Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Martin Eden jr

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Opprop signering for å få ny software
onsdag 20. desember 2023, klokken 15:08
Jeg har signert!

Det var vel denne YouTube-videoen fra Matthias Speicher som startet "opprøret"?
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
mandag 20. november 2023, klokken 08:46
Jeg har samme erfaring - appen funker generelt dårlig - og mye dårligere enn den jeg har på min Kia eSoul (selv om den også tidvis "hakker" litt).

Forvarming fungerer slik som beskrevet ovenfor (ofte) - altså: Man får slått den på, men dette vises ikke i appen - men bilen får kommandoen tydeligvis...

#3
Skoda ENYAQ / Sv: Montering lastenett?
onsdag 08. november 2023, klokken 12:56
Disse nettene var sikkert en del av "bagasjepakken" med "isoporinnmaten" under bunnplata? Jeg tror ikke jeg fikk med slike nett?
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Montering lastenett?
onsdag 08. november 2023, klokken 09:53
Jeg antar dette dreier seg om et horisontalt lastenett og ikke det vertikale (som måtte bestilles med bilen for å få de øvre festepunktene i taket)?

Dette vertikale nettet er helt supert synes jeg - og kan kjapt monteres både bak bakseter og forseter - og det får greit plass i den lille brønnen under bunnplata når det ikke brukes. Har anbefalt alle som skulle kjøpe ny Enyaq å ta med dette.

Egentlig merkelig at ikke alle bilene får disse øvre festepunktene slik at dette kan etterbestilles - vil tro det hadde vært billigere for Skoda å standardisere...
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 26. oktober 2023, klokken 09:10
Da jeg i går kjørte en times tur i noen få plussgrader og sol hadde jeg dugg på innsida av sideruta på førersida. Det er to dyser som burde kunne gjøre noe med det: Den lille dysa oppå dashbordet, og muligens også den store dyra lengre nede om jeg stiller luftstrømmen mot døra. Jeg satte vifta manuelt på maks, og forsøkte alle symbolene for å styre luftstrømmen, men ingen av dem medførte noen merkbar luftstrøm fra disse dysene. Er det noen som har noen tips?

Kjørte (som nesten alltid) i Normal-modus, forsøkte å slå av "Automatisk omluft", uten merkbar effekt. Men duggen ble værende på ruta gjennom hele kjøreturen... Når en stiller vifta på max er det svært svak luftstrøm fra de andre dysene også - på andre biler er det både mer viftestøy og mye kraftigere luftstrøm.... men her virker det ikke å være mulig å få til noe mer en en laber bris... Jeg prøvde også "smart valg: fri sikt" - fortsatt ingen effekt.
#6
KIA / Sv: EV5
mandag 23. oktober 2023, klokken 12:59
EV5 kommer sikkert til å bli et godt alternativ for norske kunder! Passelig størrelse - og forhåpentligvis en mye mer spiselig pris enn EV9 som fort kommer opp mot millionen.

Det sies at den varianten som er lansert i Kina er priset under Teslas Model Y, og om det holder også i Norge, blir dette spennende. Vi har hatt begge de to foregående utgavene av eSoul, og er veldig fornøyde med dem - og har alltid sagt at hadde vi hatt en Soul, med 30 cm ekstra bagasjeplass, firehjulstrekk og skikkelig tilhengervekt, ville det vært ideelt - og her kommer den ;-)

Bilen lages i Kina, men skal også produseres i Sør-Korea. Muligens kommer de "norske" bilene derfra.

Venter i spenning. Blir vel Europa-lansering om et halvår eller så?

https://www.elbil24.no/nyheter/flere-detaljer-om-ev5/80336521
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:05
Hos meg fungerer både rattvarme og setevarme rimelig kjapt, så det må være noe eget med noen biler...

Men, jeg har også slitt med innstillinger av varmeapparatet... og tenker tilbake på hvor utmerket mine 3 Honda CRV'er var på dette området: Tre store "ratt" som kunne betjenes i blinde - og som fungerte utmerket og intuitivt. Merkelig at såkalt "smart teknologi" skal være så usmart..
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
søndag 15. oktober 2023, klokken 14:04
Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 12:21Irriterer meg at bilen bare har 3.0. Ønsker nyere software så bilen får snømodus.

Er snømodus noe annet enn "Traction mode" - for det har jeg selv om jeg har SW3.0..?
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
mandag 09. oktober 2023, klokken 09:09
Interessant at EriTom har to Enyaq'er. Antar da at den andre kanskje har SW3.0? I så fall: Er det noen klare fordeler å spore med SW3.2?

Ser ellers at det sies at vi aldri får SW4.0 på våre "gamle" biler - men en kan jo kanskje håpe at man får for-varming av batteriet før lading - det ville vært en stor forbedring...
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Feil og mangler - Oppsamlingstråd
fredag 06. oktober 2023, klokken 10:56
Interessant dette med takluka. Noe lignende skjedde meg etter siste service. Da jeg startet opp gikk den opp og igjen i luftestilling 5-6 ganger for så å bli stående i åpen stilling. Måtte kjøre den i helt åpen stilling og så tilbake for å få lukket den... men dette var for et par måneder siden, og har ikke skjedd igjen siden da.

Ligner på problematikken med at førersetet innimellom stiller seg om av seg selv (både med og uten fører i setet). Skjer ikke ofte - men av og til - og det virker som om flere opplever det. Tror det har noe med noen små oppdateringer som kommer OTA å gjøre, men vet ikke - og forhandler/verksted har ikke peiling på hva som er feil. De har oppdatert noe firm-ware, uten at det virker å ha fikset problemet.

Det er altså ett eller annet "troll" i systemet som finner på slike merkelige ting en gang i blant - og som gjør livet som Enyaq-eier "spennende" - hva er det neste trollet finner på??
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
fredag 06. oktober 2023, klokken 10:33
Sitat fra: Supernullet på torsdag 05. oktober 2023, klokken 19:57Eksempelvis er lysene på Enyaqen mye bedre enn på Teslaen

Ja, sier meg enig i at LED-Matrix-lysene imponerer - og det er jo kjekt nå som høstmørket er over oss. Skulle bare ønske at den brukte dem litt oftere på vei med gatelys også (da slår den automatisk av). Det blir mye bedre opplysning av grøftekanter etc. med fjernlysene på.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
fredag 06. oktober 2023, klokken 10:29
Sitat fra: 02jan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:27kamereoppdatering i sommer på min 2022 80X 3.0

Interessant dette med kameraoppdatering. Kom den av seg selv OTA, eller måtte du gjøre noe spesielt?

Ellers er problemet med feil fartsgrense mest framtredende på motorvei hvor det er langt mellom farts-skiltene. Da virker det som om den i stedet henter informasjonen fra det svært lite oppdaterte kartgrunnlaget. Eksempelvis E6 mellom Hamar og Minnesund - flere steder setter den ned farten til 70 i 110-sona. Det var 70-grense så lenge det var veiarbeid her, men det er jo flere år siden nå...
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 09:13
Ja, det er vel et godt råd å lære seg å leve med en del unoter... bilfabrikkene (særlig de europeiske og japanske) sliter jo å henge med på utviklingen - hvor Tesla og de mange kinesiske presser marginer, - og ofte ligger foran på det IT-tekniske. Da blir det vel verken tid eller penger til å gjennomteste systemer før de slippes.

Jeg har også en eSoul, og hadde før det en Kona i tillegg til Skodaen - og det er atskillig færre frustrasjoner med disse bilene... så sjansen er der for at det kanskje blir en EV5 etterhvert i stedet for Enyaq'en
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
onsdag 04. oktober 2023, klokken 19:52
Har hatt min 80X i snart halvannet år. Har vel nærmest avfunnet meg med at jeg må leve med mange av de irriterende småtingene til jeg selger den om et år eller to... har forsøkt å få forhandler til å fikse ting, men stort sett har de ikke peiling på hva som må gjøres. Det ER småting, og ingen ting som påvirker brukbarheten til bilen til daglig, men som likevel er irriterende. Mine hovedpunkter er:

  • Mangelen på oppdateringer av infotainment som monner. De skryter av OTA, men det er ikke mye som kommer "over the air" - og ingen kan svare på når/om hovedoppdateringer kommer (har fortsatt versjon 3.0 som den hadde da den ble levert)
  • Generell mangel på produktkunnskap hos både forhandler og importør når man forsøker å få svar. Flere ganger må man sitte igjen med "vi vet ikke"
  • Ubrukeligheten til den prediktive cruisekontrollen på grunn av håpløse oppdateringer av kartets hastighetsinformasjon. Men dette er visstnok et problem som gjelder de fleste biler? Utrolig at det ikke legges mer ressurser i dette
  • Stadige feilsymboler som dukker opp i kortere eller lengre tid - som at filholder/nødbrems etc. er ute av funksjon uten særlig grunn. Felles for disse er at de forsvinner av seg selv etter 10 sekunder eller en halv dag... og verkstedet finner ingen feil...
  • Innimellom finner førersetet ut at det skal stille seg inn annerledes av seg selv
  • Oversettelsen av menyvalg til norsk er ofte tvilsom. Eksempel - det kan stå "Lader" som overskrift på et skjermbilde - som om bilen lader, når den vitterlig ikke gjør det - skulle sannsynligvis stå "Lademeny" eller noe slikt. Eksempel 2: Når man har valgt "Klima AV" (når jeg har oppe takluka), må jeg igjen trykke på knappen som heter "Klima av" for å slå det på - logisk, ikke sant?

Lista kunne enkelt vært gjort mye lengre. Det blir vel neppe Skoda neste gang. Synd, for bilen utenom elektronikk-tullet er veldig bra synes jeg.
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Nye vindusviskerblad til Enyaq
fredag 22. september 2023, klokken 10:45
Takk for tips - bare synd den er "utsolgt på nett" - og nesten ingen BilXtra-butikker som har den inne  ;)
MEN: Nå som jeg har produktkoden skal jeg nok finne den!

EDIT: Mekonomen har den inne: https://www.mekonomen.no/viskerblad-bosch-a282h-1pk-bosch-10152476
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA