Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TrondT

#1
EQB / Ny "B" kommer
lørdag 12. oktober 2019, klokken 21:26
Ny B-modell kommer (?)

https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/mercedes-eqb-2020-alle-infos-zum-elektro-glb/

Ser ikke ut som det er eksosrør på denne. Ikke hengerfeste heller.
Denne kom raskere enn ventet.
Begynner Mercedes å røre på seg?
#2
B-Electric / Sv: Sirkelsaglyd 2015-modell
lørdag 28. september 2019, klokken 00:56
Fikk nettopp byttet motor (DU) i min e250 fra sept 2016. Stoppet plutselig .
Ny motor er meget stille. Kan dog ikke huske at den gamle "saget", men det var nok noe mer lyd i den.

Noen som vet om de nyere motorene er "fikset" for problemet, eller kan vi vente at de nye motorene også gir seg etter et par år?
#3
Model 3 / Sv: Model 3 SR+ forventet levering?
fredag 26. juli 2019, klokken 11:49
Hvorfor tildeles ikke Inventory biler til de som har bestilt/reservert?

Jeg bestilte SR+ med hengerfeste samme dag som hengerfeste ble annonsert.
For 14 dager siden ble jeg forespeilet levering i september.
Da er sommeren over og ikke lenger behov for den bilen. Gammel-elbilen holder litt til.
Bilen ble avbestilt.

Så: flere Inventory biler med SAMME spec (SR+, hengerfeste,,,) er NÅ tilgjengelig online (ca 10-15000 dyrere).
Ingen reaksjon fra Tesla.

Reservering/bestilling er blitt en vits.
Nå tar vi en ny vurdering til våren.
Kanskje et godt tilbud i Q1.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ny Holtsmark på banen om elbil....
onsdag 22. mai 2019, klokken 16:11
Litt supplement.
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/b5QbzB/Vi-kan-na-elbil-malet-uten-a-blakke-staten--Marius-Holm-og-Christine-Holtan-Bogh

Her sier forfatterne:
"... Fra 2008 til 2018 har provenyet fra engangsavgiften på nye biler sunket med om lag seks milliarder kroner. Mye av dette skyldes elbil, men reduserte avgifter på fossilbiler har bidratt mest. (Understreket av meg).
... Dersom engangsavgiften på nye bensin- og dieselbiler hadde vært den samme i 2018 som i 2008, ville det gitt om lag fem milliarder kroner mer i skatteinntekter. ..."

Og så klager man på manglende inntekter fra Elbiler!

Det er fint at FrP ønsker lavere statlige avgifter. Men ønskes en bedre verden MÅ man kunne ha 2 tanker i hodet samtidig.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ny Holtsmark på banen om elbil....
søndag 19. mai 2019, klokken 13:44
Sitat fra: kjekk på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:41
Ser at Postdoktor og forsker Katinka Holtsmark anbefaler kutt i elbilfordelene:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jW4lL/rapport-kutt-elbil-fordeler-skattlegg-bensinbiler-mer?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

  Er hun gift/i nær slekt med elbilhateren og SSB-forskeren Bjart Holtsmark som har hatt en rekke mindre gjennomtenkte og negative utspill om elbiler og elbilordningene?
https://www.nrk.no/viten/uenige-om-elbilen-som-miljotiltak-1.8326232
https://www.tv2.no/a/4152155/

Dere må lese hele innlegget.
Hun sier det er BEDRE å ØKE avgifter på Bensin og Diesel (det vi ikke liker) SAMTIDIG som vi minsker elbil-fordelene. Det vil gi øket overgang til kollektivmidler.
DET ER HELT RIKTIG TENKT.
Men dessverre, bensingjengen vil jo aldri synes det er fornuftig! Der er det tut og kjør (utfor stupet) som vanlig.
#6
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
lørdag 04. mai 2019, klokken 03:20
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 03. mai 2019, klokken 22:08
Ja.( Hvis du leser tråden så finner du svar).Tips
Sitat fra: PBL på fredag 12. april 2019, klokken 09:59
Nå finnes en europeisk typegodkjenning med hengerfeste (910kg med bremser, 750 uten). Gjeller både for bil med AWD og RWD.

Ligger i dette datasettet: https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeuring/Open-Data-RDW-Basisgegevens-EEG-Uitvoering/wx3j-69ie/data

Du må filtrere på "EU Type goedkeuringssleutel" som skal være "e4*07/46*1293*02".

Alle Tesla 3 typegodkjenninger ses her: https://opendata.rdw.nl/en/Typegoedkeuring/Tesla-Model-3/qfb4-cap6

Jo, har sett noe av dette. Men, det hadde vært fint med mer info fra Tesla. Dumt å bestille nå om bilen ikke har eller kan få ettermontering, dersom det kommer en snart med feste.
Og, ettersom Model Y er veldig lik 3, kan vi jo også tenke at de tester som nå gjøres er ment for Model Y, og ikke for alle 3-versjonene.

Jeg synes det er dårlig av Tesla å ikke si noe konkret.
#7
Model 3 / Sv: Hengerfeste like vell..!!??
fredag 03. mai 2019, klokken 21:29
Tillater meg å rippe opp i dette tema igjen, med gammel info, hentet fra Teslarati Forum.
Elon lover hengerfeste.
Verken Elon eller noen forhandler kan si noe konkret idag.
Noen som kan lirke noe ut av Tesla.
Blir det hengerfeste eller ikke?

-------
@SnoozeThroughF1
3 Apr 2016
@elonmusk you are bombarded with questions, but I only ask that a tow hitch be an option for pulling a small trailer, pop up tent, rack, etc

@elonmusk
Replying to @SnoozeThroughF1
@SnoozeThroughF1 There will be an optional tow hitch.
12:27 PM - 3 Apr 2016
#8
B-Electric / Oppgradering av kart på 250e
tirsdag 01. januar 2019, klokken 18:27
Oppgradering av kart.

Noen som vet om dette kan gjøres selv til en fornuftig pris?

Jeg fikk tilbud fra bil-forhandleren om et NYTT SD-kort med kartsystemet på, til ca 4.700,-.
Dette virker helt urimelig.
Har noen andre erfaringer.

Iflg Garmin har Mercedes selv ansvaret for sitt kartsystem, selv om det er Garmin sine kart.
#9
Lade hjemme / Ladeboks i garasje/uthus.
lørdag 24. mars 2018, klokken 16:15
Ladeboks opplegg i garasje/uthus.
Dette burde være av generell interesse.

Bilforhandlerne kan lite om ladebokser, de viser til elektrikere. Jeg ønsker å være forberedt når jeg kontakter elektriker, og ønsker forslag til opplegg.
Gjerne fra dere som allerede har installert.


Jeg ønsker å installere en ladeboks, gjerne med kapasitet opp til 11 kw.
Boksen skal dekke «alle» bilmerker. På kort sikt Golf og Mercedes B.

    1. Hvilken boks bør jeg velge.

Huset der strømmen skal tas fra har 3-fas 40Ax3 230V strømforsyning.
Jeg skal ha uttaket i en garasje/uthus og må grave ned en ledning.
Dette skal jeg gjøre sammen med andre ting som skal gjøres samtidig.
Jeg tenkte at det monteres et sikringsskap i garasjen, og at ladeboksen koples til denne.

   2. Hvilket ledningsopplegg bør jeg legge opp fra huset til garasjen.
   (Dimensjon/kapasitet på kabler)
. Elektriker skal selvfølgelig kople alt sammen.

Fra sikringsskapet i garasjen skal det være mulig å ta ut strømkurs til andre verktøy
   
   3. Sikringsskap. Innhold ?


Gode forslag?
EDIT:
Det er IT nett. 230V
Tenker type 2 ledning/lading.

#10
Er dette å SATSE på EL-biler?

Fra E24: "Mercedes-Benz satser 100 milliarder kroner på elbiler"
https://e24.no/naeringsliv/elbil/mercedes-benz-satser-100-milliarder-kroner-paa-elbiler/24255321
"Nå er også Mercedes-Benz med i racet.
– Vi er klare til å elektrifisere fremtiden, sier Schäfer."

Vi ser ofte journalister som tydelig gjentar det bilprodusentene skriver. Men dessverre uten kritiske kommentarer.
Daimler satser 100 milliarder på 10 rene elbiler og 40 ! hybrider modeller.
Og fremhever Smart bilen som bevis på satsingen!
Daimler produserer ca 2,5 mill biler i året.
De skal bygge EN batterifabrikk.

Tesla skal produsere 500.000 biler i året av M3, og har EN stor batterifabrikk bare for den.

Men, egentlig står dette i stil. Daimlers ene fabrikk kan kanskje produsere batterier for 500.000 biler, som er ca 20% av deres planlagte modeller. Altså 10 modeller.

Kan dette være å SATSE på elbiler?
Hvorfor gjør ikke E24 egne vurderinger når en slik artikkel produseres?
#11
Kjøpe elbil? / Tilhengerfeste ?
mandag 31. juli 2017, klokken 22:55
Dette er vel nå et forhatt tema. Dog:

Hvilken "vanlig" elBil kommer først med tilhengerfeste.
Ser bort fra Tesla X og enkelte varebiler.

Hadde håpet på Tesla 3, men nå ser det ut til at den ikke kommer likevel.
Så - noen som vet noe (sikkert) om andre fabrikanter? Skriv her når du VET noe.
#12
Tesla / TRIST TRIST. Fagforening er ikke velkommen hos Tesla fabrikk.
fredag 10. februar 2017, klokken 23:45
"Tesla CEO Elon Musk claims employee pushing to unionize is a paid agitator, UAW denies."
https://electrek.co/2017/02/10/tesla-union-elon-musk-uaw/

Fagforeninger er ikke særlig velkomne i USA. Det vet vi.
Men, et firma som Tesla, som skal "redde" verden fra miljøkatastrofe, gjøre kloden til et bedre sted, hvorfor ikke OGSÅ ta vare på dine medarbeidere.
Skuffende.
Håper andre produsenter også kommer opp med bra biler.
#13
Om 5-7 år vil de fleste NYE biler være EL-SUVer.

Rekkeviddeangsten er borte.
cd-verdier (luftmotstand) vil være glemt.
Ingen bryr seg om trilling.
Vi vil kjøpe de "vanlige" bilene, som før; suv-typer.

Hvorfor? Fordi folk kjøper det de liker. Og kjører slik de vil.
Hvem idag kjører i 90-90 i stedet for i 110 på motorvei for å spare bensin/diesel?
Hvem kjøper mindre biler for å spare drivstoff pga lavere luftmotstand?

Nei, bilkjøpere/kjørere er noen av de minst rasjonelle.

Derfor: bygg ut el-ladestasjoner så raskt som mulig. Spar oss for all el-diskusjon.


#14
Sitat fra: KjellG på mandag 19. desember 2016, klokken 20:21
Hva oppnår en ved å flytte fra en schuck til en annen schucko noen 10-talls cm lenger ut?
Imo så er det også en fordel at kontakten brukes. Da oppstår gnidningsfriksjon som renser kontaktene.

I tidligere kommentarer på nettet, er problemet at schuko kontakten/ støpselet blir hengende "i bend". Med industrikontakt blir ledningen hengende NEDover, noe som ikke forårsaker bend. Ved å bruke en liten skjøteledning over til schuko, vil vi ikke behøve å ta kontakten inn/ut fra veggen så ofte. Skulle det likevel bli varmegang pgs slitasje, vil det ikke skje I VEGGEN, og derfor mindre sjanse for brann.
#15
Sitat fra: elektrolux på mandag 19. desember 2016, klokken 19:37
Bruker du en slik overgang kan det til og med hende at kladdens egen temperatursensor får en viss virkning også på Cee stikket:

http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

Trenger avklaring. Hva mener du. Er en overgang/skjøteledning farlig?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA