Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jensjacob

Sider: [1] 2 3 ... 43
1
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
« på: Torsdag 14. November 2019, klokken 21:52 »
Status ?? Hvordan går det ? :+1:

2
e-Golf / Sv: Golf 85kw - Hvor ofte lader dere
« på: ſøndag 04. August 2019, klokken 23:15 »
Jeg sætter som regel min til at lade (16A) når jeg kommer hjem. Uanset hvor meget eller lidt der er tilbage.

Jeg er glad hvis jeg kan køre 10 km / streg i batterimåleren. Dvs. 160 km ialt. Men jeg har endnu aldrig formået at køre 160 km på een opladning. Heller ikke selvom gennemsnitsforbruget er under 12 kW/100 km ifølge bilen selv. Hverken nu eller da bilen var helt ny.

3
e-Golf / Bilens tal som grundlag for energiforbrug
« på: ſøndag 04. August 2019, klokken 21:57 »
Hej eksperter

Er vi enige om at jeg på grundlag af bilens opgivne gennemsnitsforbrug (x kWh/100 km) samt den kørte strækning med ovennævnte gennemsnitsforbrug kan beregne den forbrugte energi ? Altså den energi der er trukket ud af batteriet ?

Er tallene til at stole på ? Er målingerne valide ?

Mange tak.

Mvh Jacob

4
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
« på: Lørdag 03. August 2019, klokken 10:39 »
Kan man stole på bilens beregning af elforbruget ?
Jeg antager at bilens beregning af gennemsnitselforbrug er inklusive alt hvad der bruger el. Ikke kun motor men også aircon, varme, lygter, tråde i ruder etc. Alt.

Jeg spørger fordi jeg forleden kørte sammenlagt 135 km over seks ture da der var een rød streg tilbage. Det var tre til arbejde og tre hjem. Middelforbruget over hele perioden var af bilen opgivet til ca. 11,5 kWh pr 100 km. Men lad os bare runde op til 12. Dvs. det totale energiforbrug må have været 1,35 x 12 = 16,2 kWh. Hvor er de sidste 5 kWh der mangler op til de 21 kWh som efter sigende burde være bilens netto kapacitet ?

Mvh. Jacob

5
Der kunne have kørt e-Golfer rundt med 55 kWh batterikapacitet et år før Teslas model 3 kom på vejene men nu er der begyndt at køre model 3'ere på de Tyske motorveje og i Norge også. Alt imens vi i Europa sidder på hænderne og lader det ske.

6
Dersom VAG bruker et annet og tynnere ledningsnett i E-Golfer før FL, kan jeg forstå at man ikke tillater ombytting av batterier. Det er i så fall ut fra sikkerhetsårsak.
Batterier med økende kapasitet har også større kortslutningsstrøm. Man hever ikke spenningen (selv om dette hadde vært mulig for E-Golf som har noe av den laveste batterispenning på elbiler i dag). På biler med 400VDC-batterier går en grense rundt 100kW. - Skal man ha mer kW, så må man heve spenningen.

Det kunne ha vært interessant å vite hvilken årsak VAG har for ikke å tillate større batterier i pre-FL-E-Golfer?

Når E-Golfer blir eldre, så er det kanskje aktuelt å skifte batterier - og sette inn et nyere? Slik ombygging/deleskifting har alltid vært interessant for "gamle" biler. Når dette ikke er mulig, reduseres bruktverdien - som VAG er opptatt av - for å selge nye biler.

Ahh...! - jeg ved ikke hvor jeg skal begynde.... ::)
-Kreisel har fået det til at virke.
-En bil med en given motor, givet strømstyringssystem, givet ledningsnet, givne hovedsikringer trækker jo ikke mere strøm bare fordi batteriet kan levere det hvis iøvrigt batterispændingen er den samme.
Jeg ønsker slet ikke at trække mere effekt (kW som du skriver) men bare den samme effekt i længere tid. Batterikapacitet = effekt x tid.
Hvis du bygger din lommelygte om til at kunne rumme (samme antal) AA batterier istedet for AAA batterier så brænder den jo ikke af. Den kan bare lyse i længere tid.

Og ja, kortslutningsstrømmen er selvfølgelig større, men uanset om den er 1000 A eller 5000 A så sørger hovedsikringerne - som forbliver uændrede - på 500 A at det aldrig kommer til at ske. Og skulle der ske en kortslutning uden om hovedsikringerne så har man et problem uanset hvad.

Jeg er 100% sikker på at VW ikke tillader FL batterier i gl. model alene af forretningsmæssige årsager.
Også den kombination er jeg 100% sikker på at Kreisel kunne have løst. Med det arbejde de allerede har lavet så vil det være en weekendopgave for deres IT praktikant at få en gl. e-Golf til at acceptere et FL batteri.

7
e-Golf / Sv: Batteriytelse etter serviceoppdatering
« på: ſøndag 04. Februar 2018, klokken 10:40 »
Jeg har samme fornemmelse. Og så er jeg næsten sikker på at termometeret nu pludselig viser for meget. Men det varierer hvor stor fejlvisningen er.

8
e-Golf / Retrofit batteri i VW e-Golf, hvem er interesseret ? Hvad er vi interesseret i ?
« på: Lørdag 03. Februar 2018, klokken 10:27 »
Hej

Jeg synes at vi er ved at være nået så langt i dette emne at det har fortjent sin egen generelle tråd.

Fokus i denne tråd skal være at lægge os fast på hvad vi ønsker, blive enige om en pris, få tal på hvor mange personer der ønsker det og så sende en reel forespørgsel til dem der potentielt kan levere det så de kan motiveres til at undersøge forretningsgrundlaget (igen).

Som udgangspunkt så vil jeg ikke inddrage VW selv. De skal være velkomne men viser det sig at de stiller sig den mindste smule på bagbenene (som jeg tror, men ikke ved) så går vi i en stor bue uden om dem.

Potentielle leverandører:

1. Kreisel Electric, http://www.kreiselelectric.com/en, ligger i Østrig
Har tilsyneladende en løsning men er meget modvillige til at uddybe den. Der er ikke kommet noget nyt omkring den nu i halvandet år. Eneste besked er at de ligger i forhandlinger med bilindustrien. Ikke noget vi kan bruge til noget umiddelbart.

2. LION Smart, http://www.lionsmart.com/en/engineering-and-prototyping/, ligger i sydtyskland
Har allerede opgraderet den mindre BMW i3 til 55 kWh, hvad tyder på at det burde være en smal sag også for dem at gøre noget lignende for e-Golfen.
Som det ser ud nu er de langt mere åbne overfor dialog.

3. ?

4. ? Hvis i kender flere potentielle leverandører som er åbne for dialog, så sig endelig til. Jeg har været i god dialog med en amerikansk virksomhed som også kunne hvis de ville, men det ville blive for dyrt da de ikke har opgraderet netop e-Golfen.


Hvad jeg ønsker mig af batteriet:
Det jeg nævner nu nævner jeg fordi jeg ved det kan lade sig gøre (kilde: 1½ år gammel(!) artikel fra Kreisel.) Batterikapaciteten kunne med dagens teknologi sagtens være højere men jeg holder mig til 55 kWh dels for ikke at presse citronen og dels fordi det er nok til mig:

55 kWh vandkølet batteri med trefaset 16A AC ladning (10 kW), CCS uændret, samme vægt/mål/fikspunkter/elektriske tilslutninger/levetid som eksisterende batteripakke.

Hvad jeg ønsker mig af selve processen:
Jeg sørger for transport af bil til og fra værksted (Sydtyskland ?)
Bilen kan undværes en uge (5 arbejdsdage)
Værkstedet beholder min gamle batteripakke
Værkstedet yder 2 års garanti mod fejl (defineres nærmere)

Hvad jeg kan betale:
For det vil jeg indtilvidere betale 10.000 EUR
Jeg er ikke afvisende for at tilbyde mere afh. hvad vi får af svar på vores forespørgsel.

Så nu tilbage til alle jer der måtte være interesseret i noget lignende. Her håber jeg på jeres hjælp:

Hvad ønsker i ?

Hvad vil i betale ?


Jeg ved der er mange der sikkert vil være tilfredse med at vente på at elbilerne bliver en eller to generationer nyere og det forstår jeg udmærket.
Men jeg synes at e-Golfen er alt for god - også om 5 år - til bare at trisse rundt med et 24 kWh (eller for den sags skyld 36 kWh) batteri der er godt i gang med at degenerere.

Mvh. Jacob

9
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
« på: Lørdag 03. Februar 2018, klokken 09:46 »
 :+1: Det lyder super spændende. Nu begynder det at gå den rigtige vej.
Når Kreisel kan, så kan de også.
Jeg ønsker af al magt at dit projekt hos dem skal komme godt igennem.

Når det så er sagt, vil du så have noget imod hvis jeg skriver til dem og understreger at jeg vil også være interesseret i at købe deres løsning til min egen e-Golf ? - inklusive at de får mit eget batteri til indbytning.

- Eller alternativt, at købe en løsning magen til Kreisels (vandkøling, 55 kWh, 10 kW trefaset AC ladning) for indtil videre 10'000 Eur. Hvis de er positive så er jeg endda villig til at forhandle prisen op da det nok formentlig er nødvendigt.

10
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
« på: Fredag 02. Februar 2018, klokken 16:08 »
Meget spændende...!
He he... det ser ud som om ovennævnte selskab oven i købet har et samarbejde med Kreisel - eller i hvertfald leverer BMS komponenter til dem.

Der sker mange spændende ting her i Europa. Hvis de ville kunne de have solgt elbiler (bemærk venligst modeller i flertal) allerede nu som vil overgå Tesla Model 3. Både i kvalitet og leveringstid.

Edit: Det er sørme godt at der er en spiller mere på markedet nu som ikke nødvendigvis er købt til tavshed og passivitet af bilbranchen.
På Kreisels hjemmeside kan man se at de jævnligt scorer den ene pris efter den anden for innovativt at bygge biler om til elektrisk drift - eller forlænge rækkevidden. Men man kan ikke leve af priser alene og bortset fra det så ... : (undskyld udtrykket) - NOT MUCH IS HAPPENING....

11
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
« på: Fredag 02. Februar 2018, klokken 15:40 »
Liten oppdatering:

Batteri pakken er solgt videre til et selskap i Tyskland som spesialiserer seg på BMS systemer.
Jeg vil ikke gå ut med navn, men det var de som laget en 55KWH batteri pakke til BMW I3 nylig.

Planen for de nå er å montere den i en eldre bil med egenutvilket BMS som kan prate med bilens CAN systemer, og hvis de lykkes så vil de kunne presentere en ferdig løsning for konvertering i fremtiden.
Veldig spennende, og jeg håper de lykkes.

Sier i fra om jeg har noe nytt, men det vil nok ta noen uker/mnd.

En ældre e-Golf ?

12
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
« på: Mandag 13. November 2017, klokken 20:57 »
 :+1:

13
e-Golf / Sv: Noen spørsmål rundt det å kjøpe ny e-Golf
« på: Lørdag 11. November 2017, klokken 01:07 »
Jeg synes det er rigtig ærgerligt hvis ikke e-Golf MK8 bliver til noget. Det er for tidligt hvis VW bevæger sig over mod den outrerede trend der hersker omkring elbiler.

ID'en passer ikke i en almindelig by i en almindelig carport, sorry. Her er mine associationer til ID designet  ;D :


14
e-Golf / Sv: Noen spørsmål rundt det å kjøpe ny e-Golf
« på: Fredag 10. November 2017, klokken 00:12 »
Hvis det er sandt, så begynder jeg at spare sammen til den allerede nu! Og når den så er 5 år gammel (2025) så er der nogen der har fundet ud af at retrofitte en 90 kWh batteripakke i den. Så har jeg elbil resten af livet.

Og så ser den oven i købet godt ud.

15
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
« på: Onsdag 08. November 2017, klokken 23:35 »
Tør man spørge hvad status er og hvad næste skridt er ? Er du nået dertil at der skal hackere på banen som også selv bevæger sig på kanten af hvad de kan ?

Det her projekt må bare ikke gå i glemmebogen!

Sider: [1] 2 3 ... 43