Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - gbzdoc

#1
Så vidt jeg har skjønt var dette et batteri fra en av de første bilene med pakke med revisjon A eller B. Disse er nå oppe i F, og batteriet har tydeligvis vært lagret lenge. (Hadde vel kun gått i overkant av 2000 km).

Da kan man heller ikke forvente at dette batteriet gir det samme som en ny pakke. Selv om det ble lagret under optimale forhold vil det miste kapasitet. Og lagret med for høy eller lav SOC, eller for høy tempt vil gi enda mer tap.

Tar derfor denne testen med stor porsjon salt. Men interessant er det, og håper noen heller kan teste en pakke fra en så godt som ny bil som har blitt kondemnert. :)
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: 85kwh ikke lengre tilgjengelig
mandag 08. februar 2016, klokken 16:09
Tilgjengelig kapasitet på 85 KWH batteriet har da vært kjent siden tidenes morgen. Denne illustrasjonen så jeg før jeg fikk bilen i 2013, og den sier ca. 75 KWH tilgjengelig i "range charge". Og dette tallet blir mindre for hver km vi ruller... ;-)

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=44514&d=1393958731

Disse bufferne er jo helt normale, og gjelder også for 90 KWH batteriet, bare at buffer-tallene kan være annerledes siden det er litt forskjellige celler fra de gamle batteriene.
#3
Model S 2013 - 2022 / Kø på SC'ene?
torsdag 02. april 2015, klokken 23:43
Svingte innom SC Lillehammer på onsdag ved 1700 tiden av ren nysgjerrighet siden det var midt i rushet. Da var det to som ventet, samt at vi kom i tillegg til en som kjørte bak oss. Altså potensielt fire i kø. Normalt skulle vi ladet, men fikk ladet opp hos nabhytta som har strøm.

Lånte strøm av naboen av ren erfaring da vi opplevde tilsvarende kø med tre på vent i romjulen. I vinterferien var det derimot ingen kø både opp og ned fra fjellet.

PS! Køen ble fort "oppløst" og tror ingen ventet mer enn maks 5-10 minutter i romjulen i hvert fall, selv med tre som ventet på det meste.
#4
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:55

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:08
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. mars 2015, klokken 13:18
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/ford-foerst-med-biler-som-tilpasser-seg-fartsgrensen/a/23421595/

Ikke om Tesla, men...gjør ikke Model S dette allerede da?

Ikke før autopilot. Nå må man manuelt betjene en spak

Inbiller meg at loaneren jeg hadde kunne settes til å følge fartsgrensen + offset ved bruk av Adaptive Cruise?

Husker jeg bare feil?

Uansett føltes det litt magisk når den bremset ned til full stopp helt selv, og fortsatte igjen når bilen foran begynte å rulle. Det kan visst ikke Forden... ;-)
#5
My point exactly. ;-)

Har forøvrig brukt iPhone 4, 5, 5s og 6 i Teslaen. Har kun hatt problemer med 6'ern, som altså løste seg etter å fjerne alle BT paringer og parre alt på nytt. (Mulig noe grums ble med i backup/restore av telefon)

Ellers sier jo de fleste det samme om Android, så telefon spiller nok liten rolle, så lenge den eller bilen ikke har noen defekter.

Best mulig lydkvalitet for streaming stiller derimot noen krav til alle typer telefoner. Stor forskjell opp fra iPhone 4 f.eks.
#6
Må man dra inn sånne fjollete iPhone vs. Android diskusjoner i en hver sammenheng??

Spiller ingen trille for hverken lydkvalitet eller inteferens, og er dermed ikke noe tema i denne tråden.
#7
iPhone skal fungere knirkefritt i Tesla, både til HF og streaming. Synes også lyden er bedre på HF i Tesla enn Leafen. (Vi har begge to så har erfaring fra både inni bilene og snakke med kona når hun kjører.)

Men telefonen bør ikke ligge i hylla under skjermen, da slår den dessverre inn på anlegget. Koppholder, bukse/jakke lomme eller nærmest mulig midtarmlenen når den ligger i "trauet" funker fint. ;-)

Fikk probelemer med ustabil BT ved bytte til iPhone 6. Slettet alle BT instillinger i telefonen, samt paringen i bilene før jeg paret alt på nytt. Har fungert fint siden.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med Steering Mode
søndag 22. mars 2015, klokken 19:44
Jepp, det stemmer. Det meste er linket til driver profile. Til og med hvor vidt speilene skal felles inn automatisk eller ikke ved parkering.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Erfaringer med Steering Mode
søndag 22. mars 2015, klokken 11:27
Sport synes jeg har blitt lettere på rattet i lav hastighet, men synes den fortsatt har samme faste følelsen i høy fart.

Jeg tror de har gjort den progressiv i en FW oppdateringene, for det var den definitivt ikke i starten.

Bruker forøvrig kun sport, og trives godt med det. :-)
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lydpakke Tesla vs Leaf Tekna
onsdag 18. mars 2015, klokken 23:16
NB! Bortsett fra at Bose anlegget skuffet stort er jeg/vi veldig fornøyd med Leifern. Leaf og Tesla er konge-combo! :D
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lydpakke Tesla vs Leaf Tekna
onsdag 18. mars 2015, klokken 23:13
Har Leaf med Bose og Tesla med lydpakke.

Teslaen spiller krystallklart, høyt og kontrollert med ekstrem dybde i bassen. Leafen er grufull og tist, med guffen resonanslyd, dårlig detaljnivå og nesten fraværende dyp bass.

To helt forskjellige verdener, mildt sagt! ;)

Ikke støtter Leafen HD lyd heller.

No highs, no lows, must be Bose... ;-)
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Google navigasjon ifra hus til bil?
torsdag 05. mars 2015, klokken 06:43
En løsning er å putte inn en adresse i en kalenderoppføring, som så synces med bilen.

Men det beste hadde jo vært om den støttet Google login, og at den da også støttet en rute med waypoints.

Kommer nok. ;-)
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Overskygger bilen manglene?
søndag 01. mars 2015, klokken 00:01
Mangel på oppbevaringsrom er en befrielse! Eneste jeg savner er egen holder til briller i taket. Alt annet bare lager skranglelyder ender opp som deponi for ting man ikke trenger. Plassen i "midtkonsollen" (The Opotunity Space) er undervurdert i mine øyne. Kan brukes til så mangt.

Men, vi er alle forskjellige. ;-)
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: nye frontlykter?
onsdag 25. februar 2015, klokken 20:12
Kan tenke meg at det de tester er adaptiv lysregulering med Led, styrt ved hjelp av kameraet som i dag også brukes til auto-nedblending. Spiller ikke så stor rolle om det er enkle Kina leds i lyktene da, når det er selve programmeringen som er viktigst å teste.

Med slike Led cluster har man veldig gode muligheter til å tilpasse lyset optimalt for maks lys for fører kombinert med ingen blending av motgående trafikk.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: nye frontlykter?
tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:31
Første jeg også tenkte er DIY upgrade. Tror det hadde sett noe proffere ut originalt. ;)

Men bra DIY jobb da!

Kanskje noen kan spore opp en beskrivelse på US forum? :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA