Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - trondhla

Sider: [1] 2 3 ... 14
1
Model Y / Rustbeskyttelse?
« på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 12:00 »
Saltet er på veiene igjen (i allefall her hvor jeg bor) og med salt kommer rust. Er rustbeskyttelse å anbefale for MY'en? Det er noe aluminium/stål sammenføyninger rund hjulhuset som vil lage galvanisk korrosjon, men er bilen bra ellers?

2
Hyundai Ioniq 5 / Ioniq 5 rapidgater.....
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 17:59 »
Tesla Bjørn har testet en Ioniq 5 1000 km sørover i Sverige fra Oslo og den rapidgater(!) under testen. Etter noe langkjøring havner batteritemperaturen på ca. 40C og ladehastighet samt motoreffekt begge strupes. Det må da være noe galt med denne spesifikke bilen eller?
I tillegg er forbruket på 278 wh/km for testen som helhet men det er normalt for motorveikjøring i Sverige på våt veibane

Videolink:
https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc

3
Nissan e-NV200 / e-NV200 erstattes av Nissan Townstar
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 17:35 »
Erstatteren som heter Nissan Townstar ser faktisk god ut.
Ikke noe lange buede linjer eller annen tullete staffasjer som ødelegger helhetsinntrykket. Fra bak rattet ser den helt VW ut (jeg liker designet fra VW). Håper den kommer i personbilversjon en dag.

https://www.autoexpress.co.uk/news/356129/new-nissan-townstar-panel-van-unveiled-petrol-and-electric-powertrains-pictures

4
Model S / Motorer på eldre S kan lekke vann og ødelegges
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 17:45 »
Ser der verserer en sak om en dårlig pakning på "Speed sensor" montert på eldre Model S motorer. Denne kan begynne å lekke vann dersom kjørt gjennom mye regn eller vann. Denne bør byttes før garanti går ut da denne ikke dekkes av 8 års garanti skulle motor bli ødelagt.

Les sak:

https://insideevs.com/news/534878/tesla-models-motor-fail-rain/

There's the issue of not honoring the warranty which is certainly not ok, but even more serious and potentially dangerous is the fact that they're admitting that Tesla's aren't built to withstand driving through heavy rain. I spoke to a contact at a reputable third party Tesla repair shop who told me that there is a known issue with leaky seals around the speed sensor which allows moisture to enter the drive unit which can lead to catastrophic failures. He recommends that Tesla owners have their speed sensor checked if they have an older Model S just prior to the end of the warranty to get it worked on before then.

5
Elbiler i media / Sv: Nytt batteri - lader 60 gang raskere enn vanlige batteri!
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 16:06 »
Er du sikker på at dette er det riktige forumet for deg? Hva med dette:
https://www.klimarealistene.com/
 8)

6
Elbiler i media / Nytt batteri - lader 60 gang raskere enn vanlige batteri!
« på: Fredag 03. ſeptember 2021, klokken 15:42 »
Ny batterisensasjon, denne gang fra Australia:
https://www.forbes.com/sites/michaeltaylor/2021/05/13/ev-range-breakthrough-as-new-aluminum-ion-battery-charges-60-times-faster-than-lithium-ion/?sh=152037846d28

Rekkeviddeangst og lange ladetider vil være en sagablott med dette batteriet. Er det noen som vet hvor energitette aluminium-ion batteri er

Fra teksten:
The graphene aluminum-ion battery cells from the Brisbane-based Graphene Manufacturing Group (GMG) are claimed to charge up to 60 times faster than the best lithium-ion cells and hold three time the energy of the best aluminum-based cells.
The Graphene Manufacturing Group's aluminum-ion technology can charge an iPhone in less than 10 seconds. It works by dropping aluminum atoms into perforations in graphene.

7
Foreløpig 480 kWh lader:
https://electrek.co/2021/08/30/gac-aion-unveils-480-kw-fast-charger-well-below-previously-rumored-600-kw/

Men likevel et stort fremskritt i batteriteknologi dette, 5 minutter lader for ca. 200 km.

8
Model Y / Model Y, 550 km rekkevidde skal komme
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 15:13 »
Tesla Model Y skal åpenbart komme med en modell med lengere rekkevidde, også denne fra Kina.
Link:
https://thedriven.io/2021/08/19/tesla-is-planning-a-super-long-range-model-y-electric-crossover/

Håper nyttelast også stiger noe da..

9
Model S / Sv: Model S Plaid
« på: Torsdag 19. August 2021, klokken 13:36 »
Det med 4 motorer og ca 1900 HK (1400 kW) vil snart bli hyllevare etterhvert, dvs det er det idag. Se på hva som blir tilbydd her, pakke på 4 motorer a 350 kW/stykket = 1400 kW fra Yamaha. Det er bare å legge inn bestiling.
https://global.yamaha-motor.com/news/2021/0412/ev-motor.html

10
Elbiler i media / Hyper-batteri fra Toyata/GAC Motors
« på: Fredag 13. August 2021, klokken 13:12 »
Toyota/GAC motors (de samarbeider) har lansert et batteri som lader fra 30-80% på fem minutt med ca 500 kW lader. Det skal gi rekkevidde på inntil 1000 km eller noe og batteriet skal lanseres i år.

Link:
https://motor.no/elbil/ny-suv-lader-like-raskt-som-det-tar-a-fylle-bensin/205981

Dersom dette er sant, hvor vil aksjekursen for Statoil (Likenor) ta veien

11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
« på: Mandag 02. August 2021, klokken 16:45 »
1000 km test fra Tesla-Bjørn under. 10 timer, 2,61 kWh på mila i noe regn
https://www.youtube.com/watch?v=pXvB9-7ciMU

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Hvor bra lader Leaf på 100 kWh lader?
« på: Fredag 23. Juli 2021, klokken 11:22 »
Som forespurt, hvordan er ladekurven på Leaf nå man lader på 100 kWh lader, har noen prøvd? Noen rapidgate tilfeller?

13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
« på: Fredag 23. Juli 2021, klokken 11:19 »
Akkurat denne testeren liker ikke Tesla - uansett.
Jeg heller mer til Bjørn Nyland og hans 1000 km test. Her vil alle moment komme for en dag. Ladehastighet, rekkevidde, forbruk, alt må være bra.

14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / ChaDeMo hurtiglader i Manndalen (Kåfjord - Troms)
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 19:48 »
Jeg stoppet i Manndalen i Nord-Troms nylig og til min overraskelse hadde de der hurtiglader for ChaDeMo (100 kWh) og 170 kWh CCS ved Best bensinstasjonen der.
CCS laderen er da heller moderat i disse dager, men 100 kWh for ChaDeMo er overraskende. Det finns ikke mange av disse i Norge tror jeg. Godt nytt for Leaf eiere og andre. Kunne vært moro å få tilbakemelding fra Leaf eiere om hvor godt bilen lader hvis de bruker den.
Manndalen er et lite tettsted og kanskje mest kjent for å være på fluktruta til Jan Baalsrud under 2. verdenskrig og der han er i dag begravet.

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 02. Juli 2021, klokken 11:24 »
Markedet har bestemt, Tesla har vunnet el bil racet, i allefall etter denne artikkelen å bedømme:
https://www.cnbc.com/2021/06/29/tesla-trader-says-market-has-decided-winner-of-electric-vehicle-race.html

På norsk:
https://finansavisen.no/nyheter/aktuell/2021/06/30/7698056/det-er-ikke-engang-morsomt

Tesla har allerede et godt grep om markedet, men de godt etablerte bilprodusentene øker sitt elektriske fokus. Det kan utfordre Tesla – i hvert fall på kort sikt.

– På kort sikt vil de etablerte bilprodusentene utvilsomt ta markedsandeler fra Tesla, sa Gordon.

Likevel er løpet et maraton – ikke en sprint. Gordon er overbevist om at produsenten med mest kjøredata er den som til slutt vil stå igjen som seierherren.

– Det er ikke engang morsomt å se hvor mange milliarder kilometer med kjøredata Tesla har i forhold til konkurrentene. De andre kan helt sikkert overta kortsiktige markedsandeler, men markedet stemmer allerede over hvem som blir vinneren på lang sikt.

Sider: [1] 2 3 ... 14