Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - stiantveitofficial

#1
Lading av Tesla / Sv: Lading i Østerdalen
tirsdag 25. februar 2014, klokken 23:28
Jeg kjører Østerdalen 2 ganger pr mnd og møter iallfall 1 til 2 Teslaer både når jeg kjører oppover til Trondheim og ned igje til Oslo. Har lenge lurt på hvor de lader hvis det er slik at de faktisk har kjørt helt Fra Trondheim eller Oslo.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Antall ryggelys
tirsdag 25. februar 2014, klokken 23:09
Sitat fra: Leafern på tirsdag 25. februar 2014, klokken 22:37

Kremt, ehe, skal det lyse i kun det ene av ryggelysene?-)

Oppdaget at kun ett av mine lyser og tenkte å ta det opp med Tesla ved anledning. Men så ser jeg at det samme gjelder naboen som rygget forbi? Og jammen har en kollega oppdaget det samme......snodig.

Høyre side er ryggelys, venstre er tåkelys. Mange biler som har den løsningen.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Status på skinnseter
søndag 23. februar 2014, klokken 22:31
Sitat fra: Gusse på søndag 23. februar 2014, klokken 22:22
Her er det som er casen i min bil etter 4500km
Noen mener at dette må man regne med, andre ikke.

Ser helt normalt ut spør du meg  :)
#4
Bestilling og levering / Sv: Din Model S levering.
søndag 23. februar 2014, klokken 22:07
Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 21:24
Sitat fra: MyTess på søndag 23. februar 2014, klokken 20:50
Noen som vet om vi fortsatt får gavekort fordi de ikke har fått adaptere enda? Eller om jeg m belage meg på å betale mattene med cash istedet for gavekortet?

Jeg hentet bilen på fredag og fikk ikke noe gavekort med den begrunnelse om at dette gjaldt kun når blått adapter ikke ble levert med bilen. Jeg manglet kun den røde, og da fikk en ikke gavekort.

Kan ellers fortelle litt om min egen levering hos Tesla Bergen fredag som var:

Fikk framskyndet levering med en dag (spurte selv om det var mulig da jeg var litt utålmodig). Møtt av en ung og blid ungdom (ikke selve DES) som gikk gjennom bilen. Fin gjennomgang.

Hadde noen spørsmål som DES ble hentet for svare på:

- utvidelse av serviceprogram
     - her hadde de ikke noe svar da info vedr endringer på service avtale osv. var ganske fersk. Noe lunken og fravikende holdning her fra DES etter min mening.
- mutter til alle hjul
     - fikk beskjed om at det kun fulgte med 4 muttre til alle 8 hjulene. Syntes dette var dumt med tanke på framtidig videresalg av felgene, men fikk til svar at det var bare sånn det var.
- gavekort siden alle adaptere ikke fulgte med
     - som nevnt så gjaldt dette visst blått adapter. Samme "lunkne" holdning og en nesten litt brydd DES.
- matter
     - som mange kjenner til så er frunken blitt mindre. Her hadde de bare satt i gammel type matte og brettet siden litt slik at denne skulle passe. Jeg påpekte dette og fikk en brydd svar om at det var sånn det var og de visste ikke når ny matte var på plass. "Take it or leave it" rett og slett. Når jeg var på prøvekjøring i høst så ble jeg demonstrert at hettehylle passet i frunk når denne ikke brukes (har barneseter). Denne passer selvfølgelig lenger da frunken er mindre. Samme lunkne holdning når dette ble nevnt.

- dekk
    - de hadde visst sluttet å ha dekkene på dekkhotell for kundene nå, så sommerdekkene ble lesset i bagasjerommet/baksetene


Oppsummering:

Jeg gledet meg massivt til bilen og så fram til en hyggelig overlevering. Dette føler jeg ble noe ødelagt av den noe lunke og brydde holdningen til DES. Etter min mening må en forhandler nesten tåle å få noen spørsmål av kunde og likevel ha en imøtekommende holdning. Jeg føler at jeg ble bedre ivaretatt når jeg kjøpte min første nye bil for god del år siden som var en Skoda...

Når jeg nå i tillegg har opplevd "Car needs service", "12 volt battery low" o.l. feil (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12635.0.html), så er det en ganske blandet følelse jeg sitter igjen med når jeg endelig har mottatt bilen etter over 5 måneders ventetid)

Ekstremt uprofesjonelt og den type behandling av kunder hører ikke hjemme noe sted. Håper du har sendt en klage til Tesla. Det hadde jeg gjort, men så er jeg en krevende kunde siden jeg selv jobber med salg og mine kunder forventer mye av meg.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tilkoblet lading over lang tid
søndag 23. februar 2014, klokken 18:26
Sitat fra: joern100 på søndag 23. februar 2014, klokken 16:15
Vi har vært seks uker på ferie. Vår S60 sto i garasje med 14 grader uten lading. Dro med 300 rated km og kom hjem med 143

Det er jo helt sykt!! Jeg har blitt fortalt av en Tesla-ansatt at den mister ca 1-2 km pr døgn, og det ved minusgrader.
#6
Sitat fra: OddB på søndag 23. februar 2014, klokken 14:28
Sitat fra: hybriden på søndag 23. februar 2014, klokken 14:03
Selvsagt er Tesla himmelen om man tidligere har kjørt "normal" biler, men ikke om man kommer fra "premium" bil ;)

Say no more ;)
http://www.digitaltrends.com/cars/koenigsegg-founder-says-tesla-model-s-fun-bmw-m5/

Det har jo ingenting med saken å gjøre.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
søndag 23. februar 2014, klokken 15:16
Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 14:10
Mitt siste innlegg i saken. 

Nå har jeg konferert med en som driver trafikkal opplæring og han bekrefter det jeg sier.  Igjen angriper du saken feil Stian.  Jeg bestrider ikke lovligheten av forbikjøring men u sving som er en langt mer alvorlig manøver.  Det er ikke lov hverken i tunnelen,  80 sone eller motortrafikkvei.

Tai

Send meg en PM på den loven som sier at det er forbudt å ta u-sving i tunnel.
§ 11. Rygging og vending
1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

PS! Lærdalstunnelen er IKKE motorvei (klasse A) eller motortrafikkvei (tidligere motorvei klasse B)!
#8
Sitat fra: Harlex på søndag 23. februar 2014, klokken 11:41
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 11:19
Sitat fra: Harlex på søndag 23. februar 2014, klokken 10:57
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 02:48

Dyrt å kjøre elektrisk, men spennende  :D

Alt er relativt...  :DSkal faktisk ut med ca 10000,- mindre på disse i overkant av 3 ukene (ferger, hotell og 2 uker i leiehus) enn det vi vanligvis pleier ( fly t/r, 2 uker i streit leilighetshotell og leiebil (c5-klassen) i 14 dager.
Så for min del blir dette merkbart billigere enn vanlig og dette inkluderer i overkant av en uke på roadtrip gjennom Europa i verdens beste bil... :-)

Tenkte mer på alle dagene en må bo på hotell vs å kjøre oljebrenner ned på 2 dager  :)
Ok :) men det er viktig å ikke glemme de minst 3000,- som hadde røket til drivstoff og den lille 1000 lappen på fergene på Vestlandet. Og vips der var alle 4 overnattingene dekket.... ;) da går fossilbilen i minus ettersom det blir en overnatting eller 2 der også....Allerede nå i planleggingen ser det ut som ladestrømmen blir gratis...

Blir spennende å lese om hvordan turen gikk  :)
Litt utrolig å tenke på at dagen er kommet der en kan kjøre EL-bil forholdsvis raskt helt til Sør-Europa. Kult!
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
søndag 23. februar 2014, klokken 11:53
Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 11:23
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 09:11
Nei, nå må du gi deg. Det er IKKE forbikjøring forbudt i Lærdalstunnelen.
4.8 Oppmerking i tunneler:
Gjennom tunneler med tovegstrafikk oppmerkes midtlinje og kantlinjer etter de samme regler for asfaltert bredde som for veg utenfor tunnel, jf. avsnitt 4.1 og 4.3.
Det vil si at midtlinje merkes for tunnelprofil T8 og større, jf. Håndbok 021 Vegtunneler.
Midtlinjen utføres normalt som 1002 "Varsellinje". Varsellinjen skal starte i avstand minst lik stoppsikt Ls foran tunnelåpningen, eller ved eventuelt skilt for forbikjøringsforbud. Når særlige forhold gjør det nødvendig å forby kryssing av midtlinjen, utføres denne som kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje".
http://www.vegvesen.no/_attachment/69741/binary/921773?fast_title=Håndbok+049+Vegoppmerking.pdf

Les det jeg skrev en gang til. Det står ingentin om at forbikjøring er ulovlig. Jeg refererer simpelthen til oppmerkingen i tunnelen. Helt ærlig har jeg sjekket videoer på youtube for å se hvilken merking det er og ser en på denne videoen som selveste Bjørn laget i september i fjor ser det virkelig ut som om det er varsellinjer i tunnelen.
http://www.youtube.com/watch?v=GZ-iJH5I9eM


Og ser vi på reglene for oppmerking så står det:
1002 Varsellinje
Gul varsellinje angir at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring.
http://www.handboka.no/Sak/Forskrifter/Vegtra/Fovc/veg27k.htm

Det jeg refererer til er lovverket og ingenting annet. Igjen har jeg ikke funnet en konkret paragraf som gjør en u sving ulovlig men det er svært usannsynlig at man har anledning til det hvis veien er merket med en varsellinje. Paragrafen du siterer sier jo det selv: 
Når særlige forhold gjør det nødvendig å forby kryssing av midtlinjen, utføres denne som kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje".
Hva de legger i særskilte forhold vet jeg ikke men hvis du prøver å selge inn for polititet at ditt særskilte forhold var at du måtte snu for å hente digitalkameraet du satte opp 300 meter før i tunnelen tviler jeg på at de blir spesielt imponert.

Tai

Ja, det er varsellinjer i Lærdalstunnelen, men det er ingen forbud mot å ta u-sving eller foreta en forbikjøring.
Et forbud mot forbikjøring i en tunnel vil være skiltet (og en evt. midtlinje vil da være heltrukket).
Lovens § 12.Forbikjøring
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a)    vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover.

Svar fra UP:
Det vi her snakker om er "1002 Varsellinje", og det er ikke ulovlig å kjøre forbi her. Men vegmerkingen viser at det er "for kort til vanlig forbikjøring" - altså en advarsel. Du som sjåfør må avgjøre om du kan kjøre forbi på en strekning med slik merking, og selvsagt ikke bryte fartsgrensen.

Så får du gjøre som du vil, jeg foretar iallfall både forbikjøringer og U-sving (om det skulle bli behov for det) i Lærdalstunnelen.
#10
Sitat fra: Harlex på søndag 23. februar 2014, klokken 10:57
Sitat fra: stiantveitofficial på søndag 23. februar 2014, klokken 02:48

Dyrt å kjøre elektrisk, men spennende  :D

Alt er relativt...  :DSkal faktisk ut med ca 10000,- mindre på disse i overkant av 3 ukene (ferger, hotell og 2 uker i leiehus) enn det vi vanligvis pleier ( fly t/r, 2 uker i streit leilighetshotell og leiebil (c5-klassen) i 14 dager.
Så for min del blir dette merkbart billigere enn vanlig og dette inkluderer i overkant av en uke på roadtrip gjennom Europa i verdens beste bil... :-)

Tenkte mer på alle dagene en må bo på hotell vs å kjøre oljebrenner ned på 2 dager  :)
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
søndag 23. februar 2014, klokken 09:11
Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 03:38
I lærdalstunnelen er det oppmerket mellom feltene med Varsellinjer. Søker du i vegtrafikkloven står det følgende om det:
1002 Varsellinje
Gul varsellinje angir at sikten fremover er for kort til vanlig forbikjøring.

Tviler sterkt på at det går greit med en u sving inne i tunnelen hvis sikten er for kort for vanlig forbikjøring.  Igjen har jeg litt problemer med å finne linker til de rette regelverkene og det har nok du og ellers hadde du nok kontret med det.
Jeg skal gjøre litt skikkelig hjemmearbeid og komme til bunns i dette. Men ikke kl 4 om natten.

Tai

Nei, nå må du gi deg. Det er IKKE forbikjøring forbudt i Lærdalstunnelen.
4.8 Oppmerking i tunneler:
Gjennom tunneler med tovegstrafikk oppmerkes midtlinje og kantlinjer etter de samme regler for asfaltert bredde som for veg utenfor tunnel, jf. avsnitt 4.1 og 4.3.
Det vil si at midtlinje merkes for tunnelprofil T8 og større, jf. Håndbok 021 Vegtunneler.
Midtlinjen utføres normalt som 1002 "Varsellinje". Varsellinjen skal starte i avstand minst lik stoppsikt Ls foran tunnelåpningen, eller ved eventuelt skilt for forbikjøringsforbud. Når særlige forhold gjør det nødvendig å forby kryssing av midtlinjen, utføres denne som kombinert linje 1006.4 "Dobbel sperrelinje".
http://www.vegvesen.no/_attachment/69741/binary/921773?fast_title=Håndbok+049+Vegoppmerking.pdf
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
søndag 23. februar 2014, klokken 03:15
Sitat fra: Tai på søndag 23. februar 2014, klokken 03:10
Man har ikke lov til å foreta en U-sving eller rygge på en motorvei ifølge vegtrafikkloven. Har lett med lykt og lupe etter lovverket om ferdsel i tunnel men har ikke funnet det. Hvis noen kan vise til konkrete lover som sier at u-sving er akseptabelt i en tunnel så skal jeg innrømme feil. Inntil da mener jeg at det er en skremmende lempfeldig holdning dere har til ferdsel i tunneler og lurer litt på hvilke annen trafikkfarlig oppførsel dere synes er greit. ???

Jeg er for øvrig fra bergen og ville ikke drømme om å foreta en u-sving inne i en tunnel. Det er det glade vanvidd!

Tai

Lærdalstunnelen er ikke motorvei og det er 100% lovlig å snu i den tunnelen så lenge det ikke er dobbelt sperrefelt. Doble sperrefelt er det kun like før og rett etter "ishallene". Googler du Lærdalstunnelen og søker på bilder vil du se det.
Legg ballen død nå!
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
søndag 23. februar 2014, klokken 02:55
Sitat fra: Thor2014 på lørdag 22. februar 2014, klokken 20:48
Det har allerede skjedd i den tunnelen :(

Det tror jeg ikke, men vis gjerne til saken.
Uansett så er det førerfeil og ikke tunnelen i seg selv, den er veldig oversiktlig. Rett fram i 25 km, bortsett fra en liten sving i enden på Lærdal-siden.
Om det er denne ulykken du mener http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Slik-skjedde-dodsulykken-2830669.html#.UwlX2nn3CXU så snudde bilisten i rundkjøringen i Aurland og ikke i tunnelen.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bjørns Model S P85 videoer
søndag 23. februar 2014, klokken 02:52
Sitat fra: Tai på lørdag 22. februar 2014, klokken 18:18
Sitat fra: stiantveitofficial på lørdag 22. februar 2014, klokken 16:04
Kommer fra Vestlandet og har nok kjørt Lærdalstunnelen mer enn de fleste her inne. Tunnelen er så og si rett frem alle de 2,5 milene og ekstremt oversiktelig. Ingen stress å snu der så lenge du ikke har noen bak deg eller det kommer noen i mot. Tar ca 5 sekunder å snu der inne (har gjort det 2 ganger)  ;)

Det er overraskende og ille at du har disse meningene. Et uoppmerksomt øyeblikk når du tar din U-sving så har du forårsaket en dødsulykke, brann, eller slikt. Uten å kjenne regelverket frister jeg å spå at du ville mistet førerkortet ditt for en lengre periode om du hadde foretatt en slik handling og polititet hadde sett det. 

Tai

100% lovlig, bare til å sjekke veitrafikkloven.
En snur da ikke om det kommer en bil i motgående kjørefelt. Tunneler er ikke mer farlig enn åpent landskap så lenge en har lange strekninger og god sikt. Aner ikke hvor du bor eller hvor du kommer fra, men hadde du vært fra Vestlandet hadde du skjønt tegningen.
#15
Sitat fra: Harlex på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:27
Da har jeg gjort endel beslutninger.
Jeg har utvidet turen slik at jeg kommer frem på dag 5. Da blir det behagelige økter nedover... Det er jo tross alt ferie og unger er med....
Jeg har også valgt å ta snareste veien og (i utgangspunktet) ikke svinge innom (dvs. omvei) på allerede etablerte SC. Jeg ønsker å begrense antall andre leverandører og har konsentrert meg om 22 kw punktene til RWE per nå. Tatt i betraktning uttalelser fra Tesla så vil jeg vel gjerne klare meg uten annet en SC iallefall hvis jeg får hotellading. Time will show...
Tilbakeveien er det bestilt ferge Hirtshals-Bergen for å slippe vestlandskysten siste dagen.

Her er status hvor lang jeg har kommet:

Dag 1: Bergen-Århus(Ca 60 mil kjøring) Reise fra Bergen tidlig, kjøre kysten, fullade på SC i Lyngdal, videre til Kristiansand, ferge over, kjøre til Århus, overnatte på Scandic Århus Vest som tilbyr 400V lading. Ferge bestilt, hotell bestilt.

Dag2: Århus-Hannover (ca 49 mil) Starter med full lading men må ha en til. Jeg har registrert 2 type 2 22kw punkt på veien og det holder. Men jeg antar at det til våren blir dekket med SC. Jeg har sendt forespørsel om lading på en rekke hotell i Hannover distriktet.

Dag3: Hannover-Ulm (ca 55 mil) Fremdeles usikker om jeg starter med full lading. Jeg har ikke fått dekket dette strekket  med lademuligheter (jeg har bare sjekket ut SC og 22 kw punkt fra RWE punkt fra per nå). SC-er ligger ikke på ruten men en mulighet er å ta omveien innom en av dem f.eks. den utenfor Stuttgart. Har sendt forespørsel om lading på hotel i Ulm området.

Dag4: Ulm- Milano (ca 43 mil) Fremdeles usikker på om jeg får lading på hotell og dermed starter fulladet. Har liten betydning for denne økten ettersom det er en SC i nærheten på ruten(Aichstetten) Det er 37 mil fra SC til Milano men her blir det vel noen heftige fjelloverganger? Må nok ha en ladings til på denne økten. Har per nå kun funnet en (på ruten) i Legado Sveits 29 mil fra SC. 22kw punkt. Jeg kommer i nær fremtid til å henvende meg til hotel i Milanoområdet i forhold til lademuligheter.

Dag5: Milano-Roquebrune (39 mil) Usikkert om jeg starter fullladet per nå. Bør vel ha litt påfyll underveis uansett..... Per nå har jeg ikke registrert noen ladepunkt på denne økten.

Slik er altså status på turen ned per nå. Jeg kommer til å gjøre det noe anderledes på veien hjem og vil nå fortløpende planlegge den turen også...

Forklaring kart:
Rød bensin= SC
Gul kaffekopp: 22 kw type 2
Blå seng: Overnatting

Dyrt å kjøre elektrisk, men spennende  :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA