Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - wesnym

#1
BMW i3 / Sv: Redusert respons?
lørdag 23. april 2016, klokken 18:48
Sitat fra: LMOR på lørdag 23. april 2016, klokken 18:41
Jeg testet også og er like overbevist at det ikke er noen endring. Du finner noen gamle tråder fra starten av 2014 som beskriver det samme som du opplever nå.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke har målt hvor mange cm jeg tidligere måtte trykke på gassen før respons kommer... men det var min samboer som nevnte dette til meg, fordi hun hentet bilen etter service. Hun stusset på at hun måtte trykke gassen lenger inn enn tidligere....
Vi har hatt bilen siden 2014 og dette er første gangen jeg reagerer på dette.
Jeg opplever altså at det er litt som å ha trykket inn Eco Pro, men dette er altså i Comfort mode.

Vi har altså akkurat vært inne på service, og regner med at de har oppgradert software. de skulle i hvertfall bytte boltene (motorfestet) pga den svakhet som er avdekket. Jeg vet ikke versjonsnummer på software her jeg sitter nå.
#2
BMW i3 / Sv: Uppdatera kartor i Navi:n?
lørdag 23. april 2016, klokken 18:27
Er det ingen med eldre i3 som har klart å oppdatere kartdataene ved å hente de ut fra Connected Drive portalen ?
#3
BMW i3 / Sv: Redusert respons?
lørdag 23. april 2016, klokken 18:24
Etter test kjøring i dag er jeg overbevist.
Det er gjort endringer i software. Jeg må trykke gassen betydelig lenger inn nå enn tidligere.
Responsen kommer den, men trenger betydelig mer pedalvandring enn tidligere.
#4
BMW i3 / Sv: Enkel tilgang til max kapasitet
lørdag 23. april 2016, klokken 18:18
Tok meg en liten kjøretur på 10 min, og har nå en økning på socMax.
I dag tidlig viste socMax 18.02, men etter 10 min kjøretur og betraktelig varmere ute i solen så får jeg dette:

         var comp_soc = '17.194000244140625';
         var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
         var comp_socMax = '18.58';
         var comp_chargingLevelHv = '94';


#5
BMW i3 / Redusert respons?
lørdag 23. april 2016, klokken 09:39
Vi var inne til service nå i april. Jeg synes at gass responsen har blitt dårligere på Comfort. Må trykke hardere på gassen før jeg får pådraget. Opplever det litt som at det er som å sette bilen i Eco Pro, men ikke så markant som Eco Pro da selvfølgelig. Har lest noe på nettet om at flere i USA også påpeker dette. Noen tror at BMW har gjort dette pga problemet med boltene. Noen andre som har en følelse på dette ? Eller er det bare hodet mitt som spøker med meg etter å ha lest om dette?
#6
BMW i3 / Sv: Knirker din i3?
lørdag 23. april 2016, klokken 09:35
Sitat fra: havardolini på lørdag 02. april 2016, klokken 14:37
Jeg har også en ting jeg ikke helt klarer å slutte å tenke på.
Hvordan høres bilene deres ut når dere kjører over ujevnheter i veien som f.eks. vaskebrett? Hos meg hører jeg en type "rakle-lyd" som kan minne om at noe er løst i forstillingen, det kan selvsagt godt hende at det er jeg som er oversensitiv :)
Denne lyden har vært der fra dag 1, og har ikke endret seg noe.

Den virker veldig tight og fin over fartsdumper, så denne raklinga er kanskje bare som et resultat av at bilen har et litt stivt oppsett på dempinga?
Jeg har hatt den siden agust 2016 og har kjørt drøyt 8000 km. Det er jo litt tiltak å ta turen innom Sulland for å få de til å se på det, får se om jeg gidder :)

Dette har vi også på vår 2014 modell. Det har vært der siden dag en. Oppleves kun når man kjører på dårlige veier, og de er det dessverre mange av... Dette er en lyd som irriterer meg sinnsykt, men plager ikke samboeren min i det hele tatt..... Vi har tatt opp dette med Bavaria mange ganger, men de svarer hver gang at de har dette på nye demo biler også... så da gjør de ingenting med det.... Drar desverre ned god følelsen min.... Men kjører man på fine veier, så er bilen stille som en mus :-)
#7
BMW i3 / Sv: 20" støyproblem
lørdag 23. april 2016, klokken 08:52
Vi fikk også nye dekk men det tok lang tid før klagen vår gikk igjennom. Men etter å ha sendt inn en video der man klart og tydelig hørte lyden, så fikk vi endelig Bavaria med på at de skulle gi oss nye dekk.

De nye dekkene er markant bedre og vi har nå ikke denne lyden, så det er ingen tvil om at Bridgestone har endret dekkene.
#8
BMW i3 / Sv: Tips og triks
lørdag 23. april 2016, klokken 08:43
Flott tips :-)
Men dårlig socMax.
Bilen var inne til første service nå i april.

var comp_soc = '18.014999389648438';
var comp_rangeMap = 'RANGE_POLYGON';
var comp_socMax = '18.02';
var comp_chargingLevelHv = '100';
var comp_vehicleMoving = false;
#9
BMW i3 / Sv: Preconditioning
lørdag 09. januar 2016, klokken 10:18
Sitat fra: 02jan på lørdag 09. januar 2016, klokken 10:14
Ja , standard kladden.
Jeg er noe usikker på om kl. 08 testen er gyldig, da "prisvinduet" for strøm slo seg inn noe sener en et 3 timers intervall for starttid + usikkerhet via styring fra appen i morges.

Bilen var kl 09, 50% ladet, står nå med strøm (redusert) og blinker blått i ladelukeladeluke. Ny Starttid satt via app satt kl. 13:00.

Er -10 her ute, bilen blir stående i ro mens jeg hiver meg på skiene og er tilbake 13:00 for å få lest av temp.

Hmm. Hvorfor bruker du "prisvindu" funksjonaliteten ? Det er vel ingen vits i det, så sant du ikke har forhandlet deg frem for differensierte priser fra din kraft leverandør :-)
OK. Da får vi bare avvente nye test resultater fra deg da. Og god tur på ski :-)
#10
BMW i3 / Sv: I3 - Vinterbil??
lørdag 09. januar 2016, klokken 10:12
Sitat fra: Truls Martin på fredag 08. januar 2016, klokken 19:40
Hadde morsom opplevelse under det siste store snøfallet i mars i fjor. Kjørte opp nordstarandsveien fra mosseveien til Sæter, og der er det bratt!

Alle stod på kryss og tvers, bortsett fra meg i x4(ikke noe imponerende det) og en i en i3 som kjørte bak meg.

Det var nok oss du hadde bak deg :-) Vi hadde det veldig morro denne dagen opp fra Mosseveien. Vi slo på DTC, og opp kom vi uten problem :-) I år skulle vi opp samme bakke. Det hadde snødd og jeg hadde glemt å slå på DTC. I det jeg svinger opp fra Mosseveien, så begynner det å spinne og blinke gult. Hurtigknappen for DTC var slettet fra minne, og da sleit jeg. Der midt i bakken, letter svett. Hvor f.... er menyvalget for DTC...... Kom meg inn og fikk slått på DTC, Og opp gikk det som en drøm :-) Så en DTC knapp hadde vært flott det ja!
men funker med å programmere DTC på en hurtigknapp. Bare husk å sjekke at den er der :-)

Så DTC og Eco Pro er et MUST for skikkelig vinterføre.

Vi har en meget BRATT bakke opp fra huset. Vi har ADLRI opplevd å stå fast med i3, til tross for 30 cm nysnø. Vi er som sagt imponert over i3.

Jeg har kjørt bakhulsdrift tidligere, men med i3 så må man ha en helt annen "stil". Man kan ikke kjøre som man gjorde tidligere, fordi denne bilen retter seg opp selv. Jeg drev også å rattet i starten (som hodet mitt var instillt på), men nå har jeg lært at man kan kjøre annerledes :-)

Som sagt: Imponert over i3 på skikkelig vinterføre. jeg var spent selv, men ikke noe problem så langt!
#11
BMW i3 / Sv: Preconditioning
lørdag 09. januar 2016, klokken 09:42
Sitat fra: 02jan på torsdag 07. januar 2016, klokken 18:48
8.1.15 kl.07:00. -11 ute. Batteri 100%, 18,6 og 18,6 kw. Temp batt.= -1.
Det var ikke mye varme , tar ny test med lader satt på reduced , med klima aktivert.

9.1.15, -10 ute, ladet på redusert, sjekket batteritemperatur på starttid. Batteri= -5.

Du bruker standard lader kladd?
Jeg bruker Mennekes 16 A laderkladd (innstilt på 16A), og får altså høyere batteritemperatur enn deg. Jeg hadde -11 ute, og avreisetidspunkt satt til kl 07:45. Klokken 07:53 viser batteritemp +9 grader.

jeg ser også at du får mindre varme på batteriet ditt, når du lader med redusert strøm.

Basert på disse tallene her fra 02jan og meg, så tror jeg rett og slett at batteriet kun varmes av selve lade-prosessen. Jeg kan ikke helt forstå at batteriet varmes av noe varmetilførsel via noen rør. Mulig noen av dere har bevist dette tidligere, men bare basert på testene fra 02jan og meg her, så kan jeg ikke helt forstå noe annet enn at batteriet varmes opp av selve ladestrømmen som tilføres batteriene.
#12
BMW i3 / Sv: Preconditioning
torsdag 07. januar 2016, klokken 21:11
Ja men jeg har jo forvarmet bil og batteriet LMOR. Så oppstarts-kostnaden skal da ikke være stor, fordi da er jo bilen klar :-) At Comfort modus og 20 gr temp, skal drive forbruket så til de grader opp.....

Så du anbefaler at jeg kjører i Eco Pro i stedet, og at jeg da vil oppleve en god del mindre forbruk på mine 9 km til jobb i -11 grader? Jeg gidder ikke å sitte å fryse inne i bilen på vei til jobb :-)

#13
BMW i3 / Sv: Preconditioning
torsdag 07. januar 2016, klokken 20:51
Takk for svar folkens, og flott at flere sjekker verdier i vinterkulden :-)
Til info så sjekket jeg i dag tidlig før jeg reiste på jobb.
Avreise tidspunkt satt til kl 07:45 med oppvarming av kupe også.
Bilen står parkert ute, med 16A lader innkoblet.
Temp kl 07:45 var -11 grader ute.
Avleste da følgende verdier:
Batt.Kapa.Max: 19,6 kWh
Batt.Ladung: 98%
Batt.Ladung: 19.0 kWh
Batterietemp: +9

Og nå folkens. Hold på hatten: Hele 68 km i rekkevidde.

jeg kjører da barn på barnehagen og så på jobb.
Har Comfort mode og 20 grader innstillt på auto. Ingen setevarme.
Kjøretid: 24 min
Kjørt: 9 km
Utetemp: -13
Batt.Ladung: 84%
Batt.Ladung: 16,1 kWh
Batterietemp: +8

Som dere ser så har jeg altså brukt 2,9 kWh på 9km. (med andre ord veldig høyt forbruk). Ikke spør meg om hvorfor, fordi jeg sløser ikke med forbruket. Bor på havnivå, så det går først opp til barnehagen, så ned igjen til havnivå på jobb.
Og batterietemperatur har gått ned til +8 grader.
#14
BMW i3 / Sv: Preconditioning
onsdag 06. januar 2016, klokken 21:59
Jeg får blåse litt liv i denne igjen :-)
håper noen kan hjelpe meg med å oppklare litt.

1. Varmes batteriet opp når jeg velger å starte Precondition manuelt fra appen, la oss si ca 20 min før avreise?

2. Eller varmes batteriet kun opp når jeg setter avreisetidspunkt ?

3. Er det noen som har avlest batteri-temperaturen etter en precon? Gjerne når det er kaldt ute (-10 feks).

4. Har lest noen om at software oppdateringen i desember 2015 gjør endringer i precond ?
#15
BMW i3 / Sv: Kart oppdatert
tirsdag 25. august 2015, klokken 19:04
Så hva i all verden skal til for å få oppdatert kart og ladestasjoner og andre POI ?
Kjøpe oppgradering fra hvor og oppgradere via USB ?

Mener å huske at selger sa at dette var inkluderte (men det må jeg jo sjekke i papirene mine.....)

KN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA