Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Arath

#1
Du må ta det til forliksrådet dersom det er er firma. Og ett firma har normalt maks 2 års reklamasjonsrett. Kan avtales lavere i kontrakt så vidt jeg vet.

Forbrukerrådet er kun megling mellom forbruker og selger. De rådfører forbruker, men har ingen mulighet til å dømme. Avtalen som blir meglet fram mellom forbruker og selger er bindende.
Hvis man ikke blir enig kan man ta det videre til forbrukerklage utvalget som kommer med en avgjørelse.

Men som forbrukerrådet fortalte meg, den som har rett, får ikke nødvendigvis rett. Det er opp til klager å sannsynliggjøre at delen var dårlig ved overlevering, og ikke har oppstått som slitasje. Man må blant annet få en bilsakkyndig til å sannsynliggjøre dette for forbrukerklagenemda. og vise til at svakheten allerede oppsto ved overlevering.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: 12v batteri, fjerne feilmelding
tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:09
Vær obs på at de har flere versjoner av 12v batteriet. På min Nov-2014 modell har jeg byttet to ganger. Først etter 3 år, deretter etter 14 måneder. Viste seg at de hadde ikke oppdatert type batteri, så de antok at det ble redusert for fort pga feil ladesyklus på de forskjellige batteritypene.

Verdt å sjekke opp dersom man må bytte for ofte. De måtte inn via diagnose delen for å se at det var satt feil type i forhold til det fysiske. Batteriet bør i utgangspunktet holde hvertfall 3-4 år.
#3
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
tirsdag 19. november 2019, klokken 13:40
De har vel foreløpig sagt at 0-100 kommer rundt 5,6
GT modellen som kommer i 2021 skal ha under 4.

Ser det står under 7 sek på konfigurator, men dette er nok for å foreløpig ikke love mer enn de kan holde.
#4
Mach-e / Sv: Deres fargevalg for Mustang MACH-E
tirsdag 19. november 2019, klokken 11:37
Bilen som ble vist var vel en awd med teknologipakken pluss og ikke en frist Edition. Forskjellen på de er kun detaljer.
#5
Mach-e / Sv: Ford Mach-E vs konkurrenter
tirsdag 19. november 2019, klokken 11:35
Når man snakket med de på visningen i går nevnte de mulighet for å benytte spillvarme fra batteri til å varme kupé. De kan både varme og kjøle batteri. Det er jo noe det samme Tesla gjør.
Tror ikke behovet for varmepumpe er så stort pga størrelse på batteri. Varmepumpe kompliserer, øker vekt, plassbehov og kostnad

For golf og biler med mindre batteriene er varmepumpe delen vesentlig viktigere slik jeg har skjønt det.
#6
Mach-e / Sv: Deres fargevalg for Mustang MACH-E
tirsdag 19. november 2019, klokken 10:37
Sto mellom rapid red og grabber blue. Valgte grabber blue
Jeg likte ikke de blanke sorte hjulbuene på visningsbilen, sammen med den skarpe rødfargen så fikk det dekkene til å se møkkete ut allerede. Men blir noe annet når bilen ikke er like nypolert og i spotlight.

Som noen sa om en svart Audi med skitne hjul. Som å ha på tøfler til dressen.
#7
Mach-e / Sv: Mach-E reservasjons nummer.
mandag 18. november 2019, klokken 22:45
Reserverte first edition nå.
Fikk nummer tidlig i 12000 serien.

så er spørsmålet, hvor mange first editions blir det laget.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla reklamasjon
lørdag 02. november 2019, klokken 10:11
Mener du at lekkasje pga defekt i AC rør og ledninger er å anses som slitedeler? Vi snakker ikke om normal forbruk av ac gass over tid.
Evt at unormal bruk er alt over 100k km?
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla reklamasjon
lørdag 02. november 2019, klokken 09:34
Jeg er i samme prosess nå. Har kjørt ca 130k og snart 5 år.
Har hatt bil inne for lite gass i AC 3 ganger i løpet av 7 måneder.
De to siste har de funnet lekkasje og måtte bytte deler(rør/slange)
Kun en av gangene har jeg fått feilmelding. Resten har vært at jeg merker systemet ikke kjøler.

De to første har de dekket på reklamasjon, men foreløpig har de varslet at siste rep på 18k ikke vil bli dekket.

Argumentet er at bilen er kjørt over 100k og at de definerer normal bruk som 100 k over 5 år. Ref servicemanager hos Tesla. Har noen andre noen definisjon på normal bruk av bil i slike tvistesaker?

Kommer ikke til å gi meg, mener jeg har en god sak, med tanke på at servicer er fulgt og at det er dekket to ganger tidligere.(etter 100k)

Hvis man ikke følger med på dette kan det fort bli dyrt.

Forøvrig dekker de ikke leiebil hvis bilen er utenfor garanti lenger.
#10
Lading av Tesla / Sv: CCS-adapter funker ikke
mandag 28. oktober 2019, klokken 14:16
For å få servicebil til deg, så bestiller du servicetime som vanlig.
Tesla service tar deretter kontakt med deg og foreslår at de sender en mobile service tekniker til deg dersom de mener at saken kan løses uten å reise inn på verksted.
Så tar mobile service kontakt med deg for å avtale tid og sted.

Hadde nylig besøk av mobile service i østfold.
#11
Model 3 / Sv: Europa-tur med Model 3
tirsdag 25. juni 2019, klokken 22:46
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 25. juni 2019, klokken 20:48
Hadde uansett kontaktet destinasjonshotellene og hørt om det er reservasjon på plass med lader. Skal på en tur til Danmark og Sverige selve sommer og på ett av hotellene jeg skal bo på så har de lader og der kan man reserver plass. Da burde man være sikret strøm.
Støtter denne. Jeg kom til ett hotell i mosel med destinasjonslader. Begge twc var blokkert av biler som ikke ladet. Plassene ble bare reservert elbil hvis de var reservert. Løste seg med litt kreativ parkering for nødlading til å komme meg komfortabelt til neste supercharger.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Problem med TPMS
søndag 03. desember 2017, klokken 00:02
På min får jeg beskjed om at det er feil på dekksensor ved hvert byttemellom sommer og vinter. AP1 modell levert 2014.
For å få riktig trenger min bil en power off i min 10 min. Dette skjer automatisk hvis bilen står i strømspare modus og etter 72 timer hvis den står i always connected. Evt kan du trykke power off manuelt.

Hjelper aldri å resette ned scrollehjul eller tilsvarende for min del. Heller ikke reset av tpms fra skjermen.

#13
Lading av Tesla / Sv: Destinasjonslader Budapest
torsdag 06. juli 2017, klokken 06:54
Det enkleste er å ringe hotellet og høre.
Brukte en destinasjonslader i rovenj i Kroatia. Denne sto  markert som kun tilgjengelig for hotellets gjester. Ringte uansett til hotellet og det var ikke noe problem. De tok en liten sum for å låne den bort.
Bilen sto der i godt selskap med andre fancy biler mens jeg passet ikke inn blant de andre gjestene der.


#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: 80k service - nærmer seg garanti-slutt
lørdag 04. februar 2017, klokken 08:50
Fikk akkurat Mail om at tesla tilbyr mulighet for utvidet serviccavtale.
Skal komme til Europa i løpet av 3 mnd.

Fra Mail:

Teslas utvidede serviceavtaler
Utvidede serviceavtaler gir Model S- og Model X-eiere dekning for reparasjon eller utskiftning av de fleste deler hvis dette er grunnet produksjonsfeil i materialer eller utførelse. Nye utvidede serviceavtaler inkluderer nå Teslas høyt rangerte veihjelp. Den gir eiere ekstra trygghet dersom noe skulle inntreffe på veien – døgnet rundt, 7 dager i uken. Du kan kjøpe en utvidet serviceavtale opptil 30 dager eller 1 600 km (avhengig av hva som inntreffer først) etter at din begrensede nybilgaranti utløper. Utvidede serviceavtaler kan også overføres til påfølgende eiere.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bakkamera , evigt beskidt
søndag 22. januar 2017, klokken 07:15
Tror e-golfen har ryggekamera gjemt bak emblemet.
Vipper fram når det skal brukes.
Vet Volkswagen har det på andre modeller hvertfall.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA