Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ciumpalac

#1
Det visste jeg ikke, og dessuten er det snillere mot batteriet å lade langsomt, så det er bare bra  ;)
#2
Takk for svaret. Har du prøvd å lade ved 6A eller 8A?  6A er vel den laveste bilen vil ta i mot, men da må vi tenke på forbruket til selve eksternlader. Min hypotese er at ved 6A lading vil netto tilgjengelig for selve lading av bilen vil være et sted mellom 5,7-5,9A, som er for lavt. Eller ved 6A lading er det 6A som er netto tilgjengelig for selve ladingen?
#3
Jeg har 24stk Ni-Cd batterier fra en gammel Saxo Electrique som jeg tenkte å benytte sammen med en solcellepanel for å lade min 2011 iOn. Jeg har en 12V - 240V inverter som har en max effekt på 2000W som kan brukes i teori for å lade bilen ved 6A eller 8A styrke.

Så problemet er at eksternlader som fulgte med bilen lader ved 16A styrke, og dette er nesten dobbelt hva min inverter tolererer, og jeg er bekymret for at det blir også en for stor belastning for mine gamle Ni-Cd celler.

Er det noen som har prøvd en slik ladeløsning med en hjemmelaget powerwall? Evt om noen har en ide for hvilken after-market lader som gir en mulighet for å justere mellom 6-16A ladestyrke (6A lading er vel den laveste trillingene kan håndtere?) så setter jeg stor pris på det!
#4
Tidlige elbiler: PSA / Saxo 2002 5-dørs delebil i Asker
fredag 13. november 2020, klokken 11:59
Jeg selger min Saxo for vrakpant pris.
Tidligere i sommer har jeg byttet alle 20 batteriblokker som skal være i god stand (60km rekkevidde oppgitt av selgeren), og i tillegg er den EU godkjent fram til april 2022.
Motoren, pumpe, Webasto og Sagemboks fungerer som det skal.

Det eneste er at jeg får ikke hele rekkevidden og mistenker at det er irr i kobling et sted. Ettersom jeg skal flytte snart har jeg ikke tid til å fikse den.

Hvis ingen av dere vil ha den så er jeg nødt til å vrake den, og det er synd at alle brukbare deler forsvinner på denne måten.

Ta kontakt på 45181067
#5
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Trenger motorfeste 2 stk.
mandag 13. april 2020, klokken 10:11
Det er en Saxo og ikke varebil. 2 stk. Motorfeste var det som manglet ifølge Snapdrive Asker :-\ Fint om du har noen til overs, sender deg PM
#6
Tidlige elbiler: PSA / Trenger motorfeste 2 stk.
lørdag 11. april 2020, klokken 23:19
Jeg var innom EU kontroll og fikk beskjed om at 2 motorfester mangler. Er det noen som har de til overs?
#7
Er fortsatt til salgs hvis noen er interessert.
#8
Jeg har hatt min Saxo i snart 6år, men pga at batteriene har blitt for dårlig (ca.10-15km rekkevidde om sommeren) har jeg valgt å selge den som delebil.

Bilen er en 5 door modell fra 2002, EU godkjent fram til april '20. Bortsett fra batteriene er den hel og fin, og rustfritt bortsett fra noen små flekker. Motoren er byttet ut i 2014 etter at den opprinnelige motoren havarerte etter kortslutning pga intern oljelekkasje. motoren som sitter i bilen nå er av gamle type fra '98 (børstene sitter rett mot kommutator, og ikke på en vinkel). Børstene har mye liv igjen.

Om noen trenger en delebil, eller har ok batterier og vil ha en 5 door modell er det bare å ta kontakt!
#9
Har du lekkasje av olje fra motorrommet? Det kan også være en kortslutning pga lekkasje av girolje. Dette var årsaken til at jeg måtte bytte ut motoren for 3år siden. SAGEM boksen måtte jeg også bytte ut siden komputeren var død (Laderen fortsatt fungerte så hvis du skal få tak i en annen SAGEM box så ikke kaste ut alle komponenter).

Du kan lete etter en god brukt motor + SAGEM box (3000,- skal være nok) og bytte de ut, og se om det fungerer. Når du skal montere motoren igjen du bør bytte girolje og passe på at dekselen er fortsatt bra slik at oljen ikke skal lekke .
#10
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Vannpumpe til citroen saxo 1998
fredag 10. november 2017, klokken 23:57
Sitat fra: frank på torsdag 09. november 2017, klokken 12:01
Det er fullt mulig å bytte børster på webastopumpen også, min varte i flere år etter bytte, inntil bilen ble vraket.
Du finner børster på ebay.

Og selv om bilen til Frank er vraket, lever pumpen (med børstene han byttet)
videre i min bil, 1,5 år senere ;D
#11
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Temperatursensor til laderen
tirsdag 14. mars 2017, klokken 17:27
Sitat fra: Elmo på mandag 13. mars 2017, klokken 23:14
Jeg vet ikke, men jeg tror ja. Jeg har har tatt ut en defekt motorkontroller en gang men husker ikke om tempsensoren var under der.


Jeg merket noe på lokket til 3000 serie, som jeg ikke fant på 1000 serie (se vedlagt bilde). Kan den være temp sensoren? Hvis ja, så det betyr at sensoren sitter ikke på bunnen, men på øverst delen av SAGEM boksen. Og samtidig blir det mye enklere å overføre sensoren ved bare å bytte lokket.

Nå er bilen i orden, den tar imot lading og kjører som den skal. Bare venter for en børsterløse vannpumpe fra Kina ;D
#12
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Temperatursensor til laderen
mandag 13. mars 2017, klokken 22:49
Mener du Elmo, at temp sensoren sitter under hovedreleen og ikke selve laderen? Da blir det for komplisert å ta den ut... derfor tenkte jeg bare å flytte laderen fra serie 3000 over til 1000. Jeg tror gamle paremeteren har ingenting å si med denne type bytting?
#13
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Temperatursensor til laderen
mandag 13. mars 2017, klokken 22:03
Sitat fra: Elmo på mandag 13. mars 2017, klokken 21:31
Hvis du har en komplett 3000 boks så er det mye enklere å bytte hele boksen enn å bytte laderen mellom boksene.

Ja, jeg har en komplett 3000 boks, men det er den som ble ødelagt når motoren kortsluttet (bilen hadde vist iso-feil siden jeg har kjøpt den). Da jeg byttet motoren startet bilen ikke, men da jeg byttet SAGEM boksen til serie 1000 som sitter i bilen nå, funkte bilen. Jeg er usikker på hvilke deler av boksen som tatt skade av motorhavari, men jeg tenker at det er kun motorstyren som tatt skade. Derfor prøver jeg å bytte selve lader delen.
#14
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Temperatursensor til laderen
mandag 13. mars 2017, klokken 21:14
Sitat fra: Mateusz på mandag 13. mars 2017, klokken 12:44
Er du sikker på at laderen er defekt?
Prøv stor reset og sett på lading igjen.

Jeg har prøvd med stor reset, men det hjalp ikke. Det eneste som ble ladet var 12V batterien, merkelig nok.

Ja, Elmo har rett, serie 4000 er til Berlingo/Partner. Jeg mente serie 3000, som følgte med bilen da jeg kjøpte den. Vet noen om jeg kan ta ut laderen, samt temperatursensoren og montere på en serie 1000?
#15
Tidlige elbiler: PSA / Temperatursensor til laderen
mandag 13. mars 2017, klokken 11:36
Jeg har per i dag en serie 1000 SAGEM boks, men jeg mistenker at laderen har blitt defekt etter at vannpumpen sluttet å funke. Da jeg kom til bilen stå måleren på 65% når det skulle har vært på 100% (med et par timers overcharge...), og SAGEM boksen var velidig varme. Selve bilen kjører som normalt og viser ingen el-feil.

Siden jeg har en serie 4000 med defekt motorstyring tenker jeg å ta laderen ut av den og sette det inn på bilen. Men jeg har lest på elbilwiki at serie 3000 og 4000 har fått en temperatursensor under laderen, så lurer jeg på om det er mulig å overføre sensoren til en serie 1000 boks og koble den opp? Vet noen om det går an å gjøre det?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA