Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mr_Utopia

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gasspedal?
torsdag 18. februar 2016, klokken 12:19
Den brukes også til decelerasjon. Og den gir også moment kraft uten å akselerere. Så jeg heller mot moment pedal. Som kan omdefineres til kraftpedal.

Gasspedal kommer fra da man faktisk regulerte gassmengen inn til motoren. Gi gass. Det heter ikke gi gass på skip.
#2
Her må det integreres...
#3
Det som blir MEST spennende, blir å følge diskusjonen
#4
Denne tråden handler ikke om hvor mye feil det er på bilene, men hvordan feil håndteres av organisasjonen.

Siden VW trekkes fram negativt med feil, må jeg bare korrigere. Jeg har hatt 2-3 feil på min nye VW, bl.a. tett EGR, lavt nivå på kjølevæske, parkeringbrems knappen som var litt treg. Det erbå forvente. Men det ble håndtert på en meget imponerende måte. Det ble ordnet akkurat når det passet meg. Mail blir besvart innen få minutter i arbeidstiden.  All info, historikk på bilen er tilgjengelig. Jeg har 1 person å forholde meg til, som har vært min service rep. i 4,5 år.

Det svake leddet er nok meg som ikke kommer 100% i tide til avtalene...

Dette var skryt av Møller Norge. Men jeg ønsker at Tesla Motors Norge kommer dit, slik at jeg kan kjøpe en Tesla om et par år.

Men jeg tror de må legge om organisasjonen får å få det til. Det virker på meg som om Tesla har bommet på å ha selveide Service Center. Da er det plutselig en kostnad med reparasjoner, og ingen incentiv for å få jobben unna. Et forhandler verksted får fakturere til importør ved reparasjon på garanti. Hvis de ikke får gjort noe pga manglende deler eller andre årsaker, blir det ingen prnger inn i kassen. Hvis det blir rot i systemet, kommer en ny og bedre egnet leder inn av bedriftsøkonomiske hensyn.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Drive unit failure
torsdag 10. desember 2015, klokken 15:03
Hvordan kan dette stemme? Motoren på elektriske biler har jo bare en bevegelig del!

Dette er fossil propaganda!

/ironi off
#6
Sitat fra: cirys1 på søndag 29. november 2015, klokken 11:22
Sitat fra: Lynet på søndag 29. november 2015, klokken 10:33
Min andre bil er japansk Leaf, og for min del er kvaliteten på den langt dårligere en Tesla sin.
Nå får man vell nesten 3 leifer for en Tesla, så at de ikke har samme "følelse" er ganske naturlig.
At de har noen dårligere mekanikere eller opp mot 6 måneders ventetid tror jeg ikke noe på.

Enig. Man må prøve å heve seg  over de historiene som "en jeg kjenner på det og det verkstedet" og se litt på de store linjene. Individer som gjør feil finnes i alle organisasjoner.

Det som er viktig er hvordan feil håndteres og hvor lang tid det tar for å rette opp feil.

For meg er det viktig å ha det som kalles "single point of contact". En mail adresse og en person (med backup selvfølgelig).

Jeg er skeptisk til Tesla sin organiseringsmodell der det er et incentiv til å begrense kostnader, i forhold til den vanligste måten å organisere garantiarbeid; forhandler utfører arbeidet på produsent/importørs kostnad. Da skjer det så fort som mulig. Kapasitet tilpasses lokalt til behov.

For meg handler dette ikke om å hisse opp Tesla menigheten, men å påvirke bittelitt i positiv retning.
#7
Dette høres meget illevarslende ut. Jeg mistenker at Tesla setter reklamasjons og service arbeid etter budsjett og regnskap, ikke etter behov og kapasitet.

Mener å ha lest at Tesla har fått Warranty Costs under kontroll i Q3, men kunne ikke finne igjen artikkel. Min generelle oppfatning av lesing på diverse forum og snakke med bekjente, er at Tesla er mer tilbakeholden med reparasjoner, og skyver ting foran seg.

Hvis det stemmer at man går tom for DU når man åpenbart må vite det er et behov for erstatningsenheter er jo rett utrolig! Vi får håpe det er fordi det kommer en forbedret Million mile DU like rundt hjørnet...

Og man må FØRST ta seg av sine eksisterende kunder før man prioriterer nysalg.

#8
Det mange glemmer når de snakker om vedlikehold og driftskostnader er på den elektriske drivlinjen. Invertere og kraftelektronikk er slitedeler i seg selv, slik jeg kjenner dette. X antall  milliarder aktiviseringer så er det finito.

Ikke misforstå meg. Jeg er overbevist at på sikt vil elbiler med batteri og rrkeviddeforlenger overta fullstendig. Også for busser og lastebiler. Men jeg har sagt det før. Batteripakke må antageligvis byttes en gang i bilens levetid. Jeg tror ikke batteripakkene vil gå noe ned i pris før om Maaange år. Foreløpig tror jeg at kostnadene med å bytte batteripakke vil være i størrelsesorden med kostnader til vedlikehold og drivstoff for forbrenningsmotoren i levetiden til bilen.

Hva som er situasjon om 15-20 år vil framtiden vise.

For å ta noe som er litt on-topic, DU bytter viser klart at elbil ikke er spart for generelle vedlikeholdskostnader. Og hva vil det koste å bytte en DU når bilen er 8.5 år gammel? Et meget betimelig spørsmål.

Er annet spørsmål som for meg er viktig, hvjs Tesla sier nei. Dette dekker vi ikke. Kan 3dje part få tilgang til datasysyem og reparere bilen og Tesla reaktivere evt varsler?

Hva om trådstarter ikke dår byttet DU på garanti, men vil kjøpe en selv? Hva koster det? Noen som vet?
#9
Jeg må bare punktere dette argumentet med "komplisert" komstruksjon. Om det er 1 10 eller 1000 deler i en maskin, spiller ingen rolle for brukeren. Hvis en Toyota motor med hybrid tillegg fungerer i bilens levetid uten noe annet enn normalt vedlikehold, er det ikke noe problem for kunden at det er mange deler.

Det som teller er driftsikkerhet i praksis. Ikke en forvirret ide om at færre deler gir økt driftsikkerhet. Om noe er dimensjonert på bristepunktet, teller ikke antall komponenter.

Jeg er enig i at det bør være lettere å få til driftssikkerhet i en el motor drivlinje, men det er ikke vesentlig for bruker, kun for konstruktør og produsent.

Elon Musk og Tesla har snakket om dette i årevis, men Tesla har ikke klart å omsette det til en reell fordel. Nissan har vel klart det?
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW 7.0 brukermanual
tirsdag 17. november 2015, klokken 18:34
Da må bilene deres med 7.0 være defekt?

Edit. Litt mild trolling


"Any product that needs a manual to work is broken," Musk said.
#11
Sitat fra: o.b.lix på søndag 15. november 2015, klokken 18:57
Sitat fra: mr_Utopia på søndag 15. november 2015, klokken 18:52
Ikke milevis foran,  men heller ikke milevis bak. Omtrent like god er godt nok.

Da er de i mål i Bergan i alle fall - de er like dårlige som alle de andre forhandlerne.

Så du mener det er da 6 måneder ventetid på alle andre forhandlerne i Bergen? Tror jaggu meg at jeg må ta en ringerunde, for her er det motstridende opplysninger.

EDIT: Mulig at noen "is wrong on the internett" (tilogmed Elbilforum)...
#12
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 14. november 2015, klokken 14:44
Sitat fra: mr_Utopia på fredag 13. november 2015, klokken 19:38
Det går ikke an å "slite med å ansette folk" i Norges nest største by... Da skal det være spesiell kompetanse som man etterspør.

Skru på elbil må da være spesielt - tror ikke de lærer spesielt mye om dette på skolen eller i lære hos møller?

Dessuten er det likt over hele fjøla - huske på Mercedes min, så røyk dynamo, så bilen ikke kunne brukes - da kunne jeg få time 4 uker senere hos forhandler (Bertel O Steen), når jeg hadde den på service, var det flere feil på den når jeg fikk den igjen enn når jeg leverte den inn, hver gang. Mange andre hadde samme erfaring fra denne forhandler.
Møller bil - spesielt Audi-delen - blir her på berget kallet "Forhandler fra Helvete" på folkemunne.

Men selvfølgelig burde Tesla være klar med kort ventetid og uten reklamasjoner. Det ønsker vi alle. Men å forvente at de skulle være milevis foran alle andre i sin bransje, det er en sikker oppskrift på skuffelse.

Ikke milevis foran,  men heller ikke milevis bak. Omtrent like god er godt nok. Litt ekstra pga oppbygging av organisasjon og DU masse-bytte kan man akseptere. Men Vi er ikke i 2013 lenger.

Møller selger vel flere elbiler og hybrider enn noen andre for tiden, say no more...............................
#13
Jeg skjønner det. I tilegg er det vel ekstra press på mekanikere som har kompetabse på elbil eller hybrid.

Men når Tesla har kjent til dette i lang tid, bør de gjøre nie med det. Hvorfor 4-6 måneder noe steder og 1 uke andre steder?

Tviler på det er 6 måneder ventetid for garantiutbedringer hos eks VW, BMW, Toyota, Nissan mfl. i typisk ventetid.

Jeg får litt inntrykk av at Tesla skyver problemer foran seg for å kunne begrense kostnader i en periode.

Dårlig argument at de ikke skal presse opp prisene. Tesla er så små at de vil ikke presse opp prisene på mekanikere i Norge om de betaler litt bedre enn det gjengse verksted. Da vil de beste mekanikere jobbe hos Tesla, og de litt mindre gode hos de andre. Det er ikke slik at det er et gulv for lønning av fagarbeidere som følger hva de best betalte får. Jeg har sagt det før. Det er en smokescreen.

Jeg har håp om at dette blir bedre til jeg er klar for å kjøpe (bestille) Tesla om 1,5 år.

Jeg har leaset 2 nye biler de siste 4 år og fått attention på dagen hver gang det har vært noe, og time innen 1-2 uker, selv om det har vært mindre ting. Jeg har en (1) person å forholde meg til for service, reparasjon. Dette FORVENTER jeg også av Tesla hvis jeg kjøper en ny bil. Hele tiden, hver gang, alltid, uten unntak, ihvertfall i garantiperioden.

Jeg håper alle Tesla eiere vil bidra til at Tesla Norge forstår at dette er viktig!! Fantastisk bil men det jeg leser her inne er skuffende rett og slett.
#14
Det går ikke an å "slite med å ansette folk" i Norges nest største by... Da skal det være spesiell kompetanse som man etterspør. Men man kan slite med å få folk til å jobbe for det man ønsker å tilby i betingelser.

Om jeg drev et SC og hadde lang ventetid ville jeg også sagt dette...

Hvis de har slitt med å "ansette folk" siden 2014 kan de ikke bruke den unnskyldningen.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Calling P85D owners world-wide
torsdag 12. november 2015, klokken 22:54
Sitat fra: Griffel på torsdag 12. november 2015, klokken 18:06
Sitat fra: mr_Utopia på torsdag 12. november 2015, klokken 17:46
Fordikringsselskapene har jo merket seg effekten på en eller annen måte...
Fordikringsselskapene er ikke en avgiftsmyndighet, de vurderer ut fra skadepotensial og reprasjonsutgifter. Når statistkkgrunnlaget for bilmodellen er tilstrekklig, er det utgiftene denne bilmodellen påfører selskapet som bestemmer avgiften uansett kW og annet.
kW er kun med i forhåndsvurderingen av ukjente bilmodeller.

Avgifter er en "tilfeldig" beregningsmetode for å kreve inn et beløp. kW avgiften reduseres jevnlig i forholdt til totalavgiften og erstattes av mer "meningsfylte" komponenter som f.eks. CO2 avgift.
kW avgiften vil nok på sikt bli helt erstatte av andre komponenter.

You're missing the point.

Det er at en bil med 561 - 700 hk selges med 69 kW pluss minus litt. Bare fordi kjøling er utilstrekkelig relativ til maks effekt. Da kan i prinsippet jeg lage en forbrenningsbil med dårlig kjøling og slippe avgifter. Åpenbart ikke bærekraftig regime for fastsetting av ytelse. Myndighetsmessig (og forsikringsmessig) er det jo maksimal ytelse som er mest interessant, ikke hva den yter når det er varmt eller med lite lading eller lignende.

(Det kan dog tenkes at det er et samfunnsøkonomisk og trafikkavviklingsmessig motiv i å ha nok effekt til å ikke sinke trafikk i f.eks. oppoverbakke. Men hittil er det vel ingen incentiver til å sikre en tilstrekkelig minimum effekt/masse kW/kg...).

Poeng: Idiotisk å ikke fokusere på maks ytelse.

Ikke poeng: Forsikring (bare et underbyggende moment)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA