Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mdah

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
lørdag 06. april 2024, klokken 20:46
Ja,og det får meg til å rett og slett revurdere fremtidige oppdateringerer. Er stort sett kun "big fixes" og litt småtteri for oss ned tilårskomne biler. Skal de introdusere slike bugs er det ikke verdt risikoen.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
lørdag 06. april 2024, klokken 20:34
Fant en tråd med en rekke folk med samme problem. Antatt firmwarebug.

Hadde ventet med oppdatering om jeg hadde hatt veteran med luft.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2024-8-4-strange-issue-possily-bug.323629/
#3
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
lørdag 06. april 2024, klokken 19:24
Sitat fra: Mobileum på lørdag 06. april 2024, klokken 18:34Hvis du får feilmeldinger er vel neppe dette løsningen:

Hvis du ikke vil at luftfjæring skal heves automatisk på et sted, trykker du for å fjerne merket for "Hev alltid på dette stedet" i popup-vinduet som vises når du ankommer et lagret sted.

Eller prøve å slette profilen din.

ps. Kan ikke se at noen av feilmeldingene har noe med luftfjæring å gjøre.

Ja, jeg har slettet de enkelte automatiske hevingene som er her rundt om. Vinteren er (nesten) over så de var allerede fjernet. Finner heller ikke at feilmeldingene skal ha noe med fjæring å gjøre. Reinnstall av software hjalp heller ikke.

Bilen går til "normal" når jeg trykker på "low", dog ikke ved press på "normal". Jeg får den i "High" ved press på "High". Når jeg kjører på motorvei >80 kmt/t og "normal" tror den antagelig at den har vært i "low", for den hever seg til "high" automatisk når jeg kjører av. "Jackmode" kan ikke aktiveres under noen omstendigheter i service menyen, men Jackmode aktiveres via press på "Very High" 1 av 2 ganger. Kompressoren går ikke kontinuerlig og den hever og senker seg tilsynelatende normalt når den først gjør det. Kan kanskje se ut til at det er noe høyere klaring til hjulbue foran sml med bak, men har aldri syntes dette har vært helt presist på bilen siden den var ny.
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
lørdag 06. april 2024, klokken 18:20
Sitat fra: Mobileum på lørdag 06. april 2024, klokken 18:09Mulig ikke skuddblink, men har du slettet alle lagrede steder?
Nei hvor gjør jeg dette? Slettet de lokale. Kjørte en Power off uten hell her nå. Ikke mulig å aktivere Jackmode,bortsett fra via "Very High" av og til. Fikk den til medium nå ved å trykke på Low. Helt tullerusk. Får holde den på medium.På service alerts er PM_w041 og THC_d0018_activeaero.
Tenker jeg prøver en reinnstall software siden feilen kom med denne installasjonen. Får sende en service forespørsel om det ikke hjelpe.
#5
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
lørdag 06. april 2024, klokken 17:57
Mulig det er tilfeldig, men etter denne oppdateringen har min 2015 TMS (2024.8.7) begynt å tulle med luftfjeringen. Den nekter å gå i "normal" manuelt og går stort sett i "Jack Mode" når man forsøker å aktivere "Very High". Endring/aktivering av  JackMode er da på i Servicemenyen, men lar seg ikke slå av (må kjøre over 8 km/t for å få den av). Har greid å heve/senke mellom very high/high et par ganger, men stort sett hopper den tilbake i det ene eller andre uten aktivering. Får den ikke i Low tross kjøring på motorvei (Low satt til >85 km/t). Reset x 2 har ikke hjulpet. Flere som har opplevd lignende?   
#6
Sitat fra: RJK på onsdag 03. april 2024, klokken 01:06Registrert meg, og gitt en stemme til min hjemby, den i Hamar samt lagt inn forslag på Charlotteberg shoppingsenter og Nordbysenteret, begge i Sverige.

Vet Nordby blir litt vel nært den i Strömstad, men er jo mange som handler på disse stedene som gjerne vil ha en SuC-stasjon å lade på mens man er innom på shopping!

Begge steder trenger dog mere AC/destinasjonslading, som er å foretrekke, da man gjerne er innom for mer enn en halvtime om gangen! Men rekker nå å få handla polvarene før man bør flytte bilen for nyankomne!

Har også foreslått Charlottenberg flere ganger. Dårlig med lademuligheter (Tesla) på østsiden av Oslo gjennom Lørenskog/Lillestrøm og Fv170 mot Charlottenberg.
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
onsdag 07. februar 2024, klokken 18:19

Ser jo bra ut, men nå som så og si alle SuC er åpne for alle så blir det litt gjetting hvor fullt det faktisk blir. Man får vel uansett kanskje et slags inntrykk av hvor fullt det er om man legger på 10-15 % øvrige biler?.
#8
Liker selvfølgelig å ha fri lading , men lader høyst 500 kwh pr år på supercharger, så det er egentlig ingen kostnad av betydning i denne sammenheng. Ny TMS er fristende, men de er fortsatt priset for høyt for min del. Kutt ytterligere 150k  på Plaid, sleng inn fri lading OG connectivity,så skal jeg akseptere deres shitty innbyttepris på veteranen. :)
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: 75D batteri må byttes, oppgradere til 90?
tirsdag 17. oktober 2023, klokken 14:25
Sitat fra: RJK på mandag 16. oktober 2023, klokken 23:18Er vel fort bare 100 kWh-batterier de bruker, bl.a. pga at 85 kWh-batteriene ikke har vært likle gode som de burde være.

Men Tesla SW-begrenser de til samme størrelse som bilen opprinnelig hadde, noe som gjør at man gjerne vinner litt på ladehastighet, og kan gjerne lade oftere til 100 %, da det ikke faktisk er 100 %, bare av det tilgjengelige. Så ligger det en skjult buffer på toppen.

Virker som noen og får spørsmålet om de vil betale for å låse opp resterende, men tror det er litt varierende hvor mange som faktisk får spørsmålet.

Sammenlignet med en del andre produsenter, så er jo disse batteriene endel større, noe som selvsagt vil slå ut på totalprisen. Hvordan de ligger prismessig når man deler prisen på antall kWh man har tilgjengelig for bruk, så kan det hende dette kommer bedre ut enn endel konkurrenter.

Husk og at på TMS/TMX er det 2170 med NCM, mens mange andre bruker LFP, som nok og har betydning på prisen.

Meg bekjent bruker TMS/TMX pakkene fortsatt 18650 batteriene fra Panasonic og de har aldri blitt flyttet over på 2170 (Plaid inklusive). Litt usikker på kjemien i de aktuelle cellene, men oppfatter at det kun er NCA i 1865. De som har fått nye batterier har fått 90 kwh batteri (siste delenummer jeg kjenner til: 1014116-00-C) med 14 moduler i steden for 16 moduler, som 100 kwh pakken har. Dette er et 350V batteri.

Jeg fikk selv et slikt nytt batteri i fjor som var softwarelåst til 75 kwh "Usable" med 5 kwh buffer. Spurte Tesla om jeg kunne oppgradere bilen til en "90" modell og det kunne jeg for 9000 kr og fikk da låst opp batteriet til 87 kwh (Nominal full pack) og 82 kwh usable. Det beste med disse 90 batteriene er at ladehastigheten er tilbake på plass og et varmt batteri starter gjerne på 130 kw + og faller ikke under 100 kw før etter 50 % har passert.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: 75D batteri må byttes, oppgradere til 90?
mandag 16. oktober 2023, klokken 17:31
Jeg ser de fortsatt får tak i de nye batteriene i statene, men ryktes at prisen for både reman og nytt har gått en god del opp i pris.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/pricing-increase-on-both-new-and-reman-tesla-replacement-packs.312629/

Trist at sikkert mange mer enn gode nok 8-9 år gamle biler heller blir kondemnert pga batteriprisen når de ryker. Blir spennende å se hvordan M3 batteriene holder de neste par-tre årene eller om det blir massedød og prising til h*elvete fra Tesla der også.
#11
Sitat fra: slinnings på tirsdag 26. september 2023, klokken 09:28Hvor gamle Model S modeller bør reseales, hvis det ikke er gjort tidligere? Jeg har en 70D fra 2017. Hvis garanti er utløpt, må man dekke det selv?

Var ikke alle batteripakker som var affisert av dette, mener det var versjon 1.0 og 1.5 de gjorde det på. Vil tro at en 70D pakke fra 2017 ikke tilhører de pakkene de ønsket å gjøre reseal på. Du kan jo ev. forespørre i appen.
#13
Dette er svindel og det er bare å holde seg unna. Har ikke noe med den pågående saken å gjøre.
#14
Du kan jo høre med Tesla hva de tar for jobben, så sant ikke poenget ditt er å gjøre det selv. Jeg byttet half-shafts ++ og hadde denne klunkelyden ved pådrag som bare ble verre over tid. Fikk beskjed om at de har fastpris på denne bulletinnen, som var god. Dog er jeg litt usikker på om jeg fikk "rabatt" siden det ble gjennomført mens jeg ennå hadde gyldig Serviceavtale. Tror jeg endte med å betale snaue 6000 kr for hele fiksen inkl deler på K100 på en TMS.
#15
Sitat fra: geear på mandag 28. august 2023, klokken 09:54Tesla vant, så da er det opp til de som tapte å eventuelt anke. Ser ut som ankefristen har gått ut, så da er spørsmålet om det er anket. Hvis ikke er dommen rettskraftig og saken er ferdig uten noe forlik og NDA...

Forstår at ankefristen 1 måned, samt at fristen ikke løper i rettsferien (1.juli - 15.august). Tror ikke fristen er ute helt ennå. https://www.domstol.no/no/sivil-sak/anke/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA