Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Helspent

#1
XC40-EV / Ladefeil - rødt lys
onsdag 31. mai 2023, klokken 18:29
Hei,

Har rødt lys og melding om ladefeil. Prøvd 2 forskjellige ladere med samme resultat. Står at forhandler må kontaktes...

Skulle gjerne brukt bilen i morgen, noen som har vært borti dette og fikset det selv?
#2
Har akkurat samme etter mye bruk av klimaanlegget i julen. Først en sprekk som starter ved en steinsprut og så en som ikke gjør det. Krakelerer sakte men sikkert oppover ruta. Tenkte å ta det direkte med bilglass-firma og antar jeg må ut med en egenandel.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Lading i Oslo/Vika
torsdag 04. desember 2014, klokken 21:35
Hei,

Helt fersk elbil-eier og avhengig av lading i Oslo... Nå har jeg kjørt litt rundt for å orientere meg og kan konkludere med at dette ikke fungerer særlig bra.

Selv om jeg skulle være villig til å betale kr 360,- for å stå parkert i p-husene, så er det uansett ekstremt få plasser tilgjengelig??

Av alle parkeringshusene i Munkedamsveien er det bare House of Oslo som har, med hele 3 stk (hvorav 2 i ustand per i dag). Saga har riktignok en del plasser langt nede i kjelleren, men det virker som disse er gjort kommunale/gratis, ergo bare å glemme.

Hvorfor setter ikke p-husene opp flere ladeplasser?




#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Kampanjepriser, Leaf
fredag 14. november 2014, klokken 12:44
Ja stemmer, jeg bestilte det også, 7000 kr ekstra på Nordic.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Kampanjepriser, Leaf
fredag 14. november 2014, klokken 06:46
Hei,

Bare en kommentar til sammenligningen; Acenta til 220´ er inkl registrering, mens Nordic til 227´ er eksklusiv reg. Altså er det 220´vs 233´. I tillegg trenger du vinterdekk og gummimatter(!). Og evt metallic lakk til 6´dersom du ikke skal ha den vanlig hvite. Ikke bare bare å sammenligne priser på finn.no..  :)


#6
Har tilsvarende situasjon, som jeg fikk noen synspunkter på her; http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17722.15.html

Jeg gjorde lite forundersøkelser, men kjøper en Leaf fordi jeg oppfatter at mange er fornøyd med den og mtp rekkevidde virker det som det skiller lite mellom de aktuelle bilene. De kunne levere ganske kjapt også, Nissan har lovet meg ny bil om noen uker  :)

Ift valg av elbil så ville vel de fleste kjøpt Teslaen hvis den kostet det samme som Leaf. Men det gjør den ikke  :D
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny Leaf...
tirsdag 11. november 2014, klokken 19:13
Sitat fra: Daeedor på mandag 10. november 2014, klokken 21:11
Sitat fra: emil på mandag 10. november 2014, klokken 16:04
Sitat fra: Daeedor på mandag 10. november 2014, klokken 15:00
Sitat fra: Helspent på mandag 10. november 2014, klokken 14:10
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)

Den går minst 60 Km om vinteren med fullt batteri og all varme på - det kan du være helt sikker på.  :)

Kan legge inn et lite forbehold:

Den klarer garantert en tur på 60km alle dager.

Den klarer mest sansynlig også to turer på 30km hver (f.eks tur/retur) uten lading og oppstart fra kald bil begge ganger.

Det den derimot kan få problemer med et f.eks 6 turer på 10km hvis man lar bilen bli helt kald mellom hver tur eller lange venteperioder i bilen med varme på (f.eks saktegående kø). Da forsvinner mye strøm på oppvarming.

Kjører man totalt sett 60km i en snittfart på 60km/t er jo det en time kjøring. Med 5kW (ca) varmeelement vil maks 5kWh gå med til oppvarming. Da har du ca 12kWh igjen til kjøring før første varsel om lavt batteri. Tror du skal få problemer med å gå over 2kWh/mil på kun kjøringen og du har uansett da et buffer på 2-3kWh før du trenger å få panikk.

2kWh/mil kan jeg få når jeg ligger i 110+ på motorvei, har diverse forbikjøringer, det regner og jeg har på godt med varme i bilen.

Jeg mener våre biler går lengre enn ovenstående eiers bil ,da han har gammel modell , vi har fjorårets modeller , og du ønsker å kjøpe ny bil. (som sikkert er enda litt bedre..)  Våre har gått 100 km uten lading , i 80 km/t med full varme , i minus 17 grader sist vinter.-  Så når jeg sier du garantert vil klare 60 km , så mener jeg det. Uten forbehold om hastighet eller noe. Men du bør lade etterpå , selvsagt.... 8) - og  - bilen bør være oppvarmet når du starter turen , det gir lengst rekkevidde.

Det høres bra ut. Ellers virker det som det er store forskjeller og mange variabler som avgjør rekkevidden, så det blir tydeligvis ganske individuelt. Jeg skal nok drøye maxrekkeviddeforsøkene litt til jeg blir kjent med det hele.

Det er også viktig at alt tilsynelatende virker knirkefritt, uten bekymringer etc, det er mange skeptikere rundt meg nå ;-)
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny Leaf...
tirsdag 11. november 2014, klokken 19:09
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 10. november 2014, klokken 16:32
Jeg tolker det dit hen at du bor rundt 60km nord for Oslo og kjører E6 hvor fartsgrensen er 100km/t på store deler av strekningen. Jeg har kjørt den strekningen (Oslo->Gardermoen eller Oslo->Hamar) mange ganger i forskjellig være og tror det kan være vanskelig å klare den "vanskelige dager".
Kalde vinterdager, ekstremt nedbør og slaps i veibanen er "vanskelige dager" i en elbil....

På den annen side skal du ikke lade mange timene på 16A eller 32A før turen blir bekymringsløs!
Jeg ville prøvd å finne en lademulighet på jobb, alternativt blir det en tvungen kaffepause på vei hjem en gang i blandt ;)

Thomas

Ja det stemmer, bor på Råholt, så det blir rett ut på motorveien i 100 km/t i ca 4 mil og deretter 60-80 sone inn til sentrum/Vika. Dersom jeg ikke har fått ladet på jobb så blir det vel kaffe langs veien ja. Ser hurtigladestasjonene er plassert ved de tre McDonalds'ene jeg kjører forbi, så det kan jo få uheldige konsekvenser i lengden :D
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny Leaf...
mandag 10. november 2014, klokken 14:10
Takk for svar, håper da virkelig spørsmålet blir om jeg kan komme meg tur/retur på en god dag og at det ikke er tvil om at bilen går 60 km på hvilken som helst vinterdag...  :)
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Ny Leaf...
søndag 09. november 2014, klokken 19:35
Joda, det lar seg sikkert ordne, så da skal det ihvertfall gå bra.

Har også hurtigladere på veien om det skulle bli krise.

Lurte på vinterfelger/dekk; er det ugunstig å bruke 17" på vinteren også, det gir kanskje litt mer rullemotstand?
#11
Leaf 2010-2017 / Ny Leaf...
søndag 09. november 2014, klokken 18:16
Hei,

Min første elbil, en ny Leaf ble bestilt på fredag! Litt dårlig impulskontroll, så det var uten særlig mye research på forhånd. får den om 3 uker... Så nå starter jobben med å sørge for at jeg har tatt det riktige valget.. ;-) Det ble en Leaf Tekna/"Nordic edition", med 6,6kW lading i tillegg.

Bytter ut en nyere VW Polo som bruker 0,4 L/mil så jeg er ikke så sikker på økonomien i det hele. Men helt galt blir det vel ikke. Oppfattet uansett Leafen som en ålreit bil å kjøre, som greit kunne måle seg med en ny VW Polo.

Har i hovedsak to bruksområder, jeg kjører kollektivt/bil ca 60/40 til jobb i Oslo:

- Kjøre til togstasjonen (3-4 min). Her er poenget å ha oppvarmet bil når jeg kommer tilbake. Alternativet var å bruke 25000 kr på gsm styrt dieselvarmer på den andre bilen og håper at carwings og varmeanlegget i Leaf kan gjøre samme jobben.

- Kjøre til Oslo (ca 120 km t/r inkl innom barnehage etc). 100 sone mesteparten av veien, dette dro MYE strøm av demobilen.  Det skal bli spennende å se om jeg klarer meg tur/retur uten lading!

Dette blir spennende!  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA