Sitat fra: geear på lørdag 02. desember 2023, klokken 13:46Dagens hydrogenbiler ER elbiler, de har både batteripakke og drives av elmotor, men har hydrogentank og brenselcelle som brukes til å lade batteripakken.Erf ult klar over det, men nå er det allikevel stor forskjell på en tradisjonell elbil hvor batteriet er både dyrt og stort og batteriet som brukes i en hydrogenbil som er lite og billig.
Konseptet vil nok ende opp med å brukes der det ikke er mulig å få tilstrekkelig batterikapasitet innenfor hensiktsmessig vekt. Det er sannsynligvis dødfødt i personbiler. Elendig energieffektivitet kontra elbil. Sånn type sløsing kommer nok til å bli forbudt på et tidspunkt når man på et tidspunkt blir nødt til å se på totale livsløp for energien vi bruker.
Og man må nesten bruke uttrykket elbil og hydrogenbil for å skille det i dagligtalen.
Å si at det er dødfødt i personbiler vitner som kunnskapsløshet. Mange steder i verden er det langt rimeligere å produsere hydrogen fremfor å bygge ut strømnettet og ladestasjoner. Og studier viser at når man skal severe mange biler, så er hydrogenstasjoner langt rimeligere. Ikke for å nevne at i mange land så kan ikke en stor prosentandel lade hjemme.
Så på verdensbasis så gir hydrogen til personbiler langt mer mening enn elbiler og Norge kommer selvsagt ikke til å bestemme hva som skjer på verdensbasis.
Man sløser åpenbart ikke med energi dersom man produserer det av overskuddsenergi. Det er en god grunn til f.eks India vil satse mer på hydrogenbiler fremfor elbiler.
Rask fylling og bedre rekkevidde spesielt om vinteren er andre gode grunner for hydrogen. Og nå vet vi også at dagens litiumbatterier er relativt utålelige, forferdelig kostbare og heller ikke miljøvennlig å produsere.