Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - anna

#1
e-Golf / Sv: Oppdatere kart
søndag 28. juli 2019, klokken 19:19
Håvar, takk for svar.
#2
e-Golf / Sv: Oppdatere kart
søndag 28. juli 2019, klokken 11:35
Vet noen om det går an å oppdatere kart via wifi på e-golf 2015 modell? Hvis ja, hvordan gjøres det i så fall? Det er kanskje bare mulig å gjøre trådløst på nyere modeller?
Hvis jeg må ha minnebrikke, kan noen gi navn og størrelse på slik minnebrikke?
#3
e-Golf / Sv: Oppdatere kart
torsdag 25. juli 2019, klokken 21:29
Vet noen om det er mulig å oppdatere kart via wifi? Altså fra wifi direkte til E-golfen, eventuelt fra wifi til Ipad for så overføre til E-golfen? Jeg blir glad hvis noen kan gi fremgangsmåten!

E-golf forhandlere jeg har spurt sier de skal ha fra 3 500 kroner til 5 000 kroner for å oppdatere kartene i bilen min. Det er altfor mye hensyntatt at det bør være kurant og enkelt for dem å gjøre dette. Jeg synes de bør gjøre slikt rimelig ifm ordinære service.
#4
Min kjøpekontrakt om Ampera-e ble inngått i februar 2017, og jeg venter fortsatt på levering... Hva er i praksis normal leveringstid ved bestilling i januar/februar 2017?
#5
e-Golf / Sv: Dårlig erfaring med bilforhandler, kjøpekontrakt
søndag 29. november 2015, klokken 18:50
Takk for alle innspill. Det er fint å få støtte, og høre om andres tanker og erfaringer. Det er heldigvis en del seriøse og ordentlige bilselgere.

Jeg synes enhver seriøs bilforhandler burde ha et system for å rydde opp ovenfor kunden dersom en av deres bilselger opptrer useriøst. I mitt tilfelle har Møller Bil Oslo Vest ikke vært interessert i å rydde opp på noen som helst måte. De har ikke beklaget situasjonen. Bilforhandleren aksepterer at bilselgeren uten forvarsel - og i det skjulte - plutselig øker dekkprisen fra 9 000 kroner til 16 455 kroner. Slik jeg ser det aksepterer Møller Bil Oslo Vest at en bilselgeren lurer kunden. Er ikke det spesielt at bilforhandleren ikke rydder opp når en bilselger opptrer slik?

Det er ikke alltid lett å finne en ærlig og seriøs bilselger av den bilen du skal kjøpe. Bilkjøp er så kostbart at det burde vært et register hvor bilkjøpere kan anmelde ved å gi karakter på bilkjøpet. Det kan bidra til at bilselgere og bilforhandlere blir seriøse. Av personvernhensyn bør kanskje registeret være uten navnet på bilselgeren? Men det er jo bilselgerenes navn mange vil se anmeldt. Navnet på bilforhandleren bør iallefall bli anmeldt.

Jeg tok saken opp med selger muntlig og skriftlig dagen etter kontrakten ble skrevet, og fikk svar en måned senere. Grunnen til at jeg ikke prøvde å heve bilkjøpet var frykten for å komme langt bak i produksjonskøen til VW. Bilselgeren var nemlig svært ivrig på å si at Møller Bil hadde fått tildelt noen svært tidlige nummere, og at de var bedre enn nummerne til de forhandlere som ikke var Møller Bil. Han hadde allerede reservert et av de aller tidligste nummerne til meg. I ettertid har jeg skjønt at det var bullshit, jeg tror ikke Møller Bil leverte bilene tidligere enn de andre bilforhandlere.

E-Golfen var mitt første bilkjøp fra bilforhandler. De som kjenner meg vil si at jeg normalt verken er naiv eller lettlurt. Til tross for at jeg har god økonomisk forståelse, ble jeg altså lurt. Derfor er det så irriterende at jeg ikke sjekket kontrakten nøye med hensyn til om bilselgeren hadde økt totalprisen for deretter gi meg prisøkningen i rabatt. Jeg tror nok både bilselgeren og jeg var litt stresset av at det var første salgsdag av e-Golfen.
#6
e-Golf / Sv: Dårlig erfaring med bilforhandler, kjøpekontrakt
mandag 23. november 2015, klokken 20:22
Takk for innspill. Jeg spurte ikke Møller Bil om å få annullert kjøpekontrakten, og etter ca et års ventetid fikk jeg endelig levert bilen. Av frykt for at leveringen skulle bli forsinket valgte jeg å vente med å skrive om saken på forumet.

Da bilselgeren sa jeg skulle få samme rabatt forventet jeg at rabatten ble trukket ifra den prisen selgeren akkurat hadde gitt meg. I stedet for å gjøre det som en kunde forventer, økte selgeren prisen på dekkene med ca 7 000 kroner for deretter å gi meg de samme pengene i rabatt. Jeg tapte vel
ca 6 000 kroner på å skrive under på kjøpekontrakten med Møller Bil Skøyen sammenlignet med tilbudet fra den andre bilforhandleren.

Jeg oppfattet bilselgeren slik at den første prisen jeg fikk på ca 9 000 kroner eksl.mva. var vanlig pris for dekkene. Jeg tror ikke noe på at listeprisen hos Møller Bil Skøyen var 16 455 kroner eksl.mva. for disse vinterdekkene!

Selgeren / Møller Bil Oslo Vest ville som sagt ikke rydde opp i saken. De fastholdt at jeg hadde skrevet under på kontrakten. Jeg skrev innlegget for å gjøre andre oppmerksom på hvordan enkelte bilselgere og bilforhandlere opptrer.
#7
e-Golf / Dårlig erfaring med bilforhandler, kjøpekontrakt
mandag 23. november 2015, klokken 02:04
Jeg har svært dårlig erfaring med å kjøpte e-Golf av Møller Bil Skøyen / Møller Bil Oslo Vest. Jeg mener bilselgeren brukte en sleip og frekk metode i forbindelse med kjøpekontrakt, pris og rabatt.

Bilselgeren gav meg tilbud på e-Golf. Jeg husker han sa at vinterdekk kostet ca 9 000 kroner, fire stk 15" Conti Aspen. Jeg ville bare kjøpe bilen dersom jeg fikk samme rabatt som jeg hadde tilbud om fra annen bilforhandler. Da sa bilselgeren "Jeg skal se hva jeg kan gjøre." Etter at bilselgeren hadde regnet på tilbudet sa han "Nå har jeg ordnet samme rabatt til deg, du kan få 20 700 kroner i rabatt."  Jeg var fornøyd med å få samme rabatt, og skrev under på kjøpekontrakten. Se kopi av kontrakt med vedlegg.

Da jeg kom hjem så jeg at prisen på dekkene var ca 7 000 kroner høyere på kjøpekontrakten enn det bilselgeren sa noen minutter før jeg skrev under på kontrakten. I kontrakten økte alså bilselgeren prisen på dekkene uten at han sa det til meg, for deretter å kunne si at jeg fikk den rabatten jeg ba om. Det er lureri, og er i realiteten ikke å gi rabatt.

Dagen etter undersøkte jeg prisen på fire helt like dekk hos Møller Bil Kaldbakken. Der var prisen 8 960 kroner eksl. mva, og det var uten at jeg ba om rabatt. I min kjøpekontrakt koster de samme dekkene 16 455 kroner eksl. mva, 15" Conti U/pigg Aspen. Poenget er ikke at prisen i kontrakten min er svært høy, men det er uakseptabelt er at bilselgeren økte dekkprisen i kontrakten uten å si det til meg.

Jeg kontaktet straks bilselgeren muntlig og skriftlig, og krevde at prisen på dekkene ble redusert til den prisen han hadde sagt. Etter fire uker får jeg e-post fra Møller Bil Skøyen ved bilselgeren: "Hei X, Jeg har snakket med min markedssjef [...] angående saken du tok opp 25/26 februar. Han forteller at vi forholder oss til kontrakten fra 25.02.2014. Vi har heller ingen mulighet til å kunne selge deg bilen for en lavere pris enn hva du har signert på kontrakten."

Bilselgeren har ikke bestridt den forståelsen jeg har gitt ham av kjøpsprosessen. Han har vært høflig i alle samtaler. Jeg forventet at Møller Bil opptrådte ryddig og profesjonelt, og det var vel derfor jeg ikke fineste kontrakten.

Da jeg spurte om å kansellere kjøpet av vinterdekkene fikk jeg til svar at det kunne jeg gjøre, men nesten hele rabatten jeg hadde fått lå i dekkene... Så da ble det i realiteten ikke noe særlig billigere å kjøpe dekkene hos annen forhandler. Jeg beholdt derfor dekkene.

Jeg anbefaler alle som vurderer å kjøpe bil av Møller Bil Oslo Vest til å lese kjøpekontrakten nøye før den eventuelt skrives under. Ikke la deg lure av en sleip bilselger / bilforhandler. Dieselskandalen til VW er alvorlig, den viser svært dårlige holdninger i VW. Min erfaring med bilforhandler Møller Bil er som dere skjønner dessverre dårlig når det gjelder troverdighet. Men E-Golfen, den er jeg godt fornøyd med! Jeg har forresten akkurat skiftet til de svindyre vinterdekkene!

#8
e-Golf / Sv: DAB Radio og Favoritt Kanaler
tirsdag 07. april 2015, klokken 22:56
Sommertid - klokka i e-Golfen har ikke endret seg til sommertid. Er det slik at klokka må stilles manuelt?
#9
e-Golf / Sv: Rekuperasjon??
søndag 15. mars 2015, klokken 20:17
Av og til har jeg behov for å kjøre lengst mulig på en lading. Landeveiskjøring. Kan noen si hvordan man kjører smart for å komme lengst mulig? Jeg skjønner at jeg kommer lenger hvis jeg skrur av alt elektrisk og reduserer farten, og at B og D-trinnene bremser. Men hva skal jeg velge, og når skal jeg velge D, de forskjellige D-trinnene og B?
#10
e-Golf / Sv: Kjøpe med eller uten varmepumpe?
fredag 13. mars 2015, klokken 08:18
Jeg anbefaler å prøve en e-golf med varmepumpe før du bestemmer deg. Hvis man skal ha varme på når en kjører, så må varmepumpenvære på. Jeg synes varmepumpen bråker mye.
#11
e-Golf / Sv: Car-net før bilen er overtatt
fredag 27. februar 2015, klokken 21:46
I og med at Erik Arnesen Bryn AS bruker moller.no i e-postadressene kan man jo lure på om det er forbindelser utover å være bilimportør og bilforhandler. Jeg tror Erik Arnesen Bryn AS er best tjent med å vise at de har en avstand til Møller.
#12
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
onsdag 18. februar 2015, klokken 23:05
Takk for svaret! Det er det jeg mente. Jeg hadde lært meg hva semihurtig-lading og litt-fortere-lading er for noen dager siden, men jeg hadde visst glemt det... Nå skal jeg huske det!
#13
e-Golf / Sv: Lading av E-golf
onsdag 18. februar 2015, klokken 22:02
Sitat fra: ea på mandag 09. februar 2015, klokken 15:36
Har akkurat kommet hjem fra Sverige med en Mennekes 16A ladekabel i bagasjen. Den ble etter tips på dette forumet bestilt hos Volvoforhandler og kom seg på 3900 SEK. CEE-Chukoadapter ble kjøpt på Biltema til 109 NOK. Tenker å ha denne liggende i bilen. Den originale 10A-kladden får henge i garasjen og lader bilen pent og pyntelig opp over natten.
CEE kontakt mode 2, 16A Mennekes, fra Volvo. Har jeg forstått dette riktig - den kabelen kan brukes til å semi-hurtiglade e-Golf? Noen som vet om den kan kjøpes i Norge?
#14
e-Golf / Sv: 16A Ladekabel
lørdag 14. februar 2015, klokken 02:04
Takk. Den laderen jeg brukte var en "Type 2 semihurtig AC". Jeg trodde det var en semihurtiglader, den var iallefall dyr... Ladeboksen hadde ikke kabel, så da er det ikke en ordentlig semihurtiglader, selv om navnet kan tyde på det.
Tørr jeg spørre om hvilke ladestasjoner jeg kan få raskere lading med en ny 16A kabel med kladd?

Nå skjønner jeg det, den laderen jeg brukte har jo ikke "lader" i semihurtignavnet. :)
#15
e-Golf / Sv: 16A Ladekabel
lørdag 14. februar 2015, klokken 01:36
Er det da en "16A kabel med kladd til CEE" jeg skal kjøpe? Det er altså kladden som gjør at man får glede av semihurtigladeren. Standardkabelen jeg har på 16A er vel uten kladd da? Jeg ladet med den i 2 timer på en semihurtiglader, og det ble ikke noe hurtigstrøm av det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA