Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jonrb

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
e-up! / Sv: Teipe grill for varmere bil og lengre rekkevidde på vinteren.
« på: Tirsdag 11. August 2020, klokken 14:01 »
Tviler på at e-up! har radiator og væske for oppvarming av bilen.

Fra instruksjonsboka side 191: "Bilens kjølesystem består av et motor- og varme-kretsløp. Motorkretsløpet omfatter elektromotoren, effektelektronikken og den interne laderen. Varme-kretsløpet omfatter høyspentvarmeren for kupeen. Kretsløpssystemene er utstyrt med en kjøleveske-ekspansjonsbeholder i mottorrommet."

2
e-up! / Sv: Teipe grill for varmere bil og lengre rekkevidde på vinteren.
« på: ſøndag 09. August 2020, klokken 20:05 »
På en e-Up har du ingen radiator for kjølevæske til motoren. Og heller ingen kjølevæske fra bensinmotor som brukes til å varme opp kupéen. Du har et elektrisk varmeelement fra en panelovn der hvor varmeveksleren fra kjølevæsken skulle vært etter vifta til varmeapparatet.

Du tar nok feil der. En e-Up har kjølevæske, radiator og varmeapparat som en bensinbil. Men pga at elmotoren lager mye mindre varme så er det et varme-element som varmer vann til varmeapparatet.
Hvor mye du vil spare på å tette rillene i grillen er jeg usikker på, det er et nokså stort rom mellom radiator og grill. Men vanskelig å få inn ei papp-plate der.

3
e-up! / Sv: Klimaanlegg starter alltid på 22 grader
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 14:35 »
Vet ikke hvordan det er på 2020-modell, men på tidligere modeller kan dette programmeres med OBDeleven. Om den skal huske tidligere innstilling eller om den skal starte på 22 grader. Endret nylig en 2015-modell til å huske innstillingen. Min 2014 var slik fra fabrikk, mens eGolfen fra 2018 startet med 22 grader. Har endret den også til å huske siste innstilling.

4
e-up! / Sv: Type 2 "Deksel" i kontakten
« på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 17:10 »
Eller vet om VW skal ha 1000 kr for en ny en?

Betalte kr 328 for ett år siden - for sett med begge dekslene. Hos Møller Bil Trondheim.

5
e-Golf / Sv: Automatisk lys ved lavere hastigheter mulig??
« på: Torsdag 07. November 2019, klokken 08:09 »
Veldig enig. Både i at det er genialt og at det burde være mulig i lavere hastigheter. Ingen som har funnet ut noen måte å gjøre det på?

6
e-up! / Sv: Noen spørsmål før kjøp av Up
« på: Fredag 11. Oktober 2019, klokken 13:18 »
Har ikke opplevd noe problem med Møller. Har derimot alltid fått veldig god service hos Møller i Trondheim.

7
e-up! / Sv: 12v batteri, verksted!
« på: Tirsdag 30. Juli 2019, klokken 12:10 »
Dersom lading av hovedbatteri starter så lades 12V-batteriet også. Men det er ikke sikkert at den klarer å starte ladingen uten 12V. Lad i såfall med en vanlig batterilader noen minutter først.

8
e-up! / Sv: tanklokk
« på: Tirsdag 09. April 2019, klokken 20:53 »
Opplevde det samme nå i vinter. Fikk det reparert på garanti/reklamasjon. Det må fikses fra innsiden så det tok litt tid.

9
e-up! / Sv: Bilen stopper ved parkering; Start motoren manuelt!
« på: Fredag 08. Mars 2019, klokken 07:32 »
Opplevde dette noen ganger da bilen var helt ny på vår 2014 modell. Men det ble borte etter en SW oppgradering hos Møller.

10
e-Golf / Sv: Bremseeffekt i vinterhalvåret
« på: Mandag 25. Februar 2019, klokken 10:02 »
Ellers så kan et tips være å bremse med venstrefoten og så gi gass, i den rekkefølgen. Da vil kun mekaniske bremser være aktive. Det anbefales å trene på venstrefotbremsing først, dersom man ikke behersker dette.

Sett girvelgeren i N først så kan du gi litt gass først og så trimme bremsene med venstrefoten.

11
Jeg la PFSP 4x10 + jord. Så slipper en å bytte om det skulle bli aktuelt med 3-fas 400 V en gang i framtiden.

12
e-up! / Sv: Takluke
« på: Fredag 08. Februar 2019, klokken 08:34 »
Masse frisk luft uten vind så det er en del i bruk på sommeren. Men også fint med mye lys inn i bilen - hele året :-)

13
e-up! / Sv: Første Elbiltur - Tur på 120 mil (Oslo - Bodø)
« på: Mandag 04. Februar 2019, klokken 08:33 »
Tre faktorer for rekkevidde: Fart, Vær og Topografi. Fart over 80 km/t drar betydelig mer strøm, vann i veibanen eller motvind tar mer strøm, og nedoverbakker går mye lettere enn oppover. F.eks fra Hjerinn mot Oppdal/Trondheim går veldig billig.
God tur, du finner fort ut av hvor lange strekk du kan kjøre.

14
e-up! / Sv: "vedlikeholdsbremsing" og regenerering
« på: Fredag 16. November 2018, klokken 14:53 »
Med girkassa i nøytral og gasspedalen litt inne, vil den ikke regenerere. Så da kan bremseskivene trimmes med venstre fot  :)

15
e-Golf / Sv: Dashcam som muligens har overbelasta kretsen
« på: Fredag 31. August 2018, klokken 07:39 »
Oppdatering fra Møller Bil i dag:

12 V batteri lades kun når bilen er på (i bruk) ikke ved lading.

Rart om ikke eGolf er som eUp - den lader 12 V batteri ved lading av høyspentbatteriet. Men når ladingen av høyspentbatteriet stoppes, stoppes lading av 12 V batteri også. Selv om ladeledning fortsatt står i.

Sider: [1] 2 3 ... 5