Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Electric

#1
Sitat fra: Svein_H på lørdag 07. november 2020, klokken 09:11
Var ikke denne litt for liten til å bli godkjent som klasse 2 varebil her i Norge? Vil den da få fritak i bomringen..?: https://www.tv2.no/a/6180328/

Hei. Jo, som artikkelen også omtaler - så må fremseter flyttes på.
#2
Fiat Fiorino 2009-modeller - 3 stk selges som gruppe (har flere enn tre stk). Bensinvarmer (Webasto/Eberspracher). 2 setere, skillevegg for varebil må monteres av kjøper. Praktisk skyvedør på høyre side på alle tre. Dobbeldør bak, sidehengslet. Ladeledning følger med. Bensinvarmer kan brukes også under drift/kjøring - slik at batteriet ikke belastes da heller. Varebil kan kjøres gratis i bomring i Oslo (de fleste andre byer har gratis uansett type el-bil). De tre bilene selges høystbydende over 80.000. Bilene er i Trondheim.

Send PM
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Importere Tesla Model S fra USA
fredag 12. august 2016, klokken 09:43
Nok engang funksjon av tilgang på kunnskap og deler det. Og selvsagt - prisen på bilen. Men det er i alle fall ikke noe i veien for å importere en. De går igjennom som en ordinær el-bil - hvis de ikke har mangler selvsagt.

Det er sikkert noen som har importert slike fra US her i Norge også - tipper jeg ?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Importere Tesla Model S fra USA
torsdag 11. august 2016, klokken 22:48
Funksjon av pris, kunnskap og tilgang på deler det.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Importere Tesla Model S fra USA
torsdag 11. august 2016, klokken 20:43
Jepp - full konvertering et mulig ja. Garanti er værre og Tesla Norge vil sikkert sky bilen som pesten.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Airbag lys blinker etter modifikasjon varmeaparat
lørdag 13. februar 2016, klokken 20:51
Sitat fra: teralv på lørdag 13. februar 2016, klokken 20:39
Jeg skal begynne med å si at jeg var skikkelig idiot i denne saken, og vet så meget bedre, men nå har skaden skjedd, og da får vi prøve å snakke om hvordan dette kan løses, enn å fortelle hvor dumt dette er  :)

Nå kjøpte jeg et kit som skulle gi bedre rekkevidde via en anne bruker her. Strålende fornøyd med produktet, men skulle i dag ferdigstille dette med permanent montering av bryteren.

Pga kuldegrader og mangel på radio tenkte jeg at bilen kunne være i gang eller "på tomgang" om du vil.

Så jeg rev no av panelet, og fant fort ut at jeg måtte løsne alle kablene. Dette til tross for at bilen var i gang.

Når jeg tok ut varmeledningene bak sort deksel fikk jeg varsel på radiodisplay om at clima var av.
(alle kabler var nå demontert fra klips på sort plastdeksel - altså varme, radiostyringsknapper, og blinklys og airbag varsel lys nede på dette deksel (gult lys)

Da slo jeg av tenningen og fortsatte med demontering av radioen ettersom jeg ikke fikk brukt varmeapp.

Alt montert og alle kabler satt på igjen uten at tenning var på.

Skulle så på prøvetur i kveld, men da blinket det i et rødt airbag symbol, og en rød varseltrekant i dashbord. Dette forsvant aldri, og jeg prøvde med nøkkel i airbag lås inne i hanskerom.

Forstår at jeg aldri burde gjort noe som helst med tenningen på, men hva kan så ha skjedd nå?
Er det noen triks jeg kan prøve uten å måtte gå via forhandler? (sikring, ta strømmen på noe vis, eller andre resettingsmetoder?

Hva kan fysisk ha skjedd?

Ingen andre feil eller problemer som vises.
Har kun en fransk manual, og der er det ikke godt å finne noe konstruktivt.

Se ellers video og bilder vedlagt.

Video
https://youtu.be/vKUqCa8yOTY

Bilde 1 (feil på dashbord)
http://bildr.no/view/cytkeTV3

Bilde 2 (lurer på om dette gule lyset har kommet no)
http://bildr.no/view/Tmk2c2dr

Bilde 3 (de to airbag symbolene vises, et rødt i video, og det gule jeg filmer i video på plastdeksel)
http://bildr.no/view/MytZbzZ1

Hmm...har du koblet ut airbagledninger - så tipper jeg feilkoder må slettes. Bilen tolker det som at noe er galt (ledninger ut altså). Jeg har hatt blinkende airbag i displayet...da var det airbagstyrer som hadde gitt seg (under gearvelgerdekslet).

Tror ikke bilen av/på har noe å si....computeren må trolig få beskjed om at alt er ok (ved å slette feilmeldinger).
#7
Nissan / Sv: Defekt klimaanlegg?
tirsdag 09. februar 2016, klokken 23:53
Sitat fra: A.Enger på torsdag 04. februar 2016, klokken 18:47
Jeg har en Leaf med samme problemet. Har fått påvist hos Nissan-forhandler at to komponenter må byttes ut på min bil. Pris for jobben: 90 000 kr. Men for din del skal dette gå på garanti som er 5 år for bil kjøpt i Norge.

Jeg har dessverre en importert bil med 3 års garanti og er i reklamasjonssak med forhandleren jeg kjøpte bilen av (Sandvika Bil). Etter en 2 måneder lang kamp er de ikke villige til å utbedre denne mangelen, så nå er det sendt til Forbrukerrådet.

Sjekk om de bytter hvis du skaffer deler selv
#10
USAleaf / Sv: Ombygging av Amerikansk ladekabel fra 120VAC til 240VAC
torsdag 14. januar 2016, klokken 22:03
Sitat fra: signal på mandag 11. januar 2016, klokken 23:48
Jeg har foretatt ombygging av den amerikanske 120VAC ladekabel til 240VAC.
Kjøpte to deler fra www.digikey.no
1 stk Varistor delenr: P7210-ND (Kjøpte 2 stk)
1 stk transformator : 102-2389-ND
Dette ble totalt Kr 296,29 inkludert frakt. Delene kom etter kun 3 dager da det ikke skulle fortolles eller betales moms.

Deretter skiftet jeg ut den korte gummikabelen som hadde ameriksnak plugg med 1,5 meter gummikabel 3 x 2,5 mm2 og med 16A enfase CEE plugg. Dette kostet hos Claes Ohlson:
49-270-5 Gummikabel 3x2,5 (5,0 M) Kr 149,00
32-5408 Støpsel CEE  Kr: 49,90
Totalpris deler: NOK: 495,19

Varistor: Denne er ca 10 mm diameter og jeg klep den i stykker med en avbiter tang for å beholde beinenes lengde over isolasjons plasten på printkortet. Deretter formet jeg pinnene som stakk opp. Klipte så av beina på den nye slik at det ble ca 10 mm lengde. Bøyde i rett distanse og loddet fast. Varistoren har ingen + eller minus å tenke på. Bare lodde fast. Ved å gjøre dette slik fikk jeg ikke problemer med å skrape bort isolasjonen for å komme til en bortklipt kort stubb for å lodde til. Varistoren er "et overspenningsvern" som fort glatter ut spenningsforstyrrelser. Den nye er på 423V. Den gamle ville ha brent ut dersom den ikke ble byttet.

Transformatoren: Klipte bort de originale ledningene på 120 V transformatoren og loddet fast til pinnene på den nye transformatoren. Jeg brukte noe semi hard isolasjon av en plate for å legge mellom transformatoren og huset. Strappet sammen ledningene slik at den ikke beveger seg.

Skiftet så ut med ny gummikabel og støpsel. Arbeidet tok maks en time på hobbyrommet.

Testet så kabelen som virker helt perfekt.

Jeg har ikke målt amper på ladestrømmen men den ble koblet til en 15A automatsikring med jordvern. Jeg har også forsøkt kabelen med overgang og plugget inn i en vanlig kontakt og det gikk også helt fint.

Konklusjon: Rimelig og enkelt.

Wow - imponerende.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva betaler du for forsikring av Leafen?
mandag 11. januar 2016, klokken 22:26
Sitat fra: Ole Irgens på fredag 08. januar 2016, klokken 13:06
Fikk tilbud på forsikring av min nye Leaf 2016-modell Acenta fra forhandler i dag: 3.100/år med 75 prosent bonus, 12.000 km kjørelengde. Det var en ganske grei pris, men før jeg tar runden for å sjekke andre selskap kunne det være interessant å høre om det er selskap som peker seg ut som særlig gunstige for forsikring av Leaf?

mvh

Ole Irgens


Prisene varierer med en faktor som gjør sammenligning vanskelig. = bosted....veldig ulik premie på Oslo 1 og Alta.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: prisfall el-bil
søndag 10. januar 2016, klokken 20:46
Sitat fra: leafnor på søndag 10. januar 2016, klokken 13:33
Sitat fra: tomrh på søndag 10. januar 2016, klokken 09:43
Jepp. Er f.eks. en på jobben som har gledet seg til at 30 kWh Leaf kom...fordi han forventer at brukte ordinære Leaf nå vil rase i pris. Men som du poengterer så er det nok endel som tenker akkurat som han slik at det er underskudd på bruktbiler og ikke noe prisras.
Det er ikke nye bilers forebederinger som vil senke prisen på en brukt EL-bil. Det er virkemidlenes nivå som avgjør laveste pris. Og din kollega kan vente lenge ennå på en kollaps på LEAF.
Jeg tror den laveste pris en Leaf vil få er den besparelse kjøper kan regne over 3-4 år, for det vil være selgers marked på brukte LEAF. I dag er vell den besparelsen på en plass mellom 80-100.000 for den typiske pendlende storbyeier. Derfor ingen risiko å kjøpe en brukt EL-bil i dag til 120.000. Derimot å kjøpe en fosilbil til 120.000, det blir tap det.
Et lite forbehold naturlig vis, det bør ikke være en skjult langtidsfeil som dukker opp etter 7-8 år. Unngås det vil vi se 2011/12 leaf i mange år ennå på veiene, til priser langt over tilsvarende fosildrevne biler i samme størrelse og alder.

Jeg tror ikke prisene på leaf vil "rase" nå som det kommer en ny. Forskjellen mellom en ny leaf og en "gammel" leaf tilsvarer heller at verdien på en 30kwt vil tape seg mere i verdi enn en gammel leaf (naturlig nok). Jevnt over viser det seg jo at leafene har rimelig lite feil (iallefall sammenlignet med fossilt drevne biler) - derav tror jeg ikke prisene faller. Det blir neppe samme rushet etter 30kwh-leaf som det ble etter dual-tesla. Der var det et visst overskudd på førstegenerasjon en stund. Jeg tror derimot at ettersom importavgiftene øker på el-biler, så vil eksisterende biler stoppe å falle mye i verdi...fordi det blir dyrere og dyrere å kjøpe el-biler - OG at batteriene blir billigere og billigere. Videre tror jeg at når garantier går ut på Euro-leaf, så er det mer eller mindre null i prisforskjell på US-leaf og Euro-leaf. Garantien er da gone - og forskjellen er mindre. Da kan man vel si at man har betalt relativt heftig for å ha "garanti" - men det er jo en forsikringsordning uansett...og forsikring er som alle vet (vurdert i bakspeilet) dyrt.
#13
USAleaf / Sv: Varme og lading plutselig kaputt. USA-garanti...
lørdag 09. januar 2016, klokken 20:30
Sitat fra: honning57 på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:33
I romjula knelte først varmeapparatet, deretter ladingen dagen etter. Ingen opplagt årsak, bilen ble kjørt småturer i Oslo-området og sto ellers i garasjen. På fagspråket har jeg i hht verkstedet en defekt DC/DC converter og defekt PTC heater (disse to gjør at varmen ikke virker), samt defekt onboard charger (som gjør at bilen ikke tar lading).
Rep. pris: 110 000 kr (hhv 89' for varme og 23' for lading).
Siden dette er en Leaf importert fra USA (sen 2011 modell SL, gått 30' km) gjelder ikke garantien her. Men hvis jeg sender bilen over Atlanteren ser det ut til at de der reparerer den på garantien (5 år/ 100' km). Det virker jo ikke spesielt eco-friendly eller zero emission, så jeg lurer på om noen andre har erfaringer med USA-biler og garantispørsmål.
Og om noen har noen idé om hvorfor disse komponentene plutselig bryter sammen samtidig, uten forvarsel.

Eksportstamp i US kverker ofte US-garanti....så sending tilbake kan være utfordrende. Søk etter delene på ebay....

Kjenner en som fikset alt dette for ca 20k
#14
USAleaf / Sv: Det kommer ikke varme fra varmeapparatet
mandag 28. desember 2015, klokken 23:57
Sitat fra: honning57 på lørdag 26. desember 2015, klokken 18:26
Hei,
Har en Leaf fra 2011/2012 (US-versjon), gått ca 35' km. Nå sluttet plutselig varmeapparatet å virke, og på amerikanske fora får jeg inntrykk av at dette er et vanlig problem.
Noen som vet hva som er problemet, hva det koster å få det reparert/ hvor lang tid det tar?
(leste et sted også at å programmere "pre-heating" uten at bilen er tilkoplet strøm sies å kunne fremprovosere denne feilen).

Dc-konverter tipper jeg er gåen.....i tilfelle kan det være greit å kjøpe delen selv....hvis du ikke har noe garantier. Mener det har vært et par tråder på dette her før....
#15
USAleaf / Sv: Kjøper USA leaf 2015 mod
lørdag 01. august 2015, klokken 21:34
Sitat fra: leafnor på lørdag 01. august 2015, klokken 20:45
Sitat fra: signal på fredag 31. juli 2015, klokken 22:15
Hei.
Jeg har kjøpt 2012 mod USA SL. Jeg har vært under den og det er absolutt ikke noe rust beskyttelse på den annet enn originalt med tettemasse i skjøter osv og som er overlakkert.
Jeg anbefaler at en får rustbehandlet undersiden og i hjulbrønnene der det er bart med lakk på stål.



Bak framhjulene er det blitt brun overflate på drivaksler, ankerplate og spindel (sett fra midten og ut mot bakside av hjulene. Jeg skal en tørr og fin dag spraye her også og da med zink spray eller høy temperatur spray. En må unngå å spraye på bremseskiven der klossene tar. Fint kan det også være om en husker på å spraye selve bremse caliprene også. Det er ikke pent om det kommer rustflekker på dem som kan ses gjennom felgen utenfra.
Kjøpte meg brukt "norsk" 2012 LEAF i mai. Den har heller ikke en dråpe med rustbeskyttelse på seg.
Etter tre vintre i saltlaken her omkring (Trondheim) med forrige eier, så var drivaksler og bremser/skiver  rustfarget. To bokser zinkspray og det ser mye bedre ut. Har de siste 25 år alltid brukt en boks med zinkspray på bremser etc hver vår og høst jeg bytter dekk på alt jeg har og har hatt av biler. Det blir til sist som galvanisert og det ser ut og oppfører seg som nytt. Øvrige rundt meg som ikke gjør det bruker heller mellom 5.000-20.000 kr hver 4 år på bremsearbeid på bilverksted  8)!

Dette kan bekreftes...har euro-modell selv og ikke noe under der heller. Og innerskjermer er fortsatt nissan-kvalitet....jeg rustbeskyttet disse også....bilen bør vaskes/tørkes under og opp på bukk. Deretter bruker man 10 min på å løsne div plater/deksel...og deretter på med beskyttelse.

Selv har jeg tatt av hjulene for å komme til å få sprayet på med beskyttelse på alle synlige steder.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA