Du må ta det til forliksrådet dersom det er er firma. Og ett firma har normalt maks 2 års reklamasjonsrett. Kan avtales lavere i kontrakt så vidt jeg vet.
Forbrukerrådet er kun megling mellom forbruker og selger. De rådfører forbruker, men har ingen mulighet til å dømme. Avtalen som blir meglet fram mellom forbruker og selger er bindende.
Hvis man ikke blir enig kan man ta det videre til forbrukerklage utvalget som kommer med en avgjørelse.
Men som forbrukerrådet fortalte meg, den som har rett, får ikke nødvendigvis rett. Det er opp til klager å sannsynliggjøre at delen var dårlig ved overlevering, og ikke har oppstått som slitasje. Man må blant annet få en bilsakkyndig til å sannsynliggjøre dette for forbrukerklagenemda. og vise til at svakheten allerede oppsto ved overlevering.
Forbrukerrådet er kun megling mellom forbruker og selger. De rådfører forbruker, men har ingen mulighet til å dømme. Avtalen som blir meglet fram mellom forbruker og selger er bindende.
Hvis man ikke blir enig kan man ta det videre til forbrukerklage utvalget som kommer med en avgjørelse.
Men som forbrukerrådet fortalte meg, den som har rett, får ikke nødvendigvis rett. Det er opp til klager å sannsynliggjøre at delen var dårlig ved overlevering, og ikke har oppstått som slitasje. Man må blant annet få en bilsakkyndig til å sannsynliggjøre dette for forbrukerklagenemda. og vise til at svakheten allerede oppsto ved overlevering.