Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Martin Eden jr

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Mulig å slå av autobrems ved rygging?
mandag 12. august 2024, klokken 10:04
Tusen hjertelig takk! Skal forsøke dette på neste hyttetur!

Dette blir forståelig - men teksten i brukermanualen er ikke spesielt lett å tolke - og det gjelder store deler av håndboka synes jeg;-)

#2
Skoda ENYAQ / Sv: Mulig å slå av autobrems ved rygging?
tirsdag 06. august 2024, klokken 13:05
Takk for tips. Er veldig interessert i hva den digitale manualen sier om å slå av systemet, men får ikke til å logge inn i denne portalen ("glemt passord"-funksjonen funker heller ikke for meg...).

Er det mulig å ta en cut-and-paste, evt. skjermdump fra hva manualen sier om dette?
#3
Skoda ENYAQ / Mulig å slå av autobrems ved rygging?
fredag 05. juli 2024, klokken 10:19
En nyttig funksjon har blitt en plage. Bilen autobremser - ganske brutalt med et "smell" - når den detekterer ting som beveger seg bak bilen. Dette skal vel hindre påkjørsel av fotgjengere eller syklister som krysser bak bilen, noe som naturligvis er viktig og ønskelig.

To situasjoner skaper imidlertid stadig problemer for meg:

1. Dersom jeg bruker et vanlig "sakse-stativ" til å henge en sykkel på tilhengerfestet, slår autobrems inn fordi sykkelen beveger seg litt. Jeg er klar over at det unngås om man kobler en lysplanke til hengerfestet, men det gjør jeg ikke ved korte turer lokalt. På langtur bruker jeg et større Thule-stativ som syklene står på, og dette kobles til strømuttaket, og dermed blir autobrems deaktivert (som ved kjøring med tilhenger).

2. På hytta kjører jeg på en vei som har en del vegetasjon i midten mellom "hjulsporene". Når jeg da rygger og stråene vaier i vinden slår autobrems inn med et smell... svært irriterende.

Jeg har forsøkt å søke i menyer og instruksjonsbok på muligheter for å slå av funksjonen uten å finne ut av det. Er det noen som har tips?

#4
Skoda ENYAQ / Sv: Kjøp av brukt Enyaq 80?
mandag 17. juni 2024, klokken 10:33
Har hatt min 80x i to år nå, og jeg er i hovedsak godt fornøyd. Mye irritasjon knyttet til software i starten, og litt om manglende kompetanse både hos forhandler og importør - men det meste har gått seg til nå. I forrige uke fikk jeg også SW3.7 - og ting skjer fort nok der... (merker det bl.a. på at radioen går på i det øyeblikket jeg setter meg i setet ;-). Komfortabel bil å kjøre med svært god bagasjeplass.

Jeg har bestefars-erfaring med å ha to barneseter bak - p.t. ett bakovervendt og ett forovervendt. Det bakovervendte foretrekker jeg å ha på passasjersida når jeg kjører (jeg er 184). Det går bra å ha det på "min" side også, men jeg må ha førersetet ett lite hakk lengre frem enn jeg vanligvis har det om ikke barnesetet skal "gnisse" mot mitt sete.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
mandag 10. juni 2024, klokken 11:14
Sitat fra: Martin Eden jr på torsdag 06. juni 2024, klokken 19:16Hadde min 80x med SW3.0 inne til oppdatering i dag. Da jeg hentet bilen står det at den har versjon 3.5 og ikke 3.7. Noen andre som har opplevd det? Er det slik at 3.5 til 3.7 kommer OTA??


Oppdatering: Tre dager etterpå viser nå både infotainment og app versjon 3.7. Enten har det skjedd OTA, eller så har verkstedet "fjernstyrt" ett eller annet etter at jeg sa fra...
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Softwaretråden
torsdag 06. juni 2024, klokken 19:16
Hadde min 80x med SW3.0 inne til oppdatering i dag. Da jeg hentet bilen står det at den har versjon 3.5 og ikke 3.7. Noen andre som har opplevd det? Er det slik at 3.5 til 3.7 kommer OTA??
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Opprop signering for å få ny software
onsdag 20. desember 2023, klokken 15:08
Jeg har signert!

Det var vel denne YouTube-videoen fra Matthias Speicher som startet "opprøret"?
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
mandag 20. november 2023, klokken 08:46
Jeg har samme erfaring - appen funker generelt dårlig - og mye dårligere enn den jeg har på min Kia eSoul (selv om den også tidvis "hakker" litt).

Forvarming fungerer slik som beskrevet ovenfor (ofte) - altså: Man får slått den på, men dette vises ikke i appen - men bilen får kommandoen tydeligvis...

#9
Skoda ENYAQ / Sv: Montering lastenett?
onsdag 08. november 2023, klokken 12:56
Disse nettene var sikkert en del av "bagasjepakken" med "isoporinnmaten" under bunnplata? Jeg tror ikke jeg fikk med slike nett?
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Montering lastenett?
onsdag 08. november 2023, klokken 09:53
Jeg antar dette dreier seg om et horisontalt lastenett og ikke det vertikale (som måtte bestilles med bilen for å få de øvre festepunktene i taket)?

Dette vertikale nettet er helt supert synes jeg - og kan kjapt monteres både bak bakseter og forseter - og det får greit plass i den lille brønnen under bunnplata når det ikke brukes. Har anbefalt alle som skulle kjøpe ny Enyaq å ta med dette.

Egentlig merkelig at ikke alle bilene får disse øvre festepunktene slik at dette kan etterbestilles - vil tro det hadde vært billigere for Skoda å standardisere...
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 26. oktober 2023, klokken 09:10
Da jeg i går kjørte en times tur i noen få plussgrader og sol hadde jeg dugg på innsida av sideruta på førersida. Det er to dyser som burde kunne gjøre noe med det: Den lille dysa oppå dashbordet, og muligens også den store dyra lengre nede om jeg stiller luftstrømmen mot døra. Jeg satte vifta manuelt på maks, og forsøkte alle symbolene for å styre luftstrømmen, men ingen av dem medførte noen merkbar luftstrøm fra disse dysene. Er det noen som har noen tips?

Kjørte (som nesten alltid) i Normal-modus, forsøkte å slå av "Automatisk omluft", uten merkbar effekt. Men duggen ble værende på ruta gjennom hele kjøreturen... Når en stiller vifta på max er det svært svak luftstrøm fra de andre dysene også - på andre biler er det både mer viftestøy og mye kraftigere luftstrøm.... men her virker det ikke å være mulig å få til noe mer en en laber bris... Jeg prøvde også "smart valg: fri sikt" - fortsatt ingen effekt.
#12
KIA / Sv: EV5
mandag 23. oktober 2023, klokken 12:59
EV5 kommer sikkert til å bli et godt alternativ for norske kunder! Passelig størrelse - og forhåpentligvis en mye mer spiselig pris enn EV9 som fort kommer opp mot millionen.

Det sies at den varianten som er lansert i Kina er priset under Teslas Model Y, og om det holder også i Norge, blir dette spennende. Vi har hatt begge de to foregående utgavene av eSoul, og er veldig fornøyde med dem - og har alltid sagt at hadde vi hatt en Soul, med 30 cm ekstra bagasjeplass, firehjulstrekk og skikkelig tilhengervekt, ville det vært ideelt - og her kommer den ;-)

Bilen lages i Kina, men skal også produseres i Sør-Korea. Muligens kommer de "norske" bilene derfra.

Venter i spenning. Blir vel Europa-lansering om et halvår eller så?

https://www.elbil24.no/nyheter/flere-detaljer-om-ev5/80336521
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
torsdag 19. oktober 2023, klokken 09:05
Hos meg fungerer både rattvarme og setevarme rimelig kjapt, så det må være noe eget med noen biler...

Men, jeg har også slitt med innstillinger av varmeapparatet... og tenker tilbake på hvor utmerket mine 3 Honda CRV'er var på dette området: Tre store "ratt" som kunne betjenes i blinde - og som fungerte utmerket og intuitivt. Merkelig at såkalt "smart teknologi" skal være så usmart..
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
søndag 15. oktober 2023, klokken 14:04
Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 12:21Irriterer meg at bilen bare har 3.0. Ønsker nyere software så bilen får snømodus.

Er snømodus noe annet enn "Traction mode" - for det har jeg selv om jeg har SW3.0..?
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Hva irriterer deg med Enyaq?
mandag 09. oktober 2023, klokken 09:09
Interessant at EriTom har to Enyaq'er. Antar da at den andre kanskje har SW3.0? I så fall: Er det noen klare fordeler å spore med SW3.2?

Ser ellers at det sies at vi aldri får SW4.0 på våre "gamle" biler - men en kan jo kanskje håpe at man får for-varming av batteriet før lading - det ville vært en stor forbedring...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA