Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Baltor

#1
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: KEWET 1998, sjelden farge !
lørdag 05. desember 2015, klokken 18:29
Bilen er gitt bort
#2
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / KEWET 1998, sjelden farge !
onsdag 23. september 2015, klokken 23:28
Komplett men uten batterier og uten lader. Selges hel eller deler, vrakpantpris.
Bilen var gitt til Rogaland Bilmuseum,  men de har ikke lenger plass og ga den tilbake.
En av svært få som ble laget med denne fargen.
Står i Stavanger, trenger raskt svar.
90 83 27 07
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
torsdag 30. juli 2015, klokken 12:43
Hverken "abbonnementsgoder" eller "fotopåslag" er begrep som er brukt i retningslinjene.
Dette var et nytt og kreativt grep fra deg :)

Turister og vanlige fossilbiler som velger å kjøre uten brikke får ikke et fotopåslag, de blir fakturert med riktig sats beregnet etter vekt/kjøretøygruppe som er oppført i kjøretøyregisteret.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
onsdag 29. juli 2015, klokken 09:18
Sitat fra: Griffel på tirsdag 28. juli 2015, klokken 20:44
Svindler påfører andre ekstrautgifter, det ville også elbilister uten brikke gjordt, om de hadde krevd gratis passering, men å kjøre uten abonnement er ikke starffbart, men en går glipp av et gratisabonnementsgode.
Til tross for at du tidligere var enig i at det handlet om en politisk vedtatt nullsats har du nå gått tilbake til å kalle det gratisabbonnementsgode. Dette er et misvisende begrep. Nullsats er ikke noe bomselskapene har funnet på. Det blir som om du skulle si at vanlige fossilbiler har et stort GODE, nemlig en RABATT i forhold til tunge kjøretøy. Det er også ganske drøyt å sammenligne de ulike satsene med de ekstrautgiftene svindel drar med seg.

Jeg tror vi har fått med oss at du mener brikkefrivillighet skal avskaffes. Husk at dette også vil ramme turister og et stort antall fossilbilister. Hvis din oppskrift skal brukes bør jo bomselskapet fakturere alle uten brikke med sats for tung bil, for å demonstrere makt og få fart på brikkesalget.

Mener du også at det er greit at denne nye praksisen kan tvinges igjennom uten at det reguleres av lov eller forskrift?
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
tirsdag 28. juli 2015, klokken 10:18
Det er mange gode grunner til at det fortsatt er frivillig å ha brikke i Norge. Det kan ikke sammenlignes med sporing av kredittkort.

En uvennlig 3.part skal ikke klare å få tilgang til din bruk av kredittkort, kun bank og myndigheter. Og du kan selvfølgelig la være å bruke kortet... Smarte telefoner som sender ut info om hvor du er og hva du gjør kan du også velge å ikke bruke. Det er heller ikke fritt fram å sette opp overvåkingskameraer på offentlige steder.

Hvem som helst kan i dag bruke utstyr og spore hvilke biler som er hvor til enhver tid. Så vidt jeg vet vil ikke dette rammes av noen regler. Dette er grunnen til at Datatilsynet er skeptiske. De såkalte IMSI-catherne i Oslo (jfr Aftenposten) er ulovlige fordi de er aktive basestasjoner som bryter konsesjonsreglene.

Jeg er ikke paranoid, og ikke personlig bekymret for å kjøre rundt med brikke pr i dag, men mener  brikkefrivillighet er et prinsipp som ikke kan fjernes av en mellomleder i Vegvesenet. (her sikter jeg til den personen bomselskapene sier de har blitt instruert av)

Det er i dag ingen lov eller forskrift som gir bomselskapene rett til å straffe elbiler ved å gi dem en annen sats enn den satsen de skal ha. De som mener dette er greit: Ville det vært greit å gi fossilbiler uten brikke sats beregnet for lastebil? Hvis det stemmer at skiltavlesing er så kostbart burde dette blitt vurdert, for å oppdra dem!!   
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
søndag 26. juli 2015, klokken 15:00
Sitat fra: Griffel på søndag 26. juli 2015, klokken 14:24
Å heller ikke glemme at bomselskapens eiere er kommune,fylket,og vegvesenet, er underlagt riksrevisjonen og at vegvesenet har fått i oppdrag å gi detalj reglene om hvordan fritakene for bomavgift skal håndteres.
Sitat
Det er disse reglene/forskriftene vi venter vi på :)
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
søndag 26. juli 2015, klokken 12:00
Sitat fra: Griffel på søndag 26. juli 2015, klokken 10:41
Det er ikke snakk om betydelig, men litt, og hvorfor skal en ordning for elbiler med mange fordeler silppe en slik bagatellmessig ulempe. Det krever heller ikke betydelg innsats for den enkelte å tegne et gratis abonnement, og et beskjedent depositum er heller ikke en betydelig utgift for den enkelte
Men Griffel, er du uenig i noen av mine 3 punkter i det første innlegget?
Viktig å tenke over at det ikke er snakk om noe som elbilister har oppnådd etter forhandling med bomselskapene, men en politisk vedtatt ordning (nullsats) som bomselskapene skal forholde seg til. At det er frivillig med bombrikke i Norge er en annen vedtatt ordning.

Jeg hadde brikke på fossilbilen, og har brikke på alle elbiler nå. (Har heller aldri foreslått for andre å droppe brikke) Min sak er gammel og den begynte i 2009. I disse årene har jeg sendt temmelig mange mailer til bomselskapet og etterlyst hjemmel i lov eller forskrift, svarene er stort sett "god dag mann, økseskaft".

I stedet har de plusset på store beløp i behandlingsgebyr, og opprettholdt kravene, slik at totalbeløpet nå er betydelig. For meg handler dette nå om rettssikkerheten i Norge.

Og, overgangen til en elektrisk bilpark skal ikke behøve å medføre at brikkefrivilligheten forsvinner. Det er sikkert noen på dette forumet som er interressert i dette, selv om du Griffel mener det er en bagatell.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
lørdag 25. juli 2015, klokken 23:53
Sitat fra: Griffel på fredag 24. juli 2015, klokken 17:06
Skiltavlesning krever en betydelig manuelt etterarbeid siden ikke alle følger påbudet om til enhvær tid å ha rene skilt.
Brikke er frivillig, og skiltavlesing fungerer for alle andre kjøretøyklasser. Det er jo i disse klassene penger går tapt hvis skiltet er skittent, om det er et uleselig tall i et EL skilt gir det ikke noe tap for bompengeselskapet.
Jeg tror ikke det stemmer at det krever et betydelig manuelt etterarbeid å skille ut EL bilene. Skiltene foran er heller ikke så utsatt for snø og skitt som skiltene bak.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
fredag 24. juli 2015, klokken 12:59
Sitat fra: Griffel på fredag 24. juli 2015, klokken 09:42
jeg vil tippe >50% uleslige skilt i vinter mnd.
Det er påbudt å ha leselige skilt, men ikke brikke.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Faktura for Bombrikke - etter 1 år???
tirsdag 21. juli 2015, klokken 12:14
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 17. juli 2015, klokken 13:38
Mange el-bilister kapitulerer, og man orker ikke ta diskusjonen, og man bestiller autopassbrikke.
Det hadde vært kjempebra, om noen hadde tatt kampen, og laga en sak ut av det.

Enig, og dette har ingenting med vrang vilje å gjøre.
Prinsippene som må/bør ligge til grunn:

1)Ulike bilklasser har ulike satser, alle som passerer skal bli belastet riktig sats.
(personbiler uten brikke blir for eksempel ikke straffet med lastebilsats, systemet sender en type faktura til lastebiler uten brikke, og en annen til fossile personbiler uten brikke. Vektklassen blir hentet i kjøretøyregisteret. Dette er enklere mht elbiler som har egne skilt)

2)Elektriske biler har nullsats.

3)Det er frivillig å ha brikke i Norge.
(dette siste understrekes også av Datatilsynet som har innvendinger mot den radiofyr-teknologien som er i dagens brikker. )
Ut fra dette kan ikke bomselskapet straffe elbileiere ved å belaste dem med en annen sats enn den de skal ha.
Jeg er positiv til bompenger/veiprising som system (er altså ikke enig med Elektrolux på dette punktet), men skeptisk til at eiere av elbiler skal ha et dårligere rettsvern enn andre bileiere, og at bomselskapene krever inn disse pengene uten hjemmel i lov eller forskrift. Slik det er i dag fører overgangen til elektriske biler til at brikkefrivilligheten forsvinner, jeg føler derfor at dette er en sak som gjelder mange. Jeg håper brukere av dette forumet ser den prinsipielle siden av dette. 

Uenigheten med Nord-Jæren Bompengeselskap har vart siden 2009, jeg håper å få den avklart i tingretten etterhvert.
#11
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Sv: Defekt buddy kjøpes
mandag 09. juni 2014, klokken 10:26
Hei, det var jeg som ringte deg, bilen jeg nevnte er den i annonsen fra 25.05.
#12
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / KEWET 1998 selges
søndag 25. mai 2014, klokken 18:23
Komplett bil, innkludert lader og varmeapparat, men batteriene er tatt ut.
Selges hel eller i deler, helst hel :)
#13
Rogaland elbilforening / Sv: Bli med å sette verdensrekord
søndag 25. mai 2014, klokken 18:09
Gratulerer til alle som var med, og særlig til Brynes store sønn Rune Håland.  :D
#14
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Trenger lader til Partner
onsdag 05. september 2012, klokken 19:36
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. september 2012, klokken 06:14
Laderen "din" ligger nå der, om du trenger den. ;)

Men når du skriver dette på min tråd (trenger lader til Partner) tror jo folk at jeg IKKE trenger lader. :(
#15
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Takrenne kit til Think Classic
onsdag 05. september 2012, klokken 19:20
Sitat fra: OneMore på tirsdag 04. september 2012, klokken 13:23
Er litt usikker hvilke du mener. Men jeg regner med at jeg har  ;D

Dette er modifikasjonen som har blitt gjort i svært mange biler, men ikke alle. Endestykkene på alu listen på tvers i taket er byttet til noen med slangestusser til å lede vekk vannet. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA