Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ieaarva

#1
Hei! Min 2016 Tesla MS pleide å fungere fint med Homelink. Så fikk jeg oppgradert den brikken som forårsaket svart skjerm og deretter har ikke Homelink fungert. Jeg kan fortsatt se at bilen lærer fjernkontrollen. Det har jeg prøvd mange ganger, men det skjer ingen ting når jeg trykker på Homelink i bilen eller den aktiveres ved å flytte bilen. Jeg mistenker at det ikke blir sendt noe signal i det hele tatt og skulle gjerne hatt en mulighet til å verifisere dette da det ville bety en teknisk feil. Tesla har vært på saken et par ganger, og også funnet og endret noe. Men jeg er ikke overbevist om at det har verifisert at bilen faktisk sender et signal. Er det noen her som vet om det finnes en "dings" på Biltema, Jula, Clas Ohlson e.l. som kan se et slikt signal?
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Software oppdatering denne uka
onsdag 12. juli 2017, klokken 18:19
 :-1-:Det eneste jeg har merket er at Spotify ikke virker lenger. Hverken Teslas konto eller min egen.

IVer
#3
Hei! Jeg har brukt autopiloten v2 (ikke den nyeste, men kjøpt høsten 2016) med relativt godt resultat. Det eneste jeg irriterer meg over er at den ikke justerer hastigheten etter GPS i henhold til tillatt hastighet.

Denne helgen var jeg en tur fra Fredrikstad til Sverige, og plutselig kom det opp meldinger om at hastigheten ble justert ned og opp etter hvert som jeg kjørte. Det eneste jeg behøvde å gjøre var å holde litt i rattet. Herlig!

På søndag skulle jeg kjøre hjem til Oslo igjen, og da fikk jeg ingen slike meldinger og måtte styre hastigheten selv. Hvordan aktiverer jeg denne funksjonen igjen? Det var veldig deilig å slippe og følge med på hastigheten og la bilen styre dette selv!

Med vennlig hilsen
Iver i Oslo
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Åpne fellesgarasje med telefon fra Tesla
mandag 02. januar 2017, klokken 12:34
Det der ser ganske interessant ut - om enn noe komplisert. Takk for tips!

IVer
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Åpne fellesgarasje med telefon fra Tesla
mandag 02. januar 2017, klokken 12:10
Jo, jeg har tenkt på om det kunne være en muligehet. Men siden det er et fellesanlegg har jeg ingen tilgang til portåpneren. Jeg har bare fått et telefonnummer jeg skal ringe.

MVh
IVer

TMS 60D 2017
#6
Model S 2013 - 2022 / Åpne fellesgarasje med telefon fra Tesla
mandag 02. januar 2017, klokken 11:58
Hei! Jeg har akkurat fått tilgang til et nytt garasjeanlegg hvor man åpner garasjeporten ved å ringe et nummer. Er det noen mulighet for at dette kan skje automatisk når jeg er i nærheten av garasjeporten, eller er eneste løsning å ringe manuelt hver gang?

Mvh
IVer

TMS 60D 2017
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Parkering uten lading i Oslo sentrum
søndag 04. september 2016, klokken 11:16
Typisk! Vinner ikke i Lotto heller  ;)

Jaja, får finne på noe annet da, el-bil skal det bli uansett.

Takk for svar!

Mvh
IVer
#8
Elbilen i Samfunnet / Parkering uten lading i Oslo sentrum
lørdag 03. september 2016, klokken 20:27
Jeg trenger å parkere i nærheten av Barcode på ukedager og lurer på om det finnes rimelige muligheter uten lading? Jeg kommer typisk litt før 07 på morgenen og ser at det er en del ledige offentlige parkeringsplasser. Ladeplassene er stort sett opptatt, men jeg trenger ikke lading. Har el-biler lov til å stå lenger på offentlige plasser eller gjelder den typiske 2-timersfristen for el-biler også?
Per i dag står jeg i Grønnland P-hus med fossilbil og det koster meg 35000/år. Jeg vurderer seriøst å bytte til el og parkering er en av tingene jeg håper å spare penger på.

IVer
#9
Om vi ser bort fra selve produksjonen av elbil og batterier er alle, til og med motstandere enige om at elbilen er bra for lokalmiljøet.

Når det gjelder global forurensning er det derimot ganske stor uenighet. I dag så jeg en artikkel hvor påstanden var at jo, dersom all strøm kom fra fornybare kilder ville det være bra med elbiler, men at dette i dagens situasjon i praksis ikke er riktig, heller ikke i Norge.

Det er slik at elbilen bidrar til å øke det totale strømforbruket i samfunnet. Det er vi vel enige om. Og Norge er medlem av det europeiske kraftmarkedet, og jo mindre strøm som forbrukes i Norge, jo mer "ren" strøm kan selges til utlandet og derved erstatte strøm produsert ved bruk av ikke-fornybare energikilder som kull og olje. Dermed vil en elbil i praksis indirekte forurense mer enn andre biler fordi den bidrar til økt "skitten" strømproduksjon, selv når den kjøres i Norge. Dette ble av artikkelforfatteren Magnus Blaker belagt med reelle talleksempler som viste at han hadde rett og at det faktisk er temmelig store mengder forurensning vi snakker om.

Denne argumentasjonen fant jeg ingen umiddelbar motargumentasjon mot, men jeg regner med at det finnes seriøse motargumenter mot dette også. Det kunne være interessant å høre hva andre mener.

Dersom noen er interessert i å lese artikkelen kan den leses her:
http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA