Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Roma

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
« på: Mandag 05. September 2022, klokken 23:02 »
Det er ikke bare snakk om noen hundrelapper i uka. Det er snakk om uavhengighet og frihet.

Jeg mener at komfortabelhet ikke nødvendigvis alltid er bra. Man blir svak og sårbar for alle endringer som skjer rundt en uansett hva det måtte være. Fleksibillitet derimot trumfer komfortabelhet. I mitt neste hus så blir det solceller og solfanger for alle penga :laugh:

2
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
« på: Fredag 02. September 2022, klokken 19:50 »
Et sparetips når en har unger i huset er å stenge av eksisterende VVB og montere en 5,5l bereder nærmere/på badet. Passer perfekt under vasken.

Gir inntil 10l varmt dusjvann før det blir lunkent så kaldt. Fritt fram å dusje så lenge en vil, og etter 10 min er VVB klar til nestemann.

Dusjer selv daglig fra en slik, og med litt trening har en varmt vann hele dusjøkten.

Dette er et kjempetips som som garantert mange kan benytte seg av. Selv har jeg en 20L 230V VVB fra båten som jeg har tenkt å benytte litt lenger ute i sesongen når solfangeren gir seg. Om man ikke har dette så finnes en skikkelig gjerrigknark løsning med en 20L vannkanne og nedsenkbar pumpe med dusjhode. Vannkanna kan man sette over vedovnen og varme til ønsket temp  :P

200L VVB for min del er historie med disse strømprisene vi har nå. J

3
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
« på: Torsdag 01. September 2022, klokken 16:20 »
Mitt største problem er husets beliggenhet. Solen forsvinner altfor tidligt. Så 60-70 graders vann er kun tilgjengelig i en lite begrenset vindu fra 1530-1700. 30-45 graders vann fra forvarmerlageret er tilgjengelig stortsett fra kl 1000-1800. Det blir nok den som forlenger sesongen vår i begge ender.

Ideelt sett så skulle jeg hatt en VVB med termostatstyring tilkoblet dette, men vi er på flyttefot. Så jeg har ikke lyst å grisle mer enn nødvendig inne i huset.

Men selv uten tilhørende tank så er dette til stor hjelp for oss. Vi slo av hoved VVB tidlig juli og har klart oss uten siden. Det blir litt spartansk til tider, men vi sparer så mye i både bruksvatn og standby på VVBen at vi går ikke tilbake den løsningen før vi er nødt  :laugh:

4
Alternativ energi / Sv: Solfanger vs solceller
« på: Onsdag 31. August 2022, klokken 07:46 »
Jeg har nylig laget en solfanger av biltema Pex rør og et gammelt vindu. Jeg må si at jeg ble paff over hvor effektivt dette er. Høyeste temperatur jeg har målt i panelet til nå er 74 grader og det er i overkant av hva disse biltema pex rørene tåler.

Nå setter jeg straks på et lite forvarmingslaget som jeg setter på i parallell foran solfangeren. Har ikke testet det enda, men det funker som et lite svartmalt mini drivhus. Lufttemperaturen var oppe i 45 grader når den stod i ettermiddagssolen. Når jeg får den på kommer til øke vannmengden med det tredobbelte samt at den fanger sol i 180grader radius og vil muligens øke tidsrommet der vi har varmtvann tilgjengelig.

5
Born / Sv: Prøvekjøring- Erfaringer, tanker og meninger.
« på: Tirsdag 14. Juni 2022, klokken 12:12 »
Oi oi oi.... nå er det 45 ukers leveringstid på bilen  ???

7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bremseeffekt i vått vær
« på: Tirsdag 24. Oktober 2017, klokken 21:03 »
TS er ikke alene. Min S85 2014 modell oppførte seg helt likt. Klosser ble skiftet og skjold montert. Dette bedret bremse effekten mye, men fremdeles er bremsene på Teslaen noe av det dårligste jeg har vært borti. Før de begynner å ta så minner det om et bremsesystem som ikke er skikkelig luftet.

8
Får dere ikke feil rekkevidde i displayet når dere lader så lavt opp?

Januar 2016 hadde jeg kun 322 typical km på min. Da ladet jeg stortsett til 70 og 80%.

Deretter begynte jeg å lade til 90% istedet. Siden den gang har typical km justert seg sakte men sikkert oppover til 345 typical km. Det virker litt som den har flatet ut nå.

Det spiller jo ingen rolle hva som vises sånn sett. Kapasiteten er jo der. Men litt greit at den viser nå rett synes jeg.

9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sette bilen i fri under kjøring
« på: Torsdag 03. August 2017, klokken 22:00 »
Helt uproblematisk å gjøre det, men hvorfor gjøre det? Det er det samme som å passe på at gass indikatoren eller hva jeg skal kalle det ligger i null (ingen gass ingen regerering). Da slipper du jo å skifte gir.

10
Model S 2013 - 2022 / Sv: KM stand på TMS85
« på: Fredag 28. Juli 2017, klokken 22:34 »
Kjøp bil med maks 80 000km stand. Det er ikke sikkert at tidligere eier har fått med seg alt småplukket som finnes på tidligere modeller. Ved å gi deg selv en margin på 1-2 år og min. 20 000 km så har du god tid til å bli kjent med bilen og evt småplukk du vil ha rettet opp i.

11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Prisreduksjon og luftfjæring nå inkl. På 75 utgaver.
« på: Fredag 28. Juli 2017, klokken 22:31 »
På enkelte ferjer kan man med S85 2013/2014 std stålfjærer passe ekstra godt på. Et eksempel er ferjene som går mellom Krokeide/Hufthammer (Austevoll, Hordaland). På flo sjø ligger ferja høyt og de bommene du kjører over for å komme ombord kan da ha en ganske skarp V-form oppover.

Jeg har tatt nedi her 2 ganger så det small. Ene gangen var vi tre herremenn i bilen og andre gang kun meg og fruen.

Nå kjører jeg konsekvent etter flo og fjære tabellen samt på skrått over disse bommene.

12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Daglig lading til 100%
« på: Lørdag 22. Juli 2017, klokken 22:55 »
Når en lithium ion celle lades til 100% er den interne spenningen i cella 4.2V. Dette cellespenningsnivået er over tid og gjentatte ganger skadelig for lithium batteriene.

Cellene i Tesla batteriet har en intern spenning på 4.1V (sånn ca) ved 90% oppladet batteri og 4.2V ved 100% fulladet batteri.

På Nissan Leaf og BMW i3 (med flere) stiller dette seg litt annerledes. Her er spenningen i cellene kun 4.1V med 100% fulladet batteri. Battery management system i disse batteriene er programmert til å stoppe ytterligere lading når intern spenningen i lithium cellene når 4.1V. Med andre ord så belaster du aldri batteriet på samme måte i en BMW I3 som i en Tesla når batteriet er 100% oppladet.

13
Leaf 2010-2017 / Sv: Bruktpris Leaf Nordic 30 kWh
« på: Onsdag 12. Juli 2017, klokken 14:16 »
Er det ingen som reagerer på at man får en 2017 fabrikkny 30kwh Nordic til 230 000kr?

Kan det være fornuft i at en brukt 2016 bør minimum ha samme pris eller lavere enn en flett ny 2017 modell  :angel: ?


14
Hvordan er det med dere andre og Tesla ladekabler?

Jeg frykter jeg må inn og hente min nummer 5 nå siden bilen var ny. Fytti rakkern.

15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Servicenivået til Tesla....
« på: Torsdag 06. Juli 2017, klokken 08:20 »
Har aldri fått noe annet enn god service på Kokstad, Bergen. Jeg har vært der 2-3 ganger i året. Flest reperasjonsbesøk. De er alltid serviceminded og hyggelige (og akkurat det siste er jeg også. Alltid).

Sider: [1] 2 3 ... 9