Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Handyman

Sider: [1] 2 3 ... 379
1
....hvor Tesla bytter ut godt etablerte og velfungerende løsninger som regnsensorer og radar med sin "Tesla Vision" løsning ....
Du vet at RADAR og UL-sensorer ikke fungerer når bilen dekkes av våt snø? Nå som bilen har kuttet RADARen så funker endelig AP også når det er "sørlandsvinter". Skikkelig stor forbedring i årets første snøfall i alle fall. UL-sensorer er fint, men de funket ikke i det omtalte snøværet.

2
Tesla SW og AP / Sv: Får ikke kontakt med bil
« på: Onsdag 30. November 2022, klokken 19:48 »
Vi fikk bil omtrent samtidig, har din premium connectivity gått ut?
Man skal ha kontakt med bilen uansett om man har PC eller ikke.

3
Tesla SW og AP / Sv: Får ikke kontakt med bil
« på: Onsdag 30. November 2022, klokken 07:58 »
Ingen problemer her.

4
Tesla SW og AP / Sv: Release notes er nå tilgjengelig i siste versjon av appen
« på: Tirsdag 29. November 2022, klokken 17:11 »
Kult, da slipper man å stikke ut for å se  :D
Eller søke på internett ;-) som noen ganger også gir info om udokumenterte oppdateringer.
https://www.notateslaapp.com/software-updates/

5
Tesla SW og AP / Sv: Idiotisk viskerautomatikk
« på: Tirsdag 29. November 2022, klokken 17:05 »
Det er jo ikke greit at autovisker til en flett ny bil ikke fungerer optimalt. På min gamle S fra 2014 var de helt topp, til og med mine foreldre din Leaf har fungerende autoviskere! Uff, nå ble jeg ikke spesielt optimist 😓
Du får satse på at du får en bil der autoviskere funker like godt som på biler med regnsensor. Vi er mange som har slike biler ;-)

6
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 22:13 »
Så Model S har/vil ha konstant firhjulstrekk, a la terrengassistent, bare at du kan bruke AP? Da ser jeg fram til den dagen jeg kan bestille en MS LR igjen. Da slipper man å tenke på terrengassistent inn/ut.

Det var slik jeg opplevde MS før også, den var super på vinterføre, og alt ordnet seg automatisk. Men MY er en billigere bil, og mindre batteri, så derfor forstår jeg at MY har SnowMode og terrengassistent for å spare på energien.

Til tross for alle argumentene her (som absolutt er interessante å lese), så synes jeg alt i alt det hadde vært mer betryggende med en mulighet for å redusere regenereringen, det er den som er utfordrende. Men slik blir det nok ikke.
S er vel forhjulstrekk frem til den spinner? Uansett er det ikke hver vinter at det er så glatt at jeg bruker TA.
Poenget er SLAPP AV! Slipp på bakhjulene på 3 og Y er virkelig en storm i et vannglass.

7
Model Y / Sv: Vinterkjøring med Y er utfordrende
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 21:05 »
Terrengmodus brukes støtt og stadig her, særlig når jeg rygger med henger.. Skulle ønske jeg kunne laget en hurtigknapp🙂👌

Jeg skriver under på dette.
Da jeg mottok Model Y som en av de første kundene var jeg skuffet over vinteregenskapene....helt til jeg trykket på Terrengmodus.....da var det den beste vinterbilen jeg har kjørt noen gang. Plutselig har en perfekt 4-hjulstrekk. Har heller ikke merket noe negativt i rask fart. Det eneste er at forbruket visstnok skal være litt høyere.  :+1:

4 dager igjen for meg før jeg får min MYP. Jeg valgte 19" gemini fremfor 21" uberturbine, selv om jeg kunne velge det jeg ville ha, så jeg håper at jeg har valgt litt mer komfort.

Det jeg lurer på er om det på noe vis kan være skadelig å kjøre med terrengmodus langs veien om det kommer til partier med bar asfalt? Er det slik at den sperrer hjulene på samme "aksel" slik at det kan være skadelig på noe vis?

Ikke noe farlig nei.
Det er bare konstant "action" i frem-motoren (derfor bruker den mer strøm), og den regenererer litt svakere og på begge aksler istedenfor bak.
And/Esp virker som vanlig, men du får ikke brukt Cruise control.
Makan til stabil 4x4 har jeg aldri kjørt egentlig, når terrengmodus er aktiv.
Helt problemfritt å kjøre med Terrengassistenten. Bilen blir til og med noe tregere enn i Chill. TA deaktiveres enkelt ved å aktivere AP eller Cruice control.
TA er ikke en diffsperre, men en permanent optimalt fordelt 4x4.

8
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision - Erfaringer og meninger
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 14:56 »
Har merket noe nytt, og det er at jeg i en kort nyrenovert godt opplyst tunnel får varsel om dårlig vær/redusert sikt og at AP må sette ned hastigheten. Det kan høljregne på utsiden og således være bedre sikt inne i tunnelen. Straks jeg kommer ut i regnværet forsvinner varselet og bilen øker farte.
Jeg lurer på om den nye LED-belysningen kan skape en interferens eller noe som tolkes som dårlig sikt. Får aldri samme varsel ved kjøring på mørke veier.
Andre som har opplevd dette?

Ikkje dogging på kamera i det du kjem inn i tunnelen då?
Nei, det kommer garantert ikke av dugg. Det er usedvanlig varmt i været og tunnelen er under 350m lang og har ingen temperaturforskjell. Feilmelding kommer også når det er tørt, og kommer og forsvinner nesten nøyaktig i munningene.

9
Model Y / Sv: Model YP pris på Finn.no
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 14:19 »
Har du ikke angrerett? Da skal du ha tilbake alt. Les kontrakten din😉🙏
Man har to scenarioer:
utenom utleggene det har vært for å få skilt på den. Man får vel heller ei tilbake det 1000kr gebyret eller hva det var. Så realistisk sett taper man nok noen tusen.
Er dette antakelser eller noe du har dekning for?
I følge forbrukerkjøpsloven så skal næringsdrivende tilbakeføre alle betalinger som er mottatt fra forbrukeren.
Det finnes unntak for kostnader leverandøren har i forbindelse med bestilling av tilpassede varer ol. Om Tesla kan kreve dette for bestilling av bilenr som ikke er "skreddersøm" er det uenighet om. Likevel har de noe arbeid med matching av bil og behandling av bestillingen.

10
Tesla SW og AP / Sv: Tesla Vision - Erfaringer og meninger
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 13:57 »
Har merket noe nytt, og det er at jeg i en kort nyrenovert godt opplyst tunnel får varsel om dårlig vær/redusert sikt og at AP må sette ned hastigheten. Det kan høljregne på utsiden og således være bedre sikt inne i tunnelen. Straks jeg kommer ut i regnværet forsvinner varselet og bilen øker farte.
Jeg lurer på om den nye LED-belysningen kan skape en interferens eller noe som tolkes som dårlig sikt. Får aldri samme varsel ved kjøring på mørke veier.
Andre som har opplevd dette?

11
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
« på: Mandag 28. November 2022, klokken 09:17 »
....Dårlige for hver release......
Hva er det egentlig som feiler din bil? Du kan da ikke uttale deg generelt?
SW er langt fra perfekt, og noen versjoner er skritt tilbake, men å si at den er dårligere for HVER release....... Du om det.
En FSD som krever at du følger med 100% av tiden er vel ikke særlig til hjelp.
Foreløpig finnes ikke FSD, i og med at Tesla kun har L2 system. Når/om Tesla leverer FSD så trenger man ikke følge med på veien. Før dette skjer, er det jo ikke FSD. At man har betalt for en vare, betyr ikke at man har fått varen levert.

12
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
« på: ſøndag 27. November 2022, klokken 20:53 »
Lurer også på å selge min 21 LR 3 med kun 21000 km.

Har ikke spesielt lyst til å sponse en fyr som behandler ansatte ekstremt dårlig:

 https://blog.pragmaticengineer.com/twitter-cruel-treatment-of-software-engineers/

Hvilken forskjell gjør det når du allerede eier bilen?
Ser for meg at det kan bli rimelig utfordrende å kun kjøpe varer hvor involverte firmaer har sjefer som ikke behandler arbeidstakerne dårlig.

13
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 27. November 2022, klokken 17:57 »
Hvorfor viser du videoer fra shill og jugefant WholeMarsCatalog? Du vet du ikke kan stole på ham.
Dette er ikke et forsvar av overnevnte personer, men et generelt spørsmål til deg som er opptatt av videobevis:
Hvis videoer ikke er redigert eller tuklet med, så er det vel likegyldig hvem de kommer fra? Eller teller videoer kun som bevis hvis de kommer fra personer du selv går god for?
Enten evner man å ha en viss kildekritikkk eller så gjør man det ikke. Man kan ikke stole på WMC fordi han ikke er troverdig.

Still deg spørsmålene:
hvilken knytning har han til Musk?
Hvorfor svarer Musk på tweeter fra ham flere ganger i uka?
Hvorfor har han og noen få andre "eiere" vært i egne møter og workshops med Musk?
Hvorfor fikk han FSD som en av de første 10-100 i verden?
Hvorfor er alle videoer fra ham "mind blowing, changing the world, this will change everything, Tesla is world leading, buy TSLA"?
Hvor mange ganger tror du han har filmet?
 Hvor mange ganger har han testet ut ruta?
Hvorfor har han aldri "oops"-videoer?
Hva er det vi ikke får se?
Har Tesla forslag til ruter han skal bruke?

Sammenligne svarene med Chuck Cook eller AI Drivr f.eks.

Hva tenker du da om troverdigheten til vedkommende?
Forstod du ikke at spørsmålene var GENERELLE? Jeg antok at du forstod at de overnevnte personer ikke var en del av spørsmålet. Men nå som du vet du det, så kan du svare på SPØRSMÅLENE uten henvisning til spesifikke personer. 
Jeg prøver optimistisk igjen:
Hvis videoer ikke er redigert eller tuklet med, så er det vel likegyldig hvem de kommer fra? Eller teller videoer kun som bevis hvis de kommer fra personer du selv går god for?


14
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
« på: ſøndag 27. November 2022, klokken 17:20 »
Hvorfor viser du videoer fra shill og jugefant WholeMarsCatalog? Du vet du ikke kan stole på ham.
Dette er ikke et forsvar av overnevnte personer, men et generelt spørsmål til deg som er opptatt av videobevis:
Hvis videoer ikke er redigert eller tuklet med, så er det vel likegyldig hvem de kommer fra? Eller teller videoer kun som bevis hvis de kommer fra personer du selv går god for?

15
Model 3 / Sv: Takstativ+takboks
« på: ſøndag 27. November 2022, klokken 12:11 »
Pilene kan være litt ute av kurs også, jeg hadde en som var 1.5cm feil, men man kjenner umiddelbart når det er rett så skal ganske mye til å bomme uansett:)
Mener du at det var pilene eller bøylen under glasset som var feilplassert? 1,5 cm er MYE og man burde da lett kunne se om takbøylen står skjevt. Glassene serieproduseres i store mengder, men det kan vel hende at et glass får feil passerte merker, selv om det høres rart ut.
Det er svært lite rom for feilmontasje av glasset. maks et noen få mm. Dette er ikke nok til at kroken bommer på bøylen under glasset, og skjevt monterte glass var et problem helt i starten av USA-produksjonen.

Sider: [1] 2 3 ... 379