Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbilertilalle

#1
Audi e-tron / Er det mye feil på e-tron?
torsdag 16. november 2023, klokken 15:06
Hei dere som har e-tron.

Jeg vurderer overgang fra Tesla til e-tron Q8 men lurer jo om det er mye feil på bilen. I følge denne (https://www.jdpower.com/business/press-releases/2023-us-vehicle-dependability-studyvds) amerikanske statestikk er audi (sammen med tesla) på bunnen - og Kia på toppen. Men hva er deres erfaring?

Takk!
#2
Ja jeg har den på en CEE stikk, og da er den ikke en del av det faste anlegget.? Ellers føler jeg at sikkerheten er godt ivaretatt siden det er brukt standard komponenter (kontaktoren og jordfeilbryter) der hvor selve ladestrømmen går.  :+1:
#3
Jeg har laget min egen ladestasjon fra bunn av (bygget 2 stykk). Alt er open source for de som ønsker å gjøre det samme: https://dehnes.com/electronics/2021/03/31/dehneevse_charging_station.html

Det fine er at man kan skrive koden som styrer alt selv: a) om den skal lade, b) når den skal lade og c) hvor fort den skal lade til en hver tid. F.eks lade kun når strømmen er billigst eller bestem ladehastigheten fra softwaren. Har også skrevet kode for last deling slik at flere stasjoner som deler samme kurset kan lade uten å overbelaste kuset.

Nå kan bilen alltid står plugget i.

https://www.youtube.com/watch?v=G5hRH6UQRbQ
#4
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Lastfordeling lønnsomt?
fredag 26. februar 2021, klokken 22:33
Det har du selvfølgelig helt rett i (innlegget er rettet). Takk  :+1:
#5
Avansert: Batterier og Lading / Lastfordeling lønnsomt?
fredag 26. februar 2021, klokken 22:02
Jeg driver å designe og bygge mine egene ladestasjoner helt fra scratch og mens jeg sitter å skrive firmware for disse tenkte jeg litt på lastfordeling. Er det egentlig lønnsomt?

Gitt man har energibasert nettleie, vil det være mest økonomisk å lade i de billigste timene i døgne med høyest mulig effekt.

La oss se på følgende eksmepel:

Hvis man har 2 biler som kan lade som følge:
- bil-1: 3 faser 24A (16,5kW)
- bil-2: 1 fase 32A (7,4kW)

Og man ønsker f.eks å lade 20kWh på begge bilene. Da blir regnestykkene slik:

Med lastfordeling (gi 16A til hver)
- bil-1: maks 11kW (3x16A) trenger: 20kWt/11kW = 1,81 timer
- bil-2: maks 3,6kW (1x16A) trenger: 20kWt/3,6kW = 5,55 timer
=> totalt 7,37 timer 3,6 timer (fordi bil 1 kan lade full effekt etter 1,81timer)

Uten lastfordeling (altså lade bilene serielt etter hverandere)
- bil-1: maks 16,5kW (3x24A) trenger: 20kWt/16,5kW = 1,21 timer
- bil-2: maks 7,4kW (1x32A) trenger: 20kWt/7,4kW = 2,70 timer
=> totalt 2,70 + 1,21 = 3,91 timer

Så med lastfordeling ta det lengere kortere tid og dermed vil prisen blir dyrere lavere fordi man ikke rekker å lade alt innenfor de  timene med lavest pris (+ høyere tap ved lavere ladestrøm).

Men så klart, så snart den faktiske ladestrømmen på den ene bilen blir mindre (fordi den når ønsket SoC) så kan den andre begynne å få tilgjengelig kapasitet.

Hva tenker dere?
#6
Hei,

For de som ønsker å bygge sin egen ladestasjon:

Jeg har kjøpt 2 stykk "Viridian controller 2.0" (https://ecoharmony.co.uk/products/evse-protocol-controller-2-0) som jeg ikke har bruk for lenger. De er uåpnet og ny.

Pris: 1645 NOK per stykk

original kjøptskvittering medfølger.

Kan evt hentes på Langhus.
#7
Model 3 / Sv: Keramisk coating vs folie
fredag 13. november 2020, klokken 20:25
Jeg har en litt mer pragmatiske tilnærming. Før jeg solgte Xen etter 3år så betalte jeg 7k for lakering av panseret (det var noen få steinsprut) også så den ut som ny. :)
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bytte bremseskiver foran selv?
tirsdag 11. august 2020, klokken 14:52
Når dere bytter klosser, må man ikke presse tilbake stemplene fordi de gamle klossene har blitt tynnere? Hvis ja - hvilket verktøy brukte dere til det?
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Vibrasjoner ved hardt pådrag
fredag 11. august 2017, klokken 12:21
Jeg har det samme på min. 100D utlevert juni 2017. Har sagt fra til neste service time. Jeg lurer på om det har kommet en løsning eller om de fortsatt er i feilsøkingsfasen...?
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: 12v uttak sikringer?
fredag 21. juli 2017, klokken 14:24
Det er F203. Den fjerde fra toppen av den første raden (venstre). 20A mikro2 sikring.

Se vedlegg.
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dashcam installasjon
tirsdag 18. juli 2017, klokken 20:35
Besvarer mitt eget spørsmål: Sikring F203 (fjerde mikro2 20A på venstre siden) er til 12V uttak i midtkonsoll. Den egner seg til formålet.

Høyre pinnen fra sikring er fra batteriet - altså uttak burde skjer på venstre siden slik at dashcam er bak sikring og ikke foran.
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dashcam installasjon
fredag 23. juni 2017, klokken 17:01
Hva gjorde dere med A stolpen og air baggen i den? Kabelen burde vel ikke legges på undersiden av a-stolpen når den skal ned mot ODB-2 porten - da airbaggen kommer ut nedover?

Edit: og hvor i sikringsboksen ta dere tenningsstrøm? Vil jo ikke ta noen sikringer som man ikke skal ta ut...
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vurdering av brukt Tesla S 70D
fredag 07. april 2017, klokken 11:27
Det jeg lurer litt på er hvordan dette med reklamasjon er når man kjøper fra en annen forhandler. Etter 100.000 km garanti er brukt opp så gjelder fortsatt den 5-årig reklamasjons frist som er satt av forbrukerkjøpsloven - men denne sier at kjøperen må reklamere hos selger - og siden selger ikke er Tesla - hvordan blir dette da? Hva om f.eks speilet faller av etter 4 år (speil er ment å være med enn 2 år, altså 5 år). Er det selgere som må dekke dette? Eller kan man går direkte til Tesla for reklamasjon?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Homelink- Autoclose
mandag 12. september 2016, klokken 08:22
Problemet er at systemet ikke gir spesifikk lukk eller åpne kommando men kun et enkel signal. Når porten er allerede åpen og jeg kommer hjem, vil bilen faktisk lukke porten. Litt uheldig hvis noen er i veien. Samme når man kjører hjemme fra. Om porten er allerede lukket (av ulike årsaker; f.eks man har parkert utenfor denne dagen) så vil bilen faktisk åpne den når man kjører av gårde. Håpløst. Har sluttet å bruke automastisk styring og styre det helleregner selv på 17" skjermen.
#15
Noe som vet hvorfor arbeidet ikke kan utføres med høy SoC? Spenning er fortsatt høy ved utladet batteri så det har vel ikke så mye å si for liv og helse?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA