Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geos

#1
Skoda Superb iV PHEV / Skoda Superb IV - Mine erfaringer etter 3000 km
fredag 11. september 2020, klokken 18:34
Hei,

Fikk bilen noen dager før ferien startet i juli. Kjørte 2700 km i løpet av ferien.
Ferierte i Trondheimsområdet:Kjørte strekningen Askim - Trondheim tur-retur.
Hadde stor takboks på taket under hele ferien, samt lastestativ bak tur / retur Trondheim.

Kjørte mye mellom Trondheim og Stjørdal mens vi var der. Bilen ladet om natta, så turene gikk unna på ca. 0.16 L / mil.

Etter at jeg kom hjem fra ferien, har jeg nå akkumulert 3050 km med et totalt forbruk på 0.31 L / Mil. Lokalt går det mye på strøm, og forbruk siden siste fylling er 0.03 L / Mil.

Jeg kjørte 45.000 km med min Mitsubishi Outlander PHEV på et gjennomsnitt på 0.25 L / Mil.

MEN for det frørste: Jeg måtte manuelt skifte mellom charge og og ikke charge, fordi Mitsun slavisk brukte strøm en stund, så kjørte den på el en stund i Hybrid-modus uavhengig av om det var motbakke, flatt eller nedoverbakke.

Dette er langt fra optimalt fordi:
a) Bensinmotoren har lav virkningsgrad (stort varmetap i forhold til effekt den avgir) ved lav belastning
b) El-systemet har lav virkningsgrad ved stor belastning (varme-tap i batteri, akbler, regulator og motor)

Superb IV fikser dette selv: Kjører man den i Hybrid-modus, bruker den strøm når belastningen er relativt lav, og bensin ved stor belastning. Det er en fryd å se hvordan den gjør dette!

Dette er det jeg får tid til nå, men jeg kommer tilbake med mere goodies om hvordan man kan kjøre Superb IV svært billig!

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#2
Skoda Superb iV PHEV / Skoda Superb IV
torsdag 03. september 2020, klokken 08:00
Hei,

Takker moderator for eget FORUM for denne fantastiske bilen!

Jeg solgte min Mitsubishi Outlander PHEV, og har investert denne.

Superb IV er en helt fantastisk PHEV bil, og eierene trenger et forum for å dele erfaring og ideer.
Jeg har ingen problemer med å kjøre 60 km på EL med denne, og har kjørt strekninger på 145 km på 0.26 L / mil. Brukte den på ferie og har på 5 uker kjørt 2770 km på 0.35 L / mil.
I dag har bilen rundet 3050 km med et snittforbruk på 0.31 L / mil.

Les omtaler på disse linkene:

https://www.skoda-auto.no/modeller/superb/superb-stasjonsvogn-iv

https://www.dinside.no/motor/all-grunn-til-a-vaere-stolte/72080552

https://www.nettavisen.no/livsstil/test-skoda-superb-iv-plug-in-hybrid/3423911180.html

https://bilogmotorbloggen.no/2020/06/05/test-skoda-superb-iv/

https://nybiltester.no/biltest/test-av-skoda-superb-iv-sportline/

#3
Skoda / Trenger eget forum for Skoda Superb IV
onsdag 02. september 2020, klokken 20:40
Hei,

Jeg kan ikke finne noe forum for Skoda Superb IV.
Jeg solgte min Mitsubishi Outlander PHEV, og har investert denne.

Superb IV er en helt fantastisk PHEV bil, og eierene trenger et forum for å dele erfaring og ideer.
Jeg har ingen problemer med å kjøre 60 km på EL med denne, og har kjørt strekninger på 145 km på 0.26 L / mil. Brukte den på ferie og har på 5 uker kjørt 2770 km på 0.35 L / mil.

Har mer på hjertet, men la oss få et FORUM :-)

#4
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Regenerativ bremsing og rust på bremseskivene
lørdag 16. desember 2017, klokken 18:26
Sitat fra: erik e på lørdag 16. desember 2017, klokken 17:55
Blir vel litt mye om det skal skrives i en kontrakt hvor mye fører skal bremse. Eller ?

Saken er den, at Mitsubishi selv velger hvilken stål-kvalitet de skal benytte i bremsene.
I dag brukes for det meste resirkulert stål med relativt høy grad av forurensning.

På en bil som Mitsu selv hevder skal kunne kjøres på 0.19 l/mil, som bare er oppnåelig hvis man aktivt bruker regenerering == lite bremsing, burde selvsagt Mitsu ha utstyrt bilen med en stålkvalitet i bremse-skivene som tåler dette!

Man kan man heller ikke følge forhandlernes / Møllers råd om å "bremse mere" og "bruke bilen oftere".  Det er også et råd som er lite forenlig med myndighetenes signaler i disse dager: Bruk bilen mindre samt bruk EL-bil eller bensin-gjerrig bil.

Jeg tror Mitsu / Møller / forhandlerne ikke har helt rent mel (rent stål?) i posen eller ikke er i takt med samtiden.

Jeg har ikke tenkt å akseptere dette dårlige forsøket på å føre kundene bak lyset.
En jeg kjenner har allerede etter 1 år bruk fått beskjed om mye rust på skivene på sin Mitsu PHEV, og han må "bremse mere"....
#5
Sitat fra: aaa3 på tirsdag 02. mai 2017, klokken 10:02
Bilen er 3 år nå, og på service. Jeg må skifte bremseskivene foran pga rust.  >:(
Dette er baksiden av medaljen, jeg bruker jo ikke bremsene noe særlig.
Er det flere der ute med samme erfaring?

Jeg må vel si at det er ganske uholdbart å få rådet "du må bremse mere" på en PlugIn Hybrid som lover å gå på 0.19 (jeg er på 0.21 etter 28.000 km).

Hvis det er slik, så bør de vel skrive dette i kontrakten, og ikke komme med dette i ettertid for å vri seg unna en reklamasjon: Det ER etter min mening uholdbardt å måtte skifte bremseskiver etter 3 år! Jeg har kjørt mest på små-veier i Askim (til og fra lokal barnehage og skole) hvor det nesten aldri er saltet. 

Må i følge forhandleren bytte skiver foran nå. Kostnad? Vet ikke men kommer det opp mot 10.000 så er det MYE bensin: Total-regnskapet blir da plutselig ikke så bra for denne bilen!

Hva betalte du / dere for å bytte skiver foran?
#6
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Produktforbedring
fredag 27. oktober 2017, klokken 22:44
Sitat fra: Svein Tore Sølvik på fredag 27. oktober 2017, klokken 12:36
Ser ut til at de oppgraderer sikkerheten på wifien på tidlige modeller også. De som har 10-tegns passord på wifi vil nå få 14 tegn, og må bytte til app nr. 2 i rekka.

Veldig mange som ikke får ny kode og må tilbake på verkstedet for å få lest den ut igjen.

Jeg ble av Mitsubishi Mysen (Mysen Bil) forsikret om at det KUN var motorstyring de ville oppgradere, ikke app eller annet... Skal sjekke mere
#7
Mitsubishi Outl. PH / Sv: SMS app til mitsubishi PHEV 2017
fredag 03. februar 2017, klokken 19:06
Hei,

Har noen prøvde å bruke "Outlander PHEV remote control" (og ikke II) på 2017 modellen?

Hvis det virker, så kan jo SMS app brukes på 2017 -modellen.

Det er desverre en del arbeid å oppdatere den eksisterende App-en. Det som skal gjøres er enkelt, men krever at jeg reinstallerer alt utviklingsmiljø på en ny telefon: Dette er svært tidkrevende, og jeg har fullt opp med oppgaver for tiden.....
#8
Mitsubishi Outl. PH / Outlander PHEV SMS Remote - Ny Site !!
torsdag 02. februar 2017, klokken 09:02
Hei,

Vi har hatt mye trøbbel med ustabiltitet hos vår ISP, servetheworld.net.

Vi flytter dermed siten til: https://objective.no/autoapps

Den gamle siten vil leve noen uker til før den blir tatt ned.
#9
Mitsubishi Outl. PH / Autoapps.no er ikke død
tirsdag 06. desember 2016, klokken 23:32
selv om vår ISP leverandør ServeTheworld.net stadig vekk roter det til for oss!

Siten er dermed for øyeblikket nede, jeg har alarmert ServeTheworld for å få den opp igjen!

I mellomtiden kan dere få hjelp på forumet:
https://groups.google.com/forum/#!forum/outlander-phev-sms-remote

#10
Mitsubishi Outl. PH / Sv: SMS app til mitsubishi PHEV 2017
tirsdag 22. november 2016, klokken 23:33
Hei,

Jeg har ikke svaret, da jeg ikke har en Mitsubishi 2017 modell. Hvis noen her vil prøve, så kjøp appen! Hvis det IKKE virker skal jeg refundere kjøper NR. 1.

Dere bør derfor koordinere her hvem som tester.

Jeg hjelper til med svar så godt jeg kan her!
#11
Mitsubishi Outl. PH / Sv: SMS Remote med nyere android versjoner?
torsdag 01. september 2016, klokken 17:52
Oppdatert list over brukere / Android Versjoner:

PHEV SMS Remote

27 brukere som benytter Android 5.0
21 brukere som benytter Android 5.1
8   brukere som benytter Android 6.0
1  bruker som benytter Android 7.0

PHEV SMS Utility

45   brukere som benytter Android 6.0
19   brukere som benytter Android 5.1
25   brukere som benytter Android 5.0
41   brukere som benytter Android 4.4
16   brukere som benytter Android 4.1

osv....

#12
Mitsubishi Outl. PH / Sv: SMS Remote med nyere android versjoner?
søndag 31. juli 2016, klokken 11:28
Hei,

Feil i tall ovenfor: Korrekte tall for brukere av SMS App / Android versjoner pr. 31-07-2016 er:

27 brukere som benytter Android 5.0
21 brukere som benytter Android 5.1
8   brukere som benytter Android 6.0

Jeg har ikke fått rappportert problemer på hverken 5.0, 5.1 eller 6.0 det jeg kan huske.
#13
Mitsubishi Outl. PH / Sv: SMS Remote med nyere android versjoner?
tirsdag 26. juli 2016, klokken 22:37
Sitat fra: Storelva på tirsdag 26. juli 2016, klokken 15:24
Hei. Er det noen som bruker android telefoner med 5.11 eller nyere android versjoner ifm. SMS Remote løsningen som ligger på autoapps.no?

Virker det? Får ikke tak i telefon med 4.x (som oppført som versjonen som er testet og virker).

Det er 27 brukere som kjører Android 5.0 og 10 som kjører 5.1, så Appen fungerer der også.
Hvilke telefoner de bruker vet jeg ikke.


#14
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Mobiltelefon som ikke lager krøll
mandag 01. februar 2016, klokken 23:15
Sitat fra: Joh Kobbe på søndag 31. januar 2016, klokken 12:44
Hei geos, Android 4.4 KitKat på en Huawei Ascend Y360 skulle vel fungere? Med AutoInput 1.0.31 installert etter dine beskrivelser i en tidligere tråd?

Ja, det er flere som bruker den. Det ble rapportert mange problemer med AutoInput 2.0, men det ble stille etter at brukerene installerte 1.0.31, så det ser ut til å fungere..
#15
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Mobiltelefon som ikke lager krøll
torsdag 28. januar 2016, klokken 10:49
Hvis du ønsker å bruke SMS App til å fjernstyre varming / kjøling av bilen via SMS, så må telefonen i bilen være en Android-telefon.

http://www.autoapps.no/Topp_Menyer/01-Outlander_PHEV_SMS_Remote/Outlander_PHEV_SMS_Remote.php
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA