Så denne tabellen som viser at 10 ende siffer viser årsmodell. E= 2014. Blir ikke K= 2020 modell da ?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: JorgenM på torsdag 12. oktober 2017, klokken 10:26
Nå blir det endelig hurtiglader i Namsos:
http://www.namdalsavisa.no/artikkel/2017/10/12/N%C3%A5-blir-det-hurtigladere-i-Namsos-15441013.ece
Tipper den blir satt opp på Circle K Spillum.
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 18. oktober 2016, klokken 13:01
Så var det sånn igjen, vinteren nærmer seg og bilen skal klargjøres for dette. Når bilen var på service i April ville verkstedet så gjerne bytte gummi på bakdekkene "her var det slitt sa dem". Men for 2500,- kr dekket var ikke det så atraktivt "glem det sa jeg" Bytter jo snart til sommer
Vinteren nærmer seg og tiden er nå inne. Så da bestillte jeg dekk sjøl, 4stk Nokian Hakkapeliitta R2 155/70 R19 88Q XL på Skruvat.no til 1445,-kr stk Prismessig vet jeg ikke om jeg har gjort noe direkte kupp da de tar 95,- i frakt pr dekk og så ble det 500,- for omlegg, avballansering osv på lokalt verksted. Så totalen ble 1665,- kr pr dekk hvis man skal sammenligne dette med et utsalgsted som tar hele jobben. Totalen skal bli noe dyrere følg med....
Når jeg tar ut de gamle vinterdekkene (orginale Bridgestone Blizzak) fra boden innser jeg at det kanskje er litt overdrevet og levere alle dekkene til omlegg. Det er 5-6mm med mønster igjen på de gamle fordekkene så jeg bestemmer meg derfor for å legge om dekk på bare 2 av felgene, sette disse bak og beholde de gode gamle dekkene foran. For de som lurer er dette helt lovlig, så lenge dekkene er like på samme aksling.
Alt montert og vinterdekkene sitter på bilen. De orginale foran og nye Nokian bak. Resetter Tmps systemet og setter kursen til nærmeste bensinstasjon for påfylling/kontroll av luft. Merker umiddelbart at bilen ikke regennererer når jeg går av gassen, enpedalskjøring ikke mulig og særdeles uvant. I første sving opplever jeg at bilen først understyrer for så og overstyre mitt i svingen, samtidig som antisladd ikonet blinker som aldri før. Jeg konkluderer med at det er alt for lite luft i dekkene bak, og at disse må være sykt myke i gummien. Når jeg kommer frem og skal fylle luft bekreftes dette 1.9 bar bak er alt for lite, fyller opp til 3.0 bar resetter Tmps og kjøre videre. Men problemet gir seg ikke, bilen føles helt feil, antisladd systemet lyser opp i alle svinger og nesten ingen regenerering. Kjører rundt i distriktet på en 70-80km lang tur i den trua at dekkene må være glatte av silikon, dekkene må kjøres inn eller noe... Bilen blir noe bedre mot slutten av turen, men føles helt feil (kjennes ut som bilen har nesten flate dekk bak)
Dagen etter og minst 5 timer Googling om problemstillingen, ble jeg ikke noe klokere. Bestemmer meg for å kjøre til et dekk verksted og prøve og få svar på noen spørsmål. Det jeg lurer på er følgende
1: Kan forskjellen på diameteren foran og bak få bilen til og tro at bilen skrenser (hjulet forran beveger seg fortere rundt en hjulet bak) og aktiverer antisladdsystemet. Dette virker for meg usannsynlig men ikke umulig (sikkert noen som gidder og regne på det, nytt dekk har 10mm?? vs brukt dekk med 5mm igjen fordelt på omkretsen av 19" osv)
2: Rullemotstanden i dekkenne er klasifisert som C foran og A bak kan dette virke inn på systemet. Bilen oppfatter dårlig grep bak...? (forskjellen foran og bak er markant?)
Dekkmannen kunne ikke svare annet at det ble for teknisk for han... så regner ikke med at dette er en vanlig problemstillig andre bileiere har hatt før meg... Fant jo ingenting ut av det på Google selv
Da var det bare en ting å gjøre, skifte dekkene foran med de nye jeg har liggende. 550kr for den jobben (da er totalen oppe i 1800,- kr dekket)
Spenningen var stor da jeg kjørte fra dekk verkstedet men oppdager fort at alle problemene var borte. Bilen er tilbake til det normale og alt er som før. Selv sitter jeg igjen glad og fornøyd, med det som trolig må være den mest "følsomme" bilen jeg har eid. Nå sitter jeg igjen med 2stk Bridgestone Blizzak dekk med 5-6mm mønster, klok av skade men til ingen nytte. Men håpet er at nesteman som Googler dette havner "her" og blir fortere klok en det jeg gjorde. (dekkene selges forøvrig 500kr for begge, bor i Øst og i nærheten av Ski. Send PM)
Litt Klokere Mvh GelpMan
Sitat fra: Kanon på søndag 27. desember 2015, klokken 12:52
Hvis du har nyeste software, dvs nyere enn november, bruker den varmepumpen til oppvarming. Det hørtes ut som det var den som jobbet i videoen.
På appene mine heter det forøvrig bare klimatisering i ios og p-klimatisering i android. Engelsk hos deg?
Sitat fra: LMOR på onsdag 28. oktober 2015, klokken 21:19
Luften byttes vel ut selv om du skrur av AC?
Det nærmeste du kommer det du ønsker er å skru av AC, og stille temperaturen lavest mulig?
AC kjøler ned, tørker, og varmer opp. Det er ikke mulig å ha AC på og varme av.
Sitat fra: bromm på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:13Sitat fra: Anterialis på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:43Det du spør om er faktisk umulig på en "vanlig" bil med klima-anlegg - der finnes det ingen Eco PRO+ Mitt råd er at du bruker Eco PRO (uten +), og at du setter opp maks hastighet til 120 km/t - mere økonomisk får du det ikke med i3 - hvis du vil ha "luft/varme". (jo, du kan jo lirke viftehastigheten manuelt med +/- knappene ned til duggen kommer, men da er det nok ikke mer å gå på)
Hehe jeg forstår hvor du vil, jeg ville nok argumentert likt. Men nå er det altså slikt at jeg ønsker vite om det lar seg gjøre å skru av varmeapparatet _uten_ å gå helt ned i Eco pro +. Jeg går gjerne ned til Eco pro, men ikke helt ned. Jeg kjører ofte på motorveien, og ønsker kjøre raskere enn 90 kmh (dog kun maks 110).
Jeg spør igjen: Er det mulig å kun skru av varmeapparatet samtidig som man lar viftene gå, uten å bruke Eco pro +? Å skru av klima gjør luften "innesperret", og ønsker ikke kjøre med vinduene åpne..
Sitat fra: EinarV på onsdag 21. oktober 2015, klokken 19:30
Hmm, ja, da er han vel kanskje i en relativt liten gruppe kjøpere som var aktuell for bilen? Jeg håper å tror at en full spekket bil apellerer til en større kjøpegruppe selv om den har 20" på sommerhjulene får gå i tenkeboksen å se litt på hvor mye jeg vil prøve å få...
Sitat fra: ifarta på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:22Sitat fra: Yttertorjen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 21:16Sitat fra: ifarta på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:31
FRONTRUTE COVER.
Noe er nyttige og annet ikke.
Dette produktet burde være i mangens interesse når vi nå går mot vinter.
Ikke alle har bilen i en lader på jobben eller andre steder.
Kan spare en del skraping
http://www.unitedbmwonline.com/media/catalog/product/b/m/bmw_i3_climate_cover_2.jpg
Delenummer 82-15-2-348-067
Fikk dette bestillt hos lokal BMW i forhandler.
Gleder oss til bilen blir født og levert......
Man skraper ikke en i3 - man precondisjonerer !!
Bruker ikke det mye batteri?
Sitat fra: ifarta på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:31
FRONTRUTE COVER.
Noe er nyttige og annet ikke.
Dette produktet burde være i mangens interesse når vi nå går mot vinter.
Ikke alle har bilen i en lader på jobben eller andre steder.
Kan spare en del skraping
http://www.unitedbmwonline.com/media/catalog/product/b/m/bmw_i3_climate_cover_2.jpg
Delenummer 82-15-2-348-067
Fikk dette bestillt hos lokal BMW i forhandler.
Gleder oss til bilen blir født og levert......
Sitat fra: Klykken på onsdag 09. september 2015, klokken 08:51Enig. For meg er det temperaturen og bruk av varme som avgjør stipulatet. Min erfaring etter 1 år og 14 kkm er derimot at gom stemmer utrolig godt uansett temperatur. Kjører 90 % med samme sjåfør. Har ikke oppdatert siden levering. Rekkevidden varierer mellom 12 og 16,5 mil alt etter utetemperatur. Da dette innfrir mine behov samt at jeg er skeptisk til å utvide utnyttelsesgraden på batteriet, ønsker jeg ikke oppdatering. Batt status:19,5 også variabel etter utetemperatur.
Dette har også mye med temperatur og tidligere kjøring å gjøre. Uansett, hva GOM sier før kjøreturen stemmer jo sjeldent.
Sitat fra: LMOR på onsdag 29. april 2015, klokken 19:23
Belastning over tid må da defineres. Vi snakker om en belastning i mitt tilfelle på over 10A ca 5% av tiden?
Jeg har ikke sagt at dette ikke kan være noe problem, men hvor ofte må vi da trekke ut kontakten og i gjennomsnitt hvor mange år tar det med mitt bruk før det med relativt høy sannsynlighet blir brann hvis vi ikke gjør det?
Hvorfor står ikke dette i manualen? Hvis det er noe vi bør gjør jevnlig?
Slike ting som dette og at batteriene taper seg hvis en ikke passer på, er med å skremme bort mange potensielle elbilkunder. Da bør det dokumenteres bedre før det spres usikkerhet.
Sitat fra: LMOR på onsdag 29. april 2015, klokken 17:53Tjaa, vet ikke helt det. Det er jo ikke en nyhet at belastning over 10 A over tid øker brannfaren i denne type uttak. Da jeg flyttet inn i nåværende bolig i 1988, og tilkoblingstøpslet for oppvaskmaskinen lå vanskelig tilgjengelig, ble dette påpekt av eltilsynet og flyttet slik at støpslet lett kunne taes ut og settes inn igjen. Begrunnelsen var da ( som nå) at hvis ikke dette jevnlig blir gjort, og belastningen over tid er stor, svekkes fjærvirkningen og dermed kontakt mellom pinne og hull, sjansen for lysbue øker, med mulig brann som resultat. Av denne grunn, samt slipingen til Brom, tilråder eltilsynet at slike kontakter jevnlig trekkes ut.
Selvfølgelig.
Men her er det vel også brukerne som problematiserer det i utgangspunktet. Hadde dette vært et problem, så hadde vi ikke fått lov å lade med standardlader i Norge.