Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Yttertorjen

#1
Så denne tabellen som viser at 10 ende siffer viser årsmodell. E= 2014. Blir ikke K= 2020 modell da ?
#2
Sitat fra: JorgenM på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:26
Nå blir det endelig hurtiglader i Namsos:
http://www.namdalsavisa.no/artikkel/2017/10/12/N%C3%A5-blir-det-hurtigladere-i-Namsos-15441013.ece

Tipper den blir satt opp på Circle K Spillum.

Vet du om disse er kommer i drift ?  Skal via Namsos til fosen påska. Lader disse bare opp til 80 % ?  Jeg må ha 100 for å rekke hjem
#3
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:01
Så var det sånn igjen, vinteren nærmer seg og bilen skal klargjøres for dette. Når bilen var på service i April ville verkstedet så gjerne bytte gummi på bakdekkene "her var det slitt sa dem". Men for 2500,- kr dekket var ikke det så atraktivt "glem det sa jeg" Bytter jo snart til sommer

Vinteren nærmer seg og tiden er nå inne. Så da bestillte jeg dekk sjøl, 4stk Nokian Hakkapeliitta R2 155/70 R19 88Q XL på Skruvat.no til 1445,-kr stk Prismessig vet jeg ikke om jeg har gjort noe direkte kupp da de tar 95,- i frakt pr dekk og så ble det 500,- for omlegg, avballansering osv på lokalt verksted. Så totalen ble 1665,- kr pr dekk hvis man skal sammenligne dette med et utsalgsted som tar hele jobben. Totalen skal bli noe dyrere følg med....

Når jeg tar ut de gamle vinterdekkene (orginale Bridgestone Blizzak) fra boden innser jeg at det kanskje er litt overdrevet og levere alle dekkene til omlegg. Det er 5-6mm med mønster igjen på de gamle fordekkene så jeg bestemmer meg derfor for å legge om dekk på bare 2 av felgene, sette disse bak og beholde de gode gamle dekkene foran. For de som lurer er dette helt lovlig, så lenge dekkene er like på samme aksling.

Alt montert og vinterdekkene sitter på bilen. De orginale foran og nye Nokian bak. Resetter Tmps systemet og setter kursen til nærmeste bensinstasjon for påfylling/kontroll av luft. Merker umiddelbart at bilen ikke regennererer når jeg går av gassen, enpedalskjøring ikke mulig og særdeles uvant. I første sving opplever jeg at bilen først understyrer for så og overstyre mitt i svingen, samtidig som antisladd ikonet blinker som aldri før. Jeg konkluderer med at det er alt for lite luft i dekkene bak, og at disse må være sykt myke i gummien. Når jeg kommer frem og skal fylle luft bekreftes dette 1.9 bar bak er alt for lite, fyller opp til 3.0 bar resetter Tmps og kjøre videre. Men problemet gir seg ikke, bilen føles helt feil, antisladd systemet lyser opp i alle svinger og nesten ingen regenerering. Kjører rundt i distriktet på en 70-80km lang tur i den trua at dekkene må være glatte av silikon, dekkene må kjøres inn eller noe... Bilen blir noe bedre mot slutten av turen, men føles helt feil (kjennes ut som bilen har nesten flate dekk bak)

Dagen etter og minst 5 timer Googling om problemstillingen, ble jeg ikke noe klokere. Bestemmer meg for å kjøre til et dekk verksted og prøve og få svar på noen spørsmål. Det jeg lurer på er følgende
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)
2: Rullemotstanden i dekkenne er klasifisert som C foran og A bak kan dette virke inn på systemet. Bilen oppfatter dårlig grep bak...? (forskjellen foran og bak er markant?)
Dekkmannen kunne ikke svare annet at det ble for teknisk for han... så regner ikke med at dette er en vanlig problemstillig andre bileiere har hatt før meg... Fant jo ingenting ut av det på Google selv

Da var det bare en ting å gjøre, skifte dekkene foran med de nye jeg har liggende. 550kr for den jobben (da er totalen oppe i 1800,- kr dekket)

Spenningen var stor da jeg kjørte fra dekk verkstedet men oppdager fort at alle problemene var borte. Bilen er tilbake til det normale og alt er som før. Selv sitter jeg igjen glad og fornøyd, med det som trolig må være den mest "følsomme" bilen jeg har eid. Nå sitter jeg igjen med 2stk Bridgestone Blizzak dekk med 5-6mm mønster, klok av skade men til ingen nytte. Men håpet er at nesteman som Googler dette havner "her" og blir fortere klok en det jeg gjorde. (dekkene selges forøvrig 500kr for begge, bor i Øst og i nærheten av Ski. Send PM)

Litt Klokere Mvh GelpMan

Er i nøyaktig samme situasjon, og har planlagt å gjøre det samme.  Har en teori om at bilens systemer "venner seg til" forskjellen over litt tid, derfor går det greit og ikke greit ved hht gammeldekka og nye bak.

Prøvde du å deaktivere EPS ?
#4
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 02. mars 2016, klokken 20:49
Jippi !  Har vært alene med i3 i Brønnøy regionen siden jeg fikk min i august-
14, men  endelig: idag møtte jeg en  - en svart i 3, midt i Brønnøysund. Er du her i forumet ?
#5
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 27. desember 2015, klokken 15:07
Sitat fra: Kanon på søndag 27. desember 2015, klokken 12:52
Hvis du har nyeste software, dvs nyere enn november, bruker den varmepumpen til oppvarming. Det hørtes ut som det var den som jobbet i videoen.
På appene mine heter det forøvrig bare klimatisering i ios og p-klimatisering i android. Engelsk hos deg?

Har orginal Sw fra juli 2014, varmepumpen brukes der også. Ikke i nærheten av dette lydnivået selv om jeg kjører på max varming eller klimatisering
#6
BMW i3 / Sv: Software versjoner
lørdag 07. november 2015, klokken 10:49
Før eller siden må vel også jeg oppgradere, skjønt PR i dag ser jeg ikke grunner nok til å ta hurtigruteturen til Trondheim.
Spørsmål: beholder dere norsk språk etter oppgraderingen ?
#7
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 29. oktober 2015, klokken 00:54
Sitat fra: LMOR på onsdag 28. oktober 2015, klokken 21:19
Luften byttes vel ut selv om du skrur av AC?
Det nærmeste du kommer det du ønsker er å skru av AC, og stille temperaturen lavest mulig?
AC kjøler ned, tørker, og varmer opp. Det er ikke mulig å ha AC på og varme av.

På min med helt manuelt varmeanlegg (uten klimaautomtikk/comfortpakke), uten dig. temperatursetting, er dette fullt mulig, varme fullstendig av og ac på.  Effekten av ac regulererer jeg med viftehastigheten.
#8
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
torsdag 29. oktober 2015, klokken 00:25
Sitat fra: bromm på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Anterialis på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:43
Hehe jeg forstår hvor du vil, jeg ville nok argumentert likt. Men nå er det altså slikt at jeg ønsker vite om det lar seg gjøre å skru av varmeapparatet _uten_ å gå helt ned i Eco pro +. Jeg går gjerne ned til Eco pro, men ikke helt ned. Jeg kjører ofte på motorveien, og ønsker kjøre raskere enn 90 kmh (dog kun maks 110).

Jeg spør igjen: Er det mulig å kun skru av varmeapparatet samtidig som man lar viftene gå, uten å bruke Eco pro +? Å skru av klima gjør luften "innesperret", og ønsker ikke kjøre med vinduene åpne..
Det du spør om  er faktisk umulig på en "vanlig" bil med klima-anlegg - der finnes det ingen Eco PRO+ ;) Mitt råd er at du bruker Eco PRO (uten +), og at du setter opp maks hastighet til 120 km/t - mere økonomisk får du det ikke med i3 - hvis du vil ha "luft/varme". (jo, du kan jo lirke viftehastigheten manuelt med +/- knappene ned til duggen kommer, men da er det nok ikke mer å gå på) ;)

Stemmer det..  På nr 2 bilen min med klima, oppleves dette negativt. Ut av kald garasje på varm sommerdag, så varmer den faktisk kupeen før klimaen kjøler ned når tempen er kommet over 16 GR..  Har irritert meg mange ganger - først varme opp for så å kjøle ned.    Huff. Audi a6.

Slik er det heldigvis ikke på min i3, uten dig klima. Der setter jeg vridehjulet på laveste blå markering ( har ikke dig temp innstilling), kjører i eco pro, kjører viften på det trinn jeg ønsker, bare kald og fin luft. Er av den oppfatning at dette  er perfekt på varme sommerdager, da kupeen blir varm nok av solvarmen Ved behov trykker jeg ac knappen. Det enkle er det geniale for meg !

#9
BMW i3 / Sv: Brukt vs ny i3 samt mulig spec på ny
onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:51
Sitat fra: EinarV på onsdag 21. oktober 2015, klokken 19:30
Hmm, ja, da er han vel kanskje i en relativt liten gruppe kjøpere som var aktuell for bilen? Jeg håper å tror at en full spekket bil apellerer til en større kjøpegruppe selv om den har 20" på sommerhjulene  :P får gå i tenkeboksen å se litt på hvor mye jeg vil prøve å få...

Min erfaring er at du får aldri igjen for ekstrautstyret, tvert imot. De største verdifallene er på premiumbiler fullspekket av utstyr. i3 er dessverre intet unntak fra markdskreftene.
#10
BMW i3 / Sv: Tips til nyttig ekstrautstyr
onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:29
Sitat fra: ifarta på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:22
Sitat fra: Yttertorjen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:16
Sitat fra: ifarta på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:31
FRONTRUTE COVER.

Noe er nyttige og annet ikke.
Dette produktet burde være i mangens interesse når vi nå går mot vinter.
Ikke alle har bilen i en lader på jobben eller andre steder.
Kan spare en del skraping
http://www.unitedbmwonline.com/media/catalog/product/b/m/bmw_i3_climate_cover_2.jpg
Delenummer 82-15-2-348-067
Fikk dette bestillt hos lokal BMW i forhandler.   :)

Gleder oss til bilen blir født og levert......


Man skraper ikke en i3 - man precondisjonerer !!

Bruker ikke det mye batteri?

min erfaring tilsier svært lite forbruk. I og med at det er varmepumpedrift av varmeapparat, går det endel effekt for oppstart uansett. Når den er prekonsisjonert er restforbruket for kjøreturen tilsvarende mindre. Og du verden hvor behagelig !!  Med en bil der jeg kjører 30 k km for den sparte årsavgiften, sparer jeg ikke på varmen nei !
#11
BMW i3 / Sv: Tips til nyttig ekstrautstyr
onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:16
Sitat fra: ifarta på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:31
FRONTRUTE COVER.

Noe er nyttige og annet ikke.
Dette produktet burde være i mangens interesse når vi nå går mot vinter.
Ikke alle har bilen i en lader på jobben eller andre steder.
Kan spare en del skraping
http://www.unitedbmwonline.com/media/catalog/product/b/m/bmw_i3_climate_cover_2.jpg
Delenummer 82-15-2-348-067
Fikk dette bestillt hos lokal BMW i forhandler.   :)

Gleder oss til bilen blir født og levert......


Man skraper ikke en i3 - man precondisjonerer - med eller uten lading tilkoblet !!
#12
BMW i3 / Sv: Software update 10% lengre range
fredag 18. september 2015, klokken 21:08
Sitat fra: Klykken på onsdag 09. september 2015, klokken 08:51
Dette har også mye med temperatur og tidligere kjøring å gjøre. Uansett, hva GOM sier før kjøreturen stemmer jo sjeldent.
Enig. For meg er det temperaturen og bruk av varme som avgjør stipulatet. Min erfaring etter 1 år og 14 kkm er derimot at gom stemmer utrolig godt uansett temperatur. Kjører 90 % med samme sjåfør.  Har ikke oppdatert siden levering. Rekkevidden varierer mellom 12 og 16,5 mil alt etter utetemperatur. Da dette innfrir mine behov samt at jeg er skeptisk til å utvide utnyttelsesgraden på batteriet, ønsker jeg ikke oppdatering. Batt status:19,5 også variabel etter utetemperatur.
#13
BMW i3 / Sv: Snittforbruk på min i3
mandag 22. juni 2015, klokken 12:54
Blir bare mere imponert etterhvert. Etterhvert som temperaturen kryper oppover, nå vel 15, faller forbruket. Gjettometret kalkulerer og stemmer forbløffende godt. I dag ved oppstart hadde jeg for første gang over 15 mil tilgjengelig. Kjørte på jobbetur 45 km, 2 timers jobb, og samme retur. Tot 90 km, og har rest på 65 km. Forbruket på turen 9,8 ! Snitthastighet 70. Har forlengst slått av klimatisering. Brukte bare vifte, ikke ac.  ;D
#14
BMW i3 / Sv: Ny strømkurs?
onsdag 29. april 2015, klokken 19:55
Sitat fra: LMOR på onsdag 29. april 2015, klokken 19:23
Belastning over tid må da defineres. Vi snakker om en belastning i mitt tilfelle på over 10A ca 5% av tiden?
Jeg har ikke sagt at dette ikke kan være noe problem, men hvor ofte må vi da trekke ut kontakten og i gjennomsnitt hvor mange år tar det med mitt bruk før det med relativt høy sannsynlighet blir brann hvis vi ikke gjør det?
Hvorfor står ikke dette i manualen? Hvis det er noe vi bør gjør jevnlig?
Slike ting som dette og at batteriene taper seg hvis en ikke passer på, er med å skremme bort mange potensielle elbilkunder. Da bør det dokumenteres bedre før det spres usikkerhet.

Det står i min manual, riktignok på svensk, men dog
#15
BMW i3 / Sv: Ny strømkurs?
onsdag 29. april 2015, klokken 19:09
Sitat fra: LMOR på onsdag 29. april 2015, klokken 17:53
Selvfølgelig.

Men her er det vel også brukerne som problematiserer det i utgangspunktet. Hadde dette vært et problem, så hadde vi ikke fått lov å lade med standardlader i Norge.
Tjaa, vet ikke helt det. Det er jo ikke en nyhet at belastning over 10 A over tid øker brannfaren i denne type uttak. Da jeg flyttet inn i nåværende bolig i 1988, og tilkoblingstøpslet for oppvaskmaskinen lå vanskelig tilgjengelig, ble dette påpekt av eltilsynet og flyttet slik at støpslet lett kunne taes ut og settes inn igjen. Begrunnelsen var da ( som nå) at hvis ikke dette jevnlig blir gjort, og belastningen over tid er stor, svekkes fjærvirkningen og dermed kontakt mellom pinne og hull, sjansen for  lysbue øker, med mulig brann som resultat. Av denne grunn, samt slipingen til Brom, tilråder eltilsynet at slike kontakter jevnlig trekkes ut.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA