Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Gullars

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Lading av Tesla / Sv: Blå gørr på ladekabelen — skadet?
« på: Fredag 04. November 2022, klokken 22:19 »
Takk for godt svar! Den er alltid koblet til, ja, så der har vi problemet. Jeg har hatt den hengende mye på utsiden av garasjen, og har derfor tenkt at det var smart å bruke hetten. Men kommer da til å ha den hengende på kroken inne i garasjen fra nå av — uten hette. Takk!

2
Lading av Tesla / Blå gørr på ladekabelen — skadet?
« på: Fredag 04. November 2022, klokken 20:36 »
Jeg har fått noe blå gørr på ladekabelen min. Hetten har vært på hele tiden, men mulig at det likevel har kommet noe fukt inn? Er den skadet/ødelagt og farlig å bruke, eller er det bare å tørke det av? TMY fra mars.

Se bilde:

3
Model 3 / Forventet prisutvikling brukte TM3?
« på: Lørdag 29. Oktober 2022, klokken 08:40 »
Jeg kan ikke skjønne annet enn at prisen på en brukt TM3 skal ned:
  • Tesla har vel akkurat satt ned prisen på TM3 i Kina. Skjer det samme her?
  • Vi har hatt en absurd kjøpefest de siste par årene. Ting roer seg nå pga. generell metning, økte renter og økte strømpriser.
  • Økningen av nyere brukte TM3 på Finn er markant.
  • Flere har handlet på spekulasjon og noen må selge.

Vil vi komme til å se nyere (<12 mnd) TM3 ned mot 300-350k?

4
JUSS / Sv: Grov feilprising i tilbud
« på: Fredag 14. Oktober 2022, klokken 23:36 »
Her er prisdifferansen så stor at «du burde ha skjønt» at det var feil pris.

Vært endel saker på netthandel data/lyd/bilde utstyr, der retten har avgjort at hvis differansen er stor nok, går dette i favør av selger.

Du får prøve å forhandle til 15k i avslag…

Du har nok rett. Selv om jeg er analfabet på dette området, hadde sikkert de aller fleste skjønt at det var en feil — til tross for at han presterte å skrive feil hele fire ganger…

Det får jo heller ingen andre konsekvenser enn at jeg følte meg som en idiot. Og at jeg antakelig går for en noe billigere bil…

5
JUSS / Grov feilprising i tilbud
« på: Fredag 14. Oktober 2022, klokken 21:21 »
Jeg var i dialog med en bilforhandler forrige helg om kjøp av ny bil, og vi diskuterte to alternativer: BYD Han og BYD Tang. Jeg la inn reservasjon på Han, men kontaktet ham per mail etterpå for å sjekke hva prisen var på Tang (siden jeg ikke hadde mottatt tilbud på den).

Han beklaget da at den akkurat var solgt, men at han hadde to demobiler: En fra 2021 og en fra januar 2022. Den fra 2021 kunne jeg få for 354k/369k uten/med hengerfeste, mens jeg kunne få 2022 for 370k/385k uten/med hengerfeste. Dette virket jo bra, tenkte jeg, og bekreftet at jeg ville ha den fra januar 2022 med hengerfeste.

I dag skulle jeg hente bilen, og det viste seg da at han hadde «feilpriset» med 300k i eposten han sendte. Dette har han altså gjort fire ganger (tilbud på to biler med/uten hengerfeste). Prisen på den fra januar 2022 skulle altså vært 685k. Pris på helt ny bil var visst 695k. Transaksjonen ble dermed ikke fullført, men jeg kunne få 10k i rabatt for «tort og svie».

Jeg innrømmer gladelig at jeg ikke har peiling på bilkjøp og sikkert har vært noe naiv overfor den gode prisen, men er det virkelig så lett å gå fra en handel når vi har en avtale? Fyren var ellers hyggelig og jeg vil jo ikke at han skal miste jobben heller, men jeg må vel si at jeg har helt andre forventninger enn en rabatt på 10k når han som den profesjonelle parten har gjort en såpass grov feil hele fire ganger i tilbudet.

6
Tang EV600 / Sv: Kjøpe BYD Tang brukt — ulike modeller?
« på: Onsdag 12. Oktober 2022, klokken 10:21 »
Samme bil, 2022 modellen i Kina kommer med ny front og større batteri, men er ikke i salg her enda.

https://www.tu.no/artikler/ny-byd-tang-far-storre-batteri/518767
Takk for info!

7
Tang EV600 / Kjøpe BYD Tang brukt — ulike modeller?
« på: Lørdag 08. Oktober 2022, klokken 23:29 »
Jeg vurderer et par brukte BYD Tang. Har det vært noen oppgraderinger underveis som er verdt å kjenne til, eller er det noenlunde samme bil som er solgt i 2021 og 2022?

8
2) Etter hva jeg kan se så gir den bilen utrolig mye for pengene. Ser at den er omtrent like lang som Tesla Model S, som gir masse plass i baksetene til barneseter som skal stå bak/frem osv, bare at den er mange hundre tusen billigere. Ser veldig lovende ut, og ser veldig kul ut, så kommer ikke på noen som slår denne:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/eElqe9/byd-han
https://www.youtube.com/watch?v=z7xT1lIMVaI

Dersom du skulle kjøpt typisk konebil så hadde du fort endt opp med at seteplassen er så trang for bakover-barneseter, og den følte tryggheten så lav, at du fort hadde endt opp med å kjøre konebil, mens "familien" kjører Model Y'en. Med BYD'n så ønsker du sannsynligvis å kjøre "konebilen". Model Y er jo og utrolig praktisk for barnevogn, bakseter osv.

Alternativ er jo for så vidt Tesla Model 3 Performance, men blir jo veldig likt Model Y på mange måter, og ikke så luksus som BYD'n (som blant annet har luftfjærer).
Følger deg veldig her. Fort gjort at jeg ender opp med konebilen, og da virker BYD Han som en sykt mye diggere bil å ende opp med :)

Eneste jeg er veldig skeptisk til er bagasjerommet. Der er jo Tesla suverene med både frunk og trunk, i tillegg til brønnen bak. Greit nok at dette ikke blir familiebilen, men det hadde vært greit å kunne ta med en barnevogn i det minste.

2) Nio et7 er på vei over og, med batteri leasing så er prisen lik han. Men vil si nio er nærmere tesla teknologisk sett enn byd.
Fordelen med batteri leasing så kan man oppgradere til større batteri som kommer senere som skal gå 100 mil på en lading.

https://www.nio.com/no_NO/et7
Det blir jo litt feil å ta ut batteriet når man skal sammenligne. Etter hva jeg har sett begynner Nio ET7 på 669k, og så må man kanskje regne både frakt og vinterdekk oppå dette? Da er man fort i hvert fall 100k over BYD Han. Vet heller ikke om ET7 kan leveres i år?

3) Jeg har nå kjørt BYD Tang i ett år uten en eneste feil. Den har gjerne ikke verdens beste software men bilen i seg selv har jeg egentlig ingenting å utsette på.
Takk for erfaring. Software kan man jo håpe at de løpende forbedrer...

9
Kjøpe elbil? / Vurderer BYD Han som bil nr 2 -- pris, alternativer og andre innspill?
« på: Fredag 07. Oktober 2022, klokken 11:30 »
Vi har akkurat flyttet ut av byen og i hus, og siden fruen om noen måneder skal tilbake fra mammapermisjon vil vi trenge en bil nr 2. Fra før av har vi Tesla Model Y, og vi har to barn under to år.

I utgangspunktet var tanken å gå for en klassisk "konebil", og etter hva jeg skjønner må man vel ut med rundt 400k for biler i denne kategorien.

Men så har jeg begynt å leke med tanken på noe litt friskere, og tankene har da begynt å svirre rundt den nye BYD Han. Jeg har fått tilbud på 615k for fullspekket bil med to hjulsett, metallic-lakk og levering/klargjøring. Med de nye avgiftene vil bilen koste drøye 50k mer i 2023, med mindre de velger å gå ned i pris for å kompensere for avgiftene.

Noen spørsmål i den forbindelse:
1) Er det andre som har fått tilbud på BYD Han, og kan verifisere at jeg har fått en "riktig" pris?
2) Er det andre biler enn BYD Han i noenlunde samme klasse og prisklasse som kan leveres i år og som jeg også bør vurdere?
3) Hva er generelt erfaringene med BYD? Er det solide biler og greie for norske forhold?

Det tar fortsatt en måned før de får bilen inn til prøvekjøring, og da vil jeg jo få en litt bedre følelse av opplevd kvalitet osv.

10
Lading av Tesla / Sv: Riktig med 7kW? TMY, Trefas 230V 32A, Easee+Tibber
« på: Søndag 12. Juni 2022, klokken 20:08 »
Ville Easee med «automatisk» slått over til 1-fase i dette tilfellet? Jeg skjønner jo egentlig ikke hvorfor billaderen bare brukte enda mindre av last 1 og 2, og mer av last 3 i dette tilfellet, men da har jeg kanskje misforstått lastbalansering?
Når man lader med trefas så er det lik strømstyrke pr faseleder. Så da må Easee forholde seg til den faselederen som har høyest belastning.

Det er og viktig å skille mellom fase og faseleder. En fase er mellom to faseledere. Dvs at med situasjonen du hadde i dag med to faseledere i full belastning hjelper det ikke med mindre belastning på tredje faseleder (dette gjelder IT nett).

Lastbalanseringen var nok aktiv så lenge ingen av faselederne ble belastet med over 50A. Antar du har 50A hovedsikring?

Jeg har 50A hovedsikring, ja. Ville jeg kommet bedre ut av det med «automatisk» i Easee i dag, eller ville det ikke hatt noe å si siden både fase 1 og 2 var «sprengt»?

11
Lading av Tesla / Sv: Riktig med 7kW? TMY, Trefas 230V 32A, Easee+Tibber
« på: Søndag 12. Juni 2022, klokken 17:23 »
Du får forresten mer skjevbelastning med 1-fas. På 3-fas kan en justere ned strømtrekket og få like mange kW som 1-fas.
Poenget er at hvis andre laster belaster f.eks L1 maks, så kan Easee bytte til enfas og trekke fra L2-L3. Hadde man låst ladingen til trefas vil bilen stoppe å lade hvis andre laster makser en fastleder.

Mulig det var dette jeg opplevde i dag. På det meste gikk basseng (sirkulasjonspumpe og oppvarming), jacuzzi-filtrering, billading og stekeovn samtidig, og Tibber viste rødt på de to første lastene (48,8 og 49,3 av 50), mens den tredje kun var på 29,1 av 50. Dette til tross for at det sto at lastbalansering var aktivert for å ikke overbelaste hovedsikring. Siden det lyste rødt valgte jeg å slå av bassenget…

Ville Easee med «automatisk» slått over til 1-fase i dette tilfellet? Jeg skjønner jo egentlig ikke hvorfor billaderen bare brukte enda mindre av last 1 og 2, og mer av last 3 i dette tilfellet, men da har jeg kanskje misforstått lastbalansering?

12
Lading av Tesla / Sv: Riktig med 7kW? TMY, Trefas 230V 32A, Easee+Tibber
« på: Søndag 12. Juni 2022, klokken 12:15 »
Takk for tilbakemeldinger.

Akkurat det med lastbalansering er sikkert ganske viktig for meg, ettersom bassengoppvarming også skjer når strømmen er billigst. Etterhvert tenker jeg å gjøre både jacuzzi og varmtvannsbereder smarte også, og da er det fint at Tibber/Easee kan justere ned effekten på billadingen når alt annet går samtidig.

Et annet spørsmål: Etter at jeg slo på trefas på Easee ser jeg at Tesla-appen nå har justert seg til max 48A. Bør jeg justere ned til 32A i Tesla-appen også, eller har ikke det noe å si så lenge effekten styres av Tibber/Easee?

13
Lading av Tesla / Sv: Riktig med 7kW? TMY, Trefas 230V 32A, Easee+Tibber
« på: Søndag 12. Juni 2022, klokken 09:10 »
Jeg satte den til trefas siden vi kun lader TMY-en på den. Hvilke fordeler er det med å ha den automatisk?
Hvis det er sjevbelastning av andre laster samtidig som du lader kan Easee da bytte til enfas og dermed levere mere effekt. Dog veldig sjeldent det inntreffer vil jeg tro. I tillegg vil det da funke hvis du får besøk og tilbyr lading til noen uten Tesla.

Ok. Mulig jeg skal skifte tilbake da. I appen står det faktisk at jeg må være helt sikker på at bilen støtter trefas hvis jeg skal bruke automatisk også, men det er kanskje en feil i teksten..?

14
Lading av Tesla / Sv: Riktig med 7kW? TMY, Trefas 230V 32A, Easee+Tibber
« på: Lørdag 11. Juni 2022, klokken 22:22 »
Edit: jeg lastet ned Easee-appen nå, og der kan jeg endre mellom 1-fase (standard), automatisk og 3-fase. Er det trygt å endre til 3-fase, eller kan det bli problematisk hvis elektrikeren ikke har klargjort for det? I teksten i Easee-appen står det bare at jeg må være sikker på at bilen er kompatibel med det, og det skal vel en TMY være. Easee.cloud angir Oppdaget strømnettype til å være IT 3-fase, og det hadde den kanskje ikke gjort hvis det var installert 1-fase sikring?
Det er helt trygt å endre. Det kan være lurt å sette den til automatisk. Det kan være en fordel innimellom.

Jeg satte den til trefas siden vi kun lader TMY-en på den. Hvilke fordeler er det med å ha den automatisk?

15
Lading av Tesla / Sv: Riktig med 7kW? TMY, Trefas 230V 32A, Easee+Tibber
« på: Lørdag 11. Juni 2022, klokken 17:37 »
Da har du riktig oppsett. Sikringen er 50% bredere.
Har du satt opp Easee-appen? 1-fas er default oppsett. Her har nok elektriker glemt å konfigurere ladeboksen.

Ok, så da har jeg trefas sikring likevel? Bra…

Jeg ser på easee.cloud at det står «Låst til 1-fase» under fasemodus. Jeg får imidlertid ikke til å endre dette. Er det mulig, eller må elektrikeren gjøre det?

Edit: jeg lastet ned Easee-appen nå, og der kan jeg endre mellom 1-fase (standard), automatisk og 3-fase. Er det trygt å endre til 3-fase, eller kan det bli problematisk hvis elektrikeren ikke har klargjort for det? I teksten i Easee-appen står det bare at jeg må være sikker på at bilen er kompatibel med det, og det skal vel en TMY være. Easee.cloud angir Oppdaget strømnettype til å være IT 3-fase, og det hadde den kanskje ikke gjort hvis det var installert 1-fase sikring?

Sider: [1] 2 3 ... 6