Nei det ser ikke ut som det er noe enkel løsning på det annet enn å finne høyttaleren og kneble den.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: jkirkebo på lørdag 16. desember 2023, klokken 14:44Ja det er et poeng. Varmekapasiteten til li-ion batteri er ca 1000 J/kg så si 1/4 av vann for enkelthetens skyld.Sitat fra: Jan-Børre Olsen på lørdag 16. desember 2023, klokken 09:18"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.
Heldigvis består ikke batteriet av vann, men av ting med MYE lavere varmekapasitet enn vann. Vann ligger på 4184 J/kg mens f.eks aluminium ligger på 900 J/kg og kobber kun 385 J/kg. . Dermed vil det gå mye raskere å varme opp batteriet enn tilsvarende masse med vann.
Sitat fra: THE på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:02"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.Sitat fra: Jan-Børre Olsen på onsdag 13. desember 2023, klokken 20:32Flere ladere løser noe av utfordringene men det løser ikke hovedproblemet. Den lange ladetiden. Når det er skikkelig kaldt reduseres rekkevidden så mye at det hjelper ikke allverden å lade ved feks 20% SOC heller. Det går fortsatt treeeegt. Jeg tror fortsatt at vi må stikke fingeren i jorden og innse at BEV er ikke for alle på mange år enda. Politikken må rett og slett ta høyde for at for mange og for samfunnet er det ikke mulig å gjennomføre på et fornuftig vis. Begrensingene i bilen er for stor ift prisen man legger ut for en slik bil. 600k for en matpakkebil er mye penger for noe som ikke gjør "hele" jobben. Planlegger å kjøre med tilhenger de 26 milene etter nyttår og jeg vet jaggu ikke om jeg tørr/gidder. Må sannsynligvis sette av en hel dag til den turen pluss planlegge det slik at været er så godt som det absolutt kan være. Ariyaen er en OK bil men som alle andre BEV så er det IKKE en god vinterbil.Nå skal ikke jeg begynne på noen diskusjon om bilmodeller, men det kan være lurt å velge bil etter behov. For min del må jeg si at jeg aldri har hatt noen bedre vinterbil enn den gamle TMX'en jeg har nå. Ja, man må passe på å ikke parkere bilen med lavt batterinivå i beinkulde, men bortsett fra det så er lading problemfritt. Den største vinterutfordringen med bilen er rammeløse vinduer.
Jeg kunne nok ikke funnet på å kjøpe en elbil uten aktiv forvarming av batteriet i Norge, da tror jeg at jeg også hadde forkastet elbil på grunn av dårlige ladeegenskaper på vinteren. Slik jeg har forstått det skal Ariya ha mulighet for å forvarme batteriet før hurtiglading, så det burde jo ikke være noe problem med hurtiglading, selv på vinteren, med den bilen? Hvor mye reduseres egentlig rekkevidden på Ariya i vinterkulde? Med TMX100D er jeg nok nede på 300 km rekkevidde i -25 på vanlig landevei, og klarer nok 480 km på veldig fine sommerdager på samme type vei. På småkjøring om vinteren blir jo rekkevidden veldig lav med mye forvarming og oppvarming av kupé, men da står jo bilen til saktelading ved behov uansett, så ser ikke på det som noe problem.
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 06:37Leaf'en var en fantastisk bil i sin tid. Når man i tillegg tenker på at de måtte finne opp ALT. Ladestandard, motor, batteriløsning, fysisk plugg, kommunikasjon, failsafe, praktisk bruk og for å ikke snakke om bilen som bare fungerte. Ja den hadde ikke noe rekkevidde å skryte av men bilen var et ingeniørmessig genistrek.SitatNissans erfaring som elbilprodusent er lite imponerende. Det er nesten så jeg får en følelse av at alle ingeniører på Leaf-teamet ble tuppet ut døra for så å la nye folk slippe til.He he... får da ikke håpe det skjedde for de Leaf folka var langt forut sin tid. På den tiden. Leafen satte jo standarden på den tiden. Men det er jo lenge siden.
Sitat fra: El-inor på søndag 03. desember 2023, klokken 11:30Ja, kundebanken til Toyota er jo betydelig større enn Nissan sin, men jeg forundres over at kundene tydeligvis er så lite opptatt av viktige spesifikasjoner som batteristørrelse, forbruk og rekkevidde.Der er jo Ariya konkurrenten totalt overlegen. For ikke å snakke om merkets opparbeidede erfaringer som elbilprodusent.Nissans erfaring som elbilprodusent er lite imponerende. Det er nesten så jeg får en følelse av at alle ingeniører på Leaf-teamet ble tuppet ut døra for så å la nye folk slippe til.
Sitat fra: AA på mandag 06. november 2023, klokken 18:43Mange takk!Sånn skal det ikke være. Ladeluke og resten av bilen skal være lik tilstand. På min har alltid ladeluke kun vært låst når resten av bilen er låst. Da stikker jeg bare hånden på innsiden av dørhåndtaket på passasjersiden for å låse opp. Den er realtivt kjapp med å låse bilen når jeg går fra bilen. Kommer kanskje bare 1,5m så er bilen(og ladeluke) låst.
Siden det er mange eksperter her; har flere ganger opplevd at ladeluka er låst når jeg skal sette i kontakten. Bilen er ulåst. Frigjør låsingen ved å låse/låse opp bilen. Noen triks for å sikre at ladeluka er ulåst når jeg stopper i garasjen og skal lade?
Sitat fra: AA på søndag 05. november 2023, klokken 10:36Nylig fått Ariya, veldig lovende!Skjønner ikke problemstillingen? Du kan da bruke både nøkkel, bryter og knapp på nøkkel sånn den er. Stopper luken men knapp på luka eller bare holde den igjen med håndmakt.
Har elektrisk bakluke. Kunne egentlig ønsket meg manuell åpning når jeg bruker bryteren som sitter på luka, mens jeg vil ha elektrisk fra dashbord/nøkkel/sparking. Synes det er greit med manuell åpning i parkeringshus/garasjer. Man kan jo regulere hvor høyt luka skal gå automatisk men den er så rund/tykk at den helst skal gå høyt i friluft.
Noen forslag/tips?