Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thomanie

#1
Sitat fra: RJK på fredag 05. februar 2021, klokken 10:41
Spurte Lars_F fra BKK om det samme, i tråden om BKK-ladestasjoner. Han er ikke sikker, men har hørt rykte om at det kan være Kople.
Står Kople på lynladeren i Foldereid i Plugshare, men den vises ikke på Koples kart, så bør tas med en klype salt enn så lenge.
https://www.plugshare.com/location/301680

EDIT: Kople bekreftet i chat at det er de som samarbeider med Helgeland Kraft. Antydet mai, men avhengig av andre firma.

T
#2
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
fredag 01. juni 2018, klokken 15:37
Sitat fra: Amatøren
Tatt opp det med ryggekamera hos Møller og en som som skal til Tyskland i slutten av juni var ikke klar over mulig problemet ...
Ikke særlig imponert over produktkunnskapen når jeg ser slike utsagn - men heller ikke veldig overrasket, dessverre. Må jo virkelig lure på om vedkommende noen gang har kjørt en Audi i Norge gjennom vinteren...!?

Uansett - godt å høre at noen men tilstrekkelig kontakt kanskje husker å ta det opp med fabrikken...

T
#3
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
torsdag 31. mai 2018, klokken 00:15
Som påpekt tidligere så er det ubeskytta ryggekameraet på dagens modeller - som også er å finne på prototypen på e-tron - helt håptløst om du ikke elsker å vaske bil hver dag... Jeg frykter også at kamera-speilene kommer til å fungere akkurat like dårlig, med mindre det kommer noe spyler-opplegg el.l for dem. At linsa evt blir større vil hjelpe, men det løser nok ikke problemet. Dette kan jo også være noe av grunnen til kameraspeil ser ut til å bli ekstrautstyr.

Felles opprop om beskyttet ryggekameralinse ala e-Golf på e-tron, anyone? :)

T
#4
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
mandag 30. april 2018, klokken 14:05
Ankom festen seint, men har rast fremover i køa den siste uka i ett betydelig større tempo enn tidligere. 8)
Er det siste ukes nyheter om rekkevidde++ som ikke har falt i helt god jord hos mange reservasjonsholdere?

T
#5
Audi e-tron / Sv: Batterivarmer?
tirsdag 24. april 2018, klokken 08:44
Mer info, inkl video, i dagens TU:
https://www.tu.no/artikler/kjolesystem-skal-gjore-at-audi-e-tron-unngar-tesla-problem/435578

Anser vel herved temperaturstyring og varmepumpe for bekreftet :)

T
#6
Audi e-tron / Sv: Batterivarmer?
mandag 23. april 2018, klokken 23:06
Også dagens DinSide omtaler temperaturstyring og varmepumpe i intervju med Audi-ingeniører :)
https://www.dinside.no/motor/siste-nytt-om-audi-e-tron/69737045

T
#7
Audi e-tron / Sv: Audi E-tron med rekkeviddeoppgradering via app?
mandag 23. april 2018, klokken 11:33
Sitat fra: jamez
...og hvor mange ganger i året skjer det isåfall?
Det kommer vel helt an på prisen på leien, hvor ofte du treffer en full ladestasjon, og hvor mye ventetiden er verdt for deg, der og da.

Sitat fra: jamez
Har vanskelig for å tro at de vil kunne sitte igjen med inntjening for ekstrakapasiteten på denne måten.

Det fins sikkert kunder som kan dra seg nytte av et slikt behov, for de fleste av oss vil nok 'leiebehov' være bare noen få ganger i året i snitt.
Helt enig i at økonomien vil styre, og det kommer helt an på hva den koster Audi å bygge inn kapasiteten i utgangspunktet, og hva de *faktisk* får betalt - ikke bare hva de ønsker å ta betalt. La oss si 150 USD/kWh (ihht Wikipedia) for 1:5 av pakken (20 kWh), skulle gi ca 3000 USD / 25000 NOK merkostnad med dagens dollarkurs. La oss for enkelthets skyld si at det vil koste 250 å lynlade (riktignok helt opp), og at denne "nødløsningen" koster 250 - halvparten av egenandelen på bilberging - for å komme til neste lader eller hjem. Da må du bruke dette 100 ganger på bilens levetid for at Audi har tjent det inn. 10ggr/år på 10 år, eller ~1/mnd. I tillegg kan du, som tidligere foreslått, selvfølgelig leie for en fast pris de 2 eller 3 ukene i året du trenger det - sommerferie, roadtrip, osv. Betaler du nok kan du kanskje kjøpe den for evig også, men da vil det nok koste mer enn merkostnaden av cellene. IMHO er dette en noe mer realistisk inntjeningsmodell enn Teslas tidligere.

T
#8
Audi e-tron / Sv: Audi E-tron med rekkeviddeoppgradering via app?
mandag 23. april 2018, klokken 09:08
Kan denne omtalte "leien" være ett stunt fra Audi for å eliminere ladekø-problemet?

Du kan leie ~100km rekkevidde av Audi, som holder til neste ladestasjon, mot ett "passende" beløp? Tenk utfartshelg. Du har 10 biler foran deg i ladekø, og når ikke neste ledige stasjon, eller helt hjem. Du hadde vel glatt betalt 2x eller 3x prisen på en hurtig/lynlading for å slippe å vente i ladekø?

T
#9
Audi e-tron / Sv: Batterivarmer?
mandag 23. april 2018, klokken 08:50
@Pingle - Om dette viser seg å faktisk stemme (avisartikkel) lover det jo virkelig godt! Flott link - takk!

EDIT:
Ser også at Audi nå selv omtaler det som "temperaturstyring", og ikke bare "kjøling":
"The key feature behind this is the sophisticated thermal management system for the lithium-ion battery."

T
#10
Audi e-tron / Sv: Batterivarmer?
onsdag 18. april 2018, klokken 19:25
Fra video'en på reservasjonssida til Møller ser man tydelig kjølevæskerørene inn og ut av pakka i framkant.

Det store spm gjenstår forstatt - vil denne kretsen også kunne tilføre varme til pakken på kalde dager? Ingen av selgerne jeg prata med på Møller kunne bidra med noe oppklarende info i så måte. Fikk heller ikke noe klart svar på om Q7 e-tron kunne varme pakken.

T
#11
Audi e-tron / Sv: Batterivarmer?
tirsdag 10. april 2018, klokken 09:59
Spørsmålet her er egentlig kun om kjølekretsen også vil brukes til å varme til ett kaldt batteri, og ikke hvor energien kommer fra. Men ja, er enig i at det er svært sannsynlig at den får varmepumpe :)

Det er vel ikke helt usannsynlig eller urimelig å anta at batteriet får lik, eller tilsvarende, oppbygging som pakkene på de eksisterende e-tron hybridene (A3 e-tron, Q7 e-tron) - siden det er gitt at den får væskekjølt batteri.

Audis illustrasjoner fra hybridene gir ett bra inntrykk av hvordan Audi har bygd kjølekretsen i batteriene sine. Både Q7 og A3 bruker tilpassede variasjoner over samme konsept:
https://www.audi-mediacenter.com/en/photos/detail/audi-q7-e-tron-3-0-tdi-quattro-3374
https://www.audi-mediacenter.com/en/photos/detail/audi-q7-e-tron-3-0-tdi-quattro-1505

Gitt begrensningene på hybridene ("Tilleggsinfo" på Q7, https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/q7/q7-e-tron-quattro/ladeutstyr.html), kan de bare ha minimalt med varming av batteriet - om noe.
Det eneste jeg kan se som antyder oppvarming av batteri er at oljetemp på forbrennningsmotoren må være 18C før "EV-mode" blir tilgjengelig. Men dette kan bare være mulig dersom det er utveksling av varme mellom olje- og varmekrets. Resten virker å være ren varme fra lading, og utlading, av batteri.

Venter fortsatt spent på hva Audi kommer med av (semi)offisielle utsagn rundt temaet...
#12
Audi e-tron / Sv: Pris!
torsdag 15. mars 2018, klokken 14:41
e-Golf har samme prispolitikk, så det høres ganske sannsynlig ut IMHO at det blir en "greit" utstyrt basismodell, med endel nødvendigheter på opsjonslista.

eGolf tilsvarer en Highline fossil utstyrsvariant i utgangspunktet, som dermed har det aller meste av utstyret "alle" vil/må/skal ha - med relativt begrensede tilvalg som skinnseter, ambiente belysning, innsvingbare speil, Dynaudio, parkeringsassistent, og andre modellspesifikke opsjoner.

T
#13
Audi e-tron / Sv: App - styring: hva tror vi kommer?
torsdag 15. mars 2018, klokken 13:22
Det ble sagt i dag at e-tron kommer med Audi On Demand, "som gir mulighet til å bestille oppgraderinger til bilen via My Audi-appen".
https://www.tu.no/artikler/na-er-prisen-pa-audis-elbil-klar/432708

Uklart hva "bestille oppgraderinger" betyr i denne sammenhengen - høres mest ut som aktivering av funksjonalitet som ikke var aktivert ved kjøpstidspukt, årets navi kart, ++, mer enn kontinuerlig software patching...?

T
#14
Audi e-tron / Sv: Batterivarmer?
onsdag 14. mars 2018, klokken 23:20
Den som leter, finner... til slutt...!

https://www.audi.com/content/audi_com/corporate/en/innovations/studies/models/audi-e-tron-quattro-concept/_jcr_content/fullwidthpar/imagegallery_1/image0.img.png?1521017559316

"Flüsssigkeitsgekühlte Lithium-Ionen-Batterie mit 95kwh" står det å lese.

Håper det overlever til produksjon, og også klarer å holde temp'en på batteriet *oppe*...

T
#15
Sitat
Cool  :+1: Men hva skal være poenget med å tape over VIN??
Testing av AWD?
Video fra inni hjulbrønnen eller under fronten?

T
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA