Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - GOS

Sider: [1] 2 3 ... 151
1
Model 3 / Sv: Skeivslitte dekk
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 08:02 »
Vekker denne tråden til livet igjen siden det snart nærmer seg tiden for dekkskift. 
Byttet over til vinterdekkene i dag (vet det er tidlig men logistikkutfordringer tvingte det frem i år). Bilen har gått over 50000 km, så planen var å kjøpe nye sommerdekk før neste sesong. Jeg har fulgt litt med slitasjen på dekkene over sommeren og til min store overraskelse når jeg tok de av så var slitasjen på innsiden av dekkene helt ekstrem. Dette gjelder alle 4 hjulene. Vet at jeg har kjørt med litt for lite luft gjennom deler av sommeren, ca 2,7-2,8 bar. Ellers så har jeg tatt hjulstillingskontroll hos tesla for under et år siden med vinterhjulene på (235/40/19) hvor noen av hjulene fikk en liten justering.

Hva tenker folket her? Flere som har hatt lignende erfaring?

Synes det er rart om lufttrykk alene kan utgjøre så stor feilslitasje og da nesten kun på innsiden.

På min, kjørt 54000 km, oppdaget jeg tilfeldigvis ekstrem slitasje på innsiden av fremdekkene i sommer. Også bakdekkene var slitt på innsiden, men i og med at jeg ikke selv tok av dekka så vet jeg ikke om det var like ekstremt.

Jeg har kjørt med 3 psi for MYE i lufttrykk, som skulle si mer slitasje på midten æ, ergo konkluderte jeg at noe måtte ha skjedd med hjulstillingen.

Jeg tror det må skjedd i løpet av siste år da jeg selv inspiserte dekkene i fjor.

Bestilte time for hjulstillingskontroll / justering hos Tesla i forrige måned. Det var litt 'out of spec' men ikke veldig, allikevel nok til å gnage dekka. Det blir siste sesong på de sommerdekkene.

2
Lading av Tesla / Sv: TWC bug'en endelig fikset! 11kW@3fase/230V/IT nett
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 13:01 »
Skal få koblet opp min TWC gen 2 på hytta.
Jeg har 3-fase 230 V, og ønsker å kunne lade Model 3 så raskt som mulig, men ønsker også å kunne bruke laderen på andre biler.

Slik jeg forstår det nå så klarer dere nå å lade Model 3 med høy effekt på 3-fase 230V samtidig dom at andre biler lader uten problem. (Antar de andre bilene da bare trekker fra en fase?)

Hva er det jeg skal be elektrikeren om å koble opp i henhold til?

Jeg ser det at det står at 3 fase 230 V i manualen er lun nevnt med ett alternativ '230 Volt-Thee phase Without Neutral' så jeg antar det er det vi snakker om, men der står det at det kun skal brukes med Tesla biler!??
Se vedlagte 2 sider av installasjonsmaualen.

3
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: ſøndag 29. August 2021, klokken 16:55 »
Batteriet er på ca 77 kWh brutto, eller noe mindre. Så er det vel en form for "brick protection", sikkert på 2-3 kWh, som gir ca 75 kWh netto, altså 74.5 kWh nominal.  I tillegg er det buffer under 0% på drøye ca 3 kWh. Disse kan brukes, hvis du må, men ingen garantier for at bilen ikke stopper før disse er brukt opp.

I tillegg står det 1% battery degradation, men det er nok et tall man må ta med en klype salt.

Så da ender man som skrevet her over, på drøye 70 kWh fra 0-100%, med 3 kWh ekstra når man kjører seg tom for strøm.

Dette må ikke tas som feilfrie fakta, bare det jeg har plukket opp etter å ha brukt Scan My Tesla selv.

Og det du skriver her mener jeg stemmer....med 5-6 års erfaring med ScanMyTesla:-)

4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ladetråden
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 11:21 »

For å få skikkelig effekt så må du vel ha kjørt langt (og / eller hardt) slik at batteriet er skikkelig varmt. Den lille ladingen du hadde i forkant har nok ikke løftet batteritemperaturen særlig.

5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Levering av biler, forsinkelser?
« på: Onsdag 18. August 2021, klokken 13:14 »
Kunne ikke finne noen bilder av den på siden dems på Facebook. Har kun sett Lucid Blue i andre land så langt. Kan tyde på at jeg gjorde noe jævla dumt da jeg bestilte den.  :-1: :-1: :-1:

Troe du gjorde ett like bra valg som meg da du valgte den. Tror det blir veldig bra jeg😊

6
Model Y / Sv: Hva er din utleveringsdato for TMY?
« på: Onsdag 18. August 2021, klokken 13:06 »
@Jeronan

Jeg har som tidligere sagt ikke hast. Jeg tar også ut Ioniq 5 senere i år,men beholder Model 3'en. (Er alene så trenger ikke så mange biler, men er greit å ha en som de utflyttede barna kan bruke)

Om jeg får min Model Y mye senere for eksempel 2022, og gjerne levert fra Berlin, så er det helt OK. Da bytter jeg sikkert inn Model 3'en. (Med mindre Ioniq'en blir en skuffelse og da blir det to Tesla'er)


7
Model Y / Sv: Hva er din utleveringsdato for TMY?
« på: Onsdag 18. August 2021, klokken 10:03 »

Jeg fikk også SMS tidligere idag, har ikke hatt VIN i koden antagelig da jeg bevist ikke har fullført stegene med innbytte eller ei, betaling etc

-Bestillingsdato: 28.01.2020
- LR Midnight Silver/sort, 19"
- Utleveringssted: Lillestrøm
- Dato for utlevering: første ledig time når jeg sjekket for en halvtime siden var 25.08, men jeg avventer til jeg får 'riktig batteri


8
Model Y / Sv: Hvor er min Tesla? Spekulering rundt shippingstatus
« på: Onsdag 18. August 2021, klokken 09:48 »
De kan jo ikke være langt unna i og med at jeg og sikkert mange andre har fått anledning til å velge leveringsdato alt 25.08. (Utlevering tvunget til Lillestrøm)

Personlig har jeg ikke fått VIN i koden, sikkert fordi jeg bevisst ikke har valgt å oppgi data om innbytte / betaling etc. Jeg avventer å hvite mer om batteriet før jeg eventuelt tar den ut.

9
Model S / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
« på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 10:24 »
Tesla S Lr +. 2021 651 km

Fikk endelig testet min nye Tesla S på motorvei mellom Hirtshals og Scandinavian park.
Nedover med tom bil
Oppover med bil full av brus og øl.

Impoberende lavt forbruk i slik hastighet med så stor bil. :+1:


10
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
« på: ſøndag 15. August 2021, klokken 22:33 »
Hva er det dere får nå på hvilken amper på 230 V 3-fase? Når dere skriver 28A /28A er det da 28A kurs dere har lagt opp til, eller er det 40A(?) men bilen rapporterer 28A?

Er det slik at om dere legger opp til å bruke denne 230 V 3-fase lading er bare Tesla Model 3 (/Y)som kan lade på den, eller kan alle biler med Type 2 lade på boksen da? (Men får da vare utnyttet 1-fase?)

Tenker å få satt opp min ubrukte TWC Gen 2 på hytta som har 3-fase 230V.  Men jeg ønsker at også andre biler enn Tesla skal kunne lade der.

Er det noe spesielt jeg bør si til elektrikeren? Eller er det bare å gi ham instruksjonsmanualen og si at jeg vil ha så mye effekt som mulig, men ønsker at både Tesla og andre biler skal kunne lade der.


11
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Fredag 13. August 2021, klokken 22:11 »
Hvordan i alle dager kommer du frem til dette? Ved et besøk på Tesla.no har det stått 505 km wltp estimert rekkevidde, hele tiden på aktuell modell. Når man bestiller den modellen er det det som gjelder? Hva EPA, Tesla USA har sagt er helt irrelevant.
Det har ALDRI stått WLTP mot Model Y. Det har kun stått *Estimat, først med dagens 507 så er det satt in WLTP

12
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Fredag 13. August 2021, klokken 22:09 »
Så om jeg får 505/507 WLTP så får jeg IKKE dert jeg reserverte slik jeg ser det.

Får jeg 505 EPA km så får jeg det som var oppgitt rekkevidde i 2019/2020.

Kan godt tenkes at du trudde at Tesla i Norge oppga rekkevidde etter EPA, men det har de jo aldri sagt eller antydet selv. Her bruker vi WLTP, og de aller fleste har nok regnet med å få ca 505 km etter WLTP kombinert.

Men de har sagt at de leverer samme biler  / standard enten det er til US eller Europa, og om de da leverte en med 505 WLT i Europa og en med 505 EPA i US så er det ikke samme bil / batteri, så enkelt er det.

Nok om det, jeg lever fint med mine beslutninger, enten jeg venter, tar den ut og beholder eller selger den, eller ikke tar den ut lg får mine 15.000 refundert.

Andre folk får nå gjøre hva de føler for.

13
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Fredag 13. August 2021, klokken 21:54 »
Hvis man forholder seg til informasjonen som Tesla har gitt til alle som har bestilt Model Y i Norge (505km) og ikke diverse spekulasjoner på forum på internett, så stemmer jo det Tesla har sagt. Man får akkurat det man har betalt for (fortsatt muligens best i klassen for en 4WD SUV på den størrelsen).

Når det er sagt hadde selvsagt det vært topp om rekkevidden hadde blitt forbedret siden bestilling, men at man faktisk får det man har bestilt er jo litt vanskelig å klage på. Før eller siden kommer det bedre rekkevidde, og Tesla kan jo ikke slutte å forbedre bilene sine heller.

Husk nå på at Tesla ALDRI har sagt at det var 505 km WLTP. 505 km var det første tallet de kom med og det var basert på EPA (313 miles) rekkevidden i USA. Den gang EPA tallet først kom på bordet i USA så var 'verden' o errasket hvordan de klarte å få lengre rekkevidde på Model Y enn Modeø 3 sine 309 miles (EPA) den gang. Det ble da sagt at de hadde forbedret det ene og det andre. Senere ble Model 3 oppgradert med noen miles og enda senere (nå i år) til de ca 358 den har idag.

Så om jeg får 505/507 WLTP så får jeg IKKE dert jeg reserverte slik jeg ser det.

Får jeg 505 EPA km så får jeg det som var oppgitt rekkevidde i 2019/2020.

14
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Fredag 13. August 2021, klokken 16:45 »

The US Model Y has Panasonic battery packs which are 82kWh packs. So you cannot compare those to the current 77kWh packs from LG that are used in Shanghai Gigafactory.

So since the EU sites have been updated this morning with 507km WLTP, then that's what we will get. Model Y with LG 77kWh pack.
If the MCU software shows EPA range, then it would mean the Model Y's delivered now will show 469km at 100%.
If the formula being used is WLTP / 1.081 = EPA range displayed on the MCU.

Would be bit disappointing though. Had hoped to take out the Model Y with at least 500km at 100% on the display.  ::) :P

Jeg kan sammenligne akkurat det jeg vil jeg:-) 82 kwh er 82 kwh timer, og om LG har mer indre tap enn Panasonic så er det enda større grunn til å vente på noe bedre (enn 77 kwh LG) for min del.

Jeg har to ganger tidligere endt opp med å få ny Tesla rett før de endrer. Nå er jeg overbevist om at det kommer endring på Model Y i forhold til de første bilene, og jeg akter ikke å oppleve det en tredje gang. Jeg reserverte først når det vare beslutte å bygge Gigafactory i Berlin og at det skulle bygges nye batterier der også fro Model Y.

Som sagt, jeg har ikke hast og har idag bestilt en Ionic 5. Om jeg ender opp med + beholde Ionic 5 + model 3, Ionic 5 + Model Y eller Model Y + Model 3 det vil fremdiden vise.

Men, med Model Y = 505 wltp (467 på displayet), så er jeg ganske sikker på at jeg ikke beholder den selv.

15
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Fredag 13. August 2021, klokken 16:25 »

Model 3 har 353 miles / 568 km (EPA) i USA / Canada. Denne har 614 km WLTP her hjemme, så ett forhold på 1.081 WLTP versus EPA
Model Y har 326 miles/ 525 km  (EPA) i USA / Canada. Denne burde da ha noe slikt som 525*1,081 = 568 km WLTP

Bilene viser EPA tallet her i Norge på skjermen (med mindre en har gammel S og X og kan velge Rated).

Jeg har ingen hast, så jeg avventer med å ta den ut for å se hva bilene viser på 100% her i Norge. Om/når de viser rundt/opp mot 525 på displayet som ny, da tar jeg den ut:-)

Se bilde fra Amerika vhor en har 327 miles

Sider: [1] 2 3 ... 151