Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjorn

#1
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
lørdag 02. desember 2023, klokken 14:00
Sitat fra: geear på lørdag 02. desember 2023, klokken 13:46Dagens hydrogenbiler ER elbiler, de har både batteripakke og drives av elmotor, men har hydrogentank og brenselcelle som brukes til å lade batteripakken.

Konseptet vil nok ende opp med å brukes der det ikke er mulig å få tilstrekkelig batterikapasitet innenfor hensiktsmessig vekt. Det er sannsynligvis dødfødt i personbiler. Elendig energieffektivitet kontra elbil. Sånn type sløsing kommer nok til å bli forbudt på et tidspunkt når man på et tidspunkt blir nødt til å se på totale livsløp for energien vi bruker.
Erf ult klar over det, men nå er det allikevel stor forskjell på en tradisjonell elbil hvor batteriet er både dyrt og stort og batteriet som brukes i en hydrogenbil som er lite og billig.

Og man må nesten bruke uttrykket elbil og hydrogenbil for å skille det i dagligtalen.

Å si at det er dødfødt i personbiler vitner som kunnskapsløshet. Mange steder i verden er det langt rimeligere å produsere hydrogen fremfor å bygge ut strømnettet og ladestasjoner. Og studier viser at når man skal severe mange biler, så er hydrogenstasjoner langt rimeligere. Ikke for å nevne at i mange land så kan ikke en stor prosentandel lade hjemme.
Så på verdensbasis så gir hydrogen til personbiler langt mer mening enn elbiler og Norge kommer selvsagt ikke til å bestemme hva som skjer på verdensbasis.

Man sløser åpenbart ikke med energi dersom man produserer det av overskuddsenergi. Det er en god grunn til f.eks India vil satse mer på hydrogenbiler fremfor elbiler.

Rask fylling og bedre rekkevidde spesielt om vinteren er andre gode grunner for hydrogen. Og nå vet vi også at dagens litiumbatterier er relativt utålelige, forferdelig kostbare og heller ikke miljøvennlig å produsere.
#2
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
fredag 01. desember 2023, klokken 21:10
Sitat fra: krl på fredag 01. desember 2023, klokken 20:41Bør vel gi beskjed til Mercedes om å sjekke med fabrikken. Hvis de ikke ordner slikt som dette på en grei måte, så mister de garantert mange kunder, noe som bør formidles dit av BOS eller dem du har handlet hos.

De har jo tidligere ordnet garantiordning på rust på biler godt over 10 år, når det var snakk om en systematisk feil på materialkvalitet i dører og bakluke etc..
Var ingen hjelp å få her fra Mercedes. Garantien var gått ut (8 dager over) og da har man ingen rettigheter ifølge de.
Batteriet ble byttet til et brukt et, var ikke billig det heller.

Kommer neppe til å kjøpe elbil selv. Best å holde seg til fossilbil inntil evt. hydrogen får inntog.
#3
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
fredag 01. september 2023, klokken 14:31
Undersøker nå hva vi kan få for bilen som delebil. Er antydet 30 000 kr fra en.

Forøvrig var bilen 8 år i juli. Levert inn til Mercedes i begynnelsen av august. Så altså bare noen uker etter garantien gikk ut, så ryker batteriet. Snakk om uflaks!
#4
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
fredag 01. september 2023, klokken 12:38
Har ikke fått rapport med Mercedes enda, men EV Services anbefaler bytte av batteri fremfor reparasjon. Kostnad 55000 kr å bytte til et brukt batteri som de har. Så spørs det hvor lenge det vil holde, er kun 6 mnd garanti.

Blir en sjanse uansett hva man gjør her. Og nytt batteri er uaktuelt pga pris, da er bedre å bytte ut bilen.
#5
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
onsdag 30. august 2023, klokken 12:00
Sitat fra: Marzo på onsdag 30. august 2023, klokken 10:18
Sitat fra: Bjorn på onsdag 30. august 2023, klokken 10:10
Sitat fra: geear på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:41
Sitat fra: Bjorn på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:04Ja, fant EV Services da jeg googlet.
Har ikke fått noe rapport fra Mercedes enda. Er ikke forresten Mercedes kapable til å reparere hvis det kan gjøres?
Skjønner ikke helt spørsmålet, du skrev i første innlegget at de skulle ha 200k for å fikse det? Det betyr helt sikkert bytte av komplett batteripakke.

Kan godt hende den gamle går i retur og sendes til Tesla i Nederland for fiks, og inn i byttepoolen igjen, men det lukter nok sekssifret.
Det er ikke reparasjon, det er bytte av hele batteripakken. Og til en helt meningsløs pris. Hvis dette blir normen fremover, så tar man en enorm risiko ved å kjøpe elbil.

Min neste bil blir garantert ikke elbil. Var skeptisk før og etter dette har skjedd med moderens bil så er helt utelukket med elbil. Nå gjelder det å skaffe seg en god fossilbil før det blir for seint og håpe at hydrogenbiler kommer etter hvert.

Det samme vil man jo kunne si om pris på ny motor hos en hvilken som helst merkeforhandler?

Hvorfor er du mer komfortabel med å kjøpe ny motor til 200k fremfor et batteribytte?

Ja det finnes så klart alternativer og brukte deler, men det tar ikke du med i din vurdering heller.
Litt på siden av hva som er topic her, men kan ikke helt se sammenligningen. For det første, hvor ofte hender det med en fossilbil at motoren må skiftes? Jeg kar knapt hørt om det. Og hvis det mot formodning skjer etter garantien, så finnes det langt rimeligere måter å få gjøre det på sammenlignet med å kjøpe et nytt elbilbatteri.
#6
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
onsdag 30. august 2023, klokken 10:10
Sitat fra: geear på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:41
Sitat fra: Bjorn på tirsdag 29. august 2023, klokken 16:04Ja, fant EV Services da jeg googlet.
Har ikke fått noe rapport fra Mercedes enda. Er ikke forresten Mercedes kapable til å reparere hvis det kan gjøres?
Skjønner ikke helt spørsmålet, du skrev i første innlegget at de skulle ha 200k for å fikse det? Det betyr helt sikkert bytte av komplett batteripakke.

Kan godt hende den gamle går i retur og sendes til Tesla i Nederland for fiks, og inn i byttepoolen igjen, men det lukter nok sekssifret.
Det er ikke reparasjon, det er bytte av hele batteripakken. Og til en helt meningsløs pris. Hvis dette blir normen fremover, så tar man en enorm risiko ved å kjøpe elbil.

Min neste bil blir garantert ikke elbil. Var skeptisk før og etter dette har skjedd med moderens bil så er helt utelukket med elbil. Nå gjelder det å skaffe seg en god fossilbil før det blir for seint og håpe at hydrogenbiler kommer etter hvert.
#7
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
tirsdag 29. august 2023, klokken 16:04
Ja, fant EV Services da jeg googlet.
Har ikke fått noe rapport fra Mercedes enda. Er ikke forresten Mercedes kapable til å reparere hvis det kan gjøres?
#8
B-Electric / Sv: Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
tirsdag 29. august 2023, klokken 15:47
Takk for svar. Holder til i Bergen.
Bilen er forresten nylig passert 8 år. Og Mercedes sin garanti var 8 år.

Har forstått at batteriene i disse bilene ble kjøpt fra Tesla.
#9
B-Electric / Batteriet har tatt dukken - hva kan man gjøre?
tirsdag 29. august 2023, klokken 15:37
Min mors sin elektriske B vil ikke starte her forleden. Tauet inn til Mercedes og viser seg at høyboltsbatteriet har gått dukken. Kostnad 200 000 kr å skifte det...
Forsikringen dekker det ikke.

Hvilke alternativer finnes? Er det mulig å tak i et brukt batteri? Hvilke verdi har bilen evt. uten fungerende batteri?

Bilen er i fin stand bortsett fra batteriet og vært en perfekt bil for min mor og hennes bruk. Så veldig trist når dette skjer. Med fungerende batteri kunne denne ha fungert i mange år til.
#10
TAYCAN / Sv: Taycan kommer i tre utgaver. Startpris på over $90.000.
søndag 24. februar 2019, klokken 13:41
Husker det ble spekulert i norsk startpris på så lavt som 650k. Ingen bombe at det ble mye høyere. Unner folk denne bilen. Her i gården er det ikke aktuelt.
#11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 16. juli 2018, klokken 12:10
Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006.
Alt tyder på at Byton vil bruke betydelig mindre tid enn hva Tesla gjorde. Mye har skjedd også med kunnskap om elbiler siden 2006.

Vanskelig å spå, men kommer de godt ut fra starten av rimelig korte ventetider, bilene får god omtale og fremstår som driftsikre, så er vel sjansen i grunnen stor for at de passerer Tesla relativt hurtig. Og ha det kinesiske hjemmemarkedet er en stor fordel.
#12
Enda bedre hadde vært om Mercedes vil tilby et større batteri med hurtiglading etterhvert.
Bortsett fra litt kort rekkevidde og mangel på hurtiglading, så er bilen veldig bra.
#13
B-Electric / Sv: Offisiell sluttermin for produksjon av B250e
torsdag 13. juli 2017, klokken 09:01
Det innebærer vel at det er svært tvilsomt at det vil være mulig å oppgradere til større batteri i fremtiden. Skulle heller ikke støtte for hurtiglading komme, så vil det være uheldig for annenhåndsverdien.
#14
B-Electric / Sv: B Electric Drive vs e-Golf
tirsdag 04. august 2015, klokken 14:59
Det er vel sansynlig at B-elektrisk vil har bedre rekkevidde enn e-Golf når man har og bruker rekkeviddeforlengeren.

Ellers så synes jeg det fortsatt er litt merkelig å sette disse bilene opp mot hverandre. Å sammenligne en høyreist bil med større bagasjeplass mot en lav bil med mindre plass henger ikke helt i hop. Blir litt som å sammenligne en SUV mot en sedan.

B-elektrisk kan egentlig bare sammenlignes med Kia Soul pr dags dato.
#15
B-Electric / Sv: Skjøteledning på 40-50 m?
søndag 28. juni 2015, klokken 18:01
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:20
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 16:32
Dersom spenningsfallet er uproblematisk med 2,5 kvmm skjøteledning, så er nok det det enkleste.

Noen som har sett 40-50 m skjøteledninger med det tversnittet? Hvor får man kjøpt noe slikt?

Send meg en mail på jkirkebo@gmail.com. Jeg kan levere alle lengder (kjøper fra trommel).
Hvilke firma representerer du?

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. juni 2015, klokken 17:27
Sitat fra: Bjorn på søndag 28. juni 2015, klokken 17:11
Greit å unngå å skjøte.
Kom over denne:
http://ei.no/kabeltromler/kabeltrommel-stal-50-m-3x2-5-h05rrf-detail

Trommel ville jeg prøvd å unngått om mulig.
Hvorfor det? Blir uansett strukket ut og vil ikke stå i bruk rult opp på trommel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA