Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Langangen

#1
Model 3 / Sv: Tapt rekkevidde Model 3 mars 19
onsdag 05. januar 2022, klokken 12:44
Sitat fra: hovik på onsdag 05. januar 2022, klokken 11:01
Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 04. januar 2022, klokken 20:47
Dette kan ikke stemme. Viser bilen din  dette rett etter fullført lading til 100%

433km stemmer nok. Ved kaldt batteri ligger det på rundt 390-400km. Tallene stemmer også godt med opplevd rekkevidde ift ny.

Nå vet ikke jeg hvordan du bruker bilen din i det daglige, men min var også nede i 44mil på vårparten i fjor. Ladet for det meste til 70-80%. Kanskje dette er noe du kan prøve på. Men ikke gå tom for strøm og skyld på meg :) : https://cleantechnica.com/2021/06/25/how-to-recalibrate-your-tesla-battery-to-regain-range/
#2
Model 3 / Sv: Tapt rekkevidde Model 3 mars 19
tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:32
Her er min. Vist rekkevidde går litt opp og ned. Står bilen alltid ferdig ladet til 80%? Prøv å la bilen sove på forskjellige soc, for eks. 25% 50% og 90%. La bilen sove minst 4 timer. Jeg gjorde dette når bilen viste 44mil,  og da steg den viste rekkevidden ettrhvert.
#3
Model 3 / Sv: Ny SR+ med 60kWh og 491km WLTP
torsdag 28. oktober 2021, klokken 13:21
Har fått vin LRW3E7FA7MC3509** På fakturaen står det MT337 Standar range Plus bakhjulsdrift, tipper det er 55kwh :)
#4
Model 3 / Sv: LFP batteri
fredag 01. oktober 2021, klokken 11:55
Tesla anbefaler lading til 100%. Hentet fra bruksanvisningen: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf . Se side 164.

Ellers så har jeg funnet en side med LFP batteri info her:https://www.solacity.com/how-to-keep-lifepo4-lithium-ion-batteries-happy/
Det er nok en utfordring med balansering av disse pakkene da det er så liten forskjell i spenning fra full til tom. Så hvis man kun lader fra 40-80 blir spenningsforskjellen kun 0,2V og da vil bms komme til å slite.
#5
Liten oppdatering fra meg, har kjørt litt over 49000. Bilde fra Teslafi:
#6
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
tirsdag 27. april 2021, klokken 10:28
Jeg tipper de har endel bestillinger inne allerede, så de som estiller nå, får nok ikke levert før slutten av 21  :)
#7
Model 3 / Sv: ADAC "ladetap" test av model 3
tirsdag 01. desember 2020, klokken 14:39
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 01. desember 2020, klokken 13:04
Sitat fra: jlan på tirsdag 01. desember 2020, klokken 10:49
Tapet har jo tre hoveddeler. Tap i laderen under lading, tap i batteriet under lading og tap i batteriet under utlading. Nylands bil tilføres i følge Teslaskjermen 11 kW, men det er litt avrundet. Strøm og spenning gir et litt mer nøyaktig tall: 237V*16A*3 =11.4 kW (avrundet til en desimal). Ladestasjonen viser 10.43 kWh på 55:22 minutter, det gir 11.3 kW. Når batteriet i følge hans Scan my Tesla mottar 10.8 kW, så er tapet i selve laderen ca. 5%. Resten (7%) må da hovedsakelig være tap på grunn av indre motstand i batteriet under opplading og utlading. Litt tap er det nok også på grunn av forbruk i bilen under lading.
Jeg stusser litt over Nylands video. Batteriet mottar 10.34 kwh fra ladestasjonen over 55 minutter. Utetemp er ca. 4 grader. Tross den relativt lave ladestrømmen, så går batteritemperaturen opp fra 24,5 til 26.8 grader. Tross den optimale temperaturen i batteriet når ladingen starter, så har altså batteriet såpass høy indre motstand at det genererer 2.3 graders temperatur økning. Det virker mye? Etter mine beregninger krever det ca. 0.8kwt å gi denne temperaturøkningen i batteriet.
Ifølge den samme videoen så økte batteritemperaturen i i3 bare med 1 grad under samme forhold, og det med bare 11 grader på batteriet når ladingen startet. Ut fra de tallene, virker det som om Tesla batteriet i M3 har langt større indre motstand enn batteriet i i3, m.a.o. langt mindre effektivt...

Jeg tipper at det er kjøle/varmesløyfen som gjør dette. Den er i drift under ladingen.
#8
Model 3 / ADAC "ladetap" test av model 3
mandag 30. november 2020, klokken 22:51
Denne testen til ADAC som tu.no har en artikkel om, måtte jeg teste ut.

Først ladet jeg bilen til 80% og sørget for at batteriet var varmt, dvs. ingen stiplede linjer på regenereringen.

Så tok jeg en kjøretur på 117,5 km. Bilen rappoterer på skjerm 21 Kwh forbrukt og 183 Wt/km.


Jeg bruker også Teslafi og den rapporterer det samme, men med desimaler:

Den rapporterer 117,5 km kjørt og 21,4 Kwh brukt med 182Wh/km

Jeg ladet så bilen opp til 80% igjen. Teslafi rapporterer 23,21Kwh brukt og 22,51Kwh lagt til i batteri.

På ladestasjon så er 24,34Kwh forukt totalt.


Om vi så tar tallet til forbruket 21,4 / 24,34 * 100= 87,92% altså et ladetap på 12%. Ikke så hakkande gale det :) Ladet med 30A enfas.
#9
Model 3 / Sv: Fall i batterikapasitet over tid
lørdag 14. november 2020, klokken 16:23
Hmm....
#10
Sitat fra: geirci2 på tirsdag 22. september 2020, klokken 00:59
Sitat fra: Langangen på mandag 21. september 2020, klokken 14:10
Tipper den er rett rundt hjørnet  :D Fikk pdf å signere bytte  :)


Selv om du ikke skriver det, så regner jeg med at du så absolutt signerte pdf'n  :)
Jada jeg gjorde det :) Har vin 206xxx, det kan jo være at de har et slags køsystem. Skal til Porsgrunn.
#11
Var litt utolmodig, så jeg bestille en time i appen og skrev at jeg savnet oppgradering. Dette var forrige uke. I dag så fikk jeg denne pdf`en på e-post for signering av bytte. Har time 2. oktober, så da får vi se :)
#12
Tipper den er rett rundt hjørnet  :D Fikk pdf å signere bytte  :)
#13
Sitat fra: Trultefan på tirsdag 05. mai 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Langangen på tirsdag 05. mai 2020, klokken 17:14
Trend fra 29000km kjørt.

Ser jo fint ut dette. Hvilke ladevaner har du ?

Til å begynne med så ladet jeg til 80% og stadig opp til 90%, De siste 3 mnd. nå så lader jeg til 70% og tapper ned til ca. 45%, frem og tilbake til jobb. Har ladet 2 ganger til 100% før langtur, men fant ut at det holder fint med 90% og da har man jo også regen. Så er det bare å håpe at batteriet holder seg friskt lenge :)
#14
Trend fra 29000km kjørt.
#15
Sitat fra: gsm2k på tirsdag 05. mai 2020, klokken 14:25
Etter å ha sett Teslabjørn sin video om ubalanserte celler har jeg forsøkt å lade den til 100% de siste ukene. Nå oppgir bilen 442 i stedet for 437 på 90% lading   :D

For hver gang du lader til 100 så vil du miste litt kapasitet, så det er ikke å anbefale, om du ikke trenger rekkevidden da. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA