Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eyvind123

#1
Bilen skal være ferdig produsert og skal ankomme Møller Bil Minde i løpet av februar.
Utover Advanced Sport så har den Matrix hovedlys og elektrisk justerbart ratt med memory. Isbrehvit metallic farge med sort interiør.
Ved tegning av billån i Møller Bilfinans får man også 20" vinterhjul og 3 års serviceavtale med på kjøpet.
Pris på bilen er 625.094,-. Se bilder for mer info.
#2
Ser slik ut, så jeg dropper å gjøre det på denne måten ;-)
#3
Nei, ikke noe respons så langt.
#4
Jeg tenker å selge min e-Niro uten å ta den i bruk. Bil med farge hvit eller sølvgrå uten takluke kan leveres i Bergen om 3 uker, i følge BOS Minde. Ser for meg da at kjøper betaler bilen og at bilen blir overført på kjøper straks bilen er utlevert(kontrakt inngås selvfølgelig mellom meg og kjøper og kjøper kan være med ved utlevering). Kjøper kan da spesifisere de resterende tilvalgene fritt og står for innbetaling av kjøpssum til BOS Minde. Det betales da et tillegg til meg for "reservasjonen" eller min fortjeneste om du vil. For å kunne velge farge må man bestemme seg tålig kjapt, siden det er en del reservasjonsholdere som har fått samme tilbud om bil.
Pris levert Bergen er 379.000,- i grunnversjon, i følge BOS.

"Reservasjonen" selges hbo. 30.000,-. PM ved interesse.

Prisliste:
-Lakk, metallic/perle = 5000,-
-Delbehandling = 2500,-
-Fullbehandling = 4000,-
-Støydemping + full antirust = 5900,-
-Komplette vinterhjul – 15 500,-
-Gummimattesett – 976,-
-Bagasjeromsmatte i gummi – 792,-
-Ladekabel type 2 – 2 (Denne kabelen trengs om man skal lade på ladeboks og ikke på stikkontakt) – 2211,-
#5
Jeg fant en interessant artikkel publisert hos Seeking Alpha: https://seekingalpha.com/article/4143292-tesla-shocked-jaguars-charging-advantage
Her lades både i3 og Leaf på 25-30kW over 80% SoC. Og i3 når 50kW først ved ca. 83% SoC.
Jeg visste ikke at ladeeffekten til Tesla sine batterier avtok så mye som de gjør her, det var overraskende(ikke at jeg har sett/regnet noe på dette før).
#6
@Karl-Wilhelm
Det er interessant å se hvordan det faktisk fungerer i praksis.

@Griffel
Jeg regner med at spenningen varierer og ladestrømmen er bort i mot konstant. Her er en link til lading av en Bolt: http://www.timetoelectrify.ca/bolt-ev-50-kw-dcfc/ . Her skulle vel egentlig ladestrømmen vært konstant på nærmere 125A, men at det er noe i SW som gjør at den ikke gjør det. Det nevnes også på den nettsiden at ladeeffekten reguleres i større intervaller ved gitt SoC og ikke konstant regulering som Leaf og Model S.
#7
@hanche
Ja, det ser ut til at chademo er maks. 125A, men at de kommer eller har kommet med en oppgradering til 400A (https://insideevs.com/chademo-standard-revised-to-increase-maximum-current-to-400-ampere/). Ser ut som at CCS 1.0 takler 200A og 2.0 opp til 350A. 2.0 er vel det som blir i det nye Ionity ladenettverket.

Men for Soul så må vel da kontakten byttes ut for å kunne utnytte lading over 125A.
#8
Da har jeg sett litt på dette. ABB Terra 53 kan levere maks. 125A og maks. 50kW (https://library.e.abb.com/public/dc34300718f440cb8c238da96408db0d/4EVC204308-LFEN_Terra53C-CT-CJ-CJG.pdf).
Batteriet til Soul ser ut til å ha en batterispenning på ca. 330V ved 10% SoC  (https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/batterySoul1918.pdf).
Her vil jo da laderen kunne levere maks. 41kW, P=U*I = 330V*125A = 41 250W.
Ved 70% SoC så er batterispenningen ca. 380V, ladeeffekt blir da P=U*I = 380*125A = 47 500W.
Ved 50% SoC så blir det ca. 44kW ladeeffekt, ~355V*125A = 44 375W.
Så ut i fra dokumentet med batteritesten og dataarket fra ABB så må man jo over 70% SoC for å være i nærheten av 50kW ladeeffekt.

Så hvordan klarer du da å få nærmere 50kW ladeeffekt på en Terra 53 fra nesten tomt batteri? Eller er jeg helt på jordet her?
#9
OK, så da er ikke laderen begrenset til 125A da? Det var en kamerat av meg som nylig har vært med på å utvikle en DC-lader som fortalte meg dette, det var derfor jeg tok dette for god fisk.
#10
Avansert: Batterier og Lading / Faktisk ladeeffekt under hurtiglading
lørdag 27. januar 2018, klokken 09:42
Jeg lurer på hvordan ladestasjonene og bilene er begrenset mtp. ladeeffekt under hurtiglading. Jeg snakket med en kamerat som bor nede på kontinentet og han sa at de fleste hurtigladere der er ABB Terra 53 og den kan gi maks. 125A slik at man kun får 50kW ladeeffekt ved en batterispenning på 400V og det er jo kun når cellespenningen er ~4.20V.
Så da er jo spørsmålet om noen vet hvilke ladere som står i ladestasjonene her i landet og hvilken ladestrøm de kan gi? Og hvilke elbiler som kan motta 125A fra 10-80% eller om de også er begrenset.

Elbiler kan jo da muligens lade mye raskere på en 100kW lader enn en på 50kW selv om maks. ladehastighet er 50kW på bilen. Altså at den kan motta 125A(i hvert fall opp mot) mellom 10-80%.
#11
Plugg-inn hybrider / Sv: Passat GTE
torsdag 26. januar 2017, klokken 07:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. januar 2017, klokken 18:48
Noen langtidserfaringer å høste fra noen Passat GTE eiere? Tenker på feil osv. Men og annet.
Jeg kjøpte bilen brukt nå i år og jeg ser at skiltgjenkjenningen ikke fungerer bra nok. Den viser mye feil hastighet, og på "motorveien" her i Bergen mellom Åsane-sentrum og mellom Liavatnet-sentrum viser den 90km/t, selv om det er skiltet 80km/t. I Knappetunnellen viser den 30/50/60 km/t selv om det er 80km/t hele veien.
På vei ned på E39 fra Trondheim viste den 10km/t i en 60-sone  :P Så jeg er ikke imponert over den! I min fars XC60 så fungerer dette utmerket(jeg har kjørt den et par 1000km).
Jeg har time hos Møller Bil Nesttun hvor de skal se på dette.

Jeg hadde også problemer med Car-Net med at jeg ikke fikk oppdatert noe data, hverken posisjon, km-stand, elektrisk rekkevidde e.l., men jeg fikk startet elektrisk forvarmer. Dette pågikk i 4 dager og nå fungerer det..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA