando som gav autoplay direkte fra URL'en. Men linken går rett til der Musk snakker om saken (fra ca 15:25 uti), så det skal bare være å trykke start.

Musk sier jo ikke rett ut at Cybertruck ikke kommer til Europa, men helt urimelig at det tolkes slik er det jo ikke.
#3
Trafikk / Sv: Forbikjøring
torsdag 19. mars 2020, klokken 13:53
Forbikjøringsfrekvens og måten man gjør det på endrer seg jo gjerne med alderen. Mitt personlige forhold til sommerkøkjøring gjennom tidene kan omtrentlig oppsummeres slik, fra ung til mer erfaren ...

1. Forbikjøringer er kjempegøy, fortere, fortere, forbi, forbi. Ha, raskere enn fetter Glenn!

2. Det er alt for mange sinker på veien. Irriterende, må tråkle forbi. Ah, endelig ferdig med køa. Fa.. der er den neste. Nei, ingen tisse og bollestopp, da blir vi forbikjørt av de som kommer bak!

3. Hmm, å ligge i køa med passe avstand til forrankjørende kjennes da slettes ikke så galt ut. Ganske så behagelig faktisk. Kan jo nesten si stressfritt. Og den veikroa, hvor var den hen?
#4
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Login virker ikke
mandag 16. mars 2020, klokken 15:28
Funket på gammelmåten nå (ordinær login i firefox). Wohoo!
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva slags lyd bør elbiler lage
tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:09
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 11. februar 2020, klokken 10:40
Støygenerator på elbil for å forhindre farlige situasjoner faller på sin egen urimelighet. Når du er oppe i «farlige» hastigheter er det allerede såpass med dekkstøy at du ikke nødvendigvis hører forskjell på en stillegående bensinbil og en elbil.

Helt enig i at hastigheten ikke skal være så veldig høy før støynivået til en elbil er på nivå med en stille bensinbil. Hvis varsellydene ikke er høyere enn det som er nødvendig, og kamufleres som noe naturlig, kan vi likevel få noe som er i nærheten av i både pose og sekk.

Med litt ekstra lyd i de aller laveste hastighetene unngås det at folk blir overrasket og skvetter til, og ingen kan da skylde på at bilen ikke sa fra at den var der den var. Om det er en ekstra ulykkesrissiko ved manko av motorlyd, så vil den reduseres med litt ekstra lyd. Det er også en en symboleffekt her som kanskje ikke bør undervurderes. 

Og om lydene er lave, og glir naturlig inn i omgivelsene, så skal i hvert fall jeg klare å leve med dem. Det er situasjonen og utviklingen på feltet akkurat nå som ikke er noe å rope hurra for, bare for å understreke at jeg som deg misliker disse kunstige lydene ganske kraftig.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva slags lyd bør elbiler lage
tirsdag 11. februar 2020, klokken 08:34
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 11. februar 2020, klokken 00:59
Nå er jo elbilers lydløshet (ved lave hastigheter) et reelt problem som selv elbileiere har rapportert om i en undersøkelse (15% hadde opplevd alvorlige situasjoner). Hva skal man gjøre med problemet?

Tror at en blanding av regelverk og teknologi kan være løsningen her.

For det første at man blir enige om hvilken eller hvilke lyder som skal brukes, sånn at de harmonerer med hverandre (disharmoni er støy!). Og da tror jeg ikke at vi trenger å gå lengre enn å tydeliggjøre de lydene som biler allerede lager (utenom lyden av en forbrenningsmotor selvsagt).

Eksempelvis kan det være en løsning at man vekter lyden av knastrende dekk i de aller laveste hastighetene, og så øke på med vindsus etter hvert som bilen kommer opp i fart. Dette er lyder som alle allerede forbinder med bil, og som vi er vante til.

Det andre punktet handler om teknologi. Nå når bilene har startet å forholde seg til omgivelsene, bør de kunne lytte, like mye som de ser. En mikrofon plassert et strategisk sted på bilen, og en dataalgoritme som responderer på det ytre lydnivået, bør kunne tilpasse styrken på lyden til omgivelsene.

Dvs, når naboen drar på jobb grytidlig om morgenen, bør bilen hans tilpasse seg det støynivået som er der og da. Slik at om det er helt stille, så ruller han ut av gårdsplassen med den samme relative lydstyrken som når det blåser stiv kuling, eller trafikken på veien bortenfor er stor, eller det er unger i nabolaget som hyler, eller hva det nå enn måtte være som lager lyd.

Og det samme med køkjøring. Det er ikke nødvendig at alle bilene lager like høy lyd. Det holder at den fremste lager en tydelig varsellyd, og at de bak demper ned. Dette bør fremtidas biler klare.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva slags lyd bør elbiler lage
mandag 10. februar 2020, klokken 20:13
Gammel tråd, men har en klar tilbakemelding på trådens spørsmål.

Det blir stadig mer og mer av disse ufolydene når man er ute og går tur med bikkja (som ikke engang er min, men det er en annen sak). Særlig når 2-3 elbiler av siste modeller kjører i tandem, er det som om the war of the words er like om hjørnet i et i utgangspunktet stille nabolag.

Lydene er rett og slett unødvendig høye, og tar bort den største av gledene med elbilen, at roen senker seg mellom hus og hjem, uten noen fare for at hummende motorer skal ødelegge for sjelefreden.

Om disse lydene nå bare hadde vært forsterkede vanlige billyder. Som lyden av vindsus, eller av knastrende dekk. Men neida, mystisk summende besøk fra kosmos skal det være.

(For de som måtte lure. Det er ca 3/5's spøk, og 2/5's alvor i denne posten.)
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler som utrykningskjøretøy
mandag 10. februar 2020, klokken 17:31
Sitat fra: automat på mandag 10. februar 2020, klokken 15:01
https://m.facebook.com/utrykningsopplaering

Det der er nok bilen ja. Betyr jo at mange utrykningssjåfører får førstehåndserfaring med elbil allerede under opplæringen. Veldig gledelig.

Nå har politiet nettopp gitt Volvo og Mercedes en kjempekontrakt på nye patruljebiler, og det går vel an å håpe at det allerede i slutten av perioden blir noen helelektriske uniformerte Volvoer å se.

Når neste anbudsrunde lyses ut vil vel elektriske kjøretøy være i anbudskravene.


Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 10. februar 2020, klokken 15:52
finnes og noen etron ambulanser og

https://www.tv2.no/a/10877205/

Litt overrasket av at Oslo universitetssykehus er så langt frampå. Det offentlige bruker jo gjerne ikke være de raskeste til å ta i bruk noe nytt. De skal jammen ha skryt for at de satser.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler som utrykningskjøretøy
mandag 10. februar 2020, klokken 13:20
Da er det sikkert den. Ikke noe jeg hadde fått med meg.

Moro å se at en Tesla har blitt tatt i bruk til slikt. Bidrar til ytterligere å "normalisere" elbilen.
#10
Elbilen i Samfunnet / Elbiler som utrykningskjøretøy
mandag 10. februar 2020, klokken 13:12
Har lett, men finner ikke noen tråd med dette emnet (finnes sikkert).

I formiddag ble jeg forbikjørt av noe som mistenkelig lignet en Model S med blålys. Den tok meg igjen med god hastighet i en åttisone, med blålysa på og med heftig bruk av fjernlysa. Dette var rett øst for Trondheim.

Den passerte såpass raskt at jeg ikke fikk sett skikkelig på teksten og logoen på siden av bilen, for der sto det ett eller annet.

Er det en utdanningsseksjon i politiet som har begynt å bruke Tesla? Eller er det et testkjøretøy? Forsøkte å google, men fant ikke noe svar sånn umiddelbart.

Om elbiler nå tas i bruk av en utrykningsetat, selv om det bare skulle være for testing eller utdanning, er det jo enda et skritt fram for elbilen i Norge.
#11
Sitat fra: HVolland på onsdag 05. februar 2020, klokken 16:00Men uten tiltaksplaner er det neppe særlig realistisk å oppnå noen av disse.

Det vil helt sikkert hjelpe på med ytterligere politiske tiltak og intensiver, men jeg tror ikke det trengs for å være nært målet ved utgangen av år 2025. Med nært mener jeg en elbilandel av totalsalget på mer enn 85%.

100% er ikke realistisk, og det er heller ikke nødvendig. Elbilene har nådd det nivået at de uten for store omkostninger kan brukes av det store flertallet av befolkningen. Da slår det inn mekanismer som det å tenke med lommeboka (bilene er billige, drivstoffet er enda billigere) og ikke minst det at de fleste vil ha noe som ikke er alt for ulikt det som naboen har. Disse forholda kommer til å selge biler.

De siste små prosentene vil forsvinne av seg selv i de nærmeste årene etter 2025. I 2030 leveres det nok ikke annet enn noen ytterst få entusiastbiler med forbrenningsmotor i det norske markedet. Og da er nok mye av produksjonen av bensin og dieselbiler lagt ned på globalt nivå. Her er det faktisk en heldig situasjon der markedet kommer til å ordne opp.

Veien dit blir neppe lineær, i år passerer vi nok en salgsandel på 50% med god margin. Med alle de nye modellene som kommer fra sommeren og utover, så blir både høsten og hele neste år svært interessant. Det er fristende å spå at vi når 70-75 % på bare et par år, og at det da begynner å flate ut slik at vi når 85-90% innen 2025 er ferdig.

Bare gjetninger selvsagt. Men jeg tror ikke fasiten blir så veldig langt unna.

#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
fredag 10. januar 2020, klokken 18:03
Sitat fra: oophus på fredag 10. januar 2020, klokken 15:57
Jeg foreslår at du tar ei prat med en langdistanse-sjåfør, og hører hva de har å si om saken.
Personlig kjenner jeg en som kjører tømmer, og valget rundt byttet av dagens produkt til en batteri-elektrisk lastebil, er personen laangt unna i å i det hele tatt vurdere. Og den samme oppfatningen har alle i bransjen som ihvertfall den personen kjenner.

Å, han kommer nok til å bytte til batteribil om en tid han og. Skal vi si innen 10 år?

All den fine teknologiutviklinga innenfor hydrogen og brenselceller som du viser til, og som sikkert er riktig nok, den hjelper bare ikke. Din venn tømmerbilsjåføren må rett og slett bare slutte å frakte tømmer om bilen han bruker tvinger han til å kjøre for en pris ingen vil betale.

Noen penger å tjene på hydrogen de nærmeste årene blir det nok. Øystein Stray Spetalen har vel allerede stukket av med noen kroner. Og det blir sikkert også noen flere som vil tjene på investeringsviljen som enda kommer til å vare noen år. Godt hjulpet av de som hauser opp teknologien så godt de kan.

Men noen stor bruk av hydrogen som energibærer vil det ikke bli. Spår at ved nyttårsaften 2029/2030 så er forholdet mellom el-lastebiler og busser i Norge, og tilsvarende nyttekjøretøy med brenselceller mer enn 10:1  :laugh:
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no
torsdag 09. januar 2020, klokken 20:56
oophus:

Jeg har en far som har vært hydrogensamfunnets talsmann i 3 tiår. Han er fremdeles snar til å fortelle når han har lest noe positivt om hydrogen, f.eks hører jeg det raskt om Nikola er nevnt i media.

Desverre er jeg uenig både med deg og han.

Omleggingskostnadene fra drift på bensin og diesel til batteri og hydrogendrift kommer til å bli betydelige uansett hvilket av alternativene som velges. Av de tallene som hittil har versert i media, så får man svært mange ladestasjoner for prisen av en fyllestasjon for hydrogen. Og nye strømkabler må eventuelt også legges til elektrolysestasjonene. Så investeringskostnadene er neppe særlig i brenselcellenes favør.

Det som virkelig slår beina under framtidshåpet til alle hydrogenoptimister er driftsøkonomien i det. Utgiftene over livsløpet til en buss, søppelbil, varebil mm. setter en effektiv strek over brenselcellealternativene i regnearkene til driftselskapene. Det er en konkuranse hydrogen ikke kan vinne.

For batteridrift har en evig fordel mht drivstofføkonomi, det vil alltid være billigere å slippe å omdanne energien til en annen form, og så tilbake igjen. Derfor må innkjøpsprisen på kjøretøyene og vedlikeholdsutgiftene være vesentlig lavere for brenselcellebilene enn for de på batteri. Det ser jeg på som helt urealistisk. Dagens el-kjøretøyer er allerede svært driftsikre, så der er har ikke hydrogen mye å konkurrere på. Og innkjøpsprisen? Det koster å lage en lastebil eller buss, uansett om den får levert strøm fra et batteri eller en brenselcelle. Det er ikke noe konkuransefortrinn for hydrogen der heller.   

Det kommer i framtida helt sikkert til å finnes marginaltilfeller der brenselceller brukes i transportsektoren, men det kommer aldri til å bli annet enn kortvarig omfattende bruk av dem, i beste fall. Om så hydrogen får et mellomspill innenfor eksempelvis langtransport, kommer utvikling innenfor batteri og ladeteknologi etter hvert til å ta knekken på hydrogendrift også på det området, av den samme enkle årsaken som allerede er nevnt. Det blir billigere med batterier på tanken.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 03. januar 2020, klokken 20:30
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. januar 2020, klokken 17:07Jeg er helt overbevist over at fossilbilslaget er på vei til 0.

Joda, for all praktisk bruk kommer det nok ikke til å bli solgt mange kjøretøy med forbrenningsmotor om noen år (dvs, er enig i at tallet der blir null).

Men kverulanten i meg har lyst til å nevne at det år om annet fremdeles bygges et og annet damplokomotiv. Og siden biler er vesentlig lettere å bygge, og er vesentlig mer populære som hobbyprosjekter, kommer vi nok til å se en liten, men ganske stabil produksjon av biler med forbrenningsmotorer også langt inn i framtida. Ja, kanskje kan de til og med får ujevne oppsving hver gang det som er retro er på moten. Men, tror vel at kloden skal tåle det, og fossilt drivstoff forsvinner uansett. Og dette har jo selvfølgelig ingenting med kursutviklinga til TSLA å gjøre  :-X

#15
Det hELgenen skriver er veldig likt min egen tankegang på området. Og det selv om de fremdeles gir en følelse av at "dette er riktig", når planer for nye fine veisystemer presenteres i media.

For konsekvensene er som han beskriver ubehagelige, skog og mark erstattes med det urbane. Naturvernsviljen har dessverre gått fra å være brukbar på sytti - åtti og dels nittitallet, til i våre dager både i stor grad være fullstendig ignorert, og nærmest tabugjort. Frustrasjonen brer seg raskt på alle sider hvis vern av planter og dyr og leveområdene deres blir forsøkt tatt med i en utbyggingsdebatt.

Den nye motorveien og togstrekningen ved Mjøsa er eksempelvis veldig flotte anlegg. Nyter å kjøre den veien når turen går til Oslo. Men naturforvaltningsmessig er den en forferdelighet. I store deler av strandsonen er økosystemene fullstendig rasert, borte, og de nye som etablerer seg, er ikke de samme som de gamle (som da er tapt). På land er store leveområder sprengt vekk og lagt under asfalt, og hele den lokale geografien er endret. Det foregikk uten noen form for konsekvensutredning på forhånd.

Alt slikt har skapt presedens, snart legges en ny toglinje ved og over Vorma like sør for Minnsund, uten at det er så mye debatt å spore rundt det om utbygginga er noen god måte å gjøre det på mht naturen. Og Nye veier AS er knallgode til å planlegge og til å bygge veg, men har få skrupler med å legge nye traseer tvers igjennom natur og landbrukslandskap.

Vi er i praksis tilbake til 50-tallets måte å tenke samfunnsbygging, med de forskjellene at dengang var kunnskapene om økologi og artsmangfold mye dårligere enn i dag, og at samfunnet da skulle bygges opp igjen fra krigen, og vekk fra den gamle norske fattigdommen. I våre dager er det ikke de som har minst som får mest glede av vei eller hytteutbygginger.

Vekst trigger noe i oss, og de fleste av oss ønsker det. Teknologi har eliminert mange av de begrensningen som før regulerte mulighetene vi hadde til å forme miljøet rundt oss. Da er det opp storsamfunnet å bestemme når man skal si at nok er nok.

Den ordentlig pessimistiske versjonen av meg selv, han sier at det kommer aldri til å skje. At selv når alle ulykker er eliminert, og at det bare måtte være helt marginale samfunnsøkonomiske fordeler å hente, så kommer vi til å fortsette å bygge veg. Av f.eks. politiske, sysselsettingsmessige, eller opportunøkonomiske hensyn.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA