Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GeniEL

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hentet av bilberger... :(
onsdag 02. november 2016, klokken 16:28
Feilsøkingen er innsnevret til A/C-systemet. Det kan rime med at A/C-kompressoren bråkte uvanlig mye på siste superlading og at ladefeil var første feilmelding. Uklart om det er en enkeltkomponent som kan skiftes ut eller om hele systemet må skiftes. De har for sikkerhets skyld bestilt alle mulige deler i A/C-systemet slik at de ikke mister tid på det. Det var vist noe leveringstid på enkelte deler, så om vi er uheldige så kan dette ta tid (dager, forhåpentligvis ikke uker....)

Jeg synes Tesla jobber bra med saken, og de står på for å minimere vår opplevde ulempe.
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hentet av bilberger... :(
tirsdag 01. november 2016, klokken 23:12
Ingen "diagnose" på bilen foreløpig, men god oppfølging fra Tesla.

Fikk byttet Civic'en i en BMW X5 med 7 seter, og fikk 200 km fra Bergen og hjem med den nå i kveld, så da blir det jo litt sammenligning. Jeg liker setene (komfortseter) og fjernlysene (adaptiv LED på denne også) bedre i BMW'en. ALT annet er bedre i X'en! Overaskende at knapper og knotter til alt mulig føles så gammeldags etter to måneder i en Tesla, og selv med 7-8 (?) gir og en god girkasse er det plutselig rart at ikke akselerasjon er helt trinnløs.

Gøy med noe nytt, men det skal bli godt å få bilen vår tilbake.

#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hentet av bilberger... :(
mandag 31. oktober 2016, klokken 15:12
Veldig god oppfølging fra Tesla i dag, og bilen har ankommet Bergen :)

Fortsatt litt uklart hva som er feilen og om det vil ta tid å rette. Vi får nå byttet inn nåværende leiebil i en ny som dekker våre behov litt bedre (7 seter). Også positivt overrasket over at alle ekstrakostnader vi har hatt underveis (bilpris på riksveiferge, bompenger og drivsstoff) blir dekket (mot kvittering) av Tesla.
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Hentet av bilberger... :(
søndag 30. oktober 2016, klokken 23:09
Plutselig var det nå liv i app'en. Tar det som et godt tegn! Ser at bilen står i Haugesund, innendørs etter interiørtemperaturen å dømme.

#5
Model X 2014 - 2022 / Hentet av bilberger... :(
søndag 30. oktober 2016, klokken 11:09
Superladet på Aksdal fredag kveld nå det plutselig "plinget" inn en alarm. Husker ikke teksten, men det var noe med ladefeil. Jeg satt i bilen, så jeg hoppet ut og dro ut ladekabel. Da forsvant den første alarmen, men det begynte å rase inn flere nye. Noen hørtes mer alvorlige ut en andre. Det var 12V Low og Feil på luftfjæring med mer. "Car will not start" "Contact Tesla" var klare meldinger. Det var lite Tesla kunne gjøre over telefon, men veihjelp-systemet fungerte i allefall bra. Bergingsbil og leiebil kom fra Haugesund. Når man så taues fra en superlader vekker det litt oppsikt. Vi hadde det litt travelt så fikk ikke sett hvordan de eventuelt fikk bilen opp på planet. Den sto tilsynelatende helt låst i park. De gjorde klar skliklosser når jeg kjørte videre i en Honda Civic Diesel....

Betingelsene for veihjelp sier visst at bilen skal til nærmeste servicesenter som da er Stavanger. Jeg forklarte at det vil bety mye for meg om de kan kjøre den "hjemover" til Bergen i stede. Ikke kjempestor forskjell i avstand fra Aksdal. Den beslutningen måtte visste en overordnet godkjenne på mandag morgen. Ironisk nok har jeg nemlig også en avtale på servicecenter Bergen på tirsdag for å få håndtert en annen lite sak. (Knirk i ene døra)

Bilen er en to måneder gammel 90D, og har gått 4000km.

Jeg er spent på hva "diagnosen" er og når/hvor vi ser bilen vår igjen. Har forsøkt å få kontakt med bilen via app'en men den er også død...



#6
Model X 2014 - 2022 / Første feil - en positiv opplevelse
mandag 12. september 2016, klokken 17:57
Søndag ettermiddag åpnet ikke panseret/frunken seg som den skulle. Den poppet opp, men hang fremdeles i "trinn 2" på låsemekanismen. Åpnet og lukket på alle tenkelige måter uten at det hjalp.

Fant ut at jeg (for første gang) måtte ringe 800-nummeret. Fikk hjelp av en meget kapabel person (kunne understreket at det var en dame, men det høres litt kjønnsdiskriminerende ut), som beskrev "nødprosedyre" for åpning av frunk. Fikk åpnet, men når jeg lukket var problemet der fortsatt. Det ble gjorte noe OTA reset/oppdatering av låssystemet, men fortsatt like låst. Det ble bestemt at dette da desverre var en service-sak og telefonen ble avsluttet.

I dag ringer så Tesla til meg, og forteller at de har diskutert saken internt, funnet feilen på bilen og bestilt del (aktuator i låsemekanismen). Spørsmålet er bare når det passer for meg å få den byttet.

Med god kundeservice har Tesla snudd en irriterende småfeil til en positiv opplevelse for min del. Feilen blir rettet på fredag.

Mulig jeg bare har for lave forventninger etter opplevd "service" hos andre bilmerker, men Tesla imponerte meg faktisk i dag.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: The cat is out of the bag - 100D
tirsdag 23. august 2016, klokken 22:22
Jeg tolker pressemeldingen slik at det kun er Performance med Ludi som vil få tilgang på 100-batteriet, i allefall i første omgang, slik at det ikke blir en X100D med det aller første?
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?
torsdag 07. juli 2016, klokken 13:52
Har fått melding fra Tesla om at vår Produksjons-VIN 83XX er ferdig og satt på transport mot Norge.   8)
Estimert tidspunkt for levering her er månedsskiftet august/september.

Overaskende deilig følelse å vite at en så lang venting plutselig har materialisert seg i en ferdigprodusert bil! Fikk først beskjed om produksjon tidlig i juni, og så en kontra på tidlig juli. Merket da en viss irritasjon når (amerikanske) kunder med VIN langt over 10.000 lå an til produksjon før meg. Men nå er alt tilgitt! Få bare bilen trygt og raskt til Norge! Jeg er klar!
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Når får vi bilene våre (TMX)?
torsdag 02. juni 2016, klokken 15:48
Jeg tror den "seksukers-regelen" foreløpig kun gjelder Model S. Jeg tror ikke at produksjonsplanleggingen for ModelX er så ryddig at dette også gjelder for X.
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vervekampanje også for Model X
onsdag 01. juni 2016, klokken 16:44
"Morsomt" at $1.000 blir til NOK 10.000 når man skal reservere Model3, men bare NOK 8.000 i rabatt på denne kampanjen.
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: VIN på ordinær produksjonsbil!
fredag 20. mai 2016, klokken 14:50
Sitat fra: kris79 på fredag 20. mai 2016, klokken 14:05
Når gjorde du den opprinnelige reservasjonen? Min far reserverte i juli 2013, og såvidt jeg husker ble bestillingen hans (90D, 6 seter) også låst 17 mars. Han begynner å bli litt utålmodig nå.  :P
Reservert i påskeferie 2014, konfigurert 4.mars, låst 17.mars. 7.seter, men ellers ikke "fully loaded".
#12
Model X 2014 - 2022 / VIN på ordinær produksjonsbil!
torsdag 19. mai 2016, klokken 22:18
I dag har jeg endelig fått tildelt VIN! Ordinær 90D. Deilig at det endelig skjedde noe, 10 uker etter at bestillingen ble bekreftet fra meg. Ble "låst" 17.mars.
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: 75D vs 90D , NEDC vs EPA range
torsdag 12. mai 2016, klokken 13:02
Sitat fra: petersv på onsdag 11. mai 2016, klokken 23:22
Det visen S-en min og, de første meterne ut av garasjen...
Det var 10 km Average Consumption jeg var inne å så på. Glemte dessverre å klikke meg inn på 25 eller 50 km som hadde gitt litt mer relevante tall, men 5,5 kWh blåst på 10 kilometer er vel fortsatt ganske friskt?
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: 75D vs 90D , NEDC vs EPA range
onsdag 11. mai 2016, klokken 22:28
X'en som var i Oslo i påska viste Average 546 Wh/km (ja, jeg er sikker på at det var pr kilometer...) så det er godt mulig å få X ned på eGolf-rekkevidde om man kjører hardt.
#15
Sitat fra: eltoro på fredag 29. april 2016, klokken 13:49
Annonsert pris var kr 709'. Luftfjærer koster kr 21'. Ny pris er 740'. Ergo har de - i tillegg til å gjøre luftfjæring obligatorisk - økt prisen med kr 10'.
Ikke allverden, men likevel ganske spesielt med tanke på dollarens utvikling den siste tiden.
Jeg oppfatter dette annerledes. Prisøkningen fra tidligere annonserte 70D (709') til 75D (740') er 31.000 kroner, og det er for en 5-seter som ikke "krever" luftfjæring, og det er da heller ikke inkludert. Skal du ha luftfjæring kommer det i tillegg og du passerer 761'.

Det vil si (som tidligere nevnt i tråden) at den amerikanske prisøkningen på $3.000 ble til 31.000 kroner, og det synes jeg er frisk kalkulatorbruk fra Tesla sin side.

Min 90D har for øvrig fått verdistigning på drøye 6.000 etter at interiørvalget også fikk samme endring som i USA, Matt Obeche ble tilvalg og Asketre ble standard.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA