Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kaspar Strømme

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ukjent varsellampe
torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:41
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 04. oktober 2021, klokken 19:21
Kanskje kollisjonsvarselet som slår inn? Er det i en krapp sving eller innsnevring det skjer?
Nja er egentlig ikke noe særlig krapp sving eller innsnevring. Og kollisjonsvarsel har jeg fått ved annen anledning og det er et mye større rødt ikon midt på skjermen.

Jeg mistenker siden dette lille gule lyset er rett under fartsgrense ikonet så er det knyttet til systemet som «oppdager» skiltene, og noe feil der.  Men finner ingen  beskrivelse av dette lyset i bruksanvisning. Se bildet hvor dette varselyset kommer (pilen)  [ You are not allowed to view this attachment ]
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Ukjent varsellampe
mandag 04. oktober 2021, klokken 10:48
Hei,
Av og til (og vanligvis samme sted på veien hjem) piper bilen og det blinker kort et oransje symbol rett under det ikonet for fartsgrense skilt. Noen som vet hva dette betyr?

#3
Mekanisk / Sv: Noen som har byttet wire til parkbrems på sin Leaf?
søndag 22. november 2020, klokken 12:22
---DISSE ER SOLGT--

Jeg har et sett parkwire til salgs, nye originale Nissan deler. Passer 2013+ Leaf med manuell parkbrems. 1500kr for settet plus frakt.

 [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
#4
Første tips er ta bilen på et annet verksted, jeg fikk bilen godkjent uten skifte kablene :)

Men før den ble godkjent brukte jeg endel tid på prøve finne en rimeligere løsning. Jeg fikk bla se deleprislisten hos verkstedet som ville bytte kablene, og de koster faktisk 1500kr stk fra Nissan Norge. Det finnes visst ikke noe OEM så her melker Nissan kua godt. Tilsvarende kabler koster 500kr stk til andre bilen min.

Og ja kablene koster som nevnt betydelig mye mindre i USA. Jeg fikk bestilt inn et sett som med frakt, toll, mm kostet meg 900kr per kabel. Siden jeg ikke nå trenger disse (ihvertfall ikke før om 2 år :) send gjerne en PM om vil kjøpe.

#5
Jeg tror det er stor forskjell her mellom 2011-2012 og 2013-2017 modellene.

Se her:

https://www.tascaparts.com/auto-parts/2013/nissan/leaf/sv-trim/electric-engine/brakes-cat/parking-brake-scat

Min 2013 modell - her koster faktisk de aktuelle kablene (36530-3NF0A og 36531-3NF0A) $25 !!!!!

Til sammenligning skal samme siten ha $106 for 2011-12 kabler.

Noen har veldig godt påslag på disse vil jeg si...

Sykkel kabler fra Bil Tema er jo morsomt for de som gjør sånt selv da, men OEM del til 250kr er jo ok også  ;)
#6
Jeg har også en 2013 franskimport Leaf. I motsetning til det som skrives i tidligere innlegg trykker jeg en pedal, godt til venstre for andre pedalene. Så antar at det ikke er noe motor her, bare en wire.

Uansett, etter EU kontroll er det pålegg om å bytte begge wirene, fått tilbud på 7480,- fra verksted i nabolaget. Har også sendt en prisforespørsel til AutoCenteret men blir nok bare dyrere der. Det som er spesielt i tilbudet jeg har fått er at det er en dele pris på 2000kr PER wire! Dette virker jo helt ekstremt, wire på min andre CO2 bil koster jo 400kr. Men det er vanskelig sjekke, jeg klarer ikke finne en eneste site som selger wire til Leaf (skruvat, mekononen, bildeler.no, etc). På USA site ser jeg wiren koster $53.

At begge wire er så dårlige etter 75000km/6 år er jo en annen sak. De inngår tydeligvis ikke i det fantastiske bremsevedlikeholdsprogrammet til Nissan  8). Som uansett er en spøk - bremsene foran og bak gikk heller ikke gjennom EU-kontrollen, så levetid er helt lik bremsene på CO2 bilen som aldri fikk noe spesiell behandling.
#7
Historien fikk en lykkelig slutt for meg også, meget fornøyd med Autocenteret i Åsane idag. De strammet drivakselen og klikkelyden er vekk. Kostnad = 0kr.

Tar nok bilen inn der til årlig service når tiden kommer, prisen var ikke til klage på (2900kr)
#8
Jeg fikk følgende svar fra Nissan Nordic:

Det gjelder din klage angående din Nissan LeafTekna. Bilen er opprinelig fra Frankrike og ble solgt til deg av EcoCar i Bergen. Vi er enige med vår forhandle SandeAuto at etterstrekking av drivakselen er en del av klargjørings prosedyrer og må være utført av selgende forhandler. Som importør av Nissanbiler med ansvarsområde Finland, Sverige, Norge og Baltikum kan Nissan Nordic Europe ikke ta ansvar for en forhandler utenfor vår geografiske virksomhetsområde.

Det er forhandler som bestemmer hvis en sak kan vurderes som garantisak. Våre forhandlere har mange års erfaring med Nissan kjøretøy og reparasjoner, de har nødvendige utstyr og de kan kontakte vår garantiavdeling for å få mer informasjon hvis det skulle være behov for det.

Som du sikkert forstår kan vi ikke gi deg et korrekt svar uten å ha sett bilen. Dermed er vi avhengig av våre forhandlere til å ta vurderinger på slike saker. I dette tilfelle vurderte forhandler at klikkelyder ved svinger er ikke en garanti sak, men en del av klargjørings prosedyrer. Mangelen på dem omfattes ikke av garanti.


Når det gjelder eventuelle garantisaker som omfattes av Nissan Pan-Europeiske garantivilkårer kan dere naturligvis henvende deg til noen av vår autoriserte verksteder i Norge.

Takk for at du kontaktet Nissan Nordic Europe OY ! 


Jeg har en time hos Sande Auto for feilretting neste uke, og EcoCar har tilbudt dekke evt kostnader.
#9
Jeg venter på svar fra Nissan Nordic ang dette, i mellomtiden har leverandøren også sagt at de også vil hjelpe med en løsning.

Men jeg tok også en telefon til den "andre" Nissan forhandleren i Bergen (AutoCenteret i Åsane). Har samme eiere men tror de opererer litt uavhengig. Uansett var tonen en annen der. Jeg beskrev problemet (klikkelyder ved svinging) og fikk da svar at de hadde sett dette på mange importbiler, og feilen var..... gulvmattene!! Ja, de mente at importbilene hadde feile gulvmatter og dette resulterte da i klikkelyder. Helt seriøst...

Hadde litt problemer holde meg alvorlig etter det, men om problemet ikke forsvant når jeg fjernet gulvmattene så skulle de selvfølgelig se på bilen så lenge jeg fremviste garantikortet osv.

Skulle gjerne hørt fra andre i Bergen med import Leaf og erfaringer med AutoCenteret & AutoVest.. er de seriøse?

-ks
#10
Hei, min første post her, har en 2013 Tekna (fransk import)

Har i siste tid registrert en klikkelyd. Denne kommer når bilen er i fart, når man svinger til venstre spesielt. Og oppoverbakke så er litt trøkk på pedalen. Lyden høres ut som en kule som svinger frem/tilbake og treffer noe (ikke helt ulik blinklys lyden, men litt annerledes klang)

Bilen er kjøpt via importør, de henviser til Nissan for all garantiarbeid. Som forventet. Men svaret på Nissan verksted er dette er kjent problem som de "løser" ved etterstrekke drivakselen under klargjøring. Vil derfor ha betalt for dette siden bilen ikke er kjøpt hos Nissan. Dette var kun "telefon" diagnose og mulig de finner annen feil om jeg leverer inn men regner med de sikkert vil prøve snike seg unna evt garantirep uansett. Er noe ødelagt blir det vel importøren som får skylden for ikke ha "klargjort" bilen skikkelig??

Litt spesielt tenker jeg.. noen lignende erfaringer? Jeg ser det er en diskusjon om klikkelyd ved start/stopp men dette er ikke tilfelle her.

mvh
KS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA