Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Panduck

#1
Ikke nye hurtigladere, men mer tungvindt å komme til eksisterende avkjøringen fra E6 nordover ved McDonalds gardermoen flyttes nordover. Påkjøringsrampa er flyttet nordover, neste blir avkjøringsrampa. Etterhvert (hvor lenge står det ingenting om) skal sørover-flyten flyttes til samme sted med ny bro.

Når det siste skjer blir vel ting litt enklere med tanke på å nå ladere ved McDonalds, Esso/Deluca og alle Teslaladerene ved plantasjen. Før det blir det litt irriterende omvei for folk som kommer sørfra og vil lade der. Litt dumt, greie ladesteder med masse ladere...
#2
Da må de rike folkene i Holmenkollen betale mer skatt, slik at vi får penger til veiprising på annen måte. Men da blir det galt, for da flytter de rikingene fra Holmenkollen til Sveits, og plutselig er politikerene idioter for at de ga rikfolket økt skatter fordi det er usosialt det også. Så da må man heller flytte byrden over til de som allerede har mindre, for de kan ikke flytte til Sveits.

Da blir den sosiale veiprismodellen at f.eks uføre får mindre, slik at fyren fra Lampeland kan kjøre billigere til Oslo, mens rikingene vinner uansett.

Det er også artig å se hvordan sosial veiprising er nær sagt det eneste de lengre på høyresiden er enig omat bør være sosialt. Nøyaktig samme logikk kan brukes for at kollektivtrafikk skal være gratis, da inkluderer man også folk som ikke kan kjøre bil. Men da gjelder plutselig ikke argumentet lengre. For det handler lite om sosial fordeling og rettferdighet, men å få lov til å kjøre bilen sin så billig som overhode mulig.

Det er jo i og for seg forståelig, folk ønsker jo at ting skal være billig.

Men slutt å late som det har noe med sosial urettferdighet å gjøre. Ting koster penger. Noen må betale.
#3
Sitat fra: Vix på onsdag 17. april 2024, klokken 14:48Enda en ny lokasjon: Ionity Innlandsporten (Kolomoen 920, Tangen langs E6)
Her finnes det også allerede mange hurtigladere fra før. Mer, Kople, Circle K og Tesla

Og Ragde og Nio. Merkelig at ALT skal på samme sted :P
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
søndag 07. april 2024, klokken 12:28
Sitat fra: Joccy på søndag 07. april 2024, klokken 06:51Hjemmelading bør sees på som en "bonus og et gode" ikke en referanse.

Forstår ikke logikken der. Når hjemmelading står for 80%-90% av det man lader, er det ikke "bonus" eller "et gode", det er det man legger til grunn for utregningen på hva man sparer. Det er og derfor hurtiglading kan være litt "et ran" da de fleste hurtiglader så lite at det betyr veldig lite hva det koster. Lokasjon og tilgjengelighet vil da være avgjørende.

Jeg går i den fella regelmessig selv, bestemmer meg for å velge billigste ladested, men havner der jeg helst vil være mens jeg venter. At Tesla sparer meg for en del penger betyr lite når jeg må velge en deprimerende veikro mens 2kr/kWh mer gjør at jeg kan spise på en flott lakserestaurant mens jeg venter.

Hurtiglading vil aldri bli som bensinfylling, rett og slett fordi de aller fleste vil gjøre det veldig lite.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
fredag 05. april 2024, klokken 12:56
Føler elbilforeningen mister mye nøytralitet når de prøver å posisjonere seg som roamingaktør, det har bismak. At de nå ønsker å la lading gå via de, og ikke direkte til tilbyder er kun et tegn på at de ikke er objektive lengre. Jeg vil ha en forening som representerer meg, og betalingen for det skal være medlemsskapet. Når de ønsker å tjene penger på meg via ladinger, kan jeg ikke lengre stole på at den info de gjør om hva billigste måten å lade på er og hvilke avtaler jeg bør ha, vil være riktig.
#6
Sitat fra: Bjørja på søndag 24. mars 2024, klokken 02:23Det er mulig jeg er urettferdig mot den lokale VAG forhandleren.

Om den lokale VAG-forhandleren er Møller Bil, så er det muligens en grunn til at man er skeptisk til forhandleren.

Men, BNH er muligens ikke bedre :/
#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
mandag 04. mars 2024, klokken 21:59
Sitat fra: RJK på mandag 04. mars 2024, klokken 21:42Sist jeg kjørte forbi, var det 5,- per kWh med direktebetaling! Kan ikke forstå om noen vil betale Elton 0,50 kr mer bare for å slippe å dra kortet direkte, gitt av pumpeprisen fremdeles er den samme! ;)

Sånn har det jo vært på e-on også, det var billigere å betale med kort enn å betale med elton.
Der var det riktignok billigst med e-on-kort/app, men allikevel. Det kan tyde på at roaming-apper/kort kan få et problem når kortbetaling blir utbredt.
#9
På vei hjem fra hytta stoppet vi og ladet på et av de siste stedene jeg hadde forventet å finne hurtiglader.

Øvre Svatsum, som ligger langs Fv255 som går nordvestover ut fra E6 like nord fra Lillehammer, forbi Helvete og til Skåbu og så østover tilbake til E6 ved Vinstra (jeg ville tro Skåbu skulle få lader før dette stedet)...

Evbox, aldri prøvd Evbox før. Brukte Elton for å starte. "Velg lader" sto det. Men begge laderene var jo lader nummer to, så det var jo ikke rett frem. Prøvde å starte en, ikke noe skjedde, så da prøvde jeg den andre, og da startet det.

Litt lite gjennomtenkt.

Men sånn ellers var jo dette ladestedet slik ladesteder bør være (med unntak av at det var kun to ladere der..) Åpent toalett tilgjgengelig og en "nærbutikk" som aldri stengte. Der åpnet man butikkdøra med kredittkort og scannet varer selv.

Dette blir perfekt stoppested for oss på vei til hytta, da vi ikke har lademulighet der :P
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
mandag 25. september 2023, klokken 11:00
Sitat fra: torerik på søndag 24. september 2023, klokken 13:14Takk for svar. Veldig rart at man ikke gjør noe med dette. Kan det tyde på at bilen uansett ikke er designet for mer enn oppgitt nyttelast (bremser, hjuloppheng)? Tesla fikk jo justert dette kjapt på Model Y.

Før det blir flere steder enn Norge der dette blir "tatt alvorlig" eller sett på som et problem, er det vel ikke noe poeng at de gjør noe. Snakket med en Tesla Model 3 eier i Nederland og der var det stort sett helt ukjent at nyttelast var et problem. Han forsto ingenting av hva jeg snakket om når jeg nevnte lav nyttelast på Model 3...
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Faktisk nyttelast på Ioniq 5
lørdag 23. september 2023, klokken 22:56
Sitat fra: torerik på lørdag 23. september 2023, klokken 16:04Noen som vet om nyttelast stadig er et problem på -23 og -24 modeller av Ioniq 5? Bilen kan være aktuell for oss, men gidder ikke å kjøpe et problem...

Ikke noe som tyger på økt nyttelast. De lærte iallefall ikke noe med Ioniq 6, som er enda dårligere.
NAF om Ioniq 5 i år: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-elbil-familiebil/hyundai-ioniq-5
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
onsdag 20. september 2023, klokken 21:27
Sitat fra: RJK på onsdag 20. september 2023, klokken 14:41De har tydeligvis droppet prisen for lyn/hurtiglading til 4,99. Det er jo fantastisk! Da er de plutselig veldig aktuelle å bruke igjen!

E-on er en av de få av disse som har kortterminal på alle sine, og straffes kanskje en del for å ta 7,35kr ved bruk av kort, mens de er blandt de billigere når du er registrert. De prisene som står der for f.eks MER stemmer ikke med deres egne sider, prisen oppgitt her er for registrerte kunder, mens dropin er 8.39kr.

Det er jo litt dumt om de sammenlikner kredittkortbetaling for e-on, med registrert bruker hos andre.
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Langsom lading på lynladere
søndag 10. september 2023, klokken 12:52
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 10. september 2023, klokken 09:52Her har bilprodusentene noe å lære.

Enkelte ladere er iallefall snille å informerer deg at det er bilen, ikke laderen, som har satt grensa.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Veiprising for elbiler i 2029, tanker?
mandag 04. september 2023, klokken 15:34
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på mandag 04. september 2023, klokken 14:02Jo mer tilpasset noe sånt blir, jo mer byråkrati blir det.

Å ha avgift basert på vekt krever omtrent null byråkrati, det høres mer ut som om man man har en diger elbil og ikke vil betale mer enn de som har en liten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA