1
Model X / Sv: Model X med yoke-ratt i Norge nå
« på: Mandag 21. Mars 2022, klokken 20:39 »
Ikke så mye info rundt ny kjemi, er såvidt nevnt her: https://electrek.co/2021/01/28/tesla-new-model-s-x-refresh-12-new-features-yet-to-be-announced/
Men vi vet jo at batteriene blir noen få prosent bedre per år i snitt, så ikke unaturlig at det kommer et lite hopp nå. Altså en bedring. Raskere lading, ja, men hovedsaklig grunnet en optimalisert kjøling og reorganisering av batteripakken. Også forbedring i motorer og elektronikk for mer effektiv drift.
Når det gjelder min skråsikkerhet rundt «aldri» X produksjon i Europa, så leser jeg da tross alt Aftenposten, ergo lider jeg ikke av skråsikkerhet.
Økning i volum for Tesla blir først og fremst Model Y, Model 3, Cybertruck og den kommende «Model 2». Det er vel lenge siden Model X produksjonen (bortsett fra nå i overgangen til ny versjon som har tatt MYE lenger tid enn Elon regnet med) har vært særlig produksjonsbegrenset, men etterspørselsbegrenset. Noen blir turned off grunnet dørenen (de som ikke har levd med dem…), samt at noen mener den ser ut som en hval. Dette kombinert med stadig flere alternative «normale» og stadig kulere elektriske SUV’er dukker opp, prisen på X’en, samt at Elon selv har uttalt at S og X nærmest er en hobby for Tesla, gjør at sannsynligheten for X produksjon i Europe er lik null.
Men vi vet jo at batteriene blir noen få prosent bedre per år i snitt, så ikke unaturlig at det kommer et lite hopp nå. Altså en bedring. Raskere lading, ja, men hovedsaklig grunnet en optimalisert kjøling og reorganisering av batteripakken. Også forbedring i motorer og elektronikk for mer effektiv drift.
Når det gjelder min skråsikkerhet rundt «aldri» X produksjon i Europa, så leser jeg da tross alt Aftenposten, ergo lider jeg ikke av skråsikkerhet.

