meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eisa01

#1
Per i dag er det ingen lastbalansering eller begrensning på Easee-ladeanlegget i sameiet (levert av Flowe, nå Elaway), og har sett at vi har veldig peaky forbrukskurve

Kan man sette begrensning i Easee Control? Noen som har prøvd disse valgene?

Er det noen mulighet for å få ut lasten fra ladeanlegget? Jeg klarer bare finne eksporter for levert energi med minimum en dag oppløsning. Har tatt ut lasten for hele fellesanlegget, men syns Easee/Elaway burde logget forbruket på timesnivå også

Har og spurt Elaway, men ikke fått svar etter en dag, så spør her og :)
#2
Alt det andre / Sv: Disse segwayene en kan leie av Ryde..
onsdag 14. mai 2025, klokken 21:49
Ville vært forsiktig med å kjøpe noe fra e-wheels.no. De har veldig dårlig rykte på seg i sykkelforum:
https://www.sykkel.org/topic/4132-momas-erfaringer/#findComment-62487
#3
Nobil fjernet schuko fra databasen sin, jeg har også fjernet de importerte fra OpenStreetMap, så vil forsvinne fra apper som bruker det som underlag
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
torsdag 20. mars 2025, klokken 18:12
Veiprisingen man har testet i Trondheim tar vare på personvernet, det blir faktisk bedre enn med Autopass

Så absolutt noe man bør innføre for bedre og mer rettferdig fordeling av bompenger i Oslo og landet forøvrig

https://www.tu.no/artikler/med-denne-teknologien-kan-dagens-bomringer-bli-historie/524323?sharing_key=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9%24eyJ1c2VySWQiOiIyOTIyMTgiLCJhcnRpY2xlSWQiOjUyNDMyMywiaWF0IjoxNzQyNDkwNjE4LCJleHAiOjE3NDI1NzcwMTh9%24nFs-Kxvccsz9nO79E9LxWZ5E3cDB60OmuKzgQb6zUQI

SitatPersonvernet i løsningen blir ivaretatt ved at utkjørt distanse beregnes fra GNSS-sporet og avgiften beregnes lokalt i bilen uten overføring til sentral server.

– Ved at det lagres lokalt og at man bare sender over summen ukentlig har vi egentlig mindre overvåkning på denne måten enn vi har ved dagens AutoPASS-brikke, forklarer han.

På denne måten sikrer man at kun sjåføren selv har tilgang til de detaljerte personopplysningene.

https://www.tu.no/artikler/skal-teste-ut-veiprising-blir-mye-mer-rettferdig/516574?sharing_key=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9%24eyJ1c2VySWQiOiIyOTIyMTgiLCJhcnRpY2xlSWQiOjUxNjU3NCwiaWF0IjoxNzQyNDkwNzAxLCJleHAiOjE3NDI1NzcxMDF9%24jDq4X4VFgCb55AzqL8GTblBi2aRqo9Ltdw7PLpFRwYY

SitatLykkja tror bekymringer rundt personvern kan være noe av grunnen til at ingen land så langt har tatt i bruk veiprising for personbiler. For tiden er konseptet på utredningsstadiet i land som Danmark og Sveits.

I 2019 ga Datatilsynet tommelen opp for veiprising, med en uttalelse om at utfordringene med personvern kunne løses. Mye av teknologien var allerede på plass, sa direktør Bjørn Erik Thon.

Ifølge Lykkja er hovedforklaringen at informasjonen om bilens bevegelser omregnes til takster i databrikken i hver enkelt bil. Kun prisinformasjonen sendes videre til bompengeselskapets server.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland sier at et vanntett personvern er en forutsetning for innføring og uttesting av veiprising. Hun har imidlertid fått gode forsikringer om at dette skal la seg gjennomføre, forteller hun.
#5
Virker som en del her er ganske ubevisste på hva som skjer i verden

Er det greit å kjøpe bil fra en CEO som har deltidsjobb i dette regime? (Eller hovedjobb?)
Det er snakk om 35 000 ukrainske barn...
US 'deletes evidence' of Russia's kidnap of thousands of Ukrainian children

Sitat"The worst part of this is not that it screws up prosecution, that's bad. The worst part is that it screws up our active efforts to try to get the kids back across the front line, physically," they added

Gjentar meg selv, det er ikke sikkert, men det er en risiko at man ender opp med å stå på feil siden av historien hvis man kjøper Tesla nå

Sitat fra: eisa01 på lørdag 22. februar 2025, klokken 10:32Hvis de som har lyst på bilen venter til etter generalforsamlingen med å bestille, så er det en sjanse for at Musk blir kastet som CEO hvis salget er dårlig.

Med folk som er skeptiske på klimaendringer tar man gjerne forsikringsargumentet: Det er en viss sjanse for klimaendringer, så da blir det en forsikring å prøve unngå det.

Samme med Tesla og Musk nå: Det er en viss sjanse for at Musk bidrar til at demokratiet faller i USA, og at Russland får ta over Ukraina. Da kan man godt vente litt med et kjøp for å forhindre det?
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bildeling og bilabonnement
mandag 17. mars 2025, klokken 17:33
De har vokst i Norden, så ikke så rart. De tjente penger i 2020.

Ser forresten at bilabonnement har gått enda dårligere, og imove tilbyr ikke lenger månedsabonnement og skal egentlig da strykes fra oversikten. Lar de stå fortsatt siden det er en av de originale pionerene :). Volvo har stoppet Care by Volvo.

Ser Kinto Flex (Toyota) opererer med minimum 1 mnd bindingstid, i praksis 2 mnd grunnet avbestillingsreglene, så kan være en løsning i sommerferien, ellers er disse "for godt til å være sant" tilbudene slutt :P
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bildeling og bilabonnement
lørdag 15. mars 2025, klokken 14:39
Ikke så mye som har skjedde det siste året, men Hyre melder nå at de tjener penger igjen, Circle K har gitt opp sitt eget tilbud, men fått utplassert varebiler fra Hyre

Bilkollektivet sier at man som medlem nå skal få først tilgang til de nye bilene de slipper

Prøver nå livet som forelder med bildeling. Gikk veldig fint i jula, hjelper at jeg har parkering med lader, så er bare hente- og leverebiten som tar noe ekstra tid mot å eie selv. Har til og med isofix-base 8)

https://zagdaily.com/featured/exclusive-nordics-largest-car-sharing-player-hits-profitability/
https://www.linkedin.com/posts/drivehyre_hyre-circlek-bilutleie-activity-7269348086202703872-U5zK
https://bilkollektivet.no/medeier/
#8
Hvis de som har lyst på bilen venter til etter generalforsamlingen med å bestille, så er det en sjanse for at Musk blir kastet som CEO hvis salget er dårlig.

Med folk som er skeptiske på klimaendringer tar man gjerne forsikringsargumentet: Det er en viss sjanse for klimaendringer, så da blir det en forsikring å prøve unngå det.

Samme med Tesla og Musk nå: Det er en viss sjanse for at Musk bidrar til at demokratiet faller i USA, og at Russland får ta over Ukraina. Da kan man godt vente litt med et kjøp for å forhindre det?
#9
To borettslag jeg kjenner:
Wattif tar 59 kr/mnd (overtatt fra Mer i desember), lagt ut infrastruktur til 200 parkeringsplassser totalt, men kun et fåtall har ladere. Sikkert inne i en fryst periode på abo-avgift.
Elaway tok 59 kr/mnd inntil nylig, varslet 79 kr/mnd, styret forhandlet ned til 69 kr/mnd. >100 plasser, alle har utplassert lader, men ikke nødvendigvis aktivert AFAIK

Tror begge tar spotpris + påslag for nettleie
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
tirsdag 28. januar 2025, klokken 08:20
Rimelig karakterdrap fra en som kjenner Elon Musk:
https://www.facebook.com/brainmesser/posts/pfbid029H3SEWCKLvarZwz45WRtG4Zd2xZG7WSmhJjFYhKV9YJuXoJiBFv5uDpR2BbHCPcjl

SitatElon is not a Nazi, per se.

He is something much better, or much worse, depending on how you look at it.

Nazis believed that an entire race was above everyone else.

Elon believes he is above everyone else. He used to think he worked on the most important problems. When I met him, he did not presume to be a technical person — he would be the first to say that he lacked the expertise to understand certain data. That happened later. Now, he acts as if he has all the solutions.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
tirsdag 07. januar 2025, klokken 18:03
Sitat fra: Elektrowagen på mandag 06. januar 2025, klokken 12:43Heving av prisene er en idiotisk avgjørelse av byrådet, mistenker det er Venstre som har fått banket dette igjennom dessverre!
Tja, kan like gjerne skylde på Frp som stemplet igjennom budsjettet?
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Offentlige ladestolper i Oslo kommune
søndag 05. januar 2025, klokken 13:27
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 10:19Ladeplassprisene skiller bare på dag/natt, og uavhengig av prisen på parkering i samme område. Det gjør at ladeplassene er "for billige" i pressområder (rød sone). En hybrid i rød sone kan stå maks to timer for 212 kr på vanlig parkering, mens det (på dagtid) koster 105 kr å stå tre timer på ladeplass rett ved siden av, inkludert ladingen.

Samtidig er ladeplass "for dyr" andre steder, f.eks. der det er beboerparkering.
Det hørtes ikke bra ut, trenger mer differensiering. Et annet problem er visst at beboerparkering er per bydel, slik at man ikke kan differensiere på de som bor innenfor/utenfor Ring 3, slik at det kan fungere som billig jobb-parkering for folk utenfor Ring 3.

Sentralt på Grünerløkka så er ladeplassene omtrent den eneste måten å finne ledig parkering på hvis man får besøk. Samtidig er det masse ledig i parkeringshusene/kjellere, der jeg bodde har f.eks. begge plassene ved siden av min vært ubrukt i flere år (jeg leide ut min til 1500, 2000 kr/mnd når jeg fikk ladestasjon)

Trodde BYM skulle innføre kWh-prising, men de gikk jo bort fra Fortum så kanskje de må utvikle det først? Lurer også på om det er mulig å "stjele" strøm, siden jeg av og til ser folk tilkoblet lader som har fått parkeringsgebyr...?

Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 21:23Dessuten, la bildelingsbransjen selv finansier og betale for parkering og lading på kommunenes fellesområde på samme måte som oppdrettsnæringen må betale for å bruke fjordene våre til egen vinning.
Da vil du like å høre at det er aktører som Hertz som ikke bruker plassene sine. De har ca. 10 biler de rullerer på 50 plasser sist jeg sjekket, inkl. 22 kW ladeplasser :) De annonserte også til alle kundene sine at de la ned tilbudet, men har beholdt det. Glemte å sjekke om bilene faktisk var ledige i jula fordi ingen vet om dem...


#13
Var det ikke slik at Tibber var treg med MEB-smartlading fordi de ikke fikk posisjonsdata i APIet? Og så har det hele tiden vært tilgjengelig i et sikkerhetshull ???
#14
De kan nok ikke prise seg så høyt, er nok bare i starten.

Charge Amps Luna har samme funksjonalitet og er i 6-7k klassen:
https://tibber.com/no/store/produkt/charge-amps-luna
#15
Her må noe ha gått veldig galt i produktutviklingen, ser ut som det først er nå den kommer og da først i DACH, ikke Norden: https://www.zaptec.com/info-hub/inside-zaptec/zaptec-go-2
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA