Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - NegativeElectrode

#1
Kjenner en som har "FSD" (det er jo ikke noe som kan sies å finnes i Europa), på 3 og X. Den oppfører seg ikke slik på de stedene jeg opplever disse problemene.

AP er ihvertfall ikke å stole på når det gjelder fartsgrenser, og jeg synes det har blitt værre. De 2 siste versjonene (fikk 2022.40.4 i dag) synes 60 er passende fart i svært mange 80-soner.

Det hjelper ikke at auto fjernlys og vindusviskere ikke fungerer, men blir automatisk skrudd på om man aktiverer AP: Har full jobb med å passe på at bilen ikke blender motgående kjøretøy og holde sikten god.
#2
Tesla SW og AP / Feil ved automatisk justering av hastighet i AP/TACC
lørdag 22. oktober 2022, klokken 16:29
Flere steder hvor det er redusert fartsgrense, og bilen korrekt setter ned farten, øker den farten ikke lenge etterpå. Der det skjer er det kryss (som også er årsaken til den reduserte fartsgrensen).

I bilen vises fartsgrensen (f.eks 40/70), mens det øker hastighet til 60/80 som var fartsgrensen i forkant (det står da Max 60/80) ved siden av korrekt fartsgrense (40/70). På meg virker det som om AP/TACC først leser skiltet, reduserer hasitighet, for deretter sjekke fartsgrense geografisk, og setter farten opp igjen.

Dette har skjedd konsistent med 3 (AP 2,5 HW) og Y (AP 3.0 HW) siden i vår. Har std AP på begge. 
#3
Model Y / Sv: Hengerfeste på bil fra Q2 leveranse
onsdag 06. juli 2022, klokken 16:26
Virket på kommentarene fra de som har fått montert at det kun er biler fra Kina som dette gjelder. Performance blir vel levert fra Berlin.
#4
Model Y / Sv: Hengerfeste på bil fra Q2 leveranse
onsdag 06. juli 2022, klokken 13:09
Enkelte (sett på Tesla Model Y Norge gruppen på Facebook) fikk beskjed at tilhengerfestene (styringsmodulen til lysene) ikke er kompatible med biler utlevert i det siste. De venter på nye moduler som er kompatible, ukjent når de får disse inn.

Jeg hadde time for montering i Juli, og ble utsatt til midten av August.
#5
Bestilling og levering / Sv: Endret forventet leveringstid
tirsdag 07. juni 2022, klokken 10:50
Ja virker som om det er usikker informasjon/koordinering internt.
Det er svært mange, særlig som har kjøpt Audi/Skoda m.fl. som ikke får utlevert biler som forventet i 2022.

Veldig uheldig tidspunkt å innføre mva på.
#6
Bestilling og levering / Sv: Endret forventet leveringstid
tirsdag 07. juni 2022, klokken 09:14
Sitat fra: ndrsone på tirsdag 07. juni 2022, klokken 08:39
Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 07. juni 2022, klokken 08:19
Sitat fra: ndrsone på onsdag 01. juni 2022, klokken 17:22
Hei.

Hadde forventet levering i Juli - nå endret til 2. November - 17 Desember.
Vi er alle klare over at forventet leveringstid nettopp er "forventet", og at det kan skje endringer underveis.
Men altså 4-5 måneder senere, hva i all verden kan ha forårsaket dette? Må jo være en feil.

Hva slags modell/konfigurasjon er dette?

det er TMYLR, hvit med sorte seter og 20" felger.

Utlvering av min TMY LR, blå, sorte seter, med 19" felger ble flyttet frem fra tidlig Juli til Juni. Dvs tidsvinduet endres stadig og de har ikke gitt meg innbyttepris på min TM3 ennå. Tror det skjer mye hos Tesla, EU har stukket kjeppet i hjulene for FSD og biler holdes tilbake til oppdatert SW er tilgjengelig, oppstart av ny fabrikk i Berlin, usikkerhet i forsyningskjeder osv.
#7
Bestilling og levering / Sv: Endret forventet leveringstid
tirsdag 07. juni 2022, klokken 08:19
Sitat fra: ndrsone på onsdag 01. juni 2022, klokken 17:22
Hei.

Hadde forventet levering i Juli - nå endret til 2. November - 17 Desember.
Vi er alle klare over at forventet leveringstid nettopp er "forventet", og at det kan skje endringer underveis.
Men altså 4-5 måneder senere, hva i all verden kan ha forårsaket dette? Må jo være en feil.

Hva slags modell/konfigurasjon er dette?
#8
Sitat fra: uptherosens på søndag 27. mars 2022, klokken 12:10
I Tesla-kartet har ny lokasjon for SC Elverum nå blitt fjernet, ser det ut til. Tidligere har det vært rapportert (med bilder av utstyr) om at Elverum Vest skulle flyttes til McDonalds (rett ved av-/påkjøring til motorveien). Er det noen som vet hva som skjer der? Det hadde vært så greit å slippe 60-sonen inn til Elgstua for lading – det tar nesten like lang tid tur/retur som selve ladingen jeg trenger for å komme frem dit jeg skal  :).

Lokasjonen er tilbake i kartet. Står åpning i Q3. Det pågår mye planeringsarbeid på tomtene i området vest for McDonalds og butikken.
#9
Sitat fra: Olofm på onsdag 10. mars 2021, klokken 12:53
Noen som vet hvordan fremdriften på ny suc Elverum er? Hadde vært fint hvis den åpner før påske.
Ikke gjort noe der siden i høst. Men det er 2 stasjoner fra før, og med de koronarestriksjonene som gjelder blir vel trafikken begrenset.

Sent from my Pixel 3 using Tapatalk

#10
Model 3 / Sv: Tilhengerkontakt
mandag 20. april 2020, klokken 13:18
Sitat fra: knut.aulie på mandag 20. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 19. april 2020, klokken 22:48

........, men et målsatt bilde ville vært kult.
Mistenker autokorrektur, hva mener du?

Hehe, nei det er et vanlig uttrykk. Man har en tegning eller bilde og tegner inn avstander. Så ut som om hullet for hengerfestet var ganske godt tilpasset, så tenkte spare litt tid på finne avstander.
#11
Model 3 / Sv: Tilhengerkontakt
mandag 20. april 2020, klokken 08:32
Nei, denne https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/adapterkabler/adapter-2000016506

Jeg kjøpte kun overgang, da tilhengeren hadde 7-pols kontakt i utgangspunktet. Nå har begge bilene våre 13-pols, så må overgangskontakten fungerte (og ledningen på hengeren viste seg å være for kort) gikk jeg for å skjøte på og sette 13-pols på hengeren istedet.
#12
Model 3 / Sv: Tilhengerkontakt
søndag 19. april 2020, klokken 22:48
Klønete, men jålete, løsning er det. Med litt "trening" så går det kjapt å finne kontakten og plugge i. Jeg måtte forlenge kabelen på hengeren (samtidig som jeg bygde om fra 7-pols til 13 på hengeren for å slippe adapter og subbing i fartsdumper) da den ble for kort. Fant ingen som hadde skjøtekabel i farten og greitt å slippe å huske på den.

Jeg prøvde faktisk først en adapter fra Biltema. En ansatt på Biltema lå på snøen og kavet med denne i 20 minutter. Den passet ikke ihvertfall. Ny kontakt, med kabel og krympestrømpe fra Bilxtra fikset problemet.

Smart triks å kjøpe en ekstra plate under bilen.
Sitat fra: knut.aulie på søndag 19. april 2020, klokken 11:51
Min løsning var silikonpray på adapteret samt ligge innunder bilen og bruke litt kraft.

Det er en klønete og dårlig løsning uansett.
Tror jeg kopierer den gitt, men et målsatt bilde ville vært kult. 
#13
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
onsdag 13. november 2019, klokken 11:04
Sitat fra: stefse på onsdag 13. november 2019, klokken 11:02
Det spørs om det blir regjeringsskifte i 2021 med dieselpartiet SP, og AP som skal ta de "rike".
Da vil vi se en Danmarkifisering av elbilpolitikken med ditto resultat.

Huff, ja SP lanserte jo en ide om å senke drivstoffavgiftene i dag. https://www.nettavisen.no/okonomi/senterpartiet-vil-senke-drivstoffavgiftene/3423877606.html
#14
Elbiler i media / Sv: Ap vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
onsdag 13. november 2019, klokken 10:58
Det er vel endel forbrukere som havner i klemma mellom bilmerker som holder igjen biler til 2020 pga EUs utslippskrav og Arbeiderpartiets hastverk med å innføre mva med 6 ukers varsel. Har man allerede inngått låneavtale osv må man endre den eller hoste opp mva kronene fra et annet sted.

Videre så har Norge fått fritak hos ESA fra mva på elbiler ut 2020. Innføres det endringer i perioden, som godt kan sies å være konkurransevridende til fordel for alle andre enn Tesla, Audi og Mercedes, vil nok ESA komme på banen. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/elbil-fordeler-godkjent-av-esa/id2582614/


Det hadde vært helt naturlig å planlegge dette i statsbudsjettet for 2021, men dette er jo hastverk og populisme fra Arbeiderpartiet. Regjeringen har i utgangspunktet fredet fordelene ut 2021, men man kan jo alltids diskutere når avgiftene skal komme.

I segmentet for de største personbilene er det bare 27,5% andel elbiler, og sett opp mot målet om kun nullutslipp i 2025 er det en lang vei å gå. Å gjøre forhastede endringer gjør det bare enda vanskeligere å nå målet.
#15
Elbiler i media / Sv: De rikeste får mest glede av elbilfordelene
fredag 16. august 2019, klokken 11:57
Sitat fra: cra på fredag 16. august 2019, klokken 11:02
Sitat fra: gr på fredag 16. august 2019, klokken 10:38
Helt siden starten på elbilbølgen har det forundret meg hvordan bilinteresserte mennesker kan sitte "i andre enden" og gjøre alt de kan for å få avgiftsbelagt elbiler, i misunnelsens navn, i stedet for å innse at det også kommer de selv til gode på et tidspunkt.

Dette har jeg rista på hodet over mange ganger også. De evner ikke å se på fritaket for elbiler som første steg i riktig retning, men hyler opp "MER BOMPENGER! MERE! MERE!". Den det virker som de fleste synes det er helt greit å bli flådd, så lenge naboen også blir det.

Så lenge det er rettferdig (altså alle har det like ille) og ingen får noen fordeler, selv om det fortsatt hefter noen ulemper med å velge det som er ønsket fra samfunnet. Det er forventet noe trangt om ladeplassene en tid fremover, det er fortsatt begrensede muligheter for å trekke tilhenger i lavere prissjikt osv men det hører ikke med i "rettferdighetsregnskapet".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA