Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eHaakon

#1
ID.3 / Sv: Ny bil til sommeren?
mandag 18. november 2019, klokken 10:53
Interessant - satte meg på venteliste i går, og fikk nummer 5799; det er med andre ord bare 2000 registreringer på 2,5 måneder.  Mange som venter til ID.4?
#2
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
onsdag 17. februar 2016, klokken 08:29
Tja,

I følge VG i dag så vil hydrogenbiler i praksis få mer enn 5 ganger høyere strømforbruk enn elbiler (basert på hydrogenforbruket i bilen og forbruket av strøm for å lage hydrogen), "ladestasjonene" blir små kjemiske prosessanlegg som koster 100 ganger mer enn en hurtiglader, hjemmelading er ikke mulig, og bilen fylles opp av en potensiell bombe med eksplosiv gass ved 700 ATM trykk. 

Alt dette for å kunne hurtiglade på 3 minutter i stedet for 30. 

Når 400km elbilene til under 300´kommer om et par år så blir kost/nytte forholdet på disse bilene helt uspiselig, og de kommer til å forsvinne sammen med hybridbilene som et sært sidespor i bilutviklingen.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: hurtiglading for nybegynnere
søndag 01. februar 2015, klokken 02:36
Hei,

Den vanlige ladekabelen som følger med bilen og som du bruker hjemme skal ikke brukes ved hurtiglading; dette er 10A sakte-lading..

Det finnes en del "Semi-hurtigladere" rundt omkring som støtter 32A lading dersom du har kjøpt Leafen din med den opsjonen.  For å bruke disse må du ha en Type-2 til Type-1 kabel.  En slik stasjon gir deg lading ca 3 ganger så fort som du får med standardkabelen, men det blir jo fort en time eller to, uten at jeg har erfaring med det (har bare 16A lader selv).

Samme kabel gir deg også lading på 16A om du ikke har 32A lader; det går litt fortere enn standardladeren, men er ikke akkurat hurtiglading.  Men en del nye offentlige ladestasjoner har nå kun type-2 kontakt, så en slik kabel kan være nyttig uansett.

Ekte hurtiglading gjøres med likestrøm via en kabel som står fast i ladestasjonen og som plugges inn i den andre kontakten foran på Leafen.  Har ikke vært borti kø på stasjonen jeg har brukt (Stoa i Arendal), så hvordan det ordnes i praksis vil vet jeg ikke.  Om du trenger konto eller ikke avhenger av leverandøren, så det må du sjekke, men det er nok en fordel å ha, både økonomisk og praktisk.  Da starter du ladingen enkelt med et RFID kort. 

Det står bruksanvisning på stasjonene, eller i displayet; i praksis skal man lese av RFID kortet og plugge inn pluggen; det er en stor plugg med et klemhåndtak som må klikke skikkelig på plass. 

Det er lurt å prøve en gang når du ikke har dårlig tid eller er avhengig av å lade.

Lykke til!
#4
Lading / Sv: Lading 80% å trenger 100% en dag
tirsdag 13. januar 2015, klokken 18:04
Sitat fra: gausel på søndag 28. desember 2014, klokken 08:07
Lader til 100% hele tida ihvertfall nå på vinteren.  Hørte ingenting om noe 80%( hverken sommer eller vinter) da vi fikk bilen fra forhandlern. Kjøpte bilen for at den skal brukes, å være klar til å brukes til enhver tid.
Instruksjonsboka til min 2014 modell sier helt klart at batterilevetiden forlenges dersom man bruker 80% ladingen; dog bør man lade til 100% minst en gang hver 14. dag.  Men det er ikke noe som flagges veldig høyt. 

Jeg holder meg likevel til 80% de dagene jeg vet at det er nok, og det gjelder vel 70% av tiden vil jeg tro.  For de restrerende dagene tenker jeg som deg at bilen er kjøpt for å brukes, og lader til 100  8)
#5
Jeg kjører 55km på motorvei + 15 km 60-80 sone på vei til jobb (også jeg med 4 personer i bilen), og nå på vinteren tapper jeg da 65% av batteriet på en Leaf.  90km i 100 sone kunne nok gått, men jeg ville nok fått litt angst. 

Du må også tenke på ladetiden på jobb; med en vanlig stikkkontakt og 10A lader bruker jeg nesten hele dagen på å lade fra 40 - 100%.  Dersom du kommer frem nesten helt tom er det ikke sikkert du rekker å fylle batteriet før du skal hjem igjen. 

Men det er mulig Golfen er hakket mer effektiv; du bør nok rett og slett teste.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Leaf vs e-Golf
tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:14
e-Golf er en veldig pen bil, og hadde jeg hatt mye køkjøring og dermed mer glede av ACC så hadde jeg nok tatt ventetiden og ev droppet litt utstyr for å komme ned på tilnærmet leaf pris. 

Med hensyn til bruktpris så tror jeg nok at golfen holder seg et hakk bedre.  Lenger garantitid på batteripakken vil spille inn her.  Men med Leafen kunne jeg begynne å spare 2-3000 / mnd 8 måneder tidligere, som faktisk betyr 16-24 lapper, og det kompenserer jo en del.

Og etter 8000 km er jeg kjempefornøyd med en bil som har vært fullstendig problemfri.  Og om jeg ikke har ACC så har jeg et genialt manøvreringskamera som golfen ikke en gang har som ekstrautstyr.
#7
Sitat fra: TorC på onsdag 03. desember 2014, klokken 23:38
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:41
Sitat fra: Lynet på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:38
Der tar du feil for min del Kjell Leaf, jeg har lovt meg selv å aldri kjøpe et produkt fra Nissan en gang til for maken til kundebehandling har jeg aldri vært ute for! Og det gjelder ALLE ledd, forhandler, importør og skandinavisk importør. Fabrikken gir jeg heller ikke mye skryt for de har laget enkelte løsninger som rett og slett ikke passer i Norge. Og vil de høre på kunden, virker ikke slik!
Jeg har ikke opplevd noe av det negative du nevner.

Jeg kjenner meg godt igjen i Lynets beskrivelse. Nissan har blitt ræl. Problemet er at nesten alle andre også har samme tankegang. Tesla er bare en variant av Apple, PSA + Nissan forsøker å låse kundene i eget system med batterileie og merkelige garantier og krav (samt forsøk på å melke kundene mest mulig, lengst mulig).

Neste gang jeg kjøper elbil vil "selvråderetten" være første prioritet.

Jeg har ingenting imot at produsentene tjener penger, men utbytting liker jeg ikke. Jeg opplever at Nissan hemmer et fritt marked (f.eks ved Carwings, radiostasjoner og kartprogrammer).

Hvis jeg skal kjøpe en ny bil i Norge må faktisk leverandør levere en reel merverdi. Det gjør Nissan kun fordi de har lagt hemsko i veien. Det er en strategi jeg ikke kan tilgi dem for. Derfor kjøper jeg aldri PSA/Nissan igjen.
Et fritt marked for bruktbiler på tvers av kontinenter høres ut som et ganske ambisiøst prosjekt.  Husk at USA har både andre tekniske standarder og regler for kjøretøy.  For min del så klandrer jeg ikke Nissan for at de har laget ulike løsninger for radio, carwings og kart på amerikanske og europeiske biler i stedet for å lage en kompleks og dermed sikkert dyrere løsning for å dekke hele verden.  Det finnes andre bilmodeller som er mer universelle, men de produseres i langt større antall og har dermed et grunnlag for å dekke utviklingskosten. 

Å kjøpe ny bil fra norsk forhandler gir den beste tryggheten for garanti og støtte - og det er en one-stop-shop for alt, inkl. innbytte.  Det er merverdi nok for meg.  Og jeg er veldig fornøyd med at etter 7000 km har jeg ennå ikke behøvd å ringe forhandleren.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Når lønner det seg med elbil?
mandag 20. oktober 2014, klokken 07:59
Byttet ut en 5,5 år gammel Opel Meriva diesel, restverdien dekket akkurat restgjelden.  Mange snakker om stort verditap på elbiler, men små dieselbiler er heller ikke mye verdt etter 5 år...  Uansett, fullfinansierte en Leaf på 7 år til ca samme månedlige kostnad som Opelen.

Situasjonen nå: Halv pris på forsikring dekker mer enn differansen til det gamle lånet.  Drivstoff til 1/5 av prisen minus lading på jobb når det er min uke i kjørelaget.  Ingen bompenger og ingen årsavgift å snakke om enn så lenge.  2 til 3 tusen kroner spart per måned.  Om bilen har 0 i restverdi etter 7 år har ingen ting å si, jeg kommer allikevel ut i pluss i forhold til forrige bil.

Og så er det utrolig behagelig med en støysvak bil som er varm hver morgen, og som ikke forurenser og knapt har slitasje på bremsene pga regenerering av strøm til batteriene.  Leafen har blitt bil nr 1; Dieselfokusen kommer ut av garasjen de dagene vi må ha hver vår bil eller skal på langtur, og med litt flere ladestasjoner på vei til oslo ser jeg frem til helgeturer på batteri også. 
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flyer for feilparkerte biler...
torsdag 09. oktober 2014, klokken 13:48
Ja, mulig jeg skulle gå over til den strategien.  Men det hjelper jo lite når fossilbilene tar plassene.  Bedre merking burde det definitivt vært!
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flyer for feilparkerte biler...
torsdag 09. oktober 2014, klokken 13:23
Sitat fra: emil på torsdag 09. oktober 2014, klokken 13:16
Sitat fra: eHaakon på torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:35


Skiltet sier jo bare at stolpen er reservert elbil, sier ingenting om hvilke plasser det gjelder...  ;)

Men akkurat den parkeringsplassen er vel en av sørlandets beste for elbiler med så mange potensielle ladeplasser selv om det kun er få reserverte plasser.

Ja, masse plasser tidlig på morgenen; men kommer du etter 9 eller tar en tur ut i løpet av dagen er løpet fort kjørt.... det er antakeligvis derfor disse 2 har tatt plassene foran stolpen som er reservert for elbiler....  8)
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Flyer for feilparkerte biler...
torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:35
2 fossilbiler på elbilplassene utenfor jobb i dag - og det måtte jo være en Audi og en BMW :-)

Testet den snille fugle-lappen, så får vi se om de samme bilene gjør det igjen!
#13
Elbiler i media / Sv: Tesla og elbiler framstilles her som miljøsvin
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 20:37
Sitat fra: Puffen på søndag 28. september 2014, klokken 14:53
Da vil det enkelt si at forholdet er bedre med lading i Norge.  Utfordringen for en bil type Golf er derimot å komme opp i 15000 kjørte km. pr. år.  En batterikapasitet på inntil 180 km. gjør at bruken begrenses en hel del.  Øker en derimot batterikapasiteten slår vel dette negativt ut ? 
Begynner å lure på om det er hybriden som vil komme best ut i miljøregnskapet ?  Batteripakkene er vesentlig mindre, men vil antakelig stå for 75 % av bruken.

Ingen problemer å kjøre 15.000/år med Golf eller Leaf.  150 km/dag, 5 dager per uke, 46 uker = 34.500.

Hybriden er en blindvei; den blir aldri konkurransedyktig på pris pga dobbel motor, og med kun et par mil på batteri er det vel en fare for at mange av dem aldri blir ladet, men går på bensin hele tiden....
#14
Elbiler i media / Sv: DN: Hvor er elbilene?
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:12
Om vi tar parallelen til et annet teknologiområde, som mobiltelefoner, så ser vi hva som skjer med en industri som ikke følger med.  Nokia, Ericsson og BlackBerry var store helt til selskaper utenfor deres sfære (Apple og Google) tok over markedet deres med ny teknologi.  Samme ser vi med plateselskaper vs nedlasting og streaming, og bokbransjen vs Amazon. 

Innen bilbransjen ser vi det allerede med Tesla som har kommet inn fra sidelinjen og overtatt deler av premium markedet til BMW og Audi.  Blir spennende hva som skjer fremover!
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilbruk på ulike strekninger
onsdag 27. august 2014, klokken 15:26
Ikke minst siden den kommer med hengerfeste også - da kan den virkelig erstatte fossilbilen 8)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA