Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - QM1

#1
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
tirsdag 06. desember 2016, klokken 14:15
Tipper bilen min er i gruppen biler som blir beskrevet nederst i denne posten(jeg fikk bilen utlevert des 2014):

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24089.msg410754.html#msg410754

Forskjellen er at jeg ikke ble kontaktet av Møller, men at det var først i det jeg tok kontakt at de opplyste om dette.
Jobbkode: 93a8, han på Møller nevnte noe om at batteriserien i min bil ikke ville holde ut garantien, og at de derfor vil bytte det først som sist.
Har ikke merket noen degradering av batteriet selv, men det ville vel kommet etterhvert da.
#2
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
fredag 25. november 2016, klokken 14:18
Møller Elverum tar 2.500,-.
Var veldig i tvil om jeg skulle ta 30.000 service nå, eller bare hoppe over det.  Når jeg leser opp regnummeret kan verkstedet informere om at høyspenningsbatteriet skal byttes på bilen. Dette gjelder jo ikke alle, men jeg angrer ikke på at jeg bestemte meg for å ta service til 2.500,-, når resultatet blir nytt batteri i bilen.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor er gratis lading forankret?
onsdag 30. september 2015, klokken 14:46
Så dessverre ingen nasjonal forankring av gratis elbillading.

Noe som hadde være praktisk i motargumentasjon når jeg har en arbeidsgiver(Forsvaret) som krever 2000kr for tilgang til en 5A ladepunkt på arbeidsplassen i året.

5A * 230V * 8 timer * 230 dager = 2116kWt, prisen blir ca 1kr/kWt. Dagens elpris ligger vel rundt en tiendel av dette.

Parkerig forøvrig er gratis. Jeg syns tilbudet er dårlig, men mulig jeg er i overkant gnien. Hva syns dere?
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor er gratis lading forankret?
tirsdag 01. september 2015, klokken 19:46
Jeg må være en dårlig spørsmålstiller, for jeg får jo ikke svar på det jeg lurer på. Glem svømmehallen. Jernbanestasjonen, hvor er deres motivasjon til å bygge ladepunkter? Og kommunen forøvrig, hvorfor skal komunene bruke felleskapets penger på ladepunkter og strøm til oss elbileiere? Jeg tenkte at det kanskje var noen nasjonale føringer, men kanskje ikke?
Jeg setter selvsagt pris på at det finnes gratis lading, og benytter det når det er tilgjengelig. Men jeg klarer ikke finne de sterke insentivene for å gjøre dette. Bortsett fra som du skriver emil at man vil vise at man er miljøvennelig og snill.
#5
Elbilen i Samfunnet / Hvor er gratis lading forankret?
tirsdag 01. september 2015, klokken 14:37
Hei.
Jeg klarte ikke google meg frem til det jeg lurer på, så prøver her. Det finnes jo utallige steder man får ladet elbilen gratis, typisk 10A til 16A stikkontakter rundt omkring. Disse står på kjøpesentre, kommunale parkeringsplasser, jernbanestasjoner, hoteller, bedrifter etc. Har slike tilbud noen forankring i politiske vedtak eller retningslinjer?
Grunnen til at jeg lurer er at jeg selv sliter litt med å forsvare at noen andre skal betale for "drivstoffet" til bilen min. Eksempelvis kan jeg lade gratis på en svømmehall jeg bruker jevnlig, men hvorfor skal de drive å sponse meg med strøm? Jeg forstår jo lokke-tilbudet til kommersielle aktører, som feks IKEA og kjøpesenter. Men det finnes jo ingen konkurrent til svømmehallen min i nær omkrets, jernbanestasjonen likeså.
Derfor tenkte jeg at det kanskje finnes noen nasjonale føringer eller retningslinjer på dette, men har som sagt ikke klart å finne noe. Noen som vet?
#6
Hurtiglading i O&A / Veivalg for Hurtiglader på Alnabru
mandag 31. august 2015, klokken 14:10
Hei.
Jeg trenger råd fra en Oslo-los. Til helgen kjører jeg gjennom Oslo fra Hamar. Planlegger å bruke MccDonalds sin hurtiglader på Alnabru. Det jeg lurer på er om jeg kommer frem til denne ved å ta avkjøringen ved Esso, og parkere syd for MccDonalds, eller om jeg må ta av E6 ved stubberudmyra for å komme til på nordsiden av MccDonalds?
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Combo ladere Østerdalen
onsdag 29. april 2015, klokken 09:01
Fortum har satt opp lader på KIWI Elverum(den i sentrum). http://map.chargedrive.no/
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: "Død" lader
torsdag 26. mars 2015, klokken 10:50
Meldte du fra til FORTUM? Laderen står til operativ på deres ladekart.
#9
e-Golf / Sv: Lademønster til E-Golf eiere
torsdag 05. mars 2015, klokken 14:36
Sitat fra: DrNox på torsdag 05. mars 2015, klokken 08:48
Sitat fra: cavallino på onsdag 04. mars 2015, klokken 15:45
Møller fortalte meg at 100% lading er 80% på e-golf. Det skal mao ikke være nødvendig å tenke på å lade mindre enn 100% for å spare batteripakken. Det er altså ikke mulig å lade til batteriet er 100%.
Det var det første som slo meg. Vi som forbrukere skal virkelig ikke måtte tenke på dette.
8års garanti, gjør også at jeg nekter å tenke på batteriet før etter 8år.
(Hvordan lader dere mobilene deres..)

Joa, det er på mange måter slik det ser ut til at de fleste tenker her også. Men mobiltelefoner og datamaskiner avskrives på noen få år, derfor blir det litt annerledes med bilen. I tillegg vet jeg at batteriet vil være premissgiver for restverdien på bilen min om jeg en dag vil selge den, så da ser jeg ikke noe galt i at noen velger en føre-var løsning og legger til ekstra «sikkerhetsmargin».
Om jeg skal spekulere så ser jeg for meg at det vil gjøre utslag etter 8 år hvilket lademønster man har valgt. Hvor stort er vel ikke lett og si, og hvor mye du har hurtigladet blir vel også en faktor. Jeg har aldri eid noe som drives av et oppladbart batteri i mer enn et par år før det har blitt byttet ut.
Men dokumentasjon på hvilke sikkerhetsmarginer (hvor mange prosent oppladet er egentlig 100%) som er programmert fra VW hadde absolutt vært interessant.
For øvrig, er det noen som vet om batterierfaringer som vil komme på 6-7 år gamle Nissan Leaf vil være overførbare til E-Golf?
#10
e-Golf / Lademønster til E-Golf eiere
onsdag 04. mars 2015, klokken 15:10
Tenkte det kunne være interessant å høre hvordan andre E-golf eiere praktisere lading.
Personlig har jeg valgt den pragmatiske løsningen og lader når jeg kan til 100%, slik at jeg har ekstra kapasitet ved plutselig oppdukkende behov. Bilen min skal brukes, så får jeg heller angre gamle synder om det viser seg å ha knekt batteripakken min etter 7 år.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
torsdag 05. februar 2015, klokken 15:25
Sitat fra: brimi på torsdag 05. februar 2015, klokken 14:21
ARGH. Var innom Kiwi Frogner Fjellbo, der var dc ute av drift. Kjører videre til Kiwi Kløfta, der var munnstykket revet av dc ladekabelen. Elsker elbil, men å ikke kunne stole på ladestasjonene gjør meg gal. Må man kjøre innom hver eneste en i tilfelle neste ikke virker?! Håpløst å bruke elbilen lengre enn 10mil.
Nå kom jeg frem, men må bruke fossilbilen resten av dagen.

At dette ikke fremkommer på http://map.chargedrive.no/ er noe som også frustrerer meg veldig. Jeg har forståelse for at ting går i stykker, og at jeg noen ganger må vente på tur, men riktig status på hva som fungerer syns jeg er å forvente. Du melde ifra til Fortum om KIWI Fjellbo?
Forøvrig har Fortum svart meg angående KIWI Kløfta, og den skal komme opp ila neste uke.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
onsdag 04. februar 2015, klokken 14:09
Min frustrasjon her var primært rettet mot at status info på fortums side http://map.chargedrive.no er feil, når jeg ikke har tillit til denne lenger sitter det langt inne å dra med familien på en tur hvor jeg er avhengig av hurtiglading. Jeg sa ifra til de da jeg sto ved laderen, i tillegg har jeg skrevet på FB siden deres, men fortsatt står det at Combo er operativ på KIWI Kløfta.

Men man skal jo ikke ta rollen som offer for omstendighetene, så løsning må være at planlegger du hurtiglading, BØR du ved ankomst hurtiglader ha rekkevidde igjen til en alternativ hurtiglader. Dette blir jo en regel som ikke gjør elbil noe mindre sært en det allerede er, glad jeg klarer meg i hverdagen med hjemmelading.

En ambisjon for fremtiden er kanskje at det skal finnes to av alle standarder på en hurtigladerplass, så sikrer man forhåpentlig økt oppe-tid.
#13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
mandag 02. februar 2015, klokken 15:57
Sitat fra: Ohm på torsdag 29. januar 2015, klokken 16:00
Kiwi kløfta er CCS påkjørt, så den virker ikke. Litt dumt, siden jeg gjerne skulle ladet der i går :(

Jeg brandt meg på denne i går også. Den står som operativ på Fortum sine sider, men det stemmer ikke. Begynner å få litt tynnslitt tillit til Fortum, men det er jo ikke slik at jeg bare kan kjøre til konkurenten desverre, et slags lokalt monopol langs E6.
#14
Kjørte forbi i dag, laderen er oppe, testet ikke css. Men her har du et bildet.
#15
e-Golf / Sv: Vis oss ditt e-Golf-forbruk!
mandag 05. januar 2015, klokken 14:00
Her er to langturer jeg fikk i julen:
22.12.14 er Hamar - Drammen, langs E6/E18, ACC 90KM/t. Hurtigladet på  McD Gardermoen. Hadde 30km igjen på GOM da vi kom til McD, og ladet til ca 85 %. Det var 5 minus da vi startet i Hamar og 1 minus ved ankomst Drammen. Fikk noe kø gjennom Oslo. Startet med forvarmet bil og kjørte i ECO, men byttet til normal etter noen mil når jeg skjønte at rekkevidden ikke ble noe problem, 20 grader kupe temp. Ved ankomst Drammen hadde vi 35 km igjen på GOM. Vi var to voksne og et barn, med bagasje for hele julen og masse julegaver.

03.01.15 er Hokksund - Hamar, altså nesten samme rute tilbake bare litt lenger. ACC på 90KM/t. Startet i ECO og gikk over til Normal rundt Asker. 20 grader kupe temp. Siden McD Gardermoen gikk i stykker i julen ble det KIWI Kløfta som ladet oss halveis. Vi hadde 17km igjen på GOM da vi kom dit, ladet til 86%. Hadde 11km igjen på GOM ved ankomst Hamar. Igjen var vi 2 voksne og et barn, med bagasje og julegaver vi hadde fått :D Utetemp var 2 minus i Hokksund og 7 minus i Hamar. Ingen kø gjennom Oslo på denne turen.

Alt i alt var vi kjempefornøyd med turen, men hadde det vært noe kaldere måtte vi lagt inn en ladestans til. Blir en veldig safe tur når Statoil på Minnesund får Combo lading, skal vistnok skje ila første kvartal 2015. Det var første langturen vår, så vi var ganske spent på hvordan det ville gå, men bilen infridde de forventingene jeg har fått av å lese forumet her. Samboeren min hadde med seg et pledd til bena, da hun har litt høyere krav til komfort en meg ;)
Erfaring er at det er lurt å lage seg en plan A og en plan B for lading. I tillegg følge med på Fortum sine Facebook sider, og ladekartet de har på hjemmesidene sine, hvor du kan se hvilke ladestasjoner som fungerer. I tillegg til dette var LadeNå! appen grei for å navigere seg frem til KIWI Kløfta, da jeg ikke var kjent i området. Appen har en tast som tar deg rett til Google maps med kjørebeskrivelse.
Og som du skriver Ohm, skulle vi fortsatt videre hadde det blitt lading på KIWI Ottestad(Ikke Ottar) rett før Hamar, da hadde vi lett kommet oss til Lillehammer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA