Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Marius Engel

#1
Ladeplasser og ladekabler / Parkere på ladeplass uten å lade.
onsdag 01. april 2015, klokken 08:36
Sitat fra: emil på tirsdag 31. mars 2015, klokken 22:27
Er det greit å flire når en notorisk ladeplassmisbruker1 får parkeringsgebyr fordi hun hadde glemt å justere parkeringsuret sitt?

[1] Parkerer på ladeplass rett utenfor jobben sin. I starten uten å koble til ladekabel, men etter en liten samtale om å la ladeplasser være for de som trenger å lade så begynnte hun å koble til ladekabel på tilnærmet fulladet bil. 500m gange eller 1 minutt på tilkobling av ladekabel gjør valget enkelt for hennes del.

Ja, hvorfor ta hensyn til andre når man kan la vær?...

Og det er greit å LE RÅTT! :)
#2
Lading av Tesla / Sv: Ny strømkurs i garasjen
søndag 29. mars 2015, klokken 08:59

Sitat fra: dosmont på lørdag 28. mars 2015, klokken 19:47
Sitat fra: Cookie Monster på lørdag 28. mars 2015, klokken 19:35
Hvor mange amper kan man ha på 6mm kabel? Går 32A eller er 25A maks der?
ved installasjon av blå så står dette under lading på tesla siden

Bryter: Installasjon på en egen gruppe klassifisert for
32 A
• Ledninger: Minimum tverrsnittområde av ledning 6
mm2, eller høyere, avhengig av installasjonsdetaljer og
lokale forskrifter

Strøføringsevne velges ut i fra tabell fra NEK400. Tabell 52A om jeg ikke husker feil tabellnummer. Da finner du ut om kabelen tåler normal drift.

Så må du sjekke opp mot I2 verdien på vernet om tverrsnittet er godt nok ved overbelastning. Ved automatsikring med I2 verdi lavere enn 1,45xIn er dette ok på 6mm2 og tykkere.

Så må det kontrolleres for utkoblingstider og gjennomsluppet energi ved største og minste kortslutningsstrøm.

Det er disse tre faktorene som bestemmer tverrsnitt:
- normal drift, krav 1
- overbelastning, krav 2
- kortslutning (max og min), "krav 3".

Videre må utstyret få den nødvendige spenningen. Spenningsfallet må ikke være for høyt. Til en ladekurs kan du tillate en del spenningsfall.
#3
Lading av Tesla / TT-nett med N-leiar
lørdag 28. mars 2015, klokken 17:39
TT-nett med framført nøytralleder er vanlig andre steder i verden, men ulovlig i Norge. Det finnes ikke.

TN 230V er derimot vanlig i Norge, men da er det ikke distribuert PEN leder, men kun en PE leder fra nettet.
#4
Lading av Tesla / Sv: Ny strømkurs i garasjen
lørdag 28. mars 2015, klokken 08:07
63a til garasjen, krever 16mm2 kabel. Om du fikk dette gratis, var elektriker veldig grei/dum.

Bare vrakpanten på kabelen, selv om du ikke skreller den, er ganske bra.
#5
e-Golf / Sv: Lane assist - hvorfor ...?
fredag 27. mars 2015, klokken 14:25
City brake og front assist er meget nyttig mener jeg. Den kobler ikke inn før du ser døden i hvitøyet, så den er ikke i veien heller. Burde vert standard på alle biler!

Lane assist har jeg ikke prøvd. Men tanken er vel om at noen dupper av, så skal man potensielt kunne unngå kollisjon? Høres nyttig ut, men jeg valgte bort dette. Vet ikke om det er så bra i praksis.

Jeg har også tretthetsvarsler på Skodaen. Jeg har prøvd å få denne til å slå ut, men jeg har enda ikke fått det til. Aner ikke hvilken kriterier som skal til for at denne skal varsle. Noen som vet?
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Frirulling (uten regen)
fredag 27. mars 2015, klokken 12:19
I praksis liker jeg å kjøre i eco, og justere andelen regen/trilling med gasspedalen.

I eco får du god regen når du trenger det, regen blir god ved bremsing, og i mange tilfeller slipper du å bremse. Bremsene spares, og bremseseler er langt dyrere en noen få kwh med strøm. Det er også enkelt å trille, med en lett fot på gasspedalen.

Da får man det beste av to verdener, mener jeg.

I bratte nedoverbakker bruker jeg B-modus, og justerer farten med gasspedalen hvis jeg ikke må bremse ytterligere.

I veldig flatt terreng, ser jeg fordelen med å kunne velge en "zero-regen" modus, eller hva vi skal kalle det.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Frirulling (uten regen)
fredag 27. mars 2015, klokken 06:13
Kobler veldig ofte i N jeg.

Før jeg kobler tilbake til D, trykker jeg gasspedalen litt inn, så er du tilbake i gir uten at noen andre i bilen merker det ;)
#8
Mekanisk / Sv: Smøre og justere parkeringsbrems Leaf?
torsdag 26. mars 2015, klokken 22:28

Sitat fra: smaug01 på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:34
Jeg klarer ikke å se ut fra bildet dønn sikkert men vanligvis så er det en fjær belastet kam som tar tak i kransen når bremseskoene beveger seg over en viss mengde. Trenger ikke å være sånn her men det ser ut som det er litt for mange deler foruten kransen til at det ikke er selvjusterende. Er den ikke selvjusterende er det sikkert bare hakket for heftig justert fra fabrikk. Bruk parkbremsen litt så går det seg nok til.

Bruker parkbremsen daglig.

Prøver å huske å ikke trakke den på hjemme, men den står nok ofte på over natten også.
#9
Mekanisk / Sv: Smøre og justere parkeringsbrems Leaf?
torsdag 26. mars 2015, klokken 22:27

Sitat fra: lifern på torsdag 26. mars 2015, klokken 00:04
Kan hjelpe å kjøre litt med bremsen på.
Ikke låste hjul men bare slik at bremseskoene subber borti littegrann.

Hjelper omtrent ingenting. Har forsøkt.
#10
Mekanisk / Sv: Smøre og justere parkeringsbrems Leaf?
onsdag 25. mars 2015, klokken 20:45
Det tannhjulet i bunnen kan man justere på i "hakk". Virker som det er rimelig manuelt.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Erfaringer med barnevogn
onsdag 25. mars 2015, klokken 12:31
Kjør uten hattehylle. Da går emaljunga city cross inni bak, både med bag-del og sports-del.
#12
Humor og kanari / Sv: Tesla Model S er en dritt bil
tirsdag 24. mars 2015, klokken 20:31

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 24. mars 2015, klokken 07:36
Litt OT, men det er noe dritt at man må RYGGE inn for å hurtiglade gratis på Superchargerne mens man tar seg en kaffe eller pølse!

Sammenlignet med en tradisjonell bensinstasjon er dette lite fremtidsrettet. Når går det opp for Tesla at de fleste heller vil betale 800 spenn for å fylle opp tanken, enn å måtte riskere liv og helse mens man manøvrerer rundt disse håpløse Supercharger stasjonene.

Det er vanligvis mue tryggere å rygge inn i en parkering enn å rygge ut!!!

Når man rygger inn har man bedre oversikt og kontroll over hva som er bak bilen. Kjengsen for at noen kjører eller går bak bilen din er liten i forhold til når du rygger ut!
#13
Mekanisk / Sv: Smøre og justere parkeringsbrems Leaf?
tirsdag 24. mars 2015, klokken 16:10
Ja, det er parkbrems som piper.

Nissan smører inni her på bremseservice, påstår dem.

Har fått tips om å justere den nedre skruen der. Det er en gummipropp i bremseskiven man kan ta ut. Da skal man stramme til skiven stopper, og løsne til den roterer fritt.
#14
Mekanisk / Smøre og justere parkeringsbrems Leaf?
mandag 23. mars 2015, klokken 19:53
Parkbremsen piper ved rygging. Hva skal jeg justere og smøre inni her for å unngå dette?
Har tatt noen bilder:


#15
Lade hjemme / Skjøteledning og lading
mandag 23. mars 2015, klokken 19:24
Beklager, mente 0,01 sekunder.

Men ja, en tommelfingerregel er 10 ganger. I databladet står det muligens, men det er angitt fra fabrikanten at det tåler noe mellom 5-20 stk. vanligvis. Det kommer også an på kortslutningsstrømmen ved kortslutningene, temperatur, fabrikat osv.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA