Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rekorden

#1
Model Y / Sv: Plass til lange årer inni bil?
mandag 05. juni 2023, klokken 15:28
Sitat fra: RJK på mandag 05. juni 2023, klokken 13:09Kan kanskje være verdt å hente hengeren, eller få lånt takstativ eller byttelånt bil:

https://www.tv2.no/broom/?r=refresh

Om du frakter inni bilen, utenpå (taket) eller på henger, så må lasten være godt sikret. Og slike lange gjenstander skal ikke stikke oppi ruta, for ved en krasj eller kraftig bråstopp, kan de seile lett ut av vinduet, og treffe noe den ikke bør treffe.

Riktignok kan det være vanskeligere å se ting som er inni bilen, og derved lettere å komme uoppdaget fra det.

Kan det være denne du skulle linke til?
https://www.tv2.no/broom/se-hva-kontrollorene-fant-inne-i-bilen/15792177/

En sak som ironisk nok ble lagt ut i dag :p
#2
Model Y / Sv: Plass til lange årer inni bil?
mandag 05. juni 2023, klokken 15:21
Jeg kjøper ikke takbøyler til over 3000 kroner for å frakte noen årer en tur. Regner ikke med det blir fraktet så mye annet heller på taket fremover, men tiden vil vise.
På en amerikansk Tesla-side ser jeg det er en som har målt lengden til cirka 11 fot (3,3 meter), så da skal jeg være godt innenfor med mine årer på 2,7 meter. Er jeg heldig går de ned i fotbrønnen på passasjersiden også.
Skulle de likevel av en eller annen grunn bli litt for lange, så får de heller stikke litt utenfor bak.
#3
Model Y / Sv: Plass til lange årer inni bil?
mandag 05. juni 2023, klokken 10:44
Takbøyler er igrunn uaktuelt da jeg allerede har henger, men den står per i dag på feil sted (blir 15 mil t/r).
Etter å ha sett hvor mange som har klart å ødelegge takglasset ved montering av takbøyer frister det lite å kjøpe dette.
Jobben med å hente årene er igrunn også bare et engangstilfelle siden jeg akkurat har kjøpt en jolle men ønsker å skaffe årer til denne.
#4
Model Y / Plass til lange årer inni bil?
mandag 05. juni 2023, klokken 10:18
Har planer om å kjøpe noen årer til en robåt og ønsker helst å slippe styret med å hente henger.
Siden jeg er langt unna bilen får jeg heller ikke sjekket selv om det er plass til årene inni bil.
Er det derfor noen som kan sjekke hvor langt det er cirka fra bagasjeluke til dashbord, gjerne på skrå?
Håper å få plass til årer på 2,7 meter, men mistenker det kan bli litt i meste laget.
#5
Kan jo være interessant objekt dette. Hvor i verden befinner den seg, og hvor lavt prises den?
#6
Siden bilen din ser ut til å fungere som den skal, kan det tenkes at det dedikerte ladepunktet på Nesttun er programmert til å kunne lade bilen med maks lading (16 ampere), men er foransikret med en 10 amperes sikring?
En 10 amperes sikring skal tåle noe overlast før den kobler ut, så kanskje den rett og slett ble overbelastet?
Har du anledning til å høre med dine bekjente hva kursen er sikret med?

De to avbrutte ladingene kan kanskje så ha utløst 'hjernetrøbbel' med bilen, slik at denne måtte resettes før bilen fungerte normalt igjen.
Er det noen som vet om 12-volt batteriet belastes når lader er koblet til men ikke leverer spenning ut? Kanskje 12-volt batteriet var utladet på morningen og forårsaket problemene da?
#7
Dette med jordingen er igrunn ett skudd i blinde, men hvis alt nå fungerer på bilen så skjønner ikke jeg at den skulle klare å ta sikringen annet enn om den løste ut grunnet jordfeil.
Enkleste måten å teste dette på er å koble laderen din til en kurs med jordfeilbryter og se om den løser ut.
#8
Kan det tenkes at det er jordfeil på bilen din og at det er derfor sikringen (jordfeilbryteren) løste ut på det dedikerte ladepunktet?
Hvis lading fungerer fint hos deg ser jeg ikke noen annen løsning enn at det er jordfeilbryteren som har løst ut.
Kanskje jordfeil har ført til feilmålinger i elektronikken og slått denne midlertidig ut?

Diagnoseleseren jeg kom med er make med en jeg har hjemme som fungerer fint, så den du har skal også fungere. Når bilen starter i alle fall :)

Jeg er i nærheten av Nesttun i kveld hvis du vil ha eventuell tauehjelp tilgjengelig. Du må ha med slepetau selv i så fall.
#9
Forumet lar meg ikke legge inn bilder direkte, så da må jeg finne ut hvor jeg skal legge de. Skal forsøke i morgen.
Delen som er gåen er den som ligger på under det nederste kortet og er den som får best kjøling av kjølesystemet.
Virker ikke som det er denne som ryker oftest, men forekommer nok relativt ofte da all strøm går gjennom denne og til batteriet.
#10
Nå har jeg holdt Sjalabais alt for lenge på pinebenken her.
Hentet ombordladeren hos han forrige uke og sjekket den samme kveld. Har dessverre ikke fått fingeren ut til å skrive noe her før nå, mest grunnet mye arbeid den siste uken.

Åpnet opp laderen og så ingen brente komponenter eller svimerker, så håpet om at det skulle være en diode til 50 øre, eller noen kondensatorer til et par kroner mer var da selvsagt håpet.
Målte rundt på 'kjente' komponenter som kunne feile, men fant ingenting galt der.
Fjernet det øvre kortet (er to kort med komponenter) og sjekket om det var mulig å se noe feil på underside av det første kortet, eventuelt om det var noe å se på bunnkortet. Fortsatt ikke noe av interesse.
Flyttet så litt på hele laderen og merket at det var en bit sort epoksy som lå å slang inni der.
Studerte denne biten nærmere og kom frem til at den muligens kunne stamme fra noe som var innstøpt, slik som en større metallklump (kalles 'waffle plate' på annet forum) som sitter helt i bunn av denne kretskorthaugen.
Skrudde så ut det siste kortet der denne klumpen sitter på, og det kom ut ennå en slik epoksybit.
Dessverre så viser det seg at begge disse delene kommer fra den nevnte metallklumpen, og at noe på denne er sprengt.

Ifølge andre forum er det blant annnet noen Mosfet som sitter innstøpt på denne, og trolig ikke mulig å reparere.
Bortimot alle andre deler i laderen kan byttes, men denne enheten som sitter i bunn har jeg ikke klart å finne noen steder. Hvis den hadde vert for salg vil den trolig også koste mye.

Har skrudd laderen sammen igjen og lar den ligge i tilfelle jeg skulle få fatt i en annen enhet med annen feil på, slik at to defekt kan bli en fungerende. Vurderer om jeg skal legge ut en annonse på Finn.no med ønske om å kjøpe eller få defekte ladere, så kanskje jeg kan få satt sammen flere.
Synes ikke laderen var så fryktelig vanskelig å skru på, så fikk litt lyst å få dette til.

Kan legge inn noen bilder senere hvis ønskelig. Har disse liggende på mobil.
#11
Mekanisk / Sv: Bagasjeromsdøren vil ikke åpne seg
onsdag 16. desember 2020, klokken 20:26
2011-modell? Skal vel kunne åpne bakluken med knapp på nøkkel?
#12
Er det noen form for lufting av kjølevæskesystemet på laderen, eller vil luften inni bli pumpet ut under sirkulasjon?
Ser for meg at det kan bli varmeproblemer hvis luften blir værende der.
#13
Hvis du er interessert i hjelp eller bare moralsk støtte så kan jeg gjerne hjelpe til med bytte av lader.
Er tilgjengelig det meste av tiden fremover.
#14
Da er feilkoder lest ut.
B29C1, B2820, P3173 og U1266 var kodene.
De to første gikk bort når feilkoder ble nullstillt, men de to siste ble liggende. Det ble ikke forsøkt å koble bil til lading etterpå, så de to første kodene kan muligens komme tilbake.

#15
Regner med jeg skal forbi Arna og Åsane på fredag, så jeg kan trolig ta diagnose for deg da.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA