Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - i_expect

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: FWD feil
onsdag 14. desember 2016, klokken 11:25
Sitat fra: KrW på tirsdag 13. desember 2016, klokken 22:44
Det verste synes jeg er alt det andre som ikke fungerer når FWD varsles å være åpen. Blant annet autopilot, cruise control, luftfjæring og forvarming  :( Har en del i bestilling for venstredøra, men har nå også fått problem med høyredøra. Fikk problemet i starten av langtur langt unna service center. Da ble det kjøring uten cruise eller autopilot.

I natt hadde jeg bilen inne i en varm garasje ved en bensinstasjon og fikk da til å åpne og lukke døra  ;D. Vi har igjen over 2000km før vi er hjemme. Kommer ikke til å bruke bakdørene mer nå. Barna får klive inn via framdørene på resten av turen.

Dette er noe Tesla må ha stor fokus på å fikse synes jeg. Jeg har også tro på at de kommer til å løse det. Som nødløsning bør de i det minste lage en software som gjør at andre funksjoner fungerer selv om dørene ikke skulle lukkes skikkelig.

Har du forsøkt å kalibrere? Jeg slet også med en av dørene før den ble kalibrert skikkelig. Nå har jeg kjørt med den i en mnd uten noen form for feil på den. Ja, bortsett fra vannet som renner inn når den åpnes da. Kun den, den andre takler vannet av en eller annen grunn selv om alt ser likt ut. Har imidlertid lagt merke til at gummien på selve døra tar ned i taket på den døra som ikke lekker når den står i åpen posisjon. Mens den som lekker ikke toucher taket. Kanskje det er det som gjør at vannet renner villig ned i setet...
#2
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
tirsdag 15. november 2016, klokken 09:47
Ja, mener selvsagt SOH  :)

Har ikke installert noen alternativ varmekilde nei. Det er uaktuelt  :)

Sitat fra: JBS på lørdag 12. november 2016, klokken 19:42
Sitat fra: i_expect på onsdag 09. november 2016, klokken 12:50
Min Leaf har nå snart 100 000 på telleren (2011-modell)

SOC: 80%
Hx: 63,99%

Begynner virkelig å kjenne at det er langt frem og tilbake på jobb for kona. På høsten går det, men det er ikke hyggelig å kjøre uten varme... Så må nok bytte bil resten av vinteren og håpe på en tidlig vår.

Er det SOH som er 80% ? Det lyder mere rigtigt :-)
Spørgsmål. Har du dieselfyr bygget i ? Det ville helt sikkert hjælpe.
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: FWD feil
torsdag 10. november 2016, klokken 08:58
Sitat fra: jlan på onsdag 09. november 2016, klokken 18:41
Venstre FWD nektet å åpne i dag. Dvs. den fortalte at den var åpen, men var lukket. Den virket mekanisk låst og beveget seg bare noen mm,  selv om motorene dro av full kraft til de slo ut og rapporterte "obstruction". En lang samtale med teknisk support med div. resets hjalp ikke. Til slutt kjørte jeg noen meter i lav fart på litt ujevn vei (med full alarm-FWD open). Etter 3-4 forsøk kom den plutselig. Jeg ser en liten skade på en gummilist, men jeg har ikke hatt noe klemt imellom, ingen "pølsetest", Frost, men ikke snø.

Er det noen som har hatt noe lignende? Jeg får prøve å unngå å bruke den til service har sett på den.

Virker som en kalibreringsfeil. Har også hatt utfordringer med den ene døra. SC har kalibrert den et par ganger. Du kan gjøre det selv også.
#4
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
onsdag 09. november 2016, klokken 12:50
Min Leaf har nå snart 100 000 på telleren (2011-modell)

SOC: 80%
Hx: 63,99%

Begynner virkelig å kjenne at det er langt frem og tilbake på jobb for kona. På høsten går det, men det er ikke hyggelig å kjøre uten varme... Så må nok bytte bil resten av vinteren og håpe på en tidlig vår.
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: FWD testet i regn
mandag 07. november 2016, klokken 14:05
Sååååå.... Altså ingen andre som har fått problemer med regn som renner ned på 11-åringen mens hun sitter i setet, med påfølgende reaksjon: "Uæææh! Iskaldt!
#6
Model X 2014 - 2022 / Sv: FWD testet i regn
mandag 10. oktober 2016, klokken 15:39
Sitat fra: satheesh.net på mandag 10. oktober 2016, klokken 13:15
Dere som savner dette så fælt; dere har selvsagt fått bilene deres og snakker av erfaring?

Ja, har hatt bilen i noen uker nå. Savnet det i noen dager med godt høljregn. I tillegg til at jeg regner med at Tesla må bytte noen gummilister for det renner rett inn i bilen hvis den åpnes med mye regn (i motsetning til det jeg har sett på et par youtubevideoer). Blir moro nå når det er større fart på dørene slik at vannet rekker å få god fart før det splasjer ned på taket og inn i kupeen :)
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: FWD testet i regn
mandag 10. oktober 2016, klokken 13:01
Enig med siste. Det må da være greit å både kunne pause OG å sette direkte i umbrella mode. Det ER mer praktisk å ha litt mindre takhøyde når det bøtter ned. Med litt regn spiller det ingen rolle og er bare bra når dørene er helt oppe, men når det bøtter ned er det ikke greit å ha oppe dører om åpnes vertikalt eller horisontalt.

En liten praktisk ting:når du skal løpe ut i høljregnet så hadde det vært bra om døra bare åpnet seg til umbrella mode mens du løper ut for å ta ut ungen av setet, i stedet for å sitte klar med pekefingeren for å trykke på pauseknappen og deretter løpe ut. På den tiden (når det virkelig sprutregner, eller snør store nesten smeltede snøfiller), vil det alltid, uansett dører, bli litt vått i bilen. Dette kunne vært unngått med umbrella mode. Derfor ble jeg skuffet når det ikke var det i bilen. Om de har fjernet hele den muligheten synes jeg det var en smule irriterende.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: FWD testet i regn
onsdag 28. september 2016, klokken 20:22
Sitat fra: bjoris på onsdag 28. september 2016, klokken 09:15
Sitat fra: i_expect på tirsdag 27. september 2016, klokken 20:33
Har nå fått testet dørene i regn. Og jeg ble ikke imponert dessverre. Jeg har sett forskjellige videoer på youtube der noen viser at det går helt fint å åpne dørene med mye vann på taket og andre som viser at det renner ned i setet. Jeg opplevde det siste i dag... Og det var ikke så rart, for gummilisten på toppen av døra fungerer som en flott renne rett ned fra taket slik at det kan renne rett ned i setene. Problemet er at gummilisten er for nær taket og dermed ikke kan lede vannet til siden og ned i kanalene slik jeg så for meg det (og trodde jeg hadde sett på eksempler på nettet).

Så lurer jeg på om dere andre som har fått bilen kan sette dørene i "umbrella mode"? Det har ikke min bil og hadde nok hjulpet noe mot vann i bilen. Får det kanskje i den mye omtalte 8.0 softwaren :)

Hva mener du med at du ikke har umbrella mode? Det kan jo ikke bare mangle i menyen? Kan du legge ut bilder av menyen på skjermen?
D ser sånn ut på min skjerm. Tror jeg bør ta en tur til Tesla. Kanskje jeg bør sjekke om bilen min er fra restelageret etter de første produksjonsbilene i fjor  :D :D
#9
Model X 2014 - 2022 / FWD testet i regn
tirsdag 27. september 2016, klokken 20:33
Har nå fått testet dørene i regn. Og jeg ble ikke imponert dessverre. Jeg har sett forskjellige videoer på youtube der noen viser at det går helt fint å åpne dørene med mye vann på taket og andre som viser at det renner ned i setet. Jeg opplevde det siste i dag... Og det var ikke så rart, for gummilisten på toppen av døra fungerer som en flott renne rett ned fra taket slik at det kan renne rett ned i setene. Problemet er at gummilisten er for nær taket og dermed ikke kan lede vannet til siden og ned i kanalene slik jeg så for meg det (og trodde jeg hadde sett på eksempler på nettet).

Så lurer jeg på om dere andre som har fått bilen kan sette dørene i "umbrella mode"? Det har ikke min bil og hadde nok hjulpet noe mot vann i bilen. Får det kanskje i den mye omtalte 8.0 softwaren :)
#10
Skal forsøke å gi tilbakemelding på feil og mangler etterhvert. Har bare hatt den i knappe to døgn enda, så det er lite å rapportere tilbake om enda bortsett fra at jeg er veldig fornøyd  :)

Ja, jeg regner med at det blir noen feil og mangler etterhvert. Det er sånn det er dessverre med et produkt som model x. Foreløpig har den oppført seg eksemplarisk bortsett fra at dørene var litt vel nær garasjeveggen i går. Riktignok forstår jeg at den veggen kan være vanskelig for bilen å "lese". Spader, poser og annet dilldal som henger på veggen er nå på vei bort  ::)
#11
Sitat fra: THE på onsdag 31. august 2016, klokken 14:45
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. august 2016, klokken 13:39
Sitat fra: i_expect på onsdag 31. august 2016, klokken 11:07
Nå er vi i gang igjen her på Sørlandet med et borettslag som vil nekte elbiler å parkere på grunn av brannfare...

Da har de vel allerede forbudt biler på bensin og diesel? https://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306

Det finnes en del interessante tema i denne rapporten: http://spfr.no/media/publikasjoner/upload/2016/spfrrapport-a16-20096-1.pdf

Konklusjonen er vel at man vet for lite om brannforløp for elbiler og gassdrevne kjøretøy. For å være på den sikre siden foreslås det å innføre en del krav/tiltak for parkering av elbiler i lukkede garasjeanlegg og parkeringskjellere. Anbefaling går på at det bør være sprinkleranlegg, og at elbiler bør parkeres nær inn/ut-kjøring. Det er også mange usikkerheter og bekymringer for gass- og hydrogendrevne kjøretøy, og ikke minst risiko ved transport av hydrogen, som kommer fram i rapporten.

Jeg er fullt klar over forskjell på hurtiglading og lading fra 16 amp :-) Jeg har ingen problem med å forklare det til folk. Det jeg lurer på om det er klarlagt om det brant noe i batteriet, eller om det "bare" var resten av bilen. Det er en stor forskjell. Hører også om at brannfolk sier at når en elbil brenner så la den brenne opp for du kan ikke stoppe den. Det er jo mildest talt ganske oppsiktsvekkende. Om ikke batteripakka brenner eller om du ikke vet det med sikkerhet er det jo bare å forsøke å slukke brannen så raskt som mulig akkurat som andre biler.

Poenget er jo at om folk bruker Brokelandsheia som begrunnelse for at elbiler er farlige og vanskelige å slukke, så må det jo være hold i det (dvs at batteripakken tok fyr og brannen var umulig å slukke, men på Brokelandsheia klarte de vel å slukke den etter en stund når de bare hadde bestemt seg for å forsøke å slukke den).
#12
Nå er vi i gang igjen her på Sørlandet med et borettslag som vil nekte elbiler å parkere på grunn av brannfare...

Folk viser hele tida til brannen på Brokelandsheia. Er det kommet noe mer om hva som faktisk brant her? Var det bilen for øvrig som tok fyr, eller tok det også fyr i batteripakka? Bildene sier jo ikke noe om det, og jeg har ikke klart å finne noe informasjon om det.

Har behov for å imøtekomme påstanden om at elbiler er farlige fordi batteripakka tar fyr, når det sannsynligvis er slik at Tesla, Nissan og alle andre elbilprodusenter har utfordringer med branner i det elektriske anlegget og at det derfor tar fyr (akkurat samme som i fossilbiler), ikke nødvendigvis batteripakka. Ser andre elbilbranner (fra feks USA) hvor det står at brannvesenet raskt slukket brannen. Det stemmer dårlig med at det evt brenner i batteripakka som jo er "umulig" å slukke  :)
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
fredag 19. august 2016, klokken 23:53
Vi skal ha en ny Tesla, men må selge vår 2013 Model S først (gått 55 000). Noen her som har en idé om ca snittid bilene ligger ute før de blir solgt på finn.no? Om prisen er "riktig", hva bør jeg forvente? En uke? 3 uker?
#14
Sitat fra: Real EoN på mandag 02. mai 2016, klokken 14:56
Jeg synes det er uholdbart at dem ringer fra Tesla og sier at 16,5 kW lader er inkludert i mars på spørsmål.
For deretter ikke si noe som helst når konfigurator blir frisluppet for alle og nytt valg kommer til for innebygd lader.

Hadde ikke jeg vert aktiv på forum etc hadde jeg jo ikke fått med meg forandringene...

Sånne ting gjør et kjøp mer til frustrasjon enn glede  :) (Ikke minst at prisen er litt billigere med samme oppsett nå.. for meg utgjør det rundt 6000,- )

Hva slags oppsett er det? Jeg vurdrerte flere valg før jeg bestemte meg, men jeg ender nå opp med samme pris som før de åpnet konfiguratoren. Har riktignok aldri forsøkt med P og L for det har uanset vært uaktuelt  :)
#15
Utrolig mye suppekoking på spiker her nå. Tror en del av dere må lese den refererte teksten fra svensken minst en gang til nøye... Han har altså LÅST bestillingen, og etter 15. mars klargjøres bilen for produksjon (altså du har da bestilt bilen og betalt noe på forskudd, og da er det selvsagt mer komplisert å få tilbake pengene). Dette høres verken veldig rart eller skummelt ut, men helt vanlig praksis fra hvilken som helst bedrift. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA