Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ellemelle

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Varme i model x
torsdag 22. februar 2024, klokken 21:18
Husk at sensoren som registrerer temperaturen i kupeen er i midtkonsollen. Hvis du har mange ting liggende i midtkonsollen kan sensoren bli tildekt slik at feil temperatur blir registrert.
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
tirsdag 20. februar 2024, klokken 09:07
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:37Nissan skulle hatt bot for å fortsette å selge bil med Chademo så lenge (det er bortimot svindel av forbrukerne IMO)
Ja, hvor er EU? Det er nå forbudt å sette opp hurtigladere uten CCS i EU/EØS, men det er tillatt å selge helt nye biler uten CCS.
#3
Sitat fra: Coby på fredag 16. februar 2024, klokken 13:21Og i samme omgang som den nå er på verksted, så blir følgende utbedringer gjort:
- Ny bærekule og bærearm venstre foran
- Bytte fireveisventil
- Påfyll av gass til AC
- Bytte av slitasjedeler på den ene bakre DU
- Bytte av håndtak venstre bak
Du skriver i den andre posten at dette har kostet deg 71500?
Slik jeg leser det, har de ikke åpnet batteriet i det hele tatt, kun prøvd å fikse dette ved hjelp av software og resets. Da er det ikke rart at det fortsatt ikke fungerer.

Etter alle solemerker må batteriet åpnes og repareres, dette er en jobb de andre (Bosch?, Elbilmek?) tar rundt 80 000 kroner for.
Hvis ditt verksted ikke vet hvordan sjekke/reparere batteriet fysisk, mener jeg dette grenser til lureri.
Det er jo helt åpenbart at man må få batteriet til å fungere før man reparerer alle mulige andre småting.
#4
Feilmeldingen betyr at verdiene den får fra sensorene er utenfor det som er forventet og da finnes det sikkert informasjon i toolboxen som forteller hvilken sensor som gir disse verdiene?

Edit:
Jeg ville spurt Tesla om hva de skal ha for å finne ut hvilken sensor det er feil på, men at du skal gjøre byttet selv.
Kan neppe koste mer enn en tusenlapp. De har hjulpet meg med slike ting før, har også fått det på goodwill selv om garantien har gått ut for lenge siden.
#5
Men da ville jeg tatt tipset til Tesla.
Først og fremst må du i dashboardet skifte til energi-visning, da ser du hvor mye strøm du faktisk har tilgjengelig. Når du kun har stiplede linjer igjen både på toppen og bunnen, da er det helt tomt.

Så ville jeg ha kjørt til superladeren, og på parkeringsplassen i umiddelbar nærhet gitt full gass, bremset opp, full gass, bremset opp, full gass, bremset opp så lenge du kan uten å gå tom for strøm.
Dette er en veldig effektiv måte å varme opp batteriet på.
I denne energivisningen vil du også se hvor mye batteriet har kapasitet til å ta i mot. Jeg tipper at hos deg har du stiplete streker helt opp til 0 kW
#6
Prøve å få bilen inn på et varmt sted hvor du kan lade, kanskje det finnes kjøpesentergarasjer med type2-ladere i området?
#7
Ja det er klart at for steder med svært få ladestolper (gjerne nordpå), så er er det rom for diskusjon.
#8
Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:56
Sitat fra: vinterdekk på søndag 31. desember 2023, klokken 14:49Synes det lukter frivillig ordenspoliti over dette selv om du helt sikkert mener det godt.
Men hvis det er fullt på en superlader og jeg ser at en ekstra plass kan frigjøres ved at noen flytter seg så spør jeg pent om de kan bytte ladestolpe hvis de har lenge igjen å lade, og forklarer hvorfor.
Dette høres ut som en kommentar fra noen som sjelden er på en (nesten) full superlader.
Når man først har fått plass på et sted som er fullt, så begynner man ikke å flytte rundt til en annen lader bare fordi det da (i noen minutter) kan frigjøre en annen plass.
Husk at med for eksempel 30 ladestolper, så vil det i snitt bli en ledig plass hvert eneste minutt hvis brukerne lader 30 minutter hver. Før du har rukket å rotere om, så har kanskje bilen ved siden av kjørt bort.
Husk også at mange ladestolper gir lavere hastighet/ikke virker. Jeg ønsker ikke å bytte bort min beviselig fungerende ladestolpe mot en potensielt dårligere eller ikke-fungerende en.
#9
Sitat fra: Mobileum på fredag 22. desember 2023, klokken 21:39Idiotiet er å ha en demobil med yoke, noe selgeren var enig i.
Tror ikke du skjønner konseptet "selger".
Når neste potensielle kjøper sier at yoke er det beste som noensinne har skjedd Tesla, så er selgeren hjertens enig i det også.
#10
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 04. desember 2023, klokken 18:23Dette har gått under mind radar
Men Tesla har åpnet på Evenes i Nordland !

Etter artikkelen å dømme er det 8 stk V4 ladere, pr. nå begrenset til 250 kW

https://www.ht.no/nyheter/i/kEnppB/tesla-aapner-ny-superlade-stasjon
Baserer du informasjonen på bildet i denne låste artikkelen? Det bildet er nemlig fra den første V4-laderen i Nederland.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Store problemer med parkbrems
mandag 04. desember 2023, klokken 08:04
Det kan skyldes fukt i en av kontaktene på parkbremsen. Kontaktene skal være vanntette, men blir lett ødelagt når de åpnes/lukkes. Jeg ville skrudd av hvert av hjulene og sjekket at kontakten er ok, og eventuelt spraye de med elektrorens og pakke de skikkelig inn i elektrotape etterpå.

Det kan kanskje være en gåen sikring også?
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Store problemer med parkbrems
lørdag 02. desember 2023, klokken 22:45
Bilen triller når den står i park, det betyr at parkbremsen ikke fungerer.
Dette skal vanligvis gi et lass med feilmeldinger, så her er det nok noe alvorlig galt.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Circle K på ville veier?
fredag 24. november 2023, klokken 08:03
Sitat fra: THE på torsdag 23. november 2023, klokken 09:39Det er utrolig mange ladestasjoner som er bygd ved spisesteder som har mat av begredelig kvalitet. En egen tråd med anbefaling av gode spisesteder (og steder med god kaffe) der man kan lade er en bra ide.
Det kan være en sammenheng der. Serveringssteder som går dårlig tilbyr gratis/billig leie til ladeselskapene for å få trafikk.
Jeg kjenner i hvert fall til serveringsselskaper som har gitt gratis plass til Tesla og i tillegg betaler et lite beløp per ladesesjon. Alt dette for å få kunder.
#14
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
torsdag 09. november 2023, klokken 07:44
Dette er et helt nytt serviceområde ved en helt ny vei, så de siste 100 årene er det brukt til skogdrift.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Defekt PTC (varmeelement)
tirsdag 24. oktober 2023, klokken 21:56
PTC selges på aliexpress til rundt 4000 kroner inkludert frakt. Hva skal Tesla ha?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA